Studiekeuze 2e graad voor jongen met weinig interesses

Er is toch ook autotechnieken etc in het TSO? Als je zeker bent en hij zelf ook dat hij dit veel liever zou doen. Is dat geen slechte optie?

Voor de rest ja het kan veel zijn he zoals JPV zegt van een hoogbegaafdheid en daardoor te weinig uitdaging en desinteresse over een gewoon typische puber die gwn school niet geweldig tof vindt (hoeveel zouden er zo geweest zijn inclusief ik qua vakken lessen etc), over misschien toch gewoon meer op zijn plek in TSO, ... .

In het geval van "typisch pubergedrag" of hoogbegaafdheid zou ik nu wel zorgen dat er in het ASO gebleven wordt precies. Maar of dit het geval is dat kan niemand hier weten buiten de Topicstarter zelf en dan nog.
 
Laatst bewerkt:
Hiermee ga ik akkoord. Ik ken ook zo iemand die van de ouders in het ASO moest blijven, om dan uiteindelijk na enkele vergooide jaren hoger onderwijs een graduaat te halen (waar TSO waarschijnlijk een betere voorbereiding op was) om nu successvol zelfstandige te zijn.

Maar anderzijds zou ik in dit specifief geval hem nu ook niet naar het BSO sturen gebaseerd op wat -met een korrel zout te nemen vermoed ik- zijn interesse nu is.
13 jaar is idd best jong om dergelijk bepalende keuze te (moeten) maken. Maar te lang wachten kan ook negatief zijn voor zijn verdere motivatie en algemen houding.

Denk dat je dit als ouder toch nog steeds het beste zou moeten kunnen aanvoelen, maar dan moet ja natuurlijk ook zelf een open vizier hebben daarin.
 
Ik vind wel dat je kind verplichten ASO te doen vaak ook fout is. Hoeveel zijn er niet die uiteindelijk hun diploma middelbaar in ASO halen en er later niks mee zijn omdat ze toch schoolmoe zijn en niet meer verder studeren. Vaak zijn deze beter gebaat met het leren van een stiel in TSO of BSO.

Ik zat zelf ook in die situatie. Ik was/ben ook geen lomperik me dunkt (zeker niet hoogbegaafd maar zeker slim genoeg om ASO te doen én verder te studeren) maar ik was gewoon heel erg lui op school. Gevolg: afgegleden van Latijn naar moderne, een jaartje architecturale kunsten in Sint-Lucas in het 4de jaar na een c-attest in moderne om met de hakken over de sloot te eindigen met een diploma handel, waar ik (behalve bedrijfsbeheer) eigenlijk geen fluit mee was. Om dan op mijn 19de te beginnen werken in een drankenhandel, drank rondbrengen aan de horeca. Ik speelde ook veel games, ging ook wel veel sporten maar ben ook vrij vroeg beginnen uitgaan en smoren.

Mijn ouders hadden mij toen ook beter een stiel laten leren, maar dat was bij ons eigenlijk not done (hoewel ze ook zelfstandig waren), ze vonden dat ook zonde van mijn talenten en capaciteiten. Maar wat is er mis met een talent voor pakweg loodgieterij, mechanica, schrijnwerkerij,...? Stuk voor stuk zaken waarmee je, indien werkelijk zo slim, later heel erg goed mee kan verdienen én voldoening kan uithalen. Iedereen wil zijn kind verder laten studeren, maar door dat overaanbod van gediplomeerde studenten later op de arbeidsmarkt zijn de (starters)lonen daar vaak gene vette, als je al een job vindt in jouw afstudeerrichting, en is er een serieus tekort aan goede stielmannen.

Ik ben gelukkig (door hard te werken en later nog bij te studeren) op mijn pootjes terecht gekomen, maar mijn zoon of dochter ga ik nu nooit te hard pushen om toch maar ASO of hoger onderwijs te doen, zeker wanneer ik zie dat ze het moeilijk hebben met hun motivatie daarin.
Volledig mee eens dat het geen zin heeft om kinderen te pushen in iets wat ze absoluut niet willen, maar ik heb het vermoeden dat in deze situatie de zoon in het algemeen geen motivatie heeft in iets van school, en daarom maar BSO wil gaan doen want "dat is meer praktijk en dat ga ik wél graag doen" terwijl hij waarschijnlijk geen idee heeft of hij dat wel graag zou doen.

