Studiekeuze 2e graad voor jongen met weinig interesses

Het leukste aan Lego is nu eenmaal het bouwen, kinderen en volwassenen. Maar het is IMO niet normaal dat kinderen niet meer kunnen spelen, het laten liggen of er niet meer naar kijken. En al zeker als de Lego dan door niets anders wordt vervangen. Ik merk nu zelf bij mijn (jongere) kinderen dat dat komt omwille van die schermen. Ze worden als het ware op een makkelijke manier 'gevoed' met entertainment/info/.... Ze moeten geen moeite doen om hun fantasie te prikkelen en dat is nefast naar later toe.
 
Autisme: geen idee. Ik wil autisme niet minimaliseren, maar ik denk dat hij vroeger een verlegen jongen genoemd zou worden. (ik ook hoor)
Misschien zou hij vandaag wel een etiket op de schaal van autisme krijgen.

Lego: nog zoiets. Vroeger moest hij altijd nieuwe Lego hebben. Keiveel met zijn spaarcenten gekocht, altijd 1x bouwen, daarna er niet meer naar gekeken. Staat nu allemaal op de zolder.

Ik ben vooral bang dat hij gewoon helemaal geen vrienden gaat hebben als hij geen enkele sociale activiteit meer doet.
Ik deed exact hetzelfde met Lego hoor, en tussen 12-15 had ik ook weinig sociaal contact dat niet op school of digitaal was. Voor mijn 12 jaar was dat nog buitenspelen met vriendjes of het buurmeisje, maar die werden ook ouder en we gingen van lager naar middelbaar. Games spelen was toen dus een groot deel van mijn vrije tijd, en vooral veel MSN messenger. Na 15 jaar beginnen de hormonen en wil je al eens in een stinkende zaal vol luide muziek naar meisjes in rokjes of kleedjes kijken.

Misschien minimaliseer ik het, maar zijn jullie niet allemaal iets te veel problemen aan het maken van een puber die geen klop wil uitvoeren (en uiteraard zeker niet mét de ouders)? Ik heb een beetje de indruk dat het toch maar zoeken naar dingen die hij misschien wel graag doet de aandacht wat afleidt van dingen die hij sowieso moet doen: voor school werken.

Natuurlijk, ik kan verkeerd zijn hé, maar als ik terugkijk naar hoe ik was vind ik dat de problemen hier op het verkeerde vlak worden gezocht.
 
Dit was bij mij ook zo. Alhoewel het dan eerder van 10-14 jaar was dat ik altijd achter de computer zat (in zoverre ik kon en mocht). Andere hobbies had ik niet echt. Op mijn 14de koos ik zelf voor verandering en ben dan cold turkey gestopt met gamen, mijn gamepc verkocht en een simpele laptop gekocht voor het schoolwerk. Misschien dat je zoon ook nog wel tot besef gaat komen.

Mij hielp het om de vraag te stellen "hoe zie jij je binnen 10, 20, 30 en 40 jaar van nu?" en de antwoorden die er toen bij mij uitkwamen was alles behalve een ganse dag gamen. Dat hielp mij wel om te beseffen wat een tijdverspilling gamen is en dat het ook niet zal helpen om mijn "toekomstige ik" te worden..

Maar zoals andere hier zeggen, een psychologe/coach zou wel kunnen helpen voor je zoon zijn hobbies/passies te ontdekken en hem zo weg te krijgen van ganse dagen achter de PC.
Truth be told, dat is nu ook niet bepaald de normale denkwijze van een 14-jarige.
 
Ik denk dat er nu op die leeftijd niet heel veel aan zijn interesses te doen valt. Hij moet vooral zelf de wil hebben en ik begrijp wel goed dat gamen nu eenmaal het leukste is, dat vond ik vroeger zelf ook altijd. Al mocht ik bijvoorbeeld nooit in de week spelen maar enkel in het weekend tussen 14u en 18u. En de rest van de tijd speelde ik met lego. Bouwen is inderdaad het leukste maar ik probeerde zelf altijd mijn eigen dingen uit te vinden met lego technic, maar daar moet je wel een pak blokjes voor liggen hebben.

14 jaar is zo'n beetje een overgangsleeftijd. Ik zou zeggen dat vanaf 16-17 jaar toch al het verstand een beetje zou moeten komen en vanaf dan begin je ook al aan de toekomst te denken. Maar de ene is daar ook vroeger/later mee dan de andere. Op die leeftijd beginnen ze ook uit te gaan en krijgen ze nieuwe connecties.

Wat ook heel veel uitmaakt is wat voor vrienden hij heeft. Als al zijn vrienden ook gamers zijn, dan zal hij ook niks anders doen dan gamen.
Daarvoor is het misschien ook belangrijk om hem tijdens z'n studiekeuze in goede groepen laten terecht te laten komen. Aan goede vrienden kun je je goed aan optrekken op vele vlakken.

