Techreview: Nacon RIG 300 Pro HS

De Nacon RIG 300 Pro is het instapmodel in de nieuwe reeks headsets van Nacon. Deze is voor een zeer schappelijke prijs te verkrijgen, met verschillende versies voor PlayStation, Xbox en Nintendo Switch. In deze review leggen we de Nacon RIG 300 Pro HS op de pijnbank, specifiek de zwarte versie voor PlayStation.

Alles begint natuurlijk bij het openen van de doos. De headset die je in je handen krijgt, voelt direct veel steviger aan dat ik had verwacht. In elk geval een sterk begin voor een budgetheadset. Om te testen worden er verschillende aspecten onder de loep genomen. Geluidskwaliteit, comfort en duurzaamheid zijn belangrijke onderdelen voor mij. Benieuwd of we voor de prijs van € 29,99 waar voor ons geld krijgen. Deze PlayStationversie is tevens beschikbaar in een zwarte of witte versie.

NaconRig300ProHS1.jpg


Comfort en stevigheid

Na het openen van de doos viel niet alleen de stevigheid op, ook het systeem om de hoofdband aan te passen springt er uit. Er zijn drie standen, aan te passen via een soort druksysteem. Het is een stug systeem, het indrukken van beide knopjes aan de zijkanten is geen sinecure. Vlot schakelen tussen de drie standen zit er dus niet in. Een nadeel als je over een gedeeld systeem beschikt en de PlayStation bijvoorbeeld moet delen met je kinderen. De middelste stand is perfect voor mij maar voor een kinderhoofd is de kleinste stand aangeraden.

Voor dit budget een zeer goede en stevige headset


Over de stevigheid is geen twijfel mogelijk, ook na veelvuldig gebruik in het gezin blijft deze alsnog zijn stevigheid behouden. De eerste stugheid is verdwenen waardoor het nu comfortabeler is dan bij het eerste gebruik. Langere sessies zijn geen probleem met een gewicht van 233 gram en een zachte hoofdband. De headset blijft ook goed op het hoofd zitten, zowel bij volwassenen als bij kinderen. Gelukkig passen de oorschelpen net over mijn oren anders was het een on-ear headset bij mij. Ik ben niet gezegend met grote oren, dus dit zal bij mensen met grote oren toch een probleem vormen.

NaconRig300ProHS2.jpg


Geluidskwaliteit

De headset is zowel getest via pc als aangesloten op de DualSense 5 controller. Ook daar geen speciale verrassingen, typisch voor een budgetheadset zijn basgeluiden sterker aanwezig. Dat valt vooral op wanneer je schakelt tussen verschillende headsets, maar op zich is de geluidskwaliteit algemeen goed. Ook hoge tonen zijn duidelijk hoorbaar tussen al het basgeweld door. Op de kabel is een inline controller voorzien om de microfoon te dempen en het geluidsniveau aan te passen.

NaconRig300ProHS3.jpg


Duurzaam met een korte microfoon

Om de duurzaamheid op korte tijd te testen had ik twee opties. Mijn zoon van negen jaar of mijn zoon van twaalf jaar. Vooral de jongste heb ik een tijdje de headset laten testen. Ik had hier hoge verwachtingen aangezien de eerste indrukken solide waren op dat vlak. En ook hier stelt de Nacon RIG 300 Pro niet teleur. Verschillende Fortnite-, Roblox- en YouTubesessies later kan ik vaststellen dat de headset deze test vlot doorstaat. Zoals eerder aangegeven moest de hoofdband aangepast worden naar hun hoofd, maar de kleinste stand was oké voor beiden. Qua comfort was ook bij beiden geen klachten.

Er is gekozen voor een korte microfoon, die niet volledig voor de mond komt. In eerste instantie zit die dus niet in de weg, maar als je hem niet gebruikt klap je die toch omhoog. Het stoort vooral, en zeker bij kinderen, dat je de neiging hebt om luider te praten wegens de korte lengte. De kwaliteit van de microfoon is niet super en eerder gematigd. Voor multiplayergames een minpunt, want wegens de korte lengte is er ook meer geluid van de omgeving te horen tijdens gesprekken. Aan te raden dus om dan in een aparte kamer te spelen en niet in de woonkamer, waar je te veel andere mensen zal storen.

Conclusie

Als je kijkt naar prijs/kwaliteitverhouding is dit een goede headset. Het systeem om de schelpen te verzetten is echter nogal omslachtig en niet eenvoudig aan te passen, maar eens ingesteld blijft de headset wel stabiel zitten. Of de drie standen voldoende zijn voor iedereen heb ik mijn bedenkingen bij. De algemene bouwkwaliteit is zeer goed en langere sessies waren geen probleem, ook al was het net gepast over ear voor mij. De microfoon is aan de korte kant wat onbewust meer het gevoel geeft dat je luider moet praten. Algemeen een goede keuze als je een stevigere headset zoekt binnen een beperkt budget.

Pro

  • Goedkoop
  • Stevig
  • Vrij comfortabel

Con

  • Systeem om hoofdband aan te passen
  • Bas komt harder door
7.5

Over

Beschikbaar vanaf

4 oktober 2022

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 4
  4. PlayStation 5
  5. Xbox One
  6. Xbox Series X|S
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan