Ik vond het een leuke laatste aflevering.
Helaas niet het meesterwerk waar ik op gehoopt had. In het midden zitten er enkele best saaie stukken in.
Wel blij dat ik het heb gezien.

Geen idee hoe ze part 2 ooit zouden kunnen verfilmen eigenlijk. Daar hebben ze toch echt wel een pak meer afleveringen voor nodig en dus een groter budget. Daar zouden ze dus enorm van het bronmateriaal moeten afwijken.
 
Genoten van de serie maar zoals hier al vermeld. 9 afleveringen is te weinig, zeker om die band tussen Ellie en Joel op te bouwen.

Voor mij mocht de pacing een pak trager. Laatste afl ocharme een 40min, in “Familie” hebben ze dan just hun kopje koffie leeg :unsure:
 
Deftige aflevering
Net laatste gezien en toch wel goed. Qua verfilming van een game een zeer goede serie.

Die shoot out scene was toch best wel ok? In’t spel alleen al duurt dat stuk 20-30 minuten…

wat ik geniaal vond in’t spel was hoe Joel Ellie van die tafel nam met dezelfde woorden als toen hij Sarah vastnam nadat ze beschoten was. Zeer jammer dat die one liner niet in de serie zat :)

Ook de scene van die tunnel voor t hospitaal waar Joel Ellie redt van verdrinking was supersterk in’t spel toen die fireflies hun tegen t lijf liepen. Ook een gemiste kans dit niet in de ep te steken.
Uw spoiler over de gemiste kans vat men gevoel voor de serie in het algemeen goed samen. Het is "degelijk" met een of twee zeldzame pieken zoals aflevering 3. Veel zaken die ze weggelaten hebben

Joel die bijna verdrinkt
De shootout die zeer beperkt is met Joel die zit te no-scopen.
David & Ellie's shootout die weggelaten werd uit aflevering 8
...

Er is duidelijk geld gestoken in grote namen gelijk den Pedro en (meestal) mooie sets, maar anderzijds hebben ze het moeten doen in 9 afleveringen. De weggelaten momenten -> als je hier tegen mij zegt "nee, dat is te videogamey", ben ik het respectvol oneens met je. Die zaken komen over als tijd of budgetbeperking of gebrek aan creativiteit.

Als je dan zegt "Ja, maar de serie moet niet gelijk de game exact zijn" -> Prima, maar dan hadden ze andere zaken in de plaats mogen toevoegen. De serie voelt aan als "vrij goed" tot "ok" of "zwakjes" voor vele mensen hier en in mijn ogen is het duidelijk omdat er meer kon gedaan worden.

Niet dat ik zo een advocaat ben voor meesterlijke game-verfilmingen, maar ik voel dat deze serie dichtbij "meesterlijk" niveau zat en gewoon "net" niet genoeg tijd en geld kreeg.
 
Ik vond de laatste wel ok, niet de beste, maar zeker ook niet de minste.
Al bij al, goeie série.
 
ik dacht trouwens echt dat die giraf CGI was. Alles in die scène was CGI, behalve de giraf :unsure:
 
Laatste aflevering was weer 'goed' maar niet veel meer dan dat. Ik had gehoopt dat de serie in de laatste 2 afleveringen terug naar de kwaliteit zou gaan van de eerste 2/3 afleveringen maar dit was toch niet het geval. Aflevering 8 was ok, maar ik vond het uitlaten van de actie scene waar David en Ellie aangevallen worden door infected heel ongelukkig omwille van het feit dat de dreiging van de infected toch echt gewoon helemaal wegvalt in die laatste 2 afleveringen. Je bent bijna vergeten waarom het vinden van een geneesmiddel zo belangrijk is, in de serie lijkt de infected dreiging nogal overroepen.

