SUV beste keuze

Zonder andere info zoals hoeveel personen rijden er dagelijks mee of hoeveel volume aan goederen moet TS meesleuren kan je toch geen grote SUV aanraden? Vanuit economisch standpunt is dat money down the drain. Een Audi E-tron om dagelijks 20 km te rijden is overkill.
Hij vraag toch zelf om een SUV? En dan nog specifieke merken.

Dus dan is het toch niet raar dat iedereen hier een SUV voorstelt...?
 
Ik snap de keuzes niet.

Topicstarter rijdt 20 kilometer per dag en heeft 1 tot 2 maal per jaar een lange trip voor de boeg. En hij is zelfstandige.

Zonder andere info zoals hoeveel personen rijden er dagelijks mee of hoeveel volume aan goederen moet TS meesleuren kan je toch geen grote SUV aanraden? Vanuit economisch standpunt is dat money down the drain. Een Audi E-tron om dagelijks 20 km te rijden is overkill.

Met de info die we hebben en de assumptie dat TS een laadpaal kan installeren:

- Een elektrische wagen, maar dat hoeft voor die 20 km geen vet batterijpakket te zijn. Hell, in principe zou een Renault Twizzy voldoende zijn.
- Voor de langere roadtrips huur je dan een aangepaste wagen.

Dat is voor TS zijn balans de beste keuze.

Belgen rijden elke dag rond de kerktoren maar rusten zich uit alsof ze dagelijks naar het zuiden van Frankrijk moeten rijden.
Ge hebt natuurlijk ook nog wel zoiets als autoliefhebbers hé. Mensen die graag met een mooiere, grotere auto rijden en niet alle dagen in een Twizzy willen zitten.

In theorie zou quasi iedereen die met een duurdere auto tijdt met een veel goedkopere kunnen rondbollen, die brengt u ook van a naar b.
 
Ge hebt natuurlijk ook nog wel zoiets als autoliefhebbers hé. Mensen die graag met een mooiere, grotere auto rijden en niet alle dagen in een Twizzy willen zitten.
De doorsnee autoliefhebber heeft meestal toch een iets concreter idee van wat-ie wil. In wat TS wil is moeilijk een lijn te trekken:
- Groot, maar geen mastodont.
- Fiscaal vriendelijk, hoewel geld geen issue is.
- Niet willen betalen voor de naam van een premiummerk, maar wel een Audi, BMW of Volkswagen verkiezen.
- Grote range om 20 km per dag te rijden.

Moet er nog zand zijn?
 
De doorsnee autoliefhebber heeft meestal toch een iets concreter idee van wat-ie wil. In wat TS wil is moeilijk een lijn te trekken:
- Groot, maar geen mastodont.
- Fiscaal vriendelijk, hoewel geld geen issue is.
- Niet willen betalen voor de naam van een premiummerk, maar wel een Audi, BMW of Volkswagen verkiezen.
- Grote range om 20 km per dag te rijden.

Moet er nog zand zijn?
Akkoord hoor, het is allemaal nogal onsamenhangend, ik doelde eerder toch op het statement dat je als zelfstandige zogezegd de beste keuze voor je balans moet maken en dus maar voor de zo goedkoop mogelijke oplossing gaan. Maar dan ga je natuurlijk wel voorbij aan het feit dat veel mensen autoliefhebber zijn en best wat meer voor hun wagen willen uitgeven.

Ik doe +-25 - 30k km per jaar (pré corona nog iets meer), dat zou perfect met pakweg een VW Golf of zelfs BMW 1 serie gaan. En toch heb ik een (veel) duurdere optie gekozen. Uiteraard heb je dan doorgaans ook wat meer comfort en luxe, maar het is toch vooral omdat ik gewoon een autoliefhebber ben.
 
Een X5 hybride is zowat de enige denk ik die 49g CO2 haalt en dus als zelfstandige interessant is.

EDIT: ik bedoelde van de grootste modellen, XC90 enz er bij. De XC60 Recharge haalt ook 49g.
 
