Techreview: Roccat Kone XP Air

Draadloze gamingmuizen neem ik steevast met een korreltje zout. Alhoewel er de laatste jaren zeer goede exemplaren zijn die het uitstekend doen. Toch blijf ik kritisch, want zeker tijdens multiplayergames is het van uitermate groot belang dat de prestaties top zijn. Graag onderwierp ik de Roccat Kone XP Air dan ook aan een grondige test op verschillende aspecten.

In dit geval zal ik met de deur in huis vallen: de prestaties zijn alles wat je verwacht voor dit prijskaartje. Op alle vlakken een fantastisch resultaat. Er zijn een paar kleine minpunten die duidelijk zullen worden, maar daarover later meer. Als je naar een muis met veel functies zoekt die flexibel is en goed in de hand ligt, moet je niet verder zoeken. Er zijn veel gelijkenissen met de Razer Basilisk of G502 van Logitech. Alle drie liggen goed in de hand, maar zijn uitsluitend voor rechtshandigen.

KoneXPAir-OpLaadstation.jpg


Easy Shift voor een tweede functie op je knoppen

De Easy Shift-technologie zorgt met een druk op de knop voor een tweede functie op al je andere knoppen. De positionering onderaan de duimsteun is voor mij zeer goed bereikbaar en werd nooit per ongeluk ingeduwd. Het nadeel van die positie is dat de andere duimknoppen op de zijkant niet bereikbaar zijn omdat je duim al onderaan de steun moet blijven. Maar in tegenstelling tot andere soortgelijke functies op andere muizen zorgt die positie er wel voor dat alle andere knoppen wel bruikbaar zijn. Veel beter die paar knoppen minder dan een minder bereikbare plaats. Vooral de linker- en rechtermuisknop zijn dan heel snel te schakelen naar de alternatieve functies, zonder je hand helemaal te verplaatsen. Het mikken tijdens shooters bijvoorbeeld wordt dan ook niet onderbroken of gehinderd. Je kan de functie ook toewijzen op een andere knop, maar de standaardplaats is veruit de beste.

Easy Shift op een ideaal bereikbare plaats, ook al zijn de duimknoppen aan de zijkant niet bereikbaar


Verschillende profielen en verbindingsmogelijkheden

Via een schakelaar aan de onderzijde kan je wisselen tussen bluetooth en wireless. Beide technologieën werken goed, maar voor games gaf ik de voorkeur aan wireless via de dongle. Bluetooth werkt op zich goed, maar niet elke gamepc heeft bluetooth standaard beschikbaar. Wisselen naar mijn laptop voor het werk was een fluitje van een cent, waardoor ik deze muis ook voor het werk gebruik. Dit is voor mij persoonlijk een zeer groot pluspunt: op die manier kan je overal dezelfde muis hanteren met dezelfde instellingen. Zeker om in FPS-games goed te presteren, is het een groot voordeel om niet telkens te moeten wisselen tussen verschillende muizen, instellingen en vooral snelheden. Zo bouw je al snel een goed en vertrouwd gevoel op.

De Swarm-software is uitgebreid en werkt algemeen goed, alhoewel sommige functies iets gebruiksvriendelijker mochten. Het feit dat via bluetooth geen aanpassingen mogelijk zijn, is een kleine domper, maar persoonlijk had ik geen nood om dan de functies aan te passen. Indien je de dongle niet bij je hebt kan een USB-C kabel aangesloten worden. Door een werkprofiel in te stellen op één van de vijf beschikbare profielen kan je een neutrale - lees: onopvallend zonder veel kleuren - muis bekomen.

KoneXPAir-Bottom.jpg


Lange batterijduur en mooi aanpasbaar uiterlijk

De muis een hele dag op het werk gebruiken en nadien omschakelen naar je gamepc is ook geen enkel probleem qua batterij. De batterijduur van honderd uur is zeker geen overschatting en via de bijgeleverde docking station laad je ook zeer snel op. De ingebouwde lichten in die docking station zorgen voor een leuke toevoeging. Wel opletten geblazen bij het opladen want de muis moet wel correct geplaatst worden, wat nogal gevoelig kan zijn. Op zich geen ramp maar wel even aandachtig zijn. Maar na amper tien minuten opladen ben je terug zoet voor een vijftal uur waardoor je altijd snel aan de slag kan. De Rapid Charge Dock doet dus zijn naam alle eer aan.

