Structureel Thuiswerken

Ik werk voor mezelf maar ik ga nu regelmatig naar een officecenter met wat andere mensen die ik ken. Het constante thuiswerken is niet meer voor mij, het is toch echt een groot deel van ons sociaal leven.

Bijna 5 jaar bij tzelfde bedrijf, altijd max 1 a 2 dagen/week naar kantoor gekomen (idem voor de meeste collegas), ging altijd perfect. Eind vorig jaar teammeeting met melding dat alle flexibiliteit ingetrokken word qua doktersafspraken tijdens de uren etc, en dat thuiswerk wordt teruggeschroefd naar 1 a 2 dagen/week. 1 a 2 collegas die al langer de kantjes er fameus vanaf liepen als ze thuiswerkten en de hele ploeg hiervoor afstraffen is gemakkelijker.

Open kantoorlandschap, geen meeting rooms, alle collega's constant aant bellen, en vreselijk kantoormateriaal om te gebruiken. Een van de redenen datk op zoek ben naar iets nieuws want dit is voor mij een hel. Een minimum verplicht % billable uren per week, maar op kantoor is het zo lastig om deftig door te werken dat het echt vechten is om die timesheets iets of wa gevuld te krijgen. Thuis? 90+% billable en geen stress hierover whatsoever.

Ik ben een "slachtoffer" van covid besparingen. Bijna alle sites in Belgie zijn gesloten als besparing in/post covid. Er zijn nog 2 flexhubs in het postadres HQ waar er een frigo staat en plek is voor 5 man of zo. En er is 1 site waar er een specifiek product team zit. Maar ook daar is er maar plek voor 1/2 van het volk (pakt dat er 15 bureaus zijn voor 30 man).

Al de rest (toch nog een man of 70-80 in BE) heeft contracten waar 'home based' op staat.

Dus good luck met dat terug te draaien. Kostelijke grap als je al dat volk wil buiten zetten OF kantoren bouwen/huren OF anything in between.

Geschreven van in mijn home office met zicht op de tuin, infinite koeken en drank, flexibiliteit en geen collega's die mij lastig vallen wanneer het niet past.

Hier ook altijd home office of op klantklantenbezoek. Kantoor bij de klant enkel als ik materiaal nodig heb.

Blijft twee dagen per week op kantoor. Meer gaat niet lukken want kantoorruimte is al serieus gereduceerd en zal nog verder gereduceerd worden. En niemand wil afkomen op een vrijdag... :p

"Veel organisaties laten telewerk enkel toe voor functies die daarvoor geschikt zijn..." :laugh: Kwestie van toch even de puntjes op de i te zetten.

Wel opvallend dat er bij meer bedrijven vaste kantoordagen komen. Ergens snap ik het wel, als je personeel dan toch naar kantoor komt wil je dat er ook direct contact is met andere collega's, daar zit de meerwaarde net. Maar langs de andere kant zorg je er op die manier ook wel dat het potentiële vastgoed voordeel dat soms wordt gebruikt om thuiswerk te verdedigen teniet doet. Als je iedereen op dinsdag verplicht op kantoor wil hebben dan kan je niet zoals bij bv cege zijn bedrijf hierboven ~20 fysieke werkplekken hebben voor 70-80 man. Heel dat hybride verhaal met flexdesks etc gaat dus wel een beetje verloren als iedereen op dezelfde dag binnen komt.

Hier geen veranderingen voorlopig. Nog steeds 1dag/week voor 'operationele' en 2dagen/week voor ondersteunende diensten. Maar in praktijk doet iedereen zomaar iets, we hebben er verschillende die veel meer thuiswerken... niemand die er echt van wakker ligt zolang de omzet ok is en de marge gehaald wordt.

Drie dagen kantoor, twee dagen thuiswerk. Soms mag het eens een dagje meer zijn -vooral in functie van de kinderen van school te gaan halen, maar ik vind dit al bij al zo slecht nog niet.
Voltijds naar kantoor zou ik niet meer kunnen, maar voltijds thuiswerk eerlijk gezegd ook niet. Drie dagen op kantoor zorgt dat je ook minstens één keer per week iedereen ziet.
We hebben op zich iets te weinig flexplekken om iedereen te zetten, wat vooral een probleem is op dinsdag, als bijna iedereen er is.

Op zich vind ik het niet erg om op vrijdag naar kantoor te komen. Er is dan maar een handjevol collega's aanwezig. Geeft dan voor mij het beste van twee werelden; je hebt wel een paar collega's om af en toe een klapke tegen te doen, dus het sociale aspect maar je kan veel beter rustig ongestoord doorwerken in vergelijking met een maandag of dinsdag.

Hier is de regel in het team 1 thuiswerkdag. We hebben dan ook een contactberoep dat we niet van thuis uit kunnen uitvoeren. Sommige in het team hebben een vaste thuiswerkdag. Ikzelf werk altijd op kantoor en enkel bepaalde gevallen in functie van het gezin een dag of een halve dag van thuis uit.

2 dagen van thuis, 3 op kantoor, perfecte combo voor mij. Onlangs reorganisatie (uitbreiding) en was voor mij een breekpunt om te houden. En is ook gelukt.

Hier nog steeds voltijds thuis en een dag per maand naar kantoor onder het mom van teambinding.

Nu zijn ze er wel over aan het denken om ieder team weer 1 dag per week naar kantoor te laten komen. Echter, hebben de bollebozen de huur van de helft van het kantoor opgezegd waardoor het daar nu te klein voor is en moet uitgekeken worden naar een andere site.

Wordt vervolgd....

Ik werk meestal vier dagen per week thuis, en één dag per week op kantoor. (Soms 3-2.) Er gaan stemmen op om ons weer meer naar kantoor te laten komen maar in ons gebouw is er maar voor de helft van de werknemers (tegelijk) plaats. Dus als we meer naar kantoor gaan moeten, gaan we met een reservatiesysteem/vaste dagen moeten werken. Ik denk dat het nog niet zo snel gaat gebeuren eerlijk gezegd.

Wij gaan met onze afdeling op ma-wo-vr naar kantoor, andere afdeling gaan op andere dagen en op die manier is er altijd plaats genoeg voor iedereen. En wil je eens aanwezig zijn met mensen van een andere afdeling dan ga je gewoon die andere dag naar kantoor. Wij "moeten" een olympisch gemiddelde behalen van 50% op kantoor

Verplicht 2 dagen kantoor, 3d thuis.

1 vaste dag met gans de dienst, 2de dag gaat binnenkort ook vast zijn.

ik ga nu meestal wel 3d naar kantoor, soms 4 omdat het gewoon nu eenmaal plezant is met de collega’s

Vroeger kwam iedereen binnen op kantoor wanneer nodig of wie op kantoor wou werken
Buitenfunctie en administratie kan perfect van thuis

Nu is er 1 kantoordag verplicht per week (niemand die dit controleert) dus gisteren zat ik heel alleen op kantoor.
Tegen 11u dan ook maar terug naar huis vertrokken 😅 groepscohesie my ass

Hier 5 fokking dagen per week naar kantoor. 's Morgens afspraak bij de kinesist of dokter? Geen probleem, maar daarna word je nog steeds op kantoor verwacht.

Ik ben ook geen fan van onbeperkte thuiswerken, maar geen enkele dag thuis is het toch ook niet hoor. Gewoon één dag zou al veel extra gemak beiden (leveringen, winkel, kuisvrouw,...).

En wat vooral stoort is dat het niet door elke leidinggevende even strikt wordt opgevolgd. Sommige mensen werken dus wel wekelijks thuis wat ik heel onrechtvaardig vind.

Hier zijn er geen duidelijke regels. Bepaalde weken zit ik 4 dagen thuis, andere weken 5 dagen kantoor. Er wordt los mee omgegaan, zolang het de werking van het bedrijf niet verstoort. Altijd handig als er een werkman thuis moet komen om iets te herstellen, of als je overdag 30min iets privé moet doen etc.

Mijn vorige werkgever was daar heel streng op, 0 dagen thuiswerk "want mensen zijn thuis minder productief"
Zo had een aannemer enkele jaren geleden toegang tot onze nieuwbouw (in wording) nodig. Ik vroeg aan mijn werkgever of ik 30min naar daar kon gaan om even de deur te gaan openen en ik het wel in overuren zou recupereren (wetende dat ik dagelijks overuren deed).
Antwoord "nee gaat niet, neem maar een halve dag verlof"
Die werkgever heeft tot op de dag van vandaag een gigantisch personeelsverloop. De gemiddelde anciënniteit is er 1-1,5 jaar. Mensen worden er bij de minste onenigheid ontslagen,... Maar naar de buitenwereld (dochter is een BV) allemaal pracht en praal. Maar achter de schermen echt een klucht.

2 dagen op kantoor 3 thuis. 1 vaste dag en een tweede, quasi vaste dag.
Veel van mijn collegas hebben altijd wel excuses om minder te moeten komen.. Ik denk ze volgend jaar gaan proberen om ons te verplicthen 3 dagen naar kantoor