Verder vind ik het ook wel gemakkelijk om te zeggen "ik ben slim genoeg voor ASO en om verder te studeren maar ik was gewoon lui". Buiten een paar strevers die per se boven de 85% willen hebben, is elke leerling in het middelbaar "lui".
 
Volledig mee eens dat het geen zin heeft om kinderen te pushen in iets wat ze absoluut niet willen, maar ik heb het vermoeden dat in deze situatie de zoon in het algemeen geen motivatie heeft in iets van school, en daarom maar BSO wil gaan doen want "dat is meer praktijk en dat ga ik wél graag doen" terwijl hij waarschijnlijk geen idee heeft of hij dat wel graag zou doen.

Verder vind ik het ook wel gemakkelijk om te zeggen "ik ben slim genoeg voor ASO en om verder te studeren maar ik was gewoon lui". Buiten een paar strevers die per se boven de 85% willen hebben, is elke leerling in het middelbaar "lui".

Neem het van mij aan, ik was echt gewoon überlui. Uiteraard had je de strevers die hun huiswerk of les al zaten te maken of leren op de bus naar huis om dan thuis nog wat extra bij te leren, maar tussen die en echt geen hol doen zit toch nog echt een hele wereld?

Ik ga overigens echt niet zeggen dat ik wel even makkelijk hoger onderwijs had gedaan mocht ik niet zo lui zijn geweest, integendeel, want dat is idd makkelijk gezegd. Nee, ik studeerde niet graag, was lui en schoolmoe en kon mij echt toen niet opladen voor de examenperiode. Dus nu zeggen zoals zovelen "had ik het geweten, ik had dit of dat gestudeerd...", nee, dat doe ik niet, want ik weet dat ik, de persoon zijnde die ik was, dat toen niet kon. Maar dat wil niet zeggen dat ik daarvoor niet slim genoeg was. Ik heb op latere leeftijd (van mijn 28ste tot 31ste) bijgestudeerd en daar wel heel goede punten gehaald, puur door de motivatie en de goesting om er iets van te maken.

Want dat is ook wel iets dat de TS moet in het achterhoofd houden imo, uiteraard is deze keuze belangrijk voor het traject dat jouw kind gaat volgen, maar niets is definitief. Je kan je perfect later, tijdens je carrière, ook nog heroriënteren en bijstuderen. Als de motivatie en de interesse er dan is, dan kan je heel veel. Want 13 jaar is jong om dan al te weten wat je wil, maar zelfs 16, 19 of 25 jaar is het dat vaak ook nog.
 
Klopt. Wie weet nu op zijn 18 wat hij 'later' wil gaan doen? Laat staan op zijn 14 jaar, bitter weinig volgens mij. Er zijn ettelijke volwassenen die beseffen dat ze niet op hun plek zitten in hun huidige job, maar het toch blijven volhouden omwille van omstandigheden.
 
Klopt. Wie weet nu op zijn 18 wat hij 'later' wil gaan doen? Laat staan op zijn 14 jaar, bitter weinig volgens mij. Er zijn ettelijke volwassenen die beseffen dat ze niet op hun plek zitten in hun huidige job, maar het toch blijven volhouden omwille van omstandigheden.
Dit klopt, ons systeem is soms misschien te snel met het opdelen, of toch tenminste met het (niet-formeel maar praktisch) uitsluiten van opties. Want je mag met elk diploma middelbaar het hoger onderwijs aanvatten, maar wat zijn de slaagkansen voor de gemiddelde BSO-student. Daarom ook dat velen hier zeggen om hem zeker al niet naar BSO te sturen, en ook daarom dat het BSO spijtig genoeg soms wordt bekeken als een vergaarbak van moeilijke studenten die elders werden buitengegooid.
 
Vroeger had je dan de 'moderne talen', wat mijn leerkracht Nederlands/Engels/Duits letterlijk de vuilbakrichting noemde van ASO. In de jaren 90 had je bijlange niet zoveel keuze als nu, met als gevolg dat daar heel wat leerlingen met desinteresse (zoals ik :D) in terecht kwamen. Economie deed ik zeker niet graag, wiskunde was ik niet goed genoeg voor, en Latijn...ja...dus wat doe je dan? Moderne talen.
 