Een X5 hybride is zowat de enige denk ik die 49g CO2 haalt en dus als zelfstandige interessant is.

EDIT: ik bedoelde van de grootste modellen, XC90 enz er bij. De XC60 Recharge haalt ook 49g.
Mercedes GLE 350de ook, maar gezien maar 20km per dag lijkt me combi diesel/hybride niet nodig.
 
Ik snap de keuzes niet.

Topicstarter rijdt 20 kilometer per dag en heeft 1 tot 2 maal per jaar een lange trip voor de boeg. En hij is zelfstandige.

Zonder andere info zoals hoeveel personen rijden er dagelijks mee of hoeveel volume aan goederen moet TS meesleuren kan je toch geen grote SUV aanraden? Vanuit economisch standpunt is dat money down the drain. Een Audi E-tron om dagelijks 20 km te rijden is overkill.

Met de info die we hebben en de assumptie dat TS een laadpaal kan installeren:

- Een elektrische wagen, maar dat hoeft voor die 20 km geen vet batterijpakket te zijn. Hell, in principe zou een Renault Twizzy voldoende zijn.
- Voor de langere roadtrips huur je dan een aangepaste wagen.

Dat is voor TS zijn balans de beste keuze.

Belgen rijden elke dag rond de kerktoren maar rusten zich uit alsof ze dagelijks naar het zuiden van Frankrijk moeten rijden.
De voorkeur gaat naar een comfortabele SUV die de nodige veiligheidsvoorzieningen (hoger zitten, kreukzones, veiligheidsvoorzieningen ...) aan boord heeft. Ben ik dan zo een uitzondering dat ik een grotere wagen wens voor mijn comfort en veiligheid van mijn gezin?
 
De voorkeur gaat naar een comfortabele SUV die de nodige veiligheidsvoorzieningen (hoger zitten, kreukzones, veiligheidsvoorzieningen ...) aan boord heeft. Ben ik dan zo een uitzondering dat ik een grotere wagen wens voor mijn comfort en veiligheid van mijn gezin?


:unsure:
 
De voorkeur gaat naar een comfortabele SUV die de nodige veiligheidsvoorzieningen (hoger zitten, kreukzones, veiligheidsvoorzieningen ...) aan boord heeft. Ben ik dan zo een uitzondering dat ik een grotere wagen wens voor mijn comfort en veiligheid van mijn gezin?
Een SUV moet je kopen omdat je graag SUV's ziet of omdat je hoge zit wilt.
Maar voor de rest is er geen argument om een SUV te verkiezen boven een break.
Of je moet willen offroaden, maar ik ga er gemakshalve van uit dat dit niet het geval is.
 


:unsure:
Bij die eerste link stellen ze dat SUV's onveilig zijn, om dan het artikel af te sluiten met de melding dat er alleen SUV's getest zijn, en men dus niet weet of andere auto's uberhaubt wel door die test raken. Waardoor dat artikel in zijn laatste alinea min of meer zegt dat dat hele artikel nonsens is.

De tweede link goochelt met percentages zonder die te vergelijken of in een context te plaatsen. Bijvoorbeeld 90% van de SUV gebruikers vindt zichzelf goed rijden, terwijl er niets vermeld wordt van hoeveel dat voor andere wagencategorieën is.

De wetten van de fysica doen mij vermoeden dat een zware SUV wel degelijk veiliger is dan een andere auto (verondersteld dat de SUV even stevig gebouwd is), maar dan wel ten koste van alle andere weggebruikers. Op het vlak van veiligheid is een zware SUV dus eigenlijk voor egoïsten, maar ik snap wel dat de veiligheid van het eigen gezin voor de meesten voor dat van andere gezinnen staat. Da's iets wat vanaf de oertijd in de mens zit ingebakken. Voor dit ene geval is er dus een goed excuus voor egoïsme.
 