Het uiterlijk mag er ook zeker zijn. De combinatie van een half doorzichtige behuizing met vanbinnen lijneffecten, komt zeer mooi tot uiting. Afhankelijk van de manier waarop je de muis vastneemt zie je het effect mooi. Ik klem de muis niet volledig vast waardoor het middelste gedeelte mooi zichtbaar blijft. Dit in tegenstelling tot andere muizen waar het effect meer aan het logo geplaatst is, waardoor je dan weinig merkt van de belichting. Uiteraard zijn alle gekende patronen mogelijk om toe te passen, zoals een vaste kleur, pulserend, een ademhalingseffect en nog een aantal andere effecten. Op vijf verschillende plaatsen kan een eigen vaste kleur toegewezen worden of roteren met verschillende kleuren.

KonXPAir-Links.jpg


Prestaties waarop je kan vertrouwen

Zoals in de inleiding al aangehaald, de prestaties zijn zonder twijfel top. De Titan Optical switches en Owl-Eye sensor presteren uitermate goed. Nooit een hapering of ogenblik waarop ik niet kon vertrouwen op de hardware. Alle tekortkomingen in de verschillende games zijn dus jammer genoeg ook louter en alleen aan mezelf te wijten. Met een gewicht van 99 gram is het tevens een zeer lichte muis, zeker aangezien dit allemaal draadloos is. In elk spel moet de draadloze muis niet onderdoen voor een versie met draad, maar via bluetooth voelt het toch net minder vlot voor mij en daarom verkies ik om via de dongle te spelen.

Mijn favoriete muis tot op heden was de Basilisk en aangezien de Kone XP Air gelijkaardig aanvoelt zal deze zeker zijn plek krijgen aan mijn bureau. Het grootste minpunt dien ik dan ook hierbij aan te halen: het prijskaartje. Ondanks alle positieve punten gooit deze toch wat roet in het eten. Als je daarentegen naar een draadloze muis zoekt die goed in de hand licht en veel functies heeft kan ik deze ten stelligste aanbevelen. De Easy Shift technologie heeft effectief zijn plaats gekregen in mijn dagelijks gebruik, dit waar andere soortgelijke functies anders snel op de achtergrond verdwijnen bij mij.

Conclusie

Een topmuis met heel wat opties en aanpassingsmogelijkheden. De ondersteuning van zowel bluetooth als wireless maakt het flexibel voor meerdere toestellen. De prijs is navenant maar maakt het voor mij ook meer dan waar. De muis is licht, kwalitatief en ligt goed in de hand. Het grootste minpunt is de plaatsing van de Easy Shift knop, onderaan de duimsteun, waardoor de duimknoppen zeer moeilijk bereikbaar zijn. Maar dit maakt het tegelijk wel mogelijk om de andere knoppen te gebruiken zonder je hand te verzetten. Ook wat extra aandachtig zijn bij het plaatsen van de muis op het oplaadstation, maar dat ben je snel gewend. Door de Rapid Charging ben je echter zeer snel terug aan de slag. Het uiterlijk mag er zeker zijn en kan aangepast worden naar al je wensen.

Pro

  • Bluetooth en draadloos via dongle
  • Licht
  • Veel knoppen en aanpassingsmogelijkheden
  • Batterijduur
  • Mooi uiterlijk

Con

  • Prijskaartje
  • Swarm niet mogelijk via bluetooth
  • Easy Shift maakt andere duimknoppen moeilijk bereikbaar
9
 
Altijd grote fan geweest van Roccat. Tot ze overgenomen zijn door Turtle beach en sindsdien is de kwaliteit serieus! achteruit gegaan..
Ik koop dus geen Roccat meer spijtig genoeg
 
Redactie
Oei, hier niets van op aan te merken. Ik moet dat jammer genoeg wel vaststellen bij Logitech en het dubbelklik probleem.
 
Terug
Bovenaan