Studiekeuze 2e graad voor jongen met weinig interesses

Hoe herkenbaar deze situatie...

Onze zoon is 15j, en interesseert zich enkel voor gamen en zijn vriendinnetje. Als we hem vragen om iets te doen, is het een gezucht en gekreun dat het gene naam heeft. Ik probeer op allerlei manieren zijn schermtijden te beperken, maar zijn vriendjes zijn slimmer dan dat, dus hij vindt altijd een manier om dat te omzeilen. (heeft zelfs zijn pc geheugen en GPU in mijn case ingebouwd en de mijne in zijne zonder dat ik het onmiddelijk doorhad )

Ben er 100% zeker van dat hij 's nachts ook op zijn pc zit.

Hij had een hobby buiten het gamen, dat was zijn sport, maar door het feit dat het een contactsport is , en hij door corona dat al zolang niet meer heeft kunnen doen, is zijn interesse daarin ook aan het wegebben.

Schoolsituatie: Idem, doet nu 3de jaar humane wetenschappen, maar hij verliest een hoop punten doordat hij taken te laat of gewoon niet inlevert, of ze gewoon niet doet. Zo moet hij bijvoorbeeld tegen morgen een vlog maken voor Frans, maar omdat hij heel onzeker is over zichzelf riskeert hij liever een 0/10 dan dat hij zichzelf op camera ziet.

Zijn humeur kan omschakelen binnen de seconde, waardoor het heel moeilijk is om gesprek met hem te voeren.

Maar aan de andere kant : Ik vind dat school zelf hier heel laks in is. Ik heb tijdens de oudercontacten al meermaals aangegeven dat als hij niet in orde is met taken, dat wij daar van op de hoogte willen gehouden worden, en dus op tijd kunnen ingrijpen. Is tot nu toe niet 1x gebeurd.

Ik heb eergisteren een mail gestuurd naar school wegens ziekte van de opa ( leukemie ) dat dat een impact heeft op zijn leefwereld, maar daar wordt gewoon niet gereageerd. Zijn punten zijn in stijgende lijn, en ik heb gevraagd of daar eventueel bij deliberaties rekening mee gehouden kan worden. Ook geen reactie...

Het is wel iets wat beide kanten moet komen. School mag ook een inspanning doen.
Klinkt voor mij gewoon als een puber eerlijk gezegd. Ik had op die leeftijd ook weinig interesses buiten gamen hoor (en geen vriendin), dat werd een of twee jaar later dan veel meer uitgaan en het andere geslacht. Mijn ouders lieten mij ook gewoon doen omdat mijn resultaten op school goed waren.

Eerlijk, bekijk het ook eens van het standpunt van de school hé. Je hebt een niet-model maar ook niet rampstudent tussen de velen anderen, je moet al meer administratie doen dan je lief is of nuttig lijkt, en dan willen ouders dat je extra zaken komt vertellen en zeggen ze jou hoe je je job moet doen (deliberaties). Dat van die leukemie kan ik begrijpen, maar ga dan gewoon eens praten met zijn klastitularis. Mails zijn maar mails.
 
Hoe oud ben jij? Heb jij kinderen?

Wil je helpen, of wil je bewijzen dat mijn zoon niet slim is?
Smartschool is niet onoverzichtelijk, maar de school maakt het onoverzichtelijk:
- voor bepaalde vakken worden de taken op deze manier doorgegeven, voor andere op een andere manier
- taken staan in SmartSchool, maar verwijzen dan weer naar een ander systeem waar dan nog hele reeks taken staan die niet in SmartSchool staan.
Bij de school van mijn dochter geen enkel probleem mee, alles perfect duidelijk. Bij mijn zoon lijken ze er moeite voor te doen om het zo ingewikkeld mogelijk te maken.

Ik probeer u weldegelijk te helpen maar in mijn ogen zit het probleem eerder bij discipline, je zit met een beginnende puber dat gaat altijd lastig. Zet er eens wat de vijs op, dat gamen hoe problematisch is dit? (Verslaafden verwaarlozen alles..) Mag hij dit ongelimiteerd doen? Hij is 13 jaar nu kan je nog iets aan zijn mentaliteit veranderen, wanneer deze over 10 jaar op zijn 23stige ongeschoold, werkloos (want pappie zegt dat hij slim is en capaciteiten heeft dus geen eenvoudig werk voor mij) nog bij jou thuis zit gaje het u beklagen dat je jouw slimme oogappel zo gepamperd hebt.
 
Klinkt voor mij gewoon als een puber eerlijk gezegd. Ik had op die leeftijd ook weinig interesses buiten gamen hoor (en geen vriendin), dat werd een of twee jaar later dan veel meer uitgaan en het andere geslacht. Mijn ouders lieten mij ook gewoon doen omdat mijn resultaten op school goed waren.

Eerlijk, bekijk het ook eens van het standpunt van de school hé. Je hebt een niet-model maar ook niet rampstudent tussen de velen anderen, je moet al meer administratie doen dan je lief is of nuttig lijkt, en dan willen ouders dat je extra zaken komt vertellen en zeggen ze jou hoe je je job moet doen (deliberaties). Dat van die leukemie kan ik begrijpen, maar ga dan gewoon eens praten met zijn klastitularis. Mails zijn maar mails.
Is dit een situatie die anders is dan pakweg 30jaar geleden? Neen toch? Toch wisten mijn ouders beter van wat ik uitstak op school dan wij nu. Ik heb in het 2de middelbaar bijles gekregen van wiskunde, op aanraden van school zelf.

En dat was pre-mail, smartschool tijdperken....
 
Eerlijk, bekijk het ook eens van het standpunt van de school hé. Je hebt een niet-model maar ook niet rampstudent tussen de velen anderen, je moet al meer administratie doen dan je lief is of nuttig lijkt, en dan willen ouders dat je extra zaken komt vertellen en zeggen ze jou hoe je je job moet doen (deliberaties). Dat van die leukemie kan ik begrijpen, maar ga dan gewoon eens praten met zijn klastitularis. Mails zijn maar mails.
Ik begrijp de frustratie van soulreaper maar al te goed, maar ik kan, buiten die ingewikkelde SmartSchool planning, niet echt klagen over de leerkrachten.
Klastitularis reageert snel en wil zeker helpen, vele andere leerkrachten ook.
Leerlingenbegeleider heeft ook al serieus geholpen.
Ben wel 100% van mening dat een simpele papieren agenda zoals vroeger het leven VEEL gemakkelijker zou maken. Wij hebben totaal geen overzicht welke taken gemaakt moeten worden, hoe ver hij daarmee is. En krijg je ineens weer een bericht in SmartSchool 0/20 voor een taak. En die komen dan ook ineens allemaal tesamen.
 
Is dit een situatie die anders is dan pakweg 30jaar geleden? Neen toch? Toch wisten mijn ouders beter van wat ik uitstak op school dan wij nu. Ik heb in het 2de middelbaar bijles gekregen van wiskunde, op aanraden van school zelf.

En dat was pre-mail, smartschool tijdperken....
Mijn ouders hebben buiten de oudercontacten nooit de school voor iets gecontacteerd hoor.

Ik wil best geloven dat al die moderne platformen issues hebben, al dan niet omdat sommige leerkrachten zich niet willen aanpassen, maar ik blijf erbij dat mails maar mails zijn. Elke aap kan dat sturen, en dat is er meestal aan te zien. Als iets belangrijk is zou ik een persoonlijker medium gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
goede tip, ik heb hem zelf geprobeerd daarmee te helpen, maar ja, ik ben maar die zagevent :shutup:
Een student uit het hoger onderwijs kan vaak beter connecteren met die jonge leerlingen. Ikzelf geef/gaf bijles bij studant, een vzw door en voor studenten. Ze bieden ook bijles, en specifiek huiswerkbegeleiding, aan aan leerlingen uit het middelbaar en dat voor een schappelijke prijs. Kan ik alleen maar aanraden :)
 
Ik begrijp de frustratie van soulreaper maar al te goed, maar ik kan, buiten die ingewikkelde SmartSchool planning, niet echt klagen over de leerkrachten.
Klastitularis reageert snel en wil zeker helpen, vele andere leerkrachten ook.
Leerlingenbegeleider heeft ook al serieus geholpen.
Ben wel 100% van mening dat een simpele papieren agenda zoals vroeger het leven VEEL gemakkelijker zou maken. Wij hebben totaal geen overzicht welke taken gemaakt moeten worden, hoe ver hij daarmee is. En krijg je ineens weer een bericht in SmartSchool 0/20 voor een taak. En die komen dan ook ineens allemaal tesamen.
Goh ja, vroeger toen alles nog op papier was, vervalste ik de handtekening van mijn ouders zelf bij slechte toetsen of taken. Mijn ouders kregen alleen maar mijn rapporten te zien ;)
 
Dat komt toch uit bij het eerste oudercontact of trimester rapport?