Vroeger had je dan de 'moderne talen', wat mijn leerkracht Nederlands/Engels/Duits letterlijk de vuilbakrichting noemde van ASO. In de jaren 90 had je bijlange niet zoveel keuze als nu, met als gevolg dat daar heel wat leerlingen met desinteresse (zoals ik :D) in terecht kwamen. Economie deed ik zeker niet graag, wiskunde was ik niet goed genoeg voor, en Latijn...ja...dus wat doe je dan? Moderne talen.
Idem hier, maar daar hoorde toch nog iets bij? Bij mij was dat economie-moderne talen, en idd, dat zat vol met leerlingen die eigenlijk niet goed wisten wat ze wilden doen.

Ik was echt zo een voorbeeld van ouders die het hoogste verwachten van hun kind maar niet door hebben dat het er gewoon niet in zat. Ik was in het lager steeds bij de eerste 3 van mijn klas door enkel het hoogst nodige te doen, dus dat was al snel "amai die is slim". Gevolg: naar het college in 1ste Latijnse. Man dat interesseerde mij nu eens geen hol zeg. En nerds dat daar in mijn klas zaten, ik dacht toen al "wat zit ik hier eigenlijk te doen". :tongue:

Sturen die mij, na mijn C-attest in de 4de economie-talen, toch wel niet naar Sint-Lucas zeker. Ik kon redelijk goed tekenen en zat toen al plannen van huizen neer te kriebelen. Probleem was, ik begon toen nogal zwaar uit te gaan en te smoren, en gezien Sint-Lucas gewoon zowat de meest vrije school is waar er bijna openlijk werd gesmoord op de koer, was dat nu ook niet echt een voltreffer voor mij in die periode. De vrijdag de laatste 2 uur moesten we naar een gebouw 2 straten verder, die lerares vroeg in april dat ze me nu toch eindelijk graag eens in de klas wou zien, want ze had geen idee wie ik was. :tongue:

Nu zou in die periode BSO wellicht ook niet echt de beste oplossing zijn geweest, gezien daar vaak ook niet echt de grootste lieverdjes zitten. Dus het is zeker geen makkelijke keuze.
 
die lerares vroeg in april dat ze me nu toch eindelijk graag eens in de klas wou zien, want ze had geen idee wie ik was. :tongue:
Amaai, dat is vroeg :D

Had zo een prof diergeneeskunde in het 4de jaar farmacie. Wij gingen met 3 maten om beurt naar de les, met de gedachte: overdag studeren, 's avonds vrij. En dan wisselden we onze geschreven cursussen uit. Strak plan. Alleen kom je dan op examens waarbij sommige proffen je nooit gezien hadden. Zeker bij diergeneeskunde, na enkele lessen wisten we 'zeker': de gedrukte cursussen zijn genoeg en als het moet vragen we aan de vrouwen in ons jaar wel wat nota's. Dus we gingen op den duur niet meer naar die les...
Toch wel serieus afgezien op dat mondeling examen, die wist niet dat er 'zoveel' jongens in ons jaar zaten :D Op een examenvraag: 'Ja meneer, gij weet waarom je het niet weet en ik weet het ook' :biglaugh: 10 op 20. Chance gehad.
 
Laatst bewerkt:
Amaai, dat is vroeg :D
Ja, het jaar daarop, in het 5de jaar handel (de boodschap op Sint-Lucas een andere school te zoeken was nogal euh...dwingend) had ik in december 28 halve dagen ongewettigde afwezigheid (geen idee waarom, maar ze rekenden dat toen in halve dagen), toen hebben ze gezegd dat ik meteen mocht gaan indien daar nog 1 dag bij kwam. Toen eigenlijk zowat het licht gezien en gedacht "nee, ik wil zsm mijn diploma dat ik af ben van dat schoolgaan", heb toen echt het minimum aan inspanning nodig gedaan en ben er 2x doorgeraakt.