De laatste aflevering van ik ontbrekend van ook maar enige spanning. Die scene waar Joel door het ziekenhuis gaat om Ellie te vinden vond ik gewoon ronduit slecht. Er was geen enkele spanning over of hij er wel zou geraken, en dat heb ik dan specifiek gevraagd aan mijn vriendin die niet vertrouwd is met de game. Laatste 2 afleveringen tonen wel weer goed hoe brutaal Joël kan zijn, iets wat weer extra in de verf gezet wordt. (duidelijk waarom maar zal dat hier niet spoilen)

Ik vind het dus zeker een goede serie, beter dan 90% van de andere rommel die er gemaakt wordt, maar ik blijf achter met een gevoel dat er meer in zat. Sommige van de toevoegingen die gedaan waren zijn heel goed, sommige minder. De grootste issue van de serie is voor mij het tell, don't show aspect van de relatie tussen Joël en Ellie. Dit is toch de kern van het verhaal en het ontbreekt aan nuance. Tot aflevering 8 zag ik weinig evolutie in hun relatie. De serie vertelde me wel dat die er was, maar ik zag het niet gebeuren. Dit heeft deels met de pacing te maken en anderzijds met de actrice die Ellie speelt. Ik vond haar goed in de laatste afleveringen maar ik vond hoe ze Ellie speelde in het begin niet goed. Zeker in de eerste 2 afleveringen, waar we moeten voelen dat het iemand is die moet beschermd worden, vond ik het niet goed gedaan.
Anderzijds is er het compleet gebrek aan dreiging van de infected. De même hier eerder is volledig waar, het was gewoon te weinig. Als je opzet dat ze communiceren via een netwerk dat kilometers ver kan gaan maar voor de rest van de show altijd maar met 1 infected te maken hebt dan is dat eigelijk een serieuze plot hole. Blijkbaar wouden ze dat enkel in de setup gebruiken maar voor de rest van de serie valt dat gewoon compleet weg.
Eerlijk is eerlijk en veel van de serie wordt gedragen door Pedro Pascal. Vervang die met een onbekende acteur en ik wil nog wel eens zien hoe de reacties zijn :)
 
Ben na het kijken van de eerste 8 afleveringen aan het spel begonnen (en zit nu op hetzelfde stuk in het spel), en heb de indruk dat het bij velen toch lang geleden is dat ze het gespeeld hebben.

Van die constante dreiging heb ik weinig gemerkt in het spel. Het is vrij duidelijk opgedeeld in 3 stukken: Free roam zonder vijanden, stukken met infected en stukken met menselijke vijanden. Ik zat dus zeker niet constant op het puntje van mijn stoel uit angst dat er ineens een infected onverwacht zou opduiken. Maar toegegeven, er zijn in het spel wel een pak meer infected dan in de serie. Ik vind dat de serie het apocalyptische van de wereld beter weergeeft dan het spel, waar je vaak horde na horde menselijke vijanden moet uitschakelen (de hunters in Pittsburgh en de gigantische bende van David bv.). In de serie heb ik veel meer dat gevoel van schaarste. Dat er echt niet heel veel mensen meer over zijn en dat elk mensenleven belangrijk is.

Ik begrijp wel dat 1 of meerdere afleveringen extra de serie beter had kunnen maken. Misschien gaat het wel iets te snel, maar mijn vriendin en ik waren allebei toch direct mee in de relatie ts Joël en Ellie. Ik vind niet dat het in de game veel beter of dieper is uitgewerkt. Zo vond ik bv. het stuk met Joëls keuze voor Ellie bij zijn broer beter dan in de game. Het stuk bij David is dan wel weer beter in de game, waar Joël Ellie weghaalt bij David. Heel het stuk bij Bill doet in het spel trouwens ook niets voor het verhaal. Het is gewoon infected uitschakelen om de auto te vinden en verder te kunnen rijden. De relatie tussen Bill en Frank zag er in het spel ook wel anders uit. :D


Aflevering 9 nog wel niet gespeeld of gezien dus daar kan ik nog niet over oordelen.
 