Maar mij gaat het voor al om de taken. Vroeger had je een weekplanner en daar stond in wat je moest doen.
Kan digitaal even goed natuurlijk, maar de school maakt het zo ingewikkeld: voor deze vakken dit systeem, voor die dat systeem en leerkrachten vullen het dan zelf nog eens anders in. En net op het einde van de week wanneer ik moet kunnen zien of hij nog iets afwerken, sluiten ze dat dan af zodat ik niets meer kan zien. Handig!

Studant zoek ik eens op!
 
Mijn ouders hebben buiten de oudercontacten nooit de school voor iets gecontacteerd hoor.
Het was de school die de ouders contacteerde. En nog eens, ik schiet niet op de leraars, maar ik heb een probleem met hele systeem in het algemeen ( en zeker nu ten tijde van corona ) met als voorbeeld idd een oudercontact. Vroeger had je de klastitularis, en die wist alles over je kind. Van iedere leraar. Had die persoon daar 45 minuten voor nodig om het te vertellen, dan werd die tijd genomen. Nu krijg je 15 minuten, en als het 17 minuten werd, dan beginnen de mensen achter je al te zaniken.

Onze laatste oudercontacten waren via zoom, maar effectief na 15 minuten werd die link afgebroken, en ge hebt nog 10 vragen te stellen... Pech gehad....
 
Neen, niet aan gedacht. Ik ga het eens aan hem voorstellen.
KSO: ik verwacht niet echt dat het iets voor hem is, maar je weet maar nooit.
Steinerschool: ga ik eens info over opvragen bij de school.

Edit: pin jullie niet vast op die 60%, want bij hen krijgen enkel punten per vak, geen % over alles.
Heb je een idee waarom het hem niet interesseert? Dit kan alles zijn he, van te gemakkelijke leerstof, slechte klassfeer, problemen met een leerkracht,.... Pubers liggen sowieso al in knoop met hunzelf, uiten van gevoelens is zeker niet gemakkelijk tegen de ouders.
 
Vanuit BSO kun je zeker nog doorstromen naar een graduaats- of bachelor-opleiding, maar 't is geen evidentie, want voor beiden heb je een terdege theoretische achtergrondkennis nodig, en die is vaak ondermaats bij BSO-richtingen, nét omdat die zo praktisch ingesteld zijn. Theorie is op zich wel zelf bij te spijkeren, maar dat vergt een eigen interesse en motivatie, en is echt niet gemakkelijk om die achterstand in te halen.
Ik denk persoonlijk dat hij wel gebaat is bij een TSO opleiding, zeker gezien er wel enige vorm van wiskundige aanleg te vinden is bij hem (en uiteindelijk is bijna alles wiskunde. Zelfs een extreem human-focussed richting psychologie is cru gesproken gewoon toegepaste statistiek).

Ik zou'm eens proberen ter zijde te nemen, en hem gewoon eens vragen wat hem écht interesseert, en dan van daaruit verder te zoeken. Je zegt dat hij graag gamet, vraag hem eens wàt hem daarin aantrekt, en wat hij speelt bvb. En zoek van daaruit voort bvb. Tweede graad is natuurlijk ook ne lastige leeftijd, da's ne puber, en da's geen evidentie om daar tot door te dringen. Maar hem voor een voldongen feit stellen en zeggen dat hij "er" op deze manier absoluut niet zal geraken mag je hem wel voorhouden. Het kàn de wake-up call zijn die hij nodig heeft. Het is een fijne balans zoeken tussen hem de ernst van de situatie en "de echte volwassenwereld" te laten inzien, en hem niet te bruuskeren en laten voelen dat hij een tamme nietsnut is (want dat zal hij wel niet zijn).

Qua automechanica: de tijd van dat je een auto kon repareren met juist een hefbrug en een uitgebreide set dopsleutels ligt toch ook weer een tijd achter ons, als hobby aan een oud autootje sleutelen is tof, maar heeft eigenlijk weinig tot geen affiniteit mee met een moderne garage. IT/ICT wordt daar belangrijker en belangrijker (temeer omdat meer en meer onderdelen niet meer gemaakt zijn om hersteld/geserviced te worden, maar dat het gewoon per direct vervangen is).
 
