Talenkennis: welke talen kan je spreken?

Hoe zit het nog met jullie kennis van het Frans? Ik geef momenteel bijles Frans aan studenten die examencommissie doen en studenten hoger onderwijs. Ik ben mijzelf ook aan het bijscholen met een cursus medisch Frans en een cursus juridisch Frans. Ja ik krijg er maar niet genoeg van :cheer:

Hoe zit het nog met jullie kennis van het Frans? Ik geef momenteel bijles Frans aan studenten die examencommissie doen en studenten hoger onderwijs. Ik ben mijzelf ook aan het bijscholen met een cursus medisch Frans en een cursus juridisch Frans. Ja ik krijg er maar niet genoeg van :cheer:
Ik doe dit schooljaar Frans A1 op het cvo avondschool
Heb het enorm moeilijk, maar we moeten ergens beginnen zeker?
Als je oefeningen hebt , stuur maar door.

Ons lesboek dat we gebruiken is Recontres 1 van intertaal

Moedertaal Nederlands.
Engels: eigenlijk ook zo goed als moedertaal (ook de voertaal in mijn job)
Duits: goed.
(Grootvader had Engelse roots, grootmoeder Duitse...don't mention the war 🤭 )

Frans: nog goed genoeg, maar op mijn 18 was het zo goed als perfect. (hoofdvak en uitwisseling)
Helaas, wat je niet gebruikt, verlies je. Waar het vroeger als vanzelf ging, is het nu soms niet op woorden komen.

Spaans/Italiaans kan ik grotendeels wel begrijpen en me duidelijk maken, maar niet genoeg om te zeggen dat ik deze talen spreek.
(kennis van Frans en Latijn/Grieks zal daar wel voor iets tussen zitten)

Nederlands moedertaal
Engels niveau native speaker
Frans zal ondertussen C1 zijn denk/hoop ik. Vorig jaar bewust geswitcht naar een Franstalige werkgever en het is toch gek wat dat doet met je niveau als je volledige dagen "moet" spreken in een andere taal.

Terug
Bovenaan