Studiekeuze 2e graad voor jongen met weinig interesses

hyDEwdEneS

New member
Even onder een ander account dit plaatsen, want is toch persoonlijk.
Mijn zoon (13jaar), moet een richting gaan kiezen voor 2e graad.
Momenteel doet hij STEM-Wetenschappen.
Hij is zeer slim, maar afgelopen 2 jaar is duidelijk gebleken dat hij zeer weinig interesse heeft in studeren omdat geen enkel vak hem echt interesseert, alles is saai.
Ook qua hobbies heeft hij eigenlijk niets meer: enkel nog gamen en youtube filmpjes zien.

Ondanks dat hij regelmatig taken niet afmaakt en niet studeert haalt hij toch redelijke punten (60% ongeveer).
Voor wiskunde haalt hij boven de 80%, ook met weinig studeren, maar dat interesseert hem nog wel een beetje, dus zeker niet dom.

Nu stelde hij voor om BSO Automechanica te gaan doen, omdat dat praktischer is en omdat hij wel een interesse heeft in auto's.
1) ik wil dat hij gelukkig is (en dat is hij nu duidelijk niet), dus als hij dat echt wil doen, mag hij dat.
2) ik vind dit een gigantische verspilling van zijn talenten. En ik ben ook bang dat hij later hier veel spijt van gaat krijgen.

Ik kijk niet neer op BSO, maar ook voor automechanica zal je nog je leven lang moeten bijstuderen (mijn broer is ook automechanieker met graduaatsopleiding en die moet nog best veel opleidingen volgen voor elektrische wagens en alle nieuwe systemen in een auto). Het echte werken wordt ook alsmaar minder en wordt meer de computer aansluiten en vervangen van onderdelen.
Vraag me ook af hoeveel techniekers er nog nodig gaan zijn in garages over 10 jaar met EV's en misschien zelfrijdende auto's.
Kennelijk kan je van BSO naar Professionele Bachelor gaan, maar wordt dit veel gedaan?

Zelf ben ik ook wel in auto's geïnteresseerd en heb hem voorgesteld om eens een oud autootje te kopen voor een paar honderd euro om samen op te knappen.
Dat zag hij wel zitten.

Maar zijn er nog personen die ervaring hebben met slim zijn en gewoon niet op schoolbanken kunnen zitten?
Zijn er andere mogelijkheden?
 
Ik denk dat je vooral moet afstappen van jezelf wijs te maken dat hij echt wel slim is. Ik heb er nog zoveel ontmoet tijdens men schoolcarrière, "ik ben echt wel schlim maar gewoon lui". Verder kanje perfect een bachelor halen vanuit BSO, zelf een master maar of het evident is...
 
Wat ik vooral "gevaarlijk" vind, is dat hij op 13 jarige leeftijd dan wel heel veel deuren sluit. Als het echt is wat hij wilt doen, moet hij er vooral voor gaan, maar de kans is groot dat hij over 5 jaar spijt gaat hebben omdat zijn interesses dan misschien weer veranderd zullen zijn (wat overigens compleet normaal is). Ik ben nu 23, maar als ik terug kijk naar wanneer ik 18 was... nu doe ik iets totaal anders dan wat ik voor ogen had, laat staan dat je op 13 jarige leeftijd al weet wat je wil. Mijn advies zou dan ook zijn om zo lang mogelijk een zo breed mogelijke opleiding te volgen, om alle deuren zo lang mogelijk open te houden. Dat wil absoluut niet zeggen dat je hem tegen zijn zin in ASO moet houden! Maar ik zou dan eerder overwegen om TSO industriële wetenschappen te volgen. Je moet ook beseffen dat het theoretisch niveau in BSO echt wel veel lager is dan in ASO, dus ik vrees dat hij zich toch echt wel zal vervelen op theoretisch vlak. En als ik het zo hoor heeft hij eigenlijk totaal nog geen praktijk ervaring, dus kan hij onmogelijk weten hoe dat zou zijn. Ik zou hem eigenlijk vooral proberen geruststellen, en zeggen dat het oké is om totaal nog niet te weten wat je wil doen, wat je interesseert,... waarschijnlijk ervaart hij vooral veel druk van leerkrachten, familie, vrienden, "de maatschappij" om constant te presteren, te studeren, slim te zijn,... het oké om op 13-jarige leeftijd school saai te vinden! Maar zolang zijn punten oké zijn, zou ik hem niet zomaar een andere richting laten doen, want de kans bestaat dat hij die richting wat romantiseert en uiteindelijk ook saai zal vinden. BSO is uiteindelijk ook nog naar school gaan, en taken maken, leren....

Om op je verdere vragen te beantwoorden: het is mogelijk om van BSO (maar dan wel met een 7de jaar) een professionele bachelor te doen. Maar slaagpercentages zijn heel laag. Niet per se omdat die leerlingen niet slim genoeg zijn, maar vooral omdat het hen aan de theoretische basis ontbreekt en ze nooit hebben geleerd om te studeren. TSO industriële wetenschappen geeft dan wel een zeer goede basis voor bijvoorbeeld industrieel ingenieur, prof. bachelor elektromechanica,...
 
Als je 60% redelijk vindt voor een 2de secundair, dan denk ik dat je referentiekader serieus fout zit. Dat zijn geen redelijk goede punten, dat is gewoon laag scoren.

Als je zoon interesse heeft in iets, is het het beste dat te stimuleren, vergroot de kans gigantisch dat hij wél een diploma zal halen en niet als 16 jarige volop zal spijbelen omdat hij schoolmoe is en als 18jarige bij de McDonald's zal werken.
 
11-13j => geen interesse in studeren en geen sociale hobby's zoals sport. Wordt er een duwtje in zijn rug gegeven door jou of anderen?
Zeker wat zijn hobby's betreft? Lijkt me niet gezond - fysiek en mentaal - dat je op zo'n jonge leeftijd je jonge en vreugdevolle jaren verspild aan gamen.

Taken niet afmaken en niet leren voor je lessen, dat doen duizenden leerlingen en zij behalen ook +50% in de eerste graad.
De tweede graad begint met het afstraffen als je op die manier verder werkt, tenzij je werkelijk een hoog intelligentieniveau hebt.
Zijn voorkeur ligt bij wiskunde => tracht hem keuzes en mogelijkheden voor te schotelen betreffend zoiets. Praat eventueel met de leerkracht wiskunde en laat die praten met je zoon, als het hem werkelijk interesseert.

Dertienjarigen luisteren amper naar hun ouders, maar ga een gesprek aan met hem over de toekomst en het belang van een opleiding die je vastzet naar een goede financiële situatie later.
Mijn vader deed dit met me rond die leeftijd en ondanks dat ik drie uur niet kon gamen :biglaugh:, ben ik hem daar dankbaar voor geweest.
Je kind gelukkig willen zien is het belangrijkste dat er is en na zo'n gesprek kan je daar best mee ingaan. Je wil niet dat je kind wrok gaat koesteren omdat je hem dwingt naar een bepaalde richting die hij niet wenst.

'Leven lang moeten bijstuderen'. Voor een hoop jobs ga je dit moeten blijven doen => steeds evoluerende maatschappij naar haar veranderende noden.
Bijleren is positief. Blijven hangen is nefast.
Wie weet wordt hij gestuwd naar elders als hij bepaalde zaken onder de knie heeft door het bijleren later?
"Vraag me ook af hoeveel techniekers er nog nodig gaan zijn in garages over 10 jaar met EV's en misschien zelfrijdende auto's."
Techniekers zullen steeds nodig zijn.
BSO => Prof. Bachelor: Niet blijven slabakken en buiten school wat bijscholen om het hoge niveauverschil niet te groot laten worden. Met genoeg interesse kan je veel bereiken.

Idem met ex-leerlingen die school verachtten en er beter zijn uitgekomen in hun werkjaren.
Ik spreek uit eigen ervaring en voel me nu een pak gelukkiger dan op school en dat is hetgeen wat telt.

Als je zoon - zoals je vermeldt - wat meer voorstaat dan leeftijdsgenoten, dan zal hij open staan voor een goed gesprek.
Dan is het aan u om de klei die hij je gaf, een beetje vorm te geven en de fijne randjes afwerken zal hij zelf moeten doen.
 