Toch een beetje teleurgesteld in de finale maar overall wel een sterk seizoen en ik kijk uit naar het 2e seizoen. Misschien lagen mijn verwachtingen na de eerste 2 afleveringen ook te hoog voor de rest van het seizoen. Persoonlijk vond ik alle afleveringen wel goed behalve de 7e.

Het vuurgevecht tussen Joel en de fireflies was stylistisch echt heel zwak, de shoot-out in aflevering 4 was zoveel beter in beeld gebracht. En de theorie over Ellie's immuniteit hadden ze ook mogen weglaten, sloeg nergens op.
 
Episode 9 gisteravond bekeken. Dat was al iets beter. Deze serie is gestart met een 8.5/10 maar vanaf episode 3 is het voor mij sterk bergaf gegaan. Ze wilden het verhaal van het spel nabeelden, en ik begrijp zeker dat sommige stukken zich moeilijker vertalen naar een serie toe. Maar toch waren sommige originele stukken wel rotslecht geschreven. Zeker de episode met Kathleen, één van de meest oninteressantste personages ooit en ook serieus slecht geacteerd. Enige wat die aflevering beter maakte was het einde.

Ironisch genoeg vond ik de stukken waar ze trouw waren aan het spel de beste, en de stukken waar ze serie-only gingen, de slechtste. Doet me afvragen over de kwaliteit van hun schrijftalenten als ze de kwaliteit van het spelverhaal niet kunnen evenaren.

Enorm tekort aan infected ook. Hun budget was zeker al opgegaan naar het decor ofzo? Want dat zal wel goed. Net als de acteerprestaties van Joel en Ellie. Ik zou de serie nu een 7/10 geven. Zeker niet slecht om naar te kijken, but please, play the game and see the difference. Uit op PC in precies 2 weken.
 
Je mag ook niet vergeten dat het hier om 2 totaal andere media gaat. Games zijn interactief, films/series zijn passief. Het is vrij normaal dat games veel meer actie hebben, anders is het niet veel meer dan een wandelsimulator.

Ik (die de games niet gespeeld heeft) vond het net leuk dat het vooral character driven was. Ik heb geen nood aan om de 10 minuten een actiescène met infected te hebben. Dat heb ik al in 101 andere zombie series gezien.

Voor mij moest het uit de doeken doen waarom Ellie immuun is niet. Ik vond het wel tof om gewoon “ze is immuun, that’s it” te hebben.
 
Laatste aflevering was voor mij een klein beetje underwhelmed moet ik eerlijk zeggen. Zeker geen slechte aflevering, maar in de game komt het zoveel harder aan. In ieder geval, ik heb er wel van genoten. Als ik de serie een score zou moeten geven op 10, zou ik het een 8 geven denk ik. Dus een goede score, maar voor mij persoonlijk niet in het rijtje van meesterwerken qua series. Terwijl de game wel een 10 is, en echt bij de beste van de beste games hoort.
Achteraf gezien had de serie 10 afleveringen moeten zijn. En Kathleen meer screentime geven dan bijvoorbeeld David, komaan?
Ook de laatste aflevering. In de game zoveel beter, het voelde gerusht aan. In de game, als je door die tunnel moet gaan en uiteindelijk Ellie moet reanimeren is echt veel beter dan wat we nu kregen. Ook de scene met de giraf zat hier zo opeens in precies. De impact was er niet vond ik. Ook vond ik Ellie in deze aflevering minder sterk dan in de 2 vorige afleveringen. Joel deed bepaalde zaken heel goed. Maar toch had ik verwacht dat hij nog feller ging zijn tijdens de actiescenes. Ik wilde toch meer emotie zien. Uiteraard moeilijk om het spel hier te evenaren. Uiteindelijk gezien heb je veel meer opbouw tussen Joel en Ellie in de game. In de serie, haalt ze het moppenboekje boven, maar de impact is minder dan in de game. In de game heb je zoveel samen gedaan. Of tijdens Bill's town. Dat zat nu niet in de serie. Maar al die momenten die je samen ervaart maakt de band tussen Joel en Ellie zo geloofwaardig. Terwijl ik het niet altijd 100 procent geloofde in de serie. Dat gezegd zijnde, denk wel dat dit de beste adaptatie van een game is. En zoals ik al zei, ik heb er echt wel van genoten. Benieuwd hoe ze 2 gaan aanpakken, gaat niet simpel zijn!
 
Je mag ook niet vergeten dat het hier om 2 totaal andere media gaat. Games zijn interactief, films/series zijn passief. Het is vrij normaal dat games veel meer actie hebben, anders is het niet veel meer dan een wandelsimulator.

Ik (die de games niet gespeeld heeft) vond het net leuk dat het vooral character driven was. Ik heb geen nood aan om de 10 minuten een actiescène met infected te hebben. Dat heb ik al in 101 andere zombie series gezien.

Voor mij moest het uit de doeken doen waarom Ellie immuun is niet. Ik vond het wel tof om gewoon “ze is immuun, that’s it” te hebben.
Met dat verschil dat als je alle cutscenes samenplakt uit de game, je praktisch een film hebt.
Niemand zegt dat er om de 10 minuten een actiescene moet inzitten. Wat meer infected had wel gemogen.

Ik blijf op m'n honger zitten moet ik zeggen. Het was niet mis, maar zeker niet wauw.
 
Met dat verschil dat als je alle cutscenes samenplakt uit de game, je praktisch een film hebt.
Niemand zegt dat er om de 10 minuten een actiescene moet inzitten. Wat meer infected had wel gemogen.

Ik blijf op m'n honger zitten moet ik zeggen. Het was niet mis, maar zeker niet wauw.

Meer infected, al was het maar in de achtergrond. Van ver, maar nog goed te zien dat het infected zijn. Kan gemakkelijk met animatie en hoeft niet al te duur te worden. En zo creer je op het minst het gevoel van de dreiging van infected in de wereld. Een korte scene waar Joel en Ellie in de verte een groep infected zien, de camera draait dan naar hen en je ziet een bezorgde uitdrukking in hun gezichten, en Joel zegt dan iets van "we'll go around them" en wandelen weg zonder weg te kijken van die infected.

Om maar een simpel voorbeeld te geven. Maar zelfs dat ging blijkbaar niet...
 
Meer infected, al was het maar in de achtergrond. Van ver, maar nog goed te zien dat het infected zijn. Kan gemakkelijk met animatie en hoeft niet al te duur te worden. En zo creer je op het minst het gevoel van de dreiging van infected in de wereld. Een korte scene waar Joel en Ellie in de verte een groep infected zien, de camera draait dan naar hen en je ziet een bezorgde uitdrukking in hun gezichten, en Joel zegt dan iets van "we'll go around them" en wandelen weg zonder weg te kijken van die infected.

Om maar een simpel voorbeeld te geven. Maar zelfs dat ging blijkbaar niet...
Ja is idd waar. Dreiging is er gewoon niet. In het spel zoveel meer. Ze hebben wel gezegd dat in seizoen 2 veel meer infected en stuff gaat zitten...
 
Ik vond het wel een goede laatste ep. Uiteindelijk heb ik van de hele reeks genoten.
Het is altijd hetzelfde met reeksen of films gebaseerd op games he. De 1 op 1 vergelijkingen worden sowieso gemaakt, ook al is dat in principe niet fair. Als het spel nog vers in het geheugen zit, is dat eigenlijk een nadeel. Dan gaat de aandacht nogal makkelijk naar de zaken die de reeks niet gehaald hebben, en dat zorgt dan voor teleurstelling. Da's begrijpelijk, maar ik vind dat er wat te zwaar aan getild wordt.