Heb je een idee waarom het hem niet interesseert? Dit kan alles zijn he, van te gemakkelijke leerstof, slechte klassfeer, problemen met een leerkracht,.... Pubers liggen sowieso al in knoop met hunzelf, uiten van gevoelens is zeker niet gemakkelijk tegen de ouders.
Dat niet kunnen uiten, merk ik wel zeker! Vandaar ook de psychologe, niet dat dat nu zo'n denderend succes is.
De juiste toon vinden om met hem een beetje te kunnen praten is zeer moeilijk. En dan mompelt hij zo onverstaanbaar, waardoor ik (weeral) moet vragen wat hij zei en dan klapt hij weer dicht.

Klassfeer of leerkracht is het niet echt. Sommige vakken zijn gewoon te simpel, Frans bvb dan weer te moeilijk en de meeste vakken interesseren hem helemaal niet: geschiedenis, aardrijkskunde, biologie, ...
 
Véél te weinig info om te oordelen, dus kan je er vanalles van maken:

1) hij is hoogbegaafd, maar doet aan underperforming wegens slechte aanpak. 80% halen op een vak dat hem interesseert is echter niet veel, tenzij dat ook al underperforming zou zijn. 60% "gemiddeld" halen zonder veel moeite is als 13-jarige nu ook niet zo sterk, op basis van parate kennis zou je meer verwachten. Soit, als hij hoogbegaafd zou zijn, kan je dat testen. En dan heb je een specifieke aanpak nodig, niet gewoon "laat hem zakken naar iets wat hem interesseert"
2) hij is een doodnormale kerel met pubergedrag.
3) schoolmoe kind met andere problemen
4) kortweg lui kind
5) gewoon niet slim genoeg, overschatting van de ouders

Jammer genoeg is dat héél moeilijk om hier te oordelen.
Ben ik trouwens de enige die zich afvraagt wat een 13 jarige in een vrij normaal gezin (kan fout zijn) al bij een psycholoog moet?
't is mss nog altijd een taboe, maar onze zoon gaat ook naar een psycholoog omdat hij sterk last heeft van faalangst (type van mensen voor wie 19/20 slecht is) en met andere emoties ook problemen heeft.
Ook er al eens gedacht om hem naar een methode school te sturen of een KSO richting. In deze scholen gaan ze meestal anders om met leerlingen.
Zomaar een kind naar metodeschool sturen of KSO omdat het "lui" is, is geen goeie motivatie :)
(en uiteindelijk is bijna alles wiskunde. Zelfs een extreem human-focussed richting psychologie is cru gesproken gewoon toegepaste statistiek).
zegt iemand die weinig kent van psychologie?
 
Véél te weinig info om te oordelen, dus kan je er vanalles van maken:

1) hij is hoogbegaafd, maar doet aan underperforming wegens slechte aanpak. 80% halen op een vak dat hem interesseert is echter niet veel, tenzij dat ook al underperforming zou zijn. 60% "gemiddeld" halen zonder veel moeite is als 13-jarige nu ook niet zo sterk, op basis van parate kennis zou je meer verwachten. Soit, als hij hoogbegaafd zou zijn, kan je dat testen. En dan heb je een specifieke aanpak nodig, niet gewoon "laat hem zakken naar iets wat hem interesseert"
2) hij is een doodnormale kerel met pubergedrag.
3) schoolmoe kind met andere problemen
4) kortweg lui kind
5) gewoon niet slim genoeg, overschatting van de ouders

Jammer genoeg is dat héél moeilijk om hier te oordelen.

't is mss nog altijd een taboe, maar onze zoon gaat ook naar een psycholoog omdat hij sterk last heeft van faalangst (type van mensen voor wie 19/20 slecht is) en met andere emoties ook problemen heeft.

Zomaar een kind naar metodeschool sturen of KSO omdat het "lui" is, is geen goeie motivatie :)
zegt iemand die weinig kent van psychologie?
1 ) Werd gezegd over onze zoon op gebied van talen. Testen laten doen, en er was inderdaad een zichtbaar verschil tussen Taal en Wiskunde ( om het simpel uit te drukken ) 5 jaar later heeft hij problemen met Frans en zelfs Nederlands valt tegen.... Zo zie je maar....

2) Men moet echt niet alles bedekken met de mantel der "pubergedrag uitvlucht"

3) Klopt misschien, maar dat is zoals ik al eerder aanhaalde, echt niet makkelijk om te achterhalen. Als wij vragen wat het probleem is, krijgen we ofwel een "laat maar " of " niks " als antwoord, terwijl de ramen trillen als hij zijn kamerdeur sluit

4) is een beetje een simpele uitleg. Onderpresteren op school is niet perse omdat hij lui is. Misschien kan hij niet goed plannen, of is hij vergeetachtig. Is in ieder geval hier het geval " Vent, hebt ge uw huistaak in uw boekentas gestoken? " " Jaaaaa, Pa" Volgende dag 0/10 wegens taak niet afgeleverd. Dan poets ik de week erna onder zijn bed, en dan haal ik daar 37 proppen papier onder zijn bed....

5) Overschatting ? Zijn er echt ouders die dat doen? De punten vertellen toch heel iets anders? Ze zien toch zwart op wit dat hun overschatting niet klopt.
 
5) Overschatting ? Zijn er echt ouders die dat doen? De punten vertellen toch heel iets anders? Ze zien toch zwart op wit dat hun overschatting niet klopt.
- dat komt omdat de leerkracht ne pik op hem heeft!
- hij scoort laag omdat de leerkrachten hem niet genoeg uitdagen!
- hij zit daar niet op zijn plek, ze leggen de nadruk op de verkeerde zaken (te veel theorie bvb ipv toepassen)
- de leerkrachten zijn van de oude garde en kunnen zich niet verplaatsen in tieners hun leefwereld waardoor alles saai wordt gegeven, tja, dan is het logisch dat ze niet goed scoren als ze niets leuk en interessant vinden!
- mijn kind zijn interesses en talenten liggen elders, ik vind punten niet belangrijk
- insert 20 andere excuses -
 
Als je kind werkelijk zo slim is als jij beweert dan hadden wij dit gesprek niet... Zoals reeds hiervoor aangegeven, 60% halen in de eerste graad is ronduit zwak en zijn leeftijdgenoten doen vaak ook maar minimale inspanning voor die 70% te halen. Als smartschool al onoverzichtelijk is...

Ben ik trouwens de enige die zich afvraagt wat een 13 jarige in een vrij normaal gezin (kan fout zijn) al bij een psycholoog moet? Verder steeds de nadruk op lui, taken te laat indienen etc... Lijkt me eerder een gevalletje van geen zelf discipline en dat heb je als ouder toch echt wel deels zelf in de hand.
Je zit uit je nek te kletsen, laat het advies geven maar aan anderen over.

Aan TS: zoals eerder aangehaald, probeer hem uit BSO te weren, komt niet veel goeds van. Voor de rest discipline kun je ook kweken, dus best allicht daarvoor hulp inschakelen.
 
Je zit uit je nek te kletsen, laat het advies geven maar aan anderen over.

Aan TS: zoals eerder aangehaald, probeer hem uit BSO te weren, komt niet veel goeds van. Voor de rest discipline kun je ook kweken, dus best allicht daarvoor hulp inschakelen.

Zegt de man die iedereen met een BSO diploma niet veel goeds noemt? Ik heb het minder diplomatisch aangepakt dan andere maar TS zijn referentie van een slimme 13 jarige is fout.
 
Zegt de man die iedereen met een BSO diploma niet veel goeds noemt? Ik heb het minder diplomatisch aangepakt dan andere maar TS zijn referentie van een slimme 13 jarige is fout.
Goed, ik zal dus totaal negeren wat de school zegt over mijn zoon, en het advies volgen van iemand op het internet die alleen maar wil beweren dat mijn zoon niet slim is, tot 4x toe. Ik heb helemaal niet gezegd dat hij hoogbegaafd is of zo.
Met slim bedoel ik dat hij gerust ASO perfect aan zou moeten kunnen, mits werken, en dat BSO dus een totale verspilling van zijn talenten is.
Ik heb geen zin om hier een diepgaande semantische discussie over het woord "slim" te gaan voeren, dat interesseert mij nu geen f**k!
Dat hij te weinig discipline heeft, heb ik allang gezegd.
Wat uw advies voor de rest is, weet ik nog altijd niet. Ik stel voor dat u niet meer reageert, want ik heb er toch niets aan wegens gebrek aan constructieve bijdragen.
 
Ik vind wel dat je kind verplichten ASO te doen vaak ook fout is. Hoeveel zijn er niet die uiteindelijk hun diploma middelbaar in ASO halen en er later niks mee zijn omdat ze toch schoolmoe zijn en niet meer verder studeren. Vaak zijn deze beter gebaat met het leren van een stiel in TSO of BSO.