Bedankt voor de reacties.
Als je op de ene taak 20/20 haalt en op de volgende 0/20, dan is het gemiddelde nog altijd maar 50%.
Bij verscheidene leerkrachten kan je bij te laat inleveren, ook nog maar maximum de helft van de punten halen. Vind ik geen probleem op zich, maar het speelt bij hem dus wel zwaar door.
Zijn probleem is dat als hij niet weet hoe hij er aan moet beginnen, hij er dan maar niet aan begint, geen advies vraagt of niets. Ook bij BSO zal dit nog een probleem zijn.
Dat de school het allemaal heel ingewikkeld maakt op Smartschool om te weten wat er gedaan moet worden, helpt ook niet. Heb ik hen al meermaals op aangesproken. Sommige leerkrachten bevestigen dat zij hun systeem ook vervelend vinden, maar kunnen er niets aan doen. Hopelijk zou dat vanaf 3e wel versimpelen. Raar dat het systeem in het 1e en 2e, wat bedoelt is om de kinderen beter te begeleiden, net voor veel frustratie zorgt...

Dat hij slim is staat voor mij nog altijd buiten kijf. Dat merk ik in gesprekken met hem, maar leerkrachten bevestigen dit ook.
Daarom ben ik ook zo bang dat BSO hem ook snel zal vervelen.
En zoals @AndriesVanWesel aanhaalt, heb ik ook wel wat schrik van invloed op BSO school.
Hoewel ik dan qua techniek weer vind dat voor IW een TSO-BSO school vaak beter voorbereid op de techniek dan een ASO-TSO school, maar dat terzijde.

@WhiteCollar : ik heb hem al veel proberen te geruststellen, want hij bleek dus inderdaad ook stress te hebben dat hij moest presteren.
Ik heb heb duidelijk gemaakt dat zijn punten mij op zich niet veel uitmaken. Dat hij met hakken over de sloot slaagt voor Frans is goed voor mij, zo lang hij er maar wat moeite voor heeft gedaan. Dat is op zich wel doorgedrongen denk ik.
Maar feit blijft wel dat hij vaak toch ook een beetje lui is en niet al teveel discipline heeft.

@SnakeGodRovinin : goede opmerkingen ivm hobbies etc.
Vroegere deed hij meerdere dingen: scouts, muziekschool, drummen (ook een talent!), maar allemaal 1 voor 1 afgebouwd.
En dan wordt het moeilijk: ga je dwingen, waardoor je alle controle verliest, of ga je hem toch nog dat gamen gunnen om hem proberen niet helemaal te verliezen. En Corona heeft het echt niet simpeler gemaakt. Wat kan een 13 jarige doen als niets mocht? Echt niet simpel hoor, al vele nachten van wakker gelegen. Sinds kerst gaat hij ook bij een psychologe, maar heeft nog niet veel geholpen.
Communiceren blijft echter heel moeilijk als hij niets zegt. Hoewel het de laatste tijd iets beter gaat. (babysteps)

Zelf dacht ik ook aan een IW richting, maar dat is natuurlijk ook nog 4 jaar vooral theoretisch waarvoor gewerkt moet worden. Ik vrees dat hij daar op gaat afknappen als hij het niet interessant vind. Maar hij moet zelf natuurlijk ook een beetje moeite doen om iets interessant te vinden. Dat komt ook niet zomaar.

Mijn broer werkt als automechanieker bij een garage. Hij zegt toch ook dat dat heel hard werken is (en wordt er niet beter op) en als hij met zijn handen bezig wil zijn, dat hij toch ook best een theoretische basis moet leggen in bvb TSO.


Enfin, ik zocht eigenlijk naar iets waar hij toch interesse voor zou kunnen hebben, maar dat toch ook nog opties open laat naar de toekomst.
Ik heb het gevoel dat het onderwijs, na alle hervormingen, hier toch leerlingen als hem achterlaat.
Zijn er naschoolse cursussen om te leren lassen en zo voor jongeren? Bij Syntra kun je dat als volwassene doen.
 
Als je kind werkelijk zo slim is als jij beweert dan hadden wij dit gesprek niet... Zoals reeds hiervoor aangegeven, 60% halen in de eerste graad is ronduit zwak en zijn leeftijdgenoten doen vaak ook maar minimale inspanning voor die 70% te halen. Als smartschool al onoverzichtelijk is...