Ze zijn inderdaad zuinig geweest met infected, maar ik snap die keuze wel. Zeker naar het einde toe ligt de focus toch vooral op Joel en Ellie, en wat er op hen ligt te wachten bij de Fireflies. In het spel is dat hetzelfde, maar voor obvious reasons moet je dan nog heel wat hindernissen trotseren. En dat zijn tegen dan toch vooral mensen ipv infected als ik het mij goed herinner.
Het klopt wel dat de laatste actiescènes wat meer spanning hadden kunnen gebruiken. Ze leken vooral gemaakt voor mensen die het verhaal al kennen. Door veel gewicht te leggen in Joel z'n ruthless acties, zijn ze precies vergeten om er nog wat spanning in te brengen voor de kijkers die de uitkomst niet kennen.

Ik ben er ook niet zeker van of meer afleveringen hier op z'n plaats hadden geweest. Dan hadden er waarschijnlijk weer klachten geweest over teveel 'filler' eps. Die kritiek was er nu al, vooral bij ep 3 en 7. 2 uitstekende afleveringen imo.

Aangezien de game al zo hoog aangeschreven stond qua story, was het niet evident een goeie aanpassing te maken die in de smaak zou vallen bij zowel fans als nieuwe kijkers. Ze zijn hier imo toch in geslaagd. Mijn verwachtingen zijn alleszins meer dan ingelost, maar ik had dan ook nooit iets in m'n hoofd dat zou moeten gaan concurreren met The Wire, Breaking Bad, The Soprano's... kortom, de echte topreeksen. Als ik sommige reacties lees zijn er een aantal die de lat precies wel daar hadden gelegd.
't Is voor mij een bovengemiddelde reeks geworden met top acteerprestaties. En daar mogen we denk ik blij mee zijn.

En nu gaat S02 keihard sucken wsl :unsure:
 
Laatst bewerkt:
Mijn pa, die niks van de games kent, heeft zeer genoten van de serie.

De serie vergelijken met de game kan ik begrijpen, maar is dan ook ergens niet eerlijk aangezien zoals hier al eens aangehaald is geweest, het 2 verschillende media zijn.

Ook begrijp ik niet zo goed dat er gezegd word dat er meer dreiging van infected is in de game, meen mij toch te herinneren dat er meer dreiging was van andere mensen... Alsook dat ik bij de encounters die je dan had met de infected, ik een half uur rond kasten en godweetwat aan't dansen was om ze te ontwijken en/of te shiven; dit kun je moeilijk vertalen naar de serie imo, zou snel saai worden. Denk dat ze vooral de grote actiestukken uit het spel hebben willen nemen, maar er dan idd nét iets te weinig spanning ingestoken hebben.

Of bijvoorbeeld in Kansas, waar Kathleen ze op de hielen zit net wanneer Joel die sniper uitgeschakeld heeft. Vond dat ze daar wel het originele mochten behouden hebben omdat je daar dan wel de dreiging van de infected had...

Soit, heb nog niet alle episodes gezien, maar geniet er wel van :).
 
ik eindig ook met een 7/10. een paar zwakke afleveringen, onnnodige filler en veranderingen die niets positief bijdragen. op zich was ep3 goed maar puur door het feit dat anderhalf uur screentime aan verloren is en de rest heeft moeten inboeten zie ik het als iets negatief. die aflevering had niet moeten komen ten koste van iets anders. left behind idem. Die hadden ze zelf in s2 kunnen steken als ze toch al spreken van meerdere seizoenen....

had het niet TLOU naam gedragen had het miss een 8/10 maar we kennen de bron en wisten dat ze er zoveel meer konden uithalen. Het was een veel te low effort en safe verfilming.

Best wel jammer. Er zijn nog nooit zoveel series als nu geweest en toch zwemmen we in mediocricy. Ik heb liever elke 5 jaar een breaking bad, the wire, s1 true detective, of sopranos dan elk jaar de zoveelste 0 effort verfilming van een bekend IP. gelukkig is deze wel beter dan rings of power, the witcher en WOT.

Hopelijk trekken ze het met s2 recht nu ze weten dat ze de kijkers en interesse hebben om het te mogen rekken.
 
Terug
Bovenaan