SUV beste keuze

Concreet stel ik mij de vraag of een hybride of plug-in hybride aan de orde is? De 100% elektrische lijkt mij niet haalbaar (ook de jaarlijkse bestemming is inzake voorzieningen voor laden niet optimaal).
Een grotere wagen dan Renault Captur, dan kom ik bij de BMW X3 of X5 en bij Audi de Q3, Q5 en Q7. De Mazda CX 60 lijkt ook iets? Voor alle
duidelijkheid, als de batterij leeg is, rij je gewoon op de verbrandingsmotor bij de hybride plug-in, toch?
 
Ik zou paard en kar pakken, kan je zeker wel 5000 km mee zonder te stoppen. Oja het tanken is dan enkel een beetje hooi en water aan uw paard geven.

Bijkomend voordeel: weinig CO2 uitstoot.
 
Ouders hebben jarenlang met Land Rover Defender gereden,
maar gezien de huidige prijzen en verbruik, denk ik niet dat dit nu nog een slimme keuze is.
 
Excuseer ik was niet duidelijk. Ik rijd dagelijks 20k. Twee keer op het jaar rij ik naar het buitenland voor een trip van telkens 1400k aan één stuk.

Dan zou ik zeker geen plugin hybride pakken, afhankelijk van het model zal je minstens ieder 2 dagen moeten opladen.
Tijdens je vakantie trip zal je vermoedelijk tot wel 3x moeten tanken! (per trip)

Beter een simpele diesel zoals hierboven ook al aangegeven werd.
 
Dan zou ik zeker geen plugin hybride pakken, afhankelijk van het model zal je minstens ieder 2 dagen moeten opladen.
Tijdens je vakantie trip zal je vermoedelijk tot wel 3x moeten tanken! (per trip)

Beter een simpele diesel zoals hierboven ook al aangegeven werd.
Maar als ik iet of wat milieuvriendelijk en fiscaal interessant wens te gaan (en dan is diesel geen optie), dan zit er niets anders op dat een hybride niet-plug-in, en dit in type BMW X5 bijvoorbeeld. Bestaat dat in BMW X5 of AUDI Q5? Ik vind die websites zo slecht opgesteld!

Concreet als je dus ver moet rijden, dan kan dat wel met de plug-in hybride, maar dan is de tankinhoud zo laag dat je toch wel regelmatig zal moeten tanken? Sorry makkers, ik ben een totale leek.

Een lijst van BMW en AUDI terugvinden van de non-plug-in's SUV is niet te vinden blijkbaar ...
 
Maar als ik iet of wat milieuvriendelijk en fiscaal interessant wens te gaan (en dan is diesel geen optie), dan zit er niets anders op dat een hybride niet-plug-in, en dit in type BMW X5 bijvoorbeeld. Bestaat dat in BMW X5 of AUDI Q5? Ik vind die websites zo slecht opgesteld!

Concreet als je dus ver moet rijden, dan kan dat wel met de plug-in hybride, maar dan is de tankinhoud zo laag dat je toch wel regelmatig zal moeten tanken? Sorry makkers, ik ben een totale leek.

Een lijst van BMW en AUDI terugvinden van de non-plug-in's SUV is niet te vinden blijkbaar ...
Je hebt gewoon exact het profiel voor een EV, ge moet u er gewoon over zetten dat je op reis om de 400km gaat moeten stoppen.

Ik zal het anders verwoorden: is die 7x per jaar stoppen u een paar 10000€ waard?
 
Excuseer ik was niet duidelijk. Ik rijd dagelijks 20k. Twee keer op het jaar rij ik naar het buitenland voor een trip van telkens 1400k aan één stuk.
Hij is zelfstandige dus geld zou een issue moeten zijn. Geld uitgeven aan een Range of X5 is geld dat voor niks anders kan dienen. Vanuit beheersstandpunt zou hij dus beter kijken naar wat voor kar zijn zaak nodig heeft.

Om 20 km per dag te rijden zou ik alvast geen peperdure SUV gebruiken. Een kleine elektrische wagen zal voor een zelfstandige veel voordeliger uitkomen. Voor die uitzonderlijke lange trip huur je dan gewoon een stevige diesel.
 
uit ervaring mazda cx-5.

beste wagen die ik ooit gehad heb. in het verleden al een tiguan en bmw x1 gehad.
Moest ik nu een wagen kopen zou het wss een cx-60 zijn of een bmw IX3.
die cx-60 is echt super. dikke luxebak voor 60k met 300+ pk en een degelijke hybride motor, alle snufjes zoals heads up display, gekoelde zetels, adaptive cruise control, lane assist, gezichtsherkennning om de bestuurder te herkennen en zetels/ spiegels/hud/infotainment aan te passen, etc etc etc.


qua uitstoot enzo weet ik wel niet of het interessant is als zelfstandige. kan alleen maar spreken over rij ervaring en kwaliteit van de wagens zelf. Zeer onderschat merk en zeker die cx-60 hoeft niet onder te doen voor een volvo xc60, bmw x3 of Q5. elke reviewer is er laaiend enthousiast over en ik heb er tijdens het onderhoud van mijn cx-5 ook effe ingezeten en was echt aangenaam verast. mag ook wel voor een wagen die 20 k meer kost dan wat ik aan de mijne gaf.


ik had na mijn opgereden x1 twijfels om terug een bmw te nemen. IK was altijd tevreden over de wagen en nooit echt klachten van. Uiteindelijk toch voor de mazda gegaan omdat mijn broer in een mazda garage werkte en mij eindelijk overtuigd had om eens een japanse te pakken in plaats van een duitser. daarbovenop waren er opties zoals echt nappa leder in die mazda (ipv die brol sensatec) en dingen zoals gekoelde zetels , bij bmw enkel beschikbaar vanaf een bmw x5.... mazda mag je gerust een luxemerk noemen anno 2022. met een 5 of 7 reeks van bmw kunnen ze op technologisch vlak niet volledig mee, maar de cx-5 is imo beter dan een x1 en een cx-60 kan je naast een x3 en miss zelf een x5 zetten.

Ik rijd redelijk enthousiast en zit aan 7-7.5/100km met de 170pk 2L benzine. qua verbruik was dat iets minder dan mijn x1 ( die zat aan+- 8L). onderhoudjes zijn gemiddeld ook 100 euro goedkoper en er gaan minder dingen kapot.

nieuwe tiguan kwam al helemaal niet in de buurt en ik ben geen fan van het saaie rijden in die dingen. mazda en bmw zijn driver focussed cars ( mazda nu zelf meer dan bmw). al die duitse bakken zijn tegenwoordig computers op wielen zonder rijplezier. het blijven suv's natuurlijk maar ze voelen helemaal niet aan zoals die lompe dozen van de concurrentie.

beetje zoals de mx-5 de ultieme cabrio is qua rijplezier, maar nog net niet dat.


voordeel is ook dat mazda hun motoren allemaal naturally aspirated zijn. geen shitty turbos, geen dof geluid, geen samengeperst miniblokje dat tot het uiterste gedreven wordt. hun benzine motoren zijn één van de meest betrouwbare op de markt en het geluid dat zelf maar uit die 2 litertjes komen is echt al de moeite. . Neem daar wel nooit een diesel. die sucken.


Dusja neem het maar aan van iemand die eerst ook heel german car minded was, dat die jappen zeker niet moeten onderdoen. integendeel.
 
Laatst bewerkt:
Voor iemand die maar 20km op een dag rijdt zou ik gaan voor nen bakfiets.

Even serieus, aangezien er hier al beginnen te smijten met e-tron's enzovoort.

Er zijn zoveel alternatieven.

Mazda Cx-5 / peugeot 5008 / Bmw X3 - X5 (ik zou als "normale" zelfstandige dan voor de hybride gaan) / Mercedes GLC en of de EQV versies.
Audi en VW zou ik persoonlijk van wegblijven. Audi durft in zijn Q lijn wel af en toe wat elektrische problemen hebben en VW ook.
VW Passat raad ik ook aan.
 
Ik snap de keuzes niet.

Topicstarter rijdt 20 kilometer per dag en heeft 1 tot 2 maal per jaar een lange trip voor de boeg. En hij is zelfstandige.

Zonder andere info zoals hoeveel personen rijden er dagelijks mee of hoeveel volume aan goederen moet TS meesleuren kan je toch geen grote SUV aanraden? Vanuit economisch standpunt is dat money down the drain. Een Audi E-tron om dagelijks 20 km te rijden is overkill.

Met de info die we hebben en de assumptie dat TS een laadpaal kan installeren:

- Een elektrische wagen, maar dat hoeft voor die 20 km geen vet batterijpakket te zijn. Hell, in principe zou een Renault Twizzy voldoende zijn.
- Voor de langere roadtrips huur je dan een aangepaste wagen.

Dat is voor TS zijn balans de beste keuze.

Belgen rijden elke dag rond de kerktoren maar rusten zich uit alsof ze dagelijks naar het zuiden van Frankrijk moeten rijden.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan