The Lord of the Rings: The Rings of Power

The Lord of the Rings: The Rings Of Power

Niets mis met kritisch te kijken naar een serie die de naam tracht te dragen van één van m'n favoriete boekenreeksen aller tijden & de bijbehorende verfilmingen.

Als kwaliteit geen issue mag zijn, ga dan naar een soap of de zoveelste reality tv reeks kijken denk ik dan.
Niks mis met kritisch zijn maar jij ziet echt in alles een complot tegen de "witte man". Nu mogen vrouwen ook al geen Orks meer afmaken want daar zit een woke genderagenda achter. Man toch, het moet extreem vermoeiend zijn om zo te denken, hoe kan jij uberhaupt van een film nog genieten?
Waarom is de huidskleur van een personage relevant? En omdat ik het "but the lore" argument al hoor vallen: het is een adaptatie , geen 1 op 1 kopie van de boeken. No offense, maar ga uw politiek geladen metadiscussie eens in P&A houden.

Ik heb ook kritiek op RoP, nl. dat er redelijk wat knullige dialoog in zit en de kronkels van personages niet logisch zijn (vb. Elanor die naar de mysterieuze magiers roept dat ze naar de andere kant moeten gaan, wat rechtstreeks leidt tot vernietiging van hun kamp en niemand van de andere Harfoots heeft daar blijkbaar een probleem mee).
Blijkbaar zijn sommigen hier wel serieus emotioneel overgeinvesteerd in RoP, misschien toch eventjes relativeren dat het maar een fictieserie is?

De reeks gaat gewoon wat ten onder aan bad writing. Er zijn te veel domme keuzes die opvallend slecht zijn. En de kritiek dat de girl boss-vibe de overhand nam is wel inmiddels terecht denk ik. Een sterk vrouwelijk personage is prima en iemand als Galadriel is daar goed voor. Maar het wordt een probleem als het voelbaar geforceerd is bij momenten.

Als je de vergelijking moet maken met GoT, is het ook zichtbaar dat daar sterke vrouwelijke personages van alle slag zijn en met alle soorten morele standpunten. Maar achter die personages en hun loopbaan zit er een logica en bij elke actie hangt er een minstens aannemelijk gevolg aan vast. Meestal toch. :unsure:

Hoe de Numenoreans worden geportretteerd is ook een beetje spijtig en ongelukkig. Er wordt vaak maar enkel voor Galadriel ruimte gelaten om de badass te zijn heb ik de indruk.

Tegelijk is het wel interessant om na te denken hoe je mystieke sterkte het best kan portretteren in een TV reeks, naast succes in gevechten. Ik had het misschien nog directer aangepakt. Iets minder franjes. Zeker niet door een showcase te geven tegen Numenoreans waarbij de laatsten er uit zien als incompetente zielen. Je kan heus iemand sterker tonen zonder de ander te moeten degraderen.

Het is een beetje stom om die troll-kanalen gelijk te moeten geven maar... Vele punten van kritiek zijn valide.

Desondanks denk ik dat vele mensen hier wel hun goesting in kunnen vinden. Niet iedereen is zo kieskeurig als ik en er zijn ook veel goede elementen. Ik weet wel niet of ze voldoende mensen zullen paaien om het prijskaartje te verantwoorden. Tenzij ze met seizoen 2 de kritiek mee in rekening nemen en wat extra zielen (her)winnen? Ik denk wel dat ik nog een kijkje ga nemen, maar de kans is wel groot dat ik afhaak als het gewoon steeds hetzelfde is.

Hmm, misschien eens de eBook kopen dan. Thanks!
Als er nu één boek is dat ik zou aanraden als hardcopy is het wel silmarillion. Zoals gezegd ga je constant zitten bladeren van voor naar achter, en da's in een E-book wel een pak moeilijker :) Maar up 2 you natuurlijk, het is in elk geval wél de moeite om eens gelezen te hebben.
Gewoon rekening mee houden dat het niet iets is waar je casual 5 minuten in gaat lezen, je moet er echt wel tijd voor nemen.

Als er nu één boek is dat ik zou aanraden als hardcopy is het wel silmarillion. Zoals gezegd ga je constant zitten bladeren van voor naar achter, en da's in een E-book wel een pak moeilijker :) Maar up 2 you natuurlijk, het is in elk geval wél de moeite om eens gelezen te hebben.
Gewoon rekening mee houden dat het niet iets is waar je casual 5 minuten in gaat lezen, je moet er echt wel tijd voor nemen.
Hmm, nu doe je mij twijfelen

Ik weet wel niet of ze voldoende mensen zullen paaien om het prijskaartje te verantwoorden. Tenzij ze met seizoen 2 de kritiek mee in rekening nemen en wat extra zielen (her)winnen?
Hoe zit dit eigenlijk? Is dit commercieel een succes of niet? Of is het te vroeg om er al iets over te zeggen?

Hoe zit dit eigenlijk? Is dit commercieel een succes of niet? Of is het te vroeg om er al iets over te zeggen?
Views zal het wel hebben. Het zou me verbazen als het niet een van de most viewed reeksen is. Maar enkel Amazon gaat weten of het voldoende is gezien de kosten.