Ik zat zelf ook in die situatie. Ik was/ben ook geen lomperik me dunkt (zeker niet hoogbegaafd maar zeker slim genoeg om ASO te doen én verder te studeren) maar ik was gewoon heel erg lui op school. Gevolg: afgegleden van Latijn naar moderne, een jaartje architecturale kunsten in Sint-Lucas in het 4de jaar na een c-attest in moderne om met de hakken over de sloot te eindigen met een diploma handel, waar ik (behalve bedrijfsbeheer) eigenlijk geen fluit mee was. Om dan op mijn 19de te beginnen werken in een drankenhandel, drank rondbrengen aan de horeca. Ik speelde ook veel games, ging ook wel veel sporten maar ben ook vrij vroeg beginnen uitgaan en smoren.

Mijn ouders hadden mij toen ook beter een stiel laten leren, maar dat was bij ons eigenlijk not done (hoewel ze ook zelfstandig waren), ze vonden dat ook zonde van mijn talenten en capaciteiten. Maar wat is er mis met een talent voor pakweg loodgieterij, mechanica, schrijnwerkerij,...? Stuk voor stuk zaken waarmee je, indien werkelijk zo slim, later heel erg goed mee kan verdienen én voldoening kan uithalen. Iedereen wil zijn kind verder laten studeren, maar door dat overaanbod van gediplomeerde studenten later op de arbeidsmarkt zijn de (starters)lonen daar vaak gene vette, als je al een job vindt in jouw afstudeerrichting, en is er een serieus tekort aan goede stielmannen.

Ik ben gelukkig (door hard te werken en later nog bij te studeren) op mijn pootjes terecht gekomen, maar mijn zoon of dochter ga ik nu nooit te hard pushen om toch maar ASO of hoger onderwijs te doen, zeker wanneer ik zie dat ze het moeilijk hebben met hun motivatie daarin.
 
Ik vind wel dat je kind verplichten ASO te doen vaak ook fout is. Hoeveel zijn er niet die uiteindelijk hun diploma middelbaar in ASO halen en er later niks mee zijn omdat ze toch schoolmoe zijn en niet meer verder studeren. Vaak zijn deze beter gebaat met het leren van een stiel in TSO of BSO.

Ik zat zelf ook in die situatie. Ik was/ben ook geen lomperik me dunkt (zeker niet hoogbegaafd maar zeker slim genoeg om ASO te doen én verder te studeren) maar ik was gewoon heel erg lui op school. Gevolg: afgegleden van Latijn naar moderne, een jaartje architecturale kunsten in Sint-Lucas in het 4de jaar na een c-attest in moderne om met de hakken over de sloot te eindigen met een diploma handel, waar ik (behalve bedrijfsbeheer) eigenlijk geen fluit mee was. Om dan op mijn 19de te beginnen werken in een drankenhandel, drank rondbrengen aan de horeca. Ik speelde ook veel games, ging ook wel veel sporten maar ben ook vrij vroeg beginnen uitgaan en smoren.

Mijn ouders hadden mij toen ook beter een stiel laten leren, maar dat was bij ons eigenlijk not done (hoewel ze ook zelfstandig waren), ze vonden dat ook zonde van mijn talenten en capaciteiten. Maar wat is er mis met een talent voor pakweg loodgieterij, mechanica, schrijnwerkerij,...? Stuk voor stuk zaken waarmee je, indien werkelijk zo slim, later heel erg goed mee kan verdienen én voldoening kan uithalen. Iedereen wil zijn kind verder laten studeren, maar door dat overaanbod van gediplomeerde studenten later op de arbeidsmarkt zijn de (starters)lonen daar vaak gene vette, als je al een job vindt in jouw afstudeerrichting, en is er een serieus tekort aan goede stielmannen.

Ik ben gelukkig (door hard te werken en later nog bij te studeren) op mijn pootjes terecht gekomen, maar mijn zoon of dochter ga ik nu nooit te hard pushen om toch maar ASO of hoger onderwijs te doen, zeker wanneer ik zie dat ze het moeilijk hebben met hun motivatie daarin.
Hiermee ga ik akkoord. Ik ken ook zo iemand die van de ouders in het ASO moest blijven, om dan uiteindelijk na enkele vergooide jaren hoger onderwijs een graduaat te halen (waar TSO waarschijnlijk een betere voorbereiding op was) om nu successvol zelfstandige te zijn.

Maar anderzijds zou ik in dit specifief geval hem nu ook niet naar het BSO sturen gebaseerd op wat -met een korrel zout te nemen vermoed ik- zijn interesse nu is.
 
Terug
Bovenaan