Stuk grond overkopen van buurman: agrarisch gebied?

Dat is inderdaad een complicatie moest ik dat stuk grond kunnen kopen, aangezien daar wel wat echte bomen staan naast het spoor (zomereik en dergelijke).
De vraag is dan ook in hoevere je daarvoor kapvergunningen moet hebben om die zaken in regel te stellen. Want dat lijkt me ook wel een adder onder het gras dat je de ene kant tegenstrijdige belangen hebt.
 
De vraag is dan ook in hoevere je daarvoor kapvergunningen moet hebben om die zaken in regel te stellen. Want dat lijkt me ook wel een adder onder het gras dat je de ene kant tegenstrijdige belangen hebt.
Ik vermoed dat je sowieso een vergunning nodig hebt voor alles wat een beetje boom is, de vraag zal zijn dewelke. Ik heb ook geen idee hoe makkelijk dat gaat, ik vermoed dat als het is om wettelijk in orde te zijn met Infrabel ze toch iets inschikkelijker gaan zijn, maar dat kan ijdele hoop zijn. Misschien weet @ugar daar wat over.
 
Ik vermoed dat je sowieso een vergunning nodig hebt voor alles wat een beetje boom is, de vraag zal zijn dewelke. Ik heb ook geen idee hoe makkelijk dat gaat, ik vermoed dat als het is om wettelijk in orde te zijn met Infrabel ze toch iets inschikkelijker gaan zijn, maar dat kan ijdele hoop zijn. Misschien weet @ugar daar wat over.
Dat is misschien ook wel een reden waarom de huidige eigenaar er nu niet veel naar om kijkt. Het is natuurlijk wel een interessant stuk grond voor een natuurliefhebber maar langs de andere kant is het zo te zien ook wel een ingewikkeld stuk om te onderhouden en om de natuur zijn gang te laten gaan. Je zit er met de wetgeving betreffende dat spoor en met een beperkte toegang waardoor je er ook moeilijk met machines kan komen om te hoge bomen te snoeien en het snoeiafval weg te krijgen. Waardoor er daar dan weer veel handwerk en techniek komt bij kijken wat de prijs van het onderhoud serieus de hoogte in jaagt.
 
Dat is misschien ook wel een reden waarom de huidige eigenaar er nu niet veel naar om kijkt. Het is natuurlijk wel een interessant stuk grond voor een natuurliefhebber maar langs de andere kant is het zo te zien ook wel een ingewikkeld stuk om te onderhouden en om de natuur zijn gang te laten gaan. Je zit er met de wetgeving betreffende dat spoor en met een beperkte toegang waardoor je er ook moeilijk met machines kan komen om te hoge bomen te snoeien en het snoeiafval weg te krijgen. Waardoor er daar dan weer veel handwerk en techniek komt bij kijken wat de prijs van het onderhoud serieus de hoogte in jaagt.
Klopt, anderzijds lijkt het me wel iets dat je 1x in orde kan zetten door enkel struiken/lage bomen aan de spoorkant te laten/bij te planten. Maar ik onderschat waarschijnlijk hoe moeilijk het is om dat wettelijk (vergunning) en praktisch (materiaal tot daar krijgen) te regelen.

Nu goed, ik zal gewoon die mens eens opzoeken, die wil het misschien ook gewoon houden. En anders zal ik zeker wel eens alles goed bekijken, aangezien ik zelf nu ook geen handige harry ben en ik mijzelf niet meteen met de kettingzaag een hoop bomen zie vellen.
 
Vergelijkbare situatie gaande hier waar een buurman vragende partij is om een stuk van onze tuin te kopen. Betreft +- 800 m². In het gewestplan ingekleurd als woonuitbreidingsgebied (wat uiteraard nooit meer aangesneden zal worden). Deze oppervlakte zou de tuinen bij de voorliggende bouwgronden aanzienlijk vergroten. Mijn vraagprijs zal hier 2/3e zijn van de m²-prijs van de voorliggende bouwgrond.

Zo zal het ook vaak gaan hoor, als de extra grond de waarde van het voorliggende huis sterk vergroot dan wordt dat veelal ingerekend.
 
De vraag is dan ook in hoevere je daarvoor kapvergunningen moet hebben om die zaken in regel te stellen. Want dat lijkt me ook wel een adder onder het gras dat je de ene kant tegenstrijdige belangen hebt.

Wij hebben het in de schoonfamilie 2x vlaggen gehad door 2 bomen. 2 bomen, 2 ! Geen bos, maar 2 bomen....

Breed stuk bouwgrond dat in 2 ging gesplitst worden. Het afgesplitste ging als aparte kavel verkocht worden om een huis op te zetten. Op het af te splitten stuk stonden 2 bomen van 30-40y oud (~30cm doorsnede, 10+m hoge eiken). De initiele verkavelingsvergunning door gemeente geweigerd omdat er niks van die 2 bomen instond (de stamomtrek op 1m hoogte moest bekend zijn...). Bon, laten opmeten, was juist OK.

Dan gezegd dat die gingen gekapt worden, opnieuw ingediend zoals het moet. Uiteindelijk zo'n geel blad op een stok. Achterbuur (boer die in ruzie ligt met de familie al 100 y blijkbaar) beginnen zagen over die grond. Onder andere over die bomen "Ik ga een huis zien ipv 2 bomen". Bon, uiteindelijk dat plan mogen aanpassen, het te bouwen spel 50cm smaller, wel de bomen nog altijd weg. Nu is de verkavelingsvergunning eindelijk in orde. Bijna een jaar geduurd... ADMINISTRATIE IS SNEL EN LEUK !
 
Ik vermoed dat je sowieso een vergunning nodig hebt voor alles wat een beetje boom is, de vraag zal zijn dewelke. Ik heb ook geen idee hoe makkelijk dat gaat, ik vermoed dat als het is om wettelijk in orde te zijn met Infrabel ze toch iets inschikkelijker gaan zijn, maar dat kan ijdele hoop zijn. Misschien weet @ugar daar wat over.
Bomen kappen is zo goed als altijd kapvergunning aanvragen. Een eik ga je met moeite neergelegd krijgen. Maar ik begrijp dat het hier vanwege de veiligheid is, misschien eens informeren bij infrabel?
 
Klopt, anderzijds lijkt het me wel iets dat je 1x in orde kan zetten door enkel struiken/lage bomen aan de spoorkant te laten/bij te planten. Maar ik onderschat waarschijnlijk hoe moeilijk het is om dat wettelijk (vergunning) en praktisch (materiaal tot daar krijgen) te regelen.

Nu goed, ik zal gewoon die mens eens opzoeken, die wil het misschien ook gewoon houden. En anders zal ik zeker wel eens alles goed bekijken, aangezien ik zelf nu ook geen handige harry ben en ik mijzelf niet meteen met de kettingzaag een hoop bomen zie vellen.
Hebt gij daar een kettingzaag voor nodig? Als powerlifter is dat toch zo geklaard.
 
Kun je uw 50.000eur niet beter in iets anders steken? Iets waar je wel iets aan hebt? Zoals ik het nu lees, ga je er echt niets mee doen, waarom wil je het dan 😄
 
Kun je uw 50.000eur niet beter in iets anders steken? Iets waar je wel iets aan hebt? Zoals ik het nu lees, ga je er echt niets mee doen, waarom wil je het dan 😄
Sommige mensen zijn nu eenmaal meer begaan met de natuur dan anderen. Ik heb ook een stuk bos gekocht waar niks mee gedaan wordt, net omdat er niks mee gedaan zou kunnen worden.
 
Kun je uw 50.000eur niet beter in iets anders steken? Iets waar je wel iets aan hebt? Zoals ik het nu lees, ga je er echt niets mee doen, waarom wil je het dan 😄
Goh, moest dit doorgaan is daar nog plaats genoeg op om wat fruitbomen of -struiken te zetten ook. Niets is dus veel gezegd, ik zal daar wel wat aan hebben, ook gewoon mentaal welzijn.

Uiteraard is 50000 euro veel geld, als het voor heel dat stuk is valt het te overwegen. Een lager bedrag voor een deel is misschien beter.

Het idee van iets dat nog jaren meegaat na mijn dood vind ik ook wel interessant. Al houdt de tijdsschaal mij wel wat tegen om zelf een leeg stuk te beplanten. Boompje groot, plantertje dood.
 
Dat is waar maar voor de volgende generatie is het wel schitterend. Ik woon in het huis van mijn grootouders en ben wel megablij dat zij zoveel grote bomen hebben nagelaten. Een paar giga berken, beuken, eiken en acacias hier. In de zomer altijd 5 graden frisser dan elders
 
Voor wie het interesseert: mijn buur heeft met enige vertraging dan toch iets laten weten. Hij was van plan het te verkopen, een tijdje terug, om zijn scheiding te betalen. Maar omdat dit nu achter de rug is zonder het te verkopen wil hij het dan toch houden.

De zoektocht gaat dus verder.
 
Voor wie het interesseert: mijn buur heeft met enige vertraging dan toch iets laten weten. Hij was van plan het te verkopen, een tijdje terug, om zijn scheiding te betalen. Maar omdat dit nu achter de rug is zonder het te verkopen wil hij het dan toch houden.

De zoektocht gaat dus verder.
Das zuur voor jullie. Succes nog gewenst met de zoektocht.
 
Gegroet BG,

Kleine situatieschets: wij hebben een rijhuis met een lange, smalle tuin. Aan één kant van de tuin stopt de tuin van de buren halfweg, waarna er een soort weide ligt. Dit is een onbegraasd weideland met een hoop bomen rond, dat achter de huizen ligt, niet aan een straat dus, met aan de andere kant een spoorlijn. De eigenaar woont enkele huizen verder. Via via heb ik vernomen dat hij hier nog weinig interesse in heeft (nu goed, is ook nooit iemand in te zien).

Ik zou dan ook graag eens naar hem stappen, of eerst een brief in de bus steken, dat ik interesse heb. De vraag is dan natuurlijk eerst over welke bedragen we zo zouden spreken. Volgens een snelle oppervlakteberekening via google maps zou dit zo'n 8300 m² zijn. Volgens geopunt is dit stuk land "geel" wat agrarisch gebied zou zijn (als iemand hier een andere bron weet, zeer welkom). Waar kan ik richtprijzen vinden voor dit soort grond, is dit dan landbouwgrond?

Het zou me vooral te doen zijn om een klein stukje bos te hebben naast de tuin, ik ben niet van plan daar constructies op te zetten, enkel wat bomen planten, en dan een doorgang naar mijn tuin maken. Er zijn plannen dat een deel van dit stuk ooit zou kunnen onteigend worden voor een fietssnelweg die langs het spoor gaat, maar aangezien ze dan ook enkele huizen zullen moeten afbreken weet ik niet of daar veel rekening mee moet gehouden worden.
Misschien niet meer relevant gezien jouw laatste post maar toch even ter info.
Wij hebben onlangs een gelijkaardig perceel verkocht (7500 m2) aan een persoon met dezelfde bedoeling.
Verkoopprijs was uiteindelijk 13,3 euro /m2

Voor een echte landbouwgrond betaal je in onze regio eerder 5 - 8 euro/m2.
 
Terug
Bovenaan