Techreview: ROCCAT Kone XP

Muizen heb je - net als toetsenborden, headsets en meer - in alle kleuren, maten en prijzen. Zo is er voor ieder wat wils. Fabrikanten proberen je naar hun producten te trekken door onder andere verbluffende prestaties te beloven. Zo mochten wij al meerdere producten aan grondige tests onderwerpen. Met het nieuwste stukje randapparatuur dat we ontvingen, de ROCCAT Kone XP, is dat uiteraard niet anders. Of deze gamingmuis de adviesprijs van om en bij de negentig euro waard is, lees je in deze review.

Ik gebruik al jaren een draadloze muis. Dat is al direct het eerste grote verschil met de ROCCAT Kone XP, want die muis is namelijk bedraad. Hoewel er ook draadloze gamingmuizen op de markt zijn, onder andere van Logitech G, zijn veel gamers ervan overtuigd dat een muis met draad nog altijd beter is. Onder andere de lagere latentietijd heeft daarmee te maken. Dat is uiteraard een belangrijk gegeven bij shooters als Call of Duty, zeker als je echt competitief speelt, al steekt het niet op een paar milliseconden bij bijvoorbeeld platformers of racegames.

Kone 1.png


Vijftien jaar ervaring

Voor mij is een bedrade muis dus zeker geen must, zeker niet aangezien ik niet bijzonder veel game op mijn pc. De PlayStation 5 neemt al genoeg tijd in beslag en er zitten helaas maar 24 uur in een dag. Toch heb ik mijn Steam-bibliotheek eens afgestoft en een aantal spellen geïnstalleerd om de verschillende features van de Kone XP te testen. En op zich zijn dat er heel wat. Via een fact sheet zie je namelijk dat de muis maar liefst vijftien knoppen heeft waarop je 29 verschillende functies kunt instellen. Daarnaast is er ledverlichting aanwezig, heeft de muis een doorschijnend lichaam en is er een optische sensor aanwezig van 19.000 DPI. Een paar features die de upgrade van de Kone misschien wel verantwoorden?

Prijs/kwaliteit kan je met de ROCCAT Kone XP niets mis doen.


De originele Kone dateert al van 2007 en sindsdien zijn er al een aantal andere modellen verschenen, waaronder de Kone AIMO. Ook de Kone Pro Air, een draadloze variant, heeft het merk sinds kort in hun gamma. Een ding hebben ze zowat gemeen en dat is het ontwerp dat tussen alle modellen amper verschilt. Bij de Kone XP is dat niet anders. Het uiterlijk ziet er tamelijk hetzelfde uit en de grootte valt direct op. Zelf gebruik ik al een erg grote muis (de Logitech M705) en de Kone XP is nog een maatje groter. Ideaal voor iemand als ik, want ik heb grote handen. Voor kleinere handen vormt dit misschien wel een probleem. Zelf vind ik de ROCCAT-muis erg prettig in de hand liggen en dat is uiteraard een belangrijk element.

Kone 2.jpg


Kerstboom

Wat nog opvalt aan de Kone XP is het overvloedig gebruik van RGB-lichtjes. Maar liefst 22 LED-lampjes zorgen ervoor dat je muis straalt als nooit tevoren, misschien wel iets te veel. Zelf heb ik geen nood aan al die vrolijke kleurtjes in muizen, toetsenborden en headsets, maar er is daar uiteraard een groot publiek voor. Wat wél altijd handig is, is een gevarieerd aanbod aan knoppen en dat biedt deze nieuwe muis aan. Zoals reeds gezegd maar liefst vijftien stuks. Met je duim kun je er gemakkelijk vijf bedienen, terwijl er voor je wijsvinger - naast de linkermuisknop en het muiswieltje - nog twee knoppen beschikbaar zijn. Door de EasyShift-knop in te drukken, hebben alle andere knoppen een andere functionaliteit, wat het totaal dus op 29 brengt. Heb je echter een Roccat-klavier (met EasyShift-knop), dan heb je met de EasyShift-knop op je muis nog een extraatje. Alles is via de software van ROCCAT zelf in te stellen.

ROCCAT Swarm stelt je in staat om softwarematig aan alle knoppen de gewenste functie toe te wijzen. Ook de instelling van de LED-verlichting verloopt via dat programma. Alles is erg eenvoudig te vinden en hoewel de software niet de mooiste presentatie heeft, doet het programma alleszins waarvoor het dient. Bij de muis worden ook vervangbare voetjes (of hoe noem je het?) geleverd. Met deze stukjes PTFE glijdt de muis moeiteloos over eender wel oppervlak. Het verschil met mijn standaardmuis is bijzonder groot. De draad trekt ook nooit, waardoor je toch wel het gevoel hebt dat je met een draadloze muis bezig bent. Ook het klikken geeft een verschil. Niet alleen is de ROCCAT Kone XP stiller in gebruik dan mijn huidige muis, de toetsaanslagen hebben slechts een vertraging van twee milliseconden. Iets wat toch wel merkbaar is in games.

Conclusie

De ROCCAT Kone XP is mijn eerste ervaring met een product van ROCCAT en ik ben alleszins aangenaam verrast. Met een adviesprijs van 89,99 euro heeft de muis toch wel een stevig prijskaartje, maar je krijgt er wel een erg goed product voor in de plaats. Vijftien responsieve knoppen met 29 in te stellen functies, RGB-licht en een goede ergonomie typeren de muis, al is de kans groot dat de Kone XP voor sommigen toch een maatje te groot is.

Pro

  • Heel wat functies
  • Ergonomie erg goed
  • Glijdt bijzonder goed
  • Stil

Con

  • Maatje te groot
  • Voor sommigen misschien de prijs
8

Over

 
Terug
Bovenaan