Wat je hebt bij BSO automechanica is dat er daar zo'n gasten zitten waar mama en papa niet veel naar omkijken en dat zijn soms een beetje zorgkindjes die in de verkeerde milieus terechtgeraken. Natuurlijk is dit een minderheid maar de kans dat er zo'n jongens in z'n klas zitten is nu eenmaal veel groter dan bij een industrieel wetenschappen of een latijn bijvoorbeeld.
 
Truth be told, dat is nu ook niet bepaald de normale denkwijze van een 14-jarige.
Dat dacht ik eigenlijk ook direct 😀
Wat ook heel veel uitmaakt is wat voor vrienden hij heeft. Als al zijn vrienden ook gamers zijn, dan zal hij ook niks anders doen dan gamen.
Daarvoor is het misschien ook belangrijk om hem tijdens z'n studiekeuze in goede groepen laten terecht te laten komen. Aan goede vrienden kun je je goed aan optrekken op vele vlakken.
Daar maak ik me vooral veel zorgen over. Ik merk dat hij kennelijk zeer weinig echte vrienden heeft. 1 waar hij online mee speelt die hij al kent van de lagere school, maar die ziet hij niet IRL. Enkele anderen die vroeger langskwamen, komen niet meer langs. Corona heeft zeker niet geholpen natuurlijk.
Ik moet hem echt eens uit dat isolement trekken, maar hoe?
 
Op die leeftijd zou ik de banden die je in de klas/tijdens de pauzes opbouwt niet onderschatten. Mijn vrienden van toen zijn nog steeds mijn vrienden, en ik zag die eigenlijk ook pas vanaf mijn 16 ofzo regelmatig buiten de schooluren.
 
Misschien overdrijf ik wat, maar bij mij is het net omgekeerd:
- vrienden van bij de scouts, waar ik zat tot mijn 24e, zijn vrienden voor het leven.
- vrienden van middelbare school zie ik amper meer, studenten vanop hogeschool helemaal niet meer.
 
Ik denk dat je ook moet stoppen met uw leven 1:1 te vergelijken met dat van uw zoon. Ieder van ons heeft zijn eigen weg die hij bewandelt. Allé, ik krijg soms de indruk dat als hij niet hetzelfde doet als jij vroeger dat jij dit als een probleem ziet. En als je dit ook zo uitstraalt naar hem toe snap ik dat hij geen zin heeft om iets tegen u te zeggen. Met de ouders praten staat sowieso al niet hoog op het lijstje bij pubers als het gaat om wat ze graag doen. Laat staan als de ouder dan ook nog continu zijn kind in dezelfde richting als zichzelf probeert te duwen.

Want ik kan bv het compleet tegenovergestelde voorleggen van u. Ik heb nog 1 goeie kameraard vanuit het middelbaar, voor de rest is dat allemaal verwaterd. Idem voor kameraden van de voetbal vroeger, etc. Al mijn huidige kameraden en een van m’n beste vrienden heb ik pas na m’n 20ste leren kennen.

Allé, er wordt hier precies gedaan dat als je voor uw 16de niet uw volledige vriendengroep bij elkaar hebt dat je er nooit nog gaat vinden.
 
Laatst bewerkt:
Het is ook een typische leeftijd om niet te weten wat je juist wil doen in het leven. Misschien kan het helpen om hem te zeggen dat het helemaal ok is dat hij nog niet weet wat zijn grote interesses zijn of welke job hij later wil doen, en het daarom een goed idee kan zijn om wat allround zijn best te doen in aso zodat hij later als hij 18 is nog alle kanten uitkan.
 
Goh, misschien niet. Bij sommigen komt dat besef later, bij andere zal dat besef nooit komen. Geluk dat ik dat vroeg heb beseft...
Natuurlijk, maar er is wel een verschil tussen beseffen dat 8 uur per dag gamen tijdverspilling is en dat gamen in het algemeen tijdverspilling is om even uw voorbeeld aan te houden. Naar mijn mening is iets dat u plezier of ontspanning verschaft nooit tijdverspilling is. Of dat nu gamen, sporten, vissen, tv kijken, etc is. Natuurlijk moet er tijd zijn voor het serieuzere werk, maar uw post klonk nogal drastisch :tongue:
 
Ik denk dat je ook moet stoppen met uw leven 1:1 te vergelijken met dat van uw zoon. Ieder van ons heeft zijn eigen weg die hij bewandelt. Allé, ik krijg soms de indruk dat als hij niet hetzelfde doet als jij vroeger dat jij dit als een probleem ziet. En als je dit ook zo uitstraalt naar hem toe snap ik dat hij geen zin heeft om iets tegen u te zeggen. Met de ouders praten staat sowieso al niet hoog op het lijstje bij pubers als het gaat om wat ze graag doen. Laat staan als de ouder dan ook nog continu zijn kind in dezelfde richting als zichzelf probeert te duwen.

Want ik kan bv het compleet tegenovergestelde voorleggen van u. Ik heb nog 1 goeie kameraard vanuit het middelbaar, voor de rest is dat allemaal verwaterd. Idem voor kameraden van de voetbal vroeger, etc. Al mijn huidige kameraden en een van m’n beste vrienden heb ik pas na m’n 20ste leren kennen.

Allé, er wordt hier precies gedaan dat als je voor uw 16de niet uw volledige vriendengroep bij elkaar hebt dat je er nooit nog gaat vinden.
Inderdaad.

Ik heb een vriendengroep uit het middelbaar maar evengoed een door het werk die bestaat uit expats, waar ik mij de laatste jaren eerlijk gezegd meer mee kan identificeren. Mijn vrouw is verhuisd van land dus die is nu vrienden aan het maken.

Het leven kan raar lopen, en de grootste ongeïnteresseerde puber kan een succesvol (wat dat ook mag betekenen) persoon worden.
Maar dat zal makkelijker zijn met een deftige opleiding.
 
Ik denk dat je ook moet stoppen met uw leven 1:1 te vergelijken met dat van uw zoon. Ieder van ons heeft zijn eigen weg die hij bewandelt. Allé, ik krijg soms de indruk dat als hij niet hetzelfde doet als jij vroeger dat jij dit als een probleem ziet. En als je dit ook zo uitstraalt naar hem toe snap ik dat hij geen zin heeft om iets tegen u te zeggen. Met de ouders praten staat sowieso al niet hoog op het lijstje bij pubers als het gaat om wat ze graag doen. Laat staan als de ouder dan ook nog continu zijn kind in dezelfde richting als zichzelf probeert te duwen.

Want ik kan bv het compleet tegenovergestelde voorleggen van u. Ik heb nog 1 goeie kameraard vanuit het middelbaar, voor de rest is dat allemaal verwaterd. Idem voor kameraden van de voetbal vroeger, etc. Al mijn huidige kameraden en een van m’n beste vrienden heb ik pas na m’n 20ste leren kennen.

Allé, er wordt hier precies gedaan dat als je voor uw 16de niet uw volledige vriendengroep bij elkaar hebt dat je er nooit nog gaat vinden.
Neen, ik probeer zeker niet 1 op 1 te vergelijken.
Maar hij is zowiezo al een stille, zeker niet haantje de voorste. Dus ik zie hem ook niet zelf direct vrienden maken.
En dan is het denk ik wel beter dat hij al wat vrienden van bij de scouts heeft waardoor hij nog zal buitenkomen.

Nu, een eerste stap is dit weekend toch gezet: hij is zaterdag terug naar de scouts gegaan en heeft zich geamuseerd!
Vond ik eigenlijk vrij moedig van hem, ik weet dat hij er nerveus voor was.
Ik denk dat hij zelf ook wel inzag dat altijd thuisblijven achter de computer niet zo goed is. (en daar gaat hij nog altijd tijd genoeg aan kunnen besteden tijdens de vakantie) Hopelijk wil hij volgende zaterdag weer en het kamp ook.

Nu nog interesse voor school vinden, maar daar hebben we nog iets meer tijd voor.
 
Sprekend als leerkracht: hou de basis zo lang mogelijk zo breed mogelijk. Ik heb er nu die naar de tweede graad gaan en zullen moeten zakken. Ze vinden het allemaal plezant en geen probleem tot we eens op bord zetten waar hun opties dan zitten. Dan slaan ze plots wel wat in paniek.
Want je kan inderdaad op 18 / na middelbaar nog steeds doen wat je wil (in wezen) maar na vier jaar BSO… is dat een heftige opgave.

Kinderen die graag naar school gaan of school interessant vinden, dat is natuurlijk optimaal. Maar voor de anderen moet je als ouder en als leerkracht wel duidelijk zijn: je moet nu eenmaal naar school. Dat is op dit moment jouw ‘job’ en ook al vindt je er niks aan, het is nu zo. Door gewoon te ‘coasten’ ontneem je alleen jezelf kansen.

Als jij als ouder ok bent met 60%, so be it. Je hoeft je kind ook niet te dwingen en men kan overgangs-gewijs niks doen qua verplicht zakken als er overal 60% gehaald wordt. Veel jonge gasten vinden ook een nieuwe adem in de tweede graad omdat er dan specifieker kan gekozen worden en ze meer naar hun interesses gaan.

Als je zoon echt voor auto’s wil gaan, maak dan een deal met hem: laat hem blijven in een richting met veel wiskunde, ICT of elektronica en dan later naar een hogere opleiding gaan in de automotive sector. Toon hem met voorbeelden dat je echt wel een carrière kan hebben in dit veld als je de inspanningen doet. Zo heeft hij een uitstekende basis voor als hij meer ideeën heeft voor zijn toekomst (want 13 is nog erg jong voor die keuzes).

Ik vrees namelijk dat je zoon jouw idee van BSO deelt (ook al kijk je er niet perse op neer) en dat hij dan op zijn gemak zou zijn voor het middelbaar. Terwijl veel leerlingen in BSO zitten met een effectieve problematiek. Iemand die er zit voor zijn gemak zal zwaar bedrogen uitkomen.

bron: zelf leerkracht 1e en 2e graad - partner leerkracht BSO zware beroepen.
 
Terug
Bovenaan