Ben ik trouwens de enige die zich afvraagt wat een 13 jarige in een vrij normaal gezin (kan fout zijn) al bij een psycholoog moet? Verder steeds de nadruk op lui, taken te laat indienen etc... Lijkt me eerder een gevalletje van geen zelf discipline en dat heb je als ouder toch echt wel deels zelf in de hand.
 
Hoe oud ben jij? Heb jij kinderen?

Wil je helpen, of wil je bewijzen dat mijn zoon niet slim is?
Smartschool is niet onoverzichtelijk, maar de school maakt het onoverzichtelijk:
- voor bepaalde vakken worden de taken op deze manier doorgegeven, voor andere op een andere manier
- taken staan in SmartSchool, maar verwijzen dan weer naar een ander systeem waar dan nog hele reeks taken staan die niet in SmartSchool staan.
Bij de school van mijn dochter geen enkel probleem mee, alles perfect duidelijk. Bij mijn zoon lijken ze er moeite voor te doen om het zo ingewikkeld mogelijk te maken.
 
Laatst bewerkt:
Als hij gamen zo leuk vindt, waarom dan geen informaticabeheer? Dan kan 'm op termijn mss zijn eigen games maken?
 
Heb ik al voorgesteld want ik programmeer zelf ook en help ook bij CoderDojo.
Scratch leek hij wat leuk te vinden in het lager, maar nu vond hij het kennelijk niets.
Ook een Scratch opdracht vorig jaar wekte zijn interesse niet.
 
Ook er al eens gedacht om hem naar een methode school te sturen of een KSO richting. In deze scholen gaan ze meestal anders om met leerlingen.
 
Ik zou hem alleszins niet holderdebolder naar het BSO sturen omdat hij zegt/denkt dat auto's hem wel interesseren. De kans is zeer reëel dat zowel jij als hijzelf daar later veel spijt van gaat hebben.

Imo kan je beter nog even afwachten en hem idd in zijn vrije tijd aan een oude roestbak laten werken o.i.d.
Dan zit hij wat minder te gamen én kan je meteen inschatten hoe oprecht die interesse eigenlijk is. Ik zou ook even afwachten of en hoe zijn sociaal leven zich hervat tijdens en na de zomer.

Dat terzijde is 60% in de eerste graad niet echt om over naar huis te schrijven, zelfs met een minimale inspanning.
Maar een 13-jarige heeft nog heel veel groeimarge natuurlijk, kan letterlijk nog alle kanten uit.
 
Ook er al eens gedacht om hem naar een methode school te sturen of een KSO richting. In deze scholen gaan ze meestal anders om met leerlingen.
Neen, niet aan gedacht. Ik ga het eens aan hem voorstellen.
KSO: ik verwacht niet echt dat het iets voor hem is, maar je weet maar nooit.
Steinerschool: ga ik eens info over opvragen bij de school.

Edit: pin jullie niet vast op die 60%, want bij hen krijgen enkel punten per vak, geen % over alles.
 
Zoals Nahrtent zegt. Hoeft geen probleem te zijn voor later, BSO zeker afwachten.

Weinig punten halen in het lager/secundair of doorheen het gehele middelbaar hoeft niet per sé een probleem te zijn. Ik had amper 55 procent op mijn eindexamen wiskunde in het 6de leerjaar, mijn taal was 65 procent-ish. Doorheen het gehele middelbaar was ik de man van in de 60-70 procenten. Ik had totale desinteresse naar het einde van het middelbaar toe, leerde mijn toetsen 's morgens om 7 uur en maakte sommige taken net voor de les (in de speeltijd). Ik studeerde als laatste van de gehele ASO-richting af. Examens leren was steevast beginnen de middag er voor.

Nadien ging ik farmacie studeren. Eén jaar ben ik blijven pakken: op alles gebuisd. Nadien nog één keer herexamens gehad en 5 jaar later afgestudeerd zonder al te veel problemen. Enkele vroegere leerkrachten hadden dat niet zien aankomen, sommige verschoten daar dan weer niet van. Ik neem niemand iets kwalijk.

Ik ben een uitzondering, maar ik wil U aantonen dat punten in het middelbaar geen waardemeter moeten zijn voor wat uw kind kan of niet.
 
Mijn broer werkt als automechanieker bij een garage. Hij zegt toch ook dat dat heel hard werken is (en wordt er niet beter op) en als hij met zijn handen bezig wil zijn, dat hij toch ook best een theoretische basis moet leggen in bvb TSO.
Kan hij eens niet een dagje met uw broer meedraaien? Gewoon om een beetje een idee te krijgen wat zo'n job echt inhoudt. Maar afhankelijk van de garage en zeker gezien de huidige omstandigheden is dat misschien niet evident om te organizeren.
Als smartschool al onoverzichtelijk is
Bwa, vind dat nu toch niet meteen superoverzichtelijk. Zit hier ook met een 1e middelbaarganger en die gebruiken dan zowel Smartschool als een papieren agenda wat dan weer gedeeltelijk een overlapping is. Je merkt wel dat het momenteel echt een overgangsperiode is.
 
Waarom geen automechanica in TSO? Dit heb ik Gedaan. Daarna verder bachelor orthopedagogiek. Dat heeft te maken met interesses maar ik kon na mijn middelbaar nog alle kanten op. Ik heb ook universiteit bekeken.
Wiskunde was wel weinig in opleiding automechanica. Ik geloof 2u/week. Dat was hiaat om verder te gaan voor bachelor automechanica. Maar zelfstudie of bij les kon altijd.
 
Als het eerder een probleem is van discipline, taken te laat indienen, niet studeren,... zou ik eerder overwegen om bijles in de vorm van huiswerkbegeleiding te proberen. Iemand die elke week op woensdag en/of zaterdag samen met hem een planning opstelt, taken maakt,... kan echt een hulp zijn. Tenzij zijn examens van volgende maand echt tegenvallen, zie ik echt geen reden om hem naar BSO te sturen.

Ik zou ook het effect van corona en die lockdowns zeker niet onderschatten. Ik merk het bij mezelf ook: ik ben gewend geraakt aan weinig sociaal contact en thuis in de zetel te liggen. Toen mijn vrienden een eerste keer vroegen of ik iets wou gaan drinken, heb ik ook vriendelijk bedankt, ook al kon ik eigenlijk wel. Nu gelukkig weer wel gewend aan sociaal contact :)
 
Hoe oud ben jij? Heb jij kinderen?

Wil je helpen, of wil je bewijzen dat mijn zoon niet slim is?
Smartschool is niet onoverzichtelijk, maar de school maakt het onoverzichtelijk:
- voor bepaalde vakken worden de taken op deze manier doorgegeven, voor andere op een andere manier
- taken staan in SmartSchool, maar verwijzen dan weer naar een ander systeem waar dan nog hele reeks taken staan die niet in SmartSchool staan.
Bij de school van mijn dochter geen enkel probleem mee, alles perfect duidelijk. Bij mijn zoon lijken ze er moeite voor te doen om het zo ingewikkeld mogelijk te maken.
Goh, welkom op het internet, waar niet iedereen even diplomatisch is natuurlijk hé.

De indruk die ik krijg, en ik niet alleen duidelijk, is een beetje "mijn kind, schoon kind". Geef toe, iedereen kent wel iemand die "toch wel slim was maar gewoon een beetje lui", die dan uiteindelijk als volwassenen gefrustreerd rondloopt omdat hij een rotjob uitoefent.

Het lijkt mij echt voornamelijk een gebrek aan discipline hoor, te laat aan zaken beginnen of ze niet (op tijd) inleveren...daar gaat hij nergens mee wegkomen, niet op school en niet later. Ik vind dat je daar nogal licht over gaat en dingen begint te zoeken die hem misschien wel interesseren. Lijkt me dat hij vooral ook het minimum aan moeite moet doen voor wat hem niet interesseert, omdat dat nu eenmaal van hem wordt verwacht. En corona zal daar allemaal ook geen goed aan gedaan hebben, wat misschien wil zeggen dat de stok minder nodig is dan de wortel.

Verder, hij is nog maar 13 inderdaad, weinigen gingen op die leeftijd graag naar school denk ik. Lijkt me jong genoeg om zijn mentaliteit aan te passen, en niet voor het BSO te kiezen. Want op die leeftijd is het inderdaad wel snel gezegd dat hij dat leuker vindt. Misschien vindt hij het vooral leuk dat vrienden van hem daar zitten en ze zonder moeite te doen ook slagen. Je zegt dat hij op wiskunde makkelijk slaagt zonder moeite. Als hij echt praktischer wil gaan, lijkt TSO mij eerder aangewezen.
 