Straf eigenlijk, in het 6de mijn diploma gekregen, was nochtans gebuisd voor recht, economie en boekhouden, toch hoofdvakken, maar ik denk dat ze echt wel van mij af wouden. Bij de proclamatie had ik mij overslapen, ik kwam aangereden een paar straten voor de school en zag klasgenoten die daar liepen enthousiast teken doen naar mij dat ik erdoor was. De proclamatie was al een half uur gedaan. :unsure:
 
Ik herken mijn neef wat in jou: 'jullie hebben 2 maand verlof en moeten 10 maand studeren, ik moet 2 maand studeren en heb 10 maand verlof'. Steevast 2de zit en uiteindelijk aan hogeschool toch doorgeraakt: zat hij daar op de markt in Antwerpen pinten te pakken terwijl het proclamatie was...en hij was er dus door. Alleen wist hij dat niet. Zijn maten dan gebeld en wou hij dat eerst nog niet geloven dat hij er door was.
 
Nu, zoals gezegd, het kan wel een boodschap ook zijn naar de TS, het is niet omdat uw kind het nu niet goed doet of geen interesse heeft in school, dat zijn of haar toekomst daarom om zeep is. Sure, iedereen wil natuurlijk het beste voor zijn kind dat het uitblinkt en geen problemen kent op school, maar een soort van paniek is vaak nergens voor nodig en eigenlijk ook vaak gewoon de verkeerde reactie.
 
Vroeger had je dan de 'moderne talen', wat mijn leerkracht Nederlands/Engels/Duits letterlijk de vuilbakrichting noemde van ASO. In de jaren 90 had je bijlange niet zoveel keuze als nu, met als gevolg dat daar heel wat leerlingen met desinteresse (zoals ik :D) in terecht kwamen. Economie deed ik zeker niet graag, wiskunde was ik niet goed genoeg voor, en Latijn...ja...dus wat doe je dan? Moderne talen.
Amai leuke leerkracht, perfecte manier om uw leerlingen te motiveren door ze allemaal als losers te bestempelen... .
 
Ik heb economie-talen gedaan in een stadsschool. Wat zat daar bij elkaar aan gatachterlijke idioten zeg. Ik zat vlak voor ne marginaal die op alles 3 of 4 op 10 had en elke dag stonk naar drank. En zat naast een meisje dat alleen maar kon praten over Gunter Levi :help:. Elke week gebeurde daar wel iets: diefstal, drugs, enz.... In het vierde middelbaar zaten we zelfs met een tienerzwangerschap in de klas.
Ik heb altijd spijt gehad dat ik geen Latijn-moderne talen heb gedaan aan een college. Achteraf heb ik als een van de enige van mijn klas een master gehaald (wel met 3 herexamens per jaar :biglaugh:).
 
Ik snap het probleem niet goed.
Taken kan je toch controleren dat hij deze (tijdig) maakt? Het studeren kan je toch opvolgen, hem afvragen etc?
Zet zijn internet af zodat hij niet kan gamen tot hij alles heeft gedaan wat hij moet doen, dat is toch basic opvoeding?

Mijn zoon kan pas tablet/pc/ps4 ed als al zijn schoolwerk klaar is en ik het gecontroleerd heb. Zeker op die leeftijd kan dit nog gemakkelijk. Als je dit nu al niet doet gaat hij het zeker op latere leeftijd niet doen uit zichzelf. Studeren moet je leren!

Automechanica moet je steeds blijven studeren want hedendaags gaat de technologie super snel op dat vlak...

Wat ik zou doen:
- Controleer dagelijks zijn taken
- Maak een planning om te studeren en vraag hem af.
- gaming, internet, gsm is een beloning. Kan pas als schoolwerk goed is.
- Laat hem terug een hobby doen buitenhuis, jeugdbeweging / sport / muziek. Dat motiveert zijn ontwikkeling. Wil hij niet, push hem.

Ik ben blij dat mijn ouders dit met mij vroeger gedaan hebben, vroegere klasgenoten waar dit niet het geval was zijn nu een pak slechter af dan mij.
 
Blijft hij in de studie na school? Indien niet is dat een grote aanrader.