Bij die eerste link stellen ze dat SUV's onveilig zijn, om dan het artikel af te sluiten met de melding dat er alleen SUV's getest zijn, en men dus niet weet of andere auto's uberhaubt wel door die test raken. Waardoor dat artikel in zijn laatste alinea min of meer zegt dat dat hele artikel nonsens is.

De tweede link goochelt met percentages zonder die te vergelijken of in een context te plaatsen. Bijvoorbeeld 90% van de SUV gebruikers vindt zichzelf goed rijden, terwijl er niets vermeld wordt van hoeveel dat voor andere wagencategorieën is.

De wetten van de fysica doen mij vermoeden dat een zware SUV wel degelijk veiliger is dan een andere auto (verondersteld dat de SUV even stevig gebouwd is), maar dan wel ten koste van alle andere weggebruikers. Op het vlak van veiligheid is een zware SUV dus eigenlijk voor egoïsten, maar ik snap wel dat de veiligheid van het eigen gezin voor de meesten voor dat van andere gezinnen staat. Da's iets wat vanaf de oertijd in de mens zit ingebakken. Voor dit ene geval is er dus een goed excuus voor egoïsme.
Goch, ik spreek me eigenlijk niet uit over SUV nu wel of niet veiliger zouden zijn maar imo is dat argument langs beide zijden gewoon op bitter weinig gestoeld. Bij mij klinken zo'n zaken meer als een verantwoording waarom je een bepaald type wagen zou kopen terwijl dat gewoon een persoonlijke keuze is. Gewoon lukraak zeggen dat je een SUV wil omdat die veiliger is zegt helemaal niks gezien je helemaal geen specifiek model benoemt of met welke andere auto je dan zou vergelijken. Je mist gewoon veel te veel informatie om zo'n statements te maken.
 
Goch, ik spreek me eigenlijk niet uit over SUV nu wel of niet veiliger zouden zijn maar imo is dat argument langs beide zijden gewoon op bitter weinig gestoeld. Bij mij klinken zo'n zaken meer als een verantwoording waarom je een bepaald type wagen zou kopen terwijl dat gewoon een persoonlijke keuze is. Gewoon lukraak zeggen dat je een SUV wil omdat die veiliger is zegt helemaal niks gezien je helemaal geen specifiek model benoemt of met welke andere auto je dan zou vergelijken. Je mist gewoon veel te veel informatie om zo'n statements te maken.
Ok, in deze discussie ga ik niet mee. Professioneel rij ik met een zware SUV op een manier die enkel met speciale voorzieningen mogelijk is. Ik kom vaak op zeer ernstige verkeersongevallen .. waar de mensen in een SUV toch bijna steeds aan het langste eind trekken. Dat is mijn persoonlijke ervaring. Ik zie het graag, ik heb de laadruimte nodig, ik vind het veilig .. mijn keuze.
 
Ok, in deze discussie ga ik niet mee. Professioneel rij ik met een zware SUV op een manier die enkel met speciale voorzieningen mogelijk is. Ik kom vaak op zeer ernstige verkeersongevallen .. waar de mensen in een SUV toch bijna steeds aan het langste eind trekken. Dat is mijn persoonlijke ervaring. Ik zie het graag, ik heb de laadruimte nodig, ik vind het veilig .. mijn keuze.
beiden zijn suv's maar ik mag hopen dat iedereen inziet dat de ene wel wat robuuster en veiliger zal zijn dan de andere bij een ongeval?
 

Bijlagen

  • 6jrykf0b0xno_800.jpg
    6jrykf0b0xno_800.jpg
    86,7 KB · Weergaven: 4
  • ford-eco-sport-l-03.jpg
    ford-eco-sport-l-03.jpg
    68,5 KB · Weergaven: 4
Een SUV moet je kopen omdat je graag SUV's ziet of omdat je hoge zit wilt.
Maar voor de rest is er geen argument om een SUV te verkiezen boven een break.
Of je moet willen offroaden, maar ik ga er gemakshalve van uit dat dit niet het geval is.

Of omdat er op EV gebied niet veel keuze is als je een iets of wat bruikbare koffer wilt…
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan