Tandverzekering

Waelvis

Well-known member
Crowdfunder FE
Ik wil dit al lang doen, maar vergeet het telkens.
Dus, nu ik eraan denk door een post in P&A wil ik hier eens info vragen over tandverzekeringen.

- Wie heeft er een tandverzekering?
- Wat betalen jullie? (en hoeveel personen aangesloten?)
- Waarin komen die tussen?
- Derdebetalersysteem?
- Is dit (al) aangeraden voor kinderen, of nog nutteloos aangezien de gewone mutualiteit hiervoor volledig tussenkomt) (Tenzij voor orthodintie?)


En vooral, welke zouden jullie aanraden?


Ik heb al snel eens op DKV gekeken, en de goedkoopste zou me op 36€/m komen voor ons gezin (2 volwassenen, 3 kinderen). De middelste 83€/m en de duurste 108€/m. Het enige verschil tussen de 2 duurste is dat die respectievelijk 70% en 80% van de kosten terugbetalen (enkel jaarlijkse controle is bij alles 100%)
 
Wij hebben bij de voorzorg - Dentaplan
27,46€/maand voor 2 personen - 44 en 47 jaar
(Als je ouder bent dan 44 vooraleer je de verzekering aangaat, dan is het duurder dus ja wij hebben pas een verzekering aangegaan net voor ik 45 werd ;))


Ik vind Dkv niet zoveel beter. Ja, ze hebben geen limiet voor gewone tandzorgen. Maar voor iets serieus (Orthodontie) hebben ze toch ook weer een max. Maar als je dan het prijsverschil ziet met bijvoorbeeld Dentaplan, dan is de rekening snel gemaakt.

Ik twijfel of ik wel mijn tandverzekering ga houden, maar dan denk ik: You never know.

Als je er eentje neemt, dan zou ik dus ééntje nemen bij één van de ziekenfondsen en niet bij een privébedrijf zoals Dkv.
 
Laatst bewerkt:
Bij Helan ben je verplicht met het volledige gezin aan te sluiten, je kan dus niet kiezen om de kinderen ertussenuit te halen.
 
Wij hebben bij de voorzorg - Dentaplan
27,46€/maand voor 2 personen - 44 en 47 jaar
(Als je ouder bent dan 44 vooraleer je de verzekering aangaat, dan is het duurder dus ja wij hebben pas een verzekering aangegaan net voor ik 45 werd ;))


Ik vind Dkv niet zoveel beter. Ja, ze hebben geen limiet voor gewone tandzorgen. Maar voor iets serieus (Orthodontie) hebben ze toch ook weer een max. Maar als je dan het prijsverschil ziet met bijvoorbeeld Dentaplan, dan is de rekening snel gemaakt.

Ik twijfel of ik wel mijn tandverzekering ga houden, maar dan denk ik: You never know.

Als je er eentje neemt, dan zou ik dus ééntje nemen bij één van de ziekenfondsen en niet bij een privébedrijf zoals Dkv.

Ik voldoe al niet aan de eerste voorwaarde: "Je bent lid van ons ziekenfonds".
Wij zitten bij het ziekenfonds van onze werkgever, en kunnen dus niet zomaar overstappen. Tenzij we ons bij 2 ziekenfondsen zouden aansluiten wat me nutteloos lijkt.. (als dit al mogelijk zou zijn)


Bij Helan ben je verplicht met het volledige gezin aan te sluiten, je kan dus niet kiezen om de kinderen ertussenuit te halen.
Idem hier jammer genoeg
 
Interessant. Ik heb het ook al een aantal keren overwogen maar nooit effectief de stap gezet.
Ik zit bij de CM van ziekenfonds, die hebben geen specifieke tandverzekering maar eerder een uitgebreidere algemene.
 
Ik heb DKV Smile en betaal jaarlijks rond de €125 aan premie. Had eerst CM Medikoplan, maar die vergoedde veel minder dacht ik.
Wachttijd is 12 maanden.
 
Dat klopt niet, want in ons gezin ben ik de enige die bij Helan zit.
Screenshot-2023-01-24-18-39-53-492-com-android-chrome.jpg


Je hebt waarschijnlijk je dentalia al enige tijd lopen dan?
 
Ik heb zelf "Dentalia Plus" bij Helan. Jaren geleden al afgesloten aangezien ik 2 kiezen heb die meer vulling zijn dan tand. Dus de kans dat dit een implantaat wordt is relatief groot. Volgende week afspraak bij paradontoloog omdat'k serieuze ontsteking heb. Dus heel blij met die verzekering. (Mss heb'k dat implantaat door al die jaren bijdragen ook al lang betaald, maar 't is't gedacht van niet ineens 1200 euro kwijt te zijn).
 
Ik heb zelf "Dentalia Plus" bij Helan. Jaren geleden al afgesloten aangezien ik 2 kiezen heb die meer vulling zijn dan tand. Dus de kans dat dit een implantaat wordt is relatief groot. Volgende week afspraak bij paradontoloog omdat'k serieuze ontsteking heb. Dus heel blij met die verzekering. (Mss heb'k dat implantaat door al die jaren bijdragen ook al lang betaald, maar 't is't gedacht van niet ineens 1200 euro kwijt te zijn).
1200 maar?
MKA-arts sprak over 900 euro voor de schroef alleen en dan 1500 voor de tand erop.
 