De onze is 12 en moet nu naar het middelbaar en een beetje hetzelfde verhaal. Haalt wel 80% maar we moesten er constant achter zitten. Dan hebben we de tip gekregen van de psychiater (en ja we zijn een normaal gezin want hij heeft een lichte vorm van autisme @mistertimmy952 met je achterlijke reactie trouwens) om hem in de studie te laten en sindsdien gaat het echt heel goed.

Nu hij wil wel niet naar het BSO want hij zou wel de it richting uit willen en beseft wel dat dat anders moeilijk gaat worden.

Ik krijg er vooral het schijt van dat alle 2 mijn kinderen hen niks anders interesseert dan die schermen. Heb hem al gestimuleerd om te sporten maar iedere keer een heel drama en als ik daar dan zelf de helft van mijn week-end en na mijn werk nog mag rap rap rond rijden voor iets dat ze toch niet graag doen. Tjah laat dan maar zitten.

Ik hoop dat het nog komt in het middelbaar want ik ben zelf heel sportief en erger me er wel aan.

Nu ze spelen ook wel nog veel buiten op onze wijk dus daar trek ik me dan aan op 😊
 
Mijn vader zou me gewoon een lap rond mijn kop geven mocht ik niet mijn best gedaan hebben. Gelukkig zat ik vaak in een klas vol met bollebozen die het gemiddelde niveau naar omhoog tilde wat me enorm motiveerde om ook goed te presteren. Die interne motivatie zat gewoon in mezelf en is heel handig voor later in het beroepsleven. Zelf eerst 4 jaar latijn gedaan en geëindigd met We-Wi 8u.

In het eerste studiejaar zat er een jongen die veel beter kon maar gewoon totaal geen interesse had om te studeren. Drie jaar later zat die aan de hard drugs en het is nooit meer goedgekomen. Had gewoon een onhandelbare persoonlijkheid.

Ik zou het touw wat nauwer aanspannen en hem gewoon niet laten gamen als zijn punten het laten afweten. Hij moet leren dat er enkel beloningen volgen als je hard werkt. En hem zeker niet naar BSO sturen. Probeer hem ook eens te laten proeven van meer geavanceerde leerstof, misschien dat dit zijn aandacht trekt. Probeer ook te achterhalen waarom hij de leerstof van het eerste jaar maar niks vindt.

Aangezien zijn punten voor wiskunde goed zijn, is hij in staat om logisch te redeneren. Mss vindt hij die andere vakken maar niks omdat dit puur van buiten leren is (zeker in een eerste jaar). En trust me, voor een hoogbegaafde is dat wel degelijk de hel. Mss zijn die vakken ook gewoon niet goed gegeven?
 
Kijk ook eens naar je eigen verantwoordelijkheid, je kan een 13jarige niet laten beslissen om heel de dag te gamen en youtube te kijken.

De oplossing ligt misschien niet bij hem, maar het gebrek aan discipline, iets dat van de ouders moet komen.

Ik geef nu tijdelijk les aan een TSO school en zie massa's leerlingen die letterlijk vastplakken aan hun smartphone (whatsapp, tiktok, youtube, enja porno), zelf tijdens de les. Ze luisteren niet, schrijven niks op, taken en lessen leren doen ze al zeker niet. Overduidelijk zijn er ook die amper slapen door al die schermen en daardoor compleet van de wereld zijn.

Slimme leerlingen genoeg, maar ze krijgen niks van ondersteuning van hun ouders, worden ook niet gedisciplineerd. Ze worden ook niet aangemoedigd en dan doen ze ook niets he.

Verwacht ook niet dat de leerkracht je kind discipline aanleert, daarvoor hebben ze niet genoeg middelen.

Ik zou zijn schermtijd limiteren.
Ook zeker geen schermen meer toelaten na bedtijd.
(Laat de schermen ook niet achter op hun kamer, want er zijn er die letterlijk die tegen mij komen stoefen dat ze snachts stiekem op het internet zitten)

Als een 13-jarige kan kiezen tussen YouTube of leren en taken maken dan is de keuze rap gemaakt.

Als je zoon taken of toetsen heeft volg het via smartschool en zet je ernaast, zodat je letterlijk ziet dat hij ze maakt en zijn les leert.

Geef hem enkel internet als hij goeie punten haalt of zijn taken van die dag heeft gemaakt en het probleem is mss opgelost.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan