Techreview: Bigben Party Karaokemicrofoon

Als er iets is dat mijn kinderen graag doen, dan is het wel zingen en dansen. Haast elke dag wordt er bij ons thuis gevraagd om kinderliedjes op te zetten of zingt onze oudste van vijf jaar zelf uitgevonden liedjes. Het plan speelde al in ons hoofd om een speelgoedmicrofoon in huis te halen en het toeval wil dat we eind vorig jaar bij BeyondGaming de Bigben Party Karaokemicrofoon in ontvangst mochten nemen en ik de kans kreeg om hem te reviewen. Intussen hebben ze zich enkele weken kunnen uitleven met de microfoon en was het tijd om het verdict te vellen.

De Bigben Party Karaokemicrofoon is beschikbaar in twee kleuren, zijnde roze en zwart, en wij kregen de zwarte versie toegestuurd die gelukkig iets neutraler oogt. In de doos vind je naast de microfoon ook een verwijderbaar windscherm en een Micro USB-laadkabel. De microfoon bevat een batterij van 1800 mAh, waarmee je in theorie tot zes uur speeltijd krijgt. Hoewel de autonomie afhangt van welke functies je allemaal gebruikt, kan ik wel bevestigen dat de kinderen er inderdaad lang mee konden spelen en we hem tot nu toe maar één keer hebben moeten heropladen.

PARTYBTMIC2BK_LF02.jpg


Waar is dat (kinder)feestje?

De batterijduur is belangrijk uiteraard, maar het is interessanter om te ontdekken welke functies deze microfoon nog allemaal heeft. Want zoals de naam doet vermoeden, is dit geen simpele microfoon die enkel de stem wat versterkt. Uiteraard kan je het volume verhogen en heb je zelfs een functie die een echo-effect toevoegt. Daarnaast heb je een stemvervormer met vier verschillende effecten. Je kan je waarschijnlijk wel inbeelden dat kinderen het geweldig vinden om hun stem te vervormen en als een robot of een heliumstemmetje te klinken. Mijn twee kids gingen echter helemaal door het dak wanneer ik de microfoon via bluetooth verbond met mijn smartphone en hun favoriete playlist opzette, waarbij de ledverlichting ook nog eens in werking schoot. Het leuke hierbij is dat de ledverlichting reageert op de muziek die wordt afgespeeld.

Beschik je even niet over een internetaansluiting of wil je niet dat je kinderen je Spotify-account monopoliseren? Geen nood, er is ook een Micro SD-kaartslot dus je zet makkelijk hun favoriete liedjes op een geheugenkaartje en je kan ze zo afspelen op de microfoon. Iets minder handig, maar nog steeds mogelijk is dat je ook een USB-stick aansluit op de microfoon en zo liedjes afspeelt. Als je kinderen iets te wild zijn, kan deze USB-stick er natuurlijk wel uitvallen. In beide gevallen moet je ook wel rekening houden met een geheugenlimiet van 32 Gb voor de dragers om te kunnen gelezen worden door de microfoon, maar dit is uiteraard meer dan voldoende voor dit gebruik.

PARTYBTMIC2PK_LF02.jpg


In kinderhanden

Als je even genoeg hebt van het horen van de kinderliedjes en het luide gezang van je kinderen (mijn vrouw en ik begrijpen je volledig), dan biedt de microfoon ook de mogelijkheid om een headset met een 3,5 mm-stekker aan te sluiten. En geloof me dat dit af en toe nodig zal zijn. Want deze microfoon is een droom voor jonge kinderen, maar een nachtmerrie voor hun ouders. Kleine kinderen kunnen al veel lawaai maken, maar versterkt en vervormd via deze microfoon kan dit garant staan voor enige irritatie. Gelukkig wordt stilletjes aan het weer opnieuw beter, dus zullen ze zich binnenkort naar hartenlust kunnen uitleven in de tuin in plaats van in de huiskamer.

Een droom voor jonge kinderen, maar een nachtmerrie voor hun ouders.


Eén functie die we wel misten, was de mogelijkheid tot stemopname. Andere microfoons laten je bijvoorbeeld een minuut opnemen, maar dit is hier niet mogelijk. Zeker voor onze zoon die maar al te graag zelf verzonnen liedjes zingt, had dit nog een welkome toevoeging geweest. Maar verder hebben we absoluut niet te klagen over de functionaliteiten die deze microfoon aanbiedt. Nu we toch over minpunten bezig zijn, zou ik toch nog graag afsluiten met twee elementen. De microfoon is namelijk relatief groot en zwaar, ongeveer 470 gram, en is hierdoor niet altijd handig te gebruiken door de allerkleinsten. Onze dochter van drie jaar hield hem bijvoorbeeld steeds met twee handen vast om hem goed te kunnen vasthouden. Daarnaast is de ligging van de knoppen op de handgreep ook niet ideaal. Meer dan eens veranderden ze ongewenst het volume of het liedje, of schakelden ze per ongeluk de bluetooth uit. Eens ze wat ouder zijn, zal dit minder een probleem vormen maar voor kleine kinderen had een andere plaats voor de knoppen handiger geweest.

PARTYBTMIC2BK_06.jpg

Conclusie

Passeren binnenkort de Paasklokken bij jou thuis en zoek je nog een leuk geschenk. Als je kinderen graag zingen en dansen dan is de Bigben Party Karaokemicrofoon een geweldig toestel dat heel wat functies aanbiedt, waarbij vooral de mogelijkheid om muziek af te spelen en de ledverlichting in het oog zullen vallen. De stemvervormer en het echo-effect zijn een leuke toevoeging, maar de mogelijkheid tot opname mist helaas wel. Door zijn omvang en de plaatsing van de knoppen is de microfoon wel iets minder geschikt voor de allerkleinsten.

Pro

  • Veelzijdige microfoon
  • Bluetooth-connectiviteit
  • Uren speel- en zingplezier gegarandeerd

Con

  • Niet aangeraden voor ouders die gevoelig zijn aan lawaai
  • Redelijk groot en zwaar voor kleine kinderhanden
  • Plaatsing van de knoppen
  • Geen stemopname
7.5
 
Terug
Bovenaan