1200 maar?
MKA-arts sprak over 900 euro voor de schroef alleen en dan 1500 voor de tand erop.
Duur hé ;)

Mijn tante heeft een ziekte waardoor haar tandvlees extreem hard terugtrekt. Daardoor moesten 100% van haar tanden getrokken worden en daarna moe(s)ten nieuwe valse tanden geplaatst worden.

Totaalprijs voor dit alles? Momenteel al ruim 10000€ en ze zijn 1/3de ver in de behandeling. (Ik heb de prijs gevraagd en ik zie niet in waarom ze zou liegen hierover). Ik schrik soms echt van de prijzen die tandartsen vragen voor bepaalde behandelingen. :frown:

Jammer genoeg is er bij elke verzekering een limiet voor terugbetaling ivm paradontologie. Zelfs bij Dkv. Daar is de limiet 4000€/jaar voor zo'n zaken voor hun duurste pakket.

maar 't is't gedacht van niet ineens 1200 euro kwijt te zijn).
Wacht maar, de factuur gaat u dan nog lelijk tegenvallen. Met 1200€ kom je er niet voor 2 tanden hoor.

Hint: Indien het mogelijk is en je het een beetje kan rekken, laat 1 deel dan doen tijdens het ene verzekeringsjaar en een ander deel van het werk, tijdens het volgende verzekeringsjaar.

Zo word je jaarlijkse limiet voor paradontologie gereset en krijg je 2x een groot bedrag terug.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: 515
Oei heb eigenlijk nog geen concreet idee van de prijzen, had gewoon eens gegoogeld onlangs. Sowieso als't moet gebeuren is't nog maar 1 tand, nog niet beiden. Maar eerst kijken of de paradontoloog de ontsteking nog kan wegwerken zonder implantaat.
 
Oei heb eigenlijk nog geen concreet idee van de prijzen, had gewoon eens gegoogeld onlangs. Sowieso als't moet gebeuren is't nog maar 1 tand, nog niet beiden. Maar eerst kijken of de paradontoloog de ontsteking nog kan wegwerken zonder implantaat.
Het verdict... Binnen 2 weken een behandeling aan mijn tandvlees (bijna 500 euro). En dit najaar gaat de slechte tand er uit voor een implantaat (dan kan ik de kosten via de tandverzekering spreiden over 2 kalenderjaren). Kostprijs zou ergens rond de 2300 euro liggen.
 
Ik heb zelf "Dentalia Plus" bij Helan. Jaren geleden al afgesloten aangezien ik 2 kiezen heb die meer vulling zijn dan tand. Dus de kans dat dit een implantaat wordt is relatief groot.
Toen ik daar een paar jaar geleden eens voor keek, werden bij de meeste tandverzekeringen de tanden waaraan al vooraf bestaande schade is, uitgesloten...
Ben je zeker dat die tanden 'meer vulling dan tand' gecovered zijn door uw verzekering?
 
Toen ik daar een paar jaar geleden eens voor keek, werden bij de meeste tandverzekeringen de tanden waaraan al vooraf bestaande schade is, uitgesloten...
Ben je zeker dat die tanden 'meer vulling dan tand' gecovered zijn door uw verzekering?
Er is een regel dat het plafond in eerste aansluitingsjaar heel laag ligt, ietsje hoger vanaf jaar 2 en pas volle pot vanaf jaar 3. Ik heb mijn verzekering intussen al 10 jaar.
En ook de voorwaarde dat je het vorige jaar op controle geweest bent. Daar voldoe ik ook aan.
 
Toen ik daar een paar jaar geleden eens voor keek, werden bij de meeste tandverzekeringen de tanden waaraan al vooraf bestaande schade is, uitgesloten...
Ben je zeker dat die tanden 'meer vulling dan tand' gecovered zijn door uw verzekering?
Ivm uitsluitingen voor bestaande schade. Dit staat hier alvast niet in de algemene voorwaarden voor mijn contract.

Maar hier is er inderdaad ook een plafond voor de eerste 2 aansluitingsjaren.
En er is ook een max terugbetaling per jaar. Daarmee dekken ze zich quasi volledig in.
 
Ik heb medikoplan, wat inderdaad niet superveel dekt. Maar in combinatie met de cm terugbetalingen voor implantaten en paradontologie heb ik tot nu toe quasi alles altijd al kunnen terugtrekken van kosten qua kroontjes of implantaten (en ik heb er wel al wat).
Ik zal dit jaar waarschijnlijk weer twee grote vullingen door gedeeltelijke kroontjes laten vervangen en dat zou mij in principe 60 euro kosten.

Als ge veel in 1 keer moet doen zult ge wel beter ergens anders zitten.
 
Ook even bumpen. Voorstel van DKV: Smile Premium voor 1020 euro per jaar.
Situatie: 2 volwassenen, dochter van 12, dochter van 8. Allemaal redelijk ok gebit, zelf heb ik al een paar vullingen maar niets bijzonder op je 40e denk ik dan.

1000 euro per jaar, dat is de komende 10 jaar dus efkes 10K euro... moet ik echt verwachten dat uit te geven? De voorbije 20 jaar nooit veel meer betaald dan jaarlijkse controle (krijg je sowieso veel terug) en eventueel eens een gaatje vullen.
Niemand heeft een glazen bol natuurlijk... Maar hoe beslis je zoiets?
 
Terug
Bovenaan