Terzijde, maar ik stoor me wat aan dat moderne "mythisch maken" van zaken. Bij Marvel zie je dat ook, zo al die analyses alsof we hier over een Vroegmiddeleeuwse sage spreken waarvan we de waarheid nooit gaan achterhalen. Vraag het eens aan Jos van marketing hé. :tongue:
Hier vind ik het nochtans bij passen, want mythes maken was wat Tolkien juist deed. Tolkiens werk vergelijken met Marvel... *shudders*
Maar ik kan me wel inbeelden dat het je met je ogen kan doen rollen als mensen er iets te hard in op gaan.

Lezen die boeken anno 2022 eigenlijk nog vlot?
Ik vind persoonlijk eigenlijk Lord of The Rings het moeilijkste boek om te lezen. Silmarillion, de uitgeschreven verhalen zoals Children of Hurin of Fall of Gondolin vind ik eigenlijk beter te lezen maar ik weet dat ik hier in de minderheid ben, Silmarilion en die andere twee verhalen zijn gewoon korter en ben je sneller door. De Hobbit is uiteraard het 'vlotst'

Ik vond lotr hoewel goed toch ook niet zo vlot lezen zeker boek 1 duur het toch even voor je "vertrokken" bent imo.

Ik vind persoonlijk eigenlijk Lord of The Rings het moeilijkste boek om te lezen. Silmarillion, de uitgeschreven verhalen zoals Children of Hurin of Fall of Gondolin vind ik eigenlijk beter te lezen maar ik weet dat ik hier in de minderheid ben, Silmarilion en die andere twee verhalen zijn gewoon korter en ben je sneller door. De Hobbit is uiteraard het 'vlotst'
Silmarillion vond ik best verwarrend bij momenten - ook omdat die hoofdstukken wat door elkaar lopen en chronologisch niet altijd even logisch zijn, LOTR is een mooi geheel dat ik erg vlot vind lezen.

Het geven van die appel nam een eeuwigheid in beslag.. Begint toch wel wat minder te worden. Ietwat te langdradig waar niet nodig alsook iets te "corny".

Wat is eigenlijk de juiste volgorde om die boeken te lezen?
Denk niet dat er een juiste is.

Publishing order:
  • The Hobbit
  • The Lord of the Rings
  • The Adventures of Tom Bombadil and Other Verses from the Red Book
  • The Silmarillion
  • Unfinished Tales
  • The History of Middle-earth series
  • The Children of Húrin
  • Beren and Lúthien
  • The Fall of Gondolin
Ongeveer de order waarin ze geschreven zijn volgens de Tolkien Society:
  • The Book of Lost Tales [volumes 1 & 2]
  • The Lays of Beleriand
  • The Shaping of Middle-earth
  • The Lost Road
  • The Hobbit
  • The Return of the Shadow
  • The Treason of Isengard
  • The War of the Ring
  • Sauron Defeated [first part]
  • The Peoples of Middle-earth [first part]
  • [The Lord of the Rings]
  • The Notion Club Papers [in Sauron Defeated]
  • Unfinished Tales [omit Narn i Hîn Húrin]
  • The Children of Húrin
  • Beren and Lúthien
  • The Fall of Gondolin
  • Morgoth’s Ring
  • The War of the Jewels
  • [The Silmarillion]
  • The Peoples of Middle-earth [last part]
Mijn persoonlijke:
  • Silmarillion (skip de verhalen die apart zijn uitgebracht)
  • Beren and Luthien
  • The Children of Hurin
  • The Fall of Gondolin
  • The Hobbit
  • The Lord of The Rings
  • Unfinished Tales (skip Narn i Hin Hurin en of Tuor and his coming to Gondolin want deze worden in de aparte verhalen genoeg besproken)

Ben opnieuw begonnen nadat ik de eerste keer na aflevering 4 was afgehaakt.
Na aflevering 2 haak ik nu terug af, het kan me maar weinig boeien.

Zeker aangezien het op hetzelfde moment is uitgekomen als HotD en dan komen de verschillen in kwaliteit toch boven. Hoogstwaarschijnlijk probeer ik nog eens wanneer ik enkele seizoenen na elkaar kan bekijken.

Back to the books it is :)

Ben opnieuw begonnen nadat ik de eerste keer na aflevering 4 was afgehaakt.
Na aflevering 2 haak ik nu terug af, het kan me maar weinig boeien.

Zeker aangezien het op hetzelfde moment is uitgekomen als HotD en dan komen de verschillen in kwaliteit toch boven. Hoogstwaarschijnlijk probeer ik nog eens wanneer ik enkele seizoenen na elkaar kan bekijken.

Back to the books it is :)
Met alle respect maar HotD is toch ook niet zo super.

Maar ik hoor vaak dezelfde comentaren terug, slechte dialogen en acteren in rings of power maar in HotD zijn die nu ook niet beister goed te noemen.

In ieder geval is het geen slechte start van de 2 series.

Rings of power heeft een enorme wereld waardoor het wat trager is maar dit stoort mij niet.

Met alle respect maar HotD is toch ook niet zo super.

Maar ik hoor vaak dezelfde comentaren terug, slechte dialogen en acteren in rings of power maar in HotD zijn die nu ook niet beister goed te noemen.

In ieder geval is het geen slechte start van de 2 series.

Rings of power heeft een enorme wereld waardoor het wat trager is maar dit stoort mij niet.
Laatste aflevering was toch top van HotD.

Terug
Bovenaan