Hoe herkenbaar deze situatie...

Onze zoon is 15j, en interesseert zich enkel voor gamen en zijn vriendinnetje. Als we hem vragen om iets te doen, is het een gezucht en gekreun dat het gene naam heeft. Ik probeer op allerlei manieren zijn schermtijden te beperken, maar zijn vriendjes zijn slimmer dan dat, dus hij vindt altijd een manier om dat te omzeilen. (heeft zelfs zijn pc geheugen en GPU in mijn case ingebouwd en de mijne in zijne zonder dat ik het onmiddelijk doorhad )

Ben er 100% zeker van dat hij 's nachts ook op zijn pc zit.

Hij had een hobby buiten het gamen, dat was zijn sport, maar door het feit dat het een contactsport is , en hij door corona dat al zolang niet meer heeft kunnen doen, is zijn interesse daarin ook aan het wegebben.

Schoolsituatie: Idem, doet nu 3de jaar humane wetenschappen, maar hij verliest een hoop punten doordat hij taken te laat of gewoon niet inlevert, of ze gewoon niet doet. Zo moet hij bijvoorbeeld tegen morgen een vlog maken voor Frans, maar omdat hij heel onzeker is over zichzelf riskeert hij liever een 0/10 dan dat hij zichzelf op camera ziet.

Zijn humeur kan omschakelen binnen de seconde, waardoor het heel moeilijk is om gesprek met hem te voeren.

Maar aan de andere kant : Ik vind dat school zelf hier heel laks in is. Ik heb tijdens de oudercontacten al meermaals aangegeven dat als hij niet in orde is met taken, dat wij daar van op de hoogte willen gehouden worden, en dus op tijd kunnen ingrijpen. Is tot nu toe niet 1x gebeurd.

Ik heb eergisteren een mail gestuurd naar school wegens ziekte van de opa ( leukemie ) dat dat een impact heeft op zijn leefwereld, maar daar wordt gewoon niet gereageerd. Zijn punten zijn in stijgende lijn, en ik heb gevraagd of daar eventueel bij deliberaties rekening mee gehouden kan worden. Ook geen reactie...

Het is wel iets wat beide kanten moet komen. School mag ook een inspanning doen.
 
Als het eerder een probleem is van discipline, taken te laat indienen, niet studeren,... zou ik eerder overwegen om bijles in de vorm van huiswerkbegeleiding te proberen. Iemand die elke week op woensdag en/of zaterdag samen met hem een planning opstelt, taken maakt,... kan echt een hulp zijn. Tenzij zijn examens van volgende maand echt tegenvallen, zie ik echt geen reden om hem naar BSO te sturen.
goede tip, ik heb hem zelf geprobeerd daarmee te helpen, maar ja, ik ben maar die zagevent :shutup:

Ik zou ook het effect van corona en die lockdowns zeker niet onderschatten. Ik merk het bij mezelf ook: ik ben gewend geraakt aan weinig sociaal contact en thuis in de zetel te liggen. Toen mijn vrienden een eerste keer vroegen of ik iets wou gaan drinken, heb ik ook vriendelijk bedankt, ook al kon ik eigenlijk wel. Nu gelukkig weer wel gewend aan sociaal contact :)
dit speelt zeer sterk mee vrees ik. In het lager bloeide hij al pas in de 2e semester open in de klas, en dat was dan nog iedere dag dezelfde leerkracht en meestal dezelfde leerlingen als het jaar ervoor.

Verder, hij is nog maar 13 inderdaad. Lijkt me jong genoeg om zijn mentaliteit aan te passen, en niet voor het BSO te kiezen. Want op die leeftijd is het inderdaad wel snel gezegd dat hij dat leuker vindt. Misschien vindt hij het vooral leuk dat vrienden van hem daar zitten en ze zonder moeite te doen ook slagen. Je zegt dat hij op wiskunde makkelijk slaagt zonder moeite. Als hij echt praktischer wil gaan, lijkt TSO mij eerder aangewezen.
Zijn beste (enige?) maat, waar hij altijd spelletjes mee speelt, doet inderdaad BSO en die moet dus thuis geen klop doen. Dat vind hij natuurlijk interessant...
 
Terug
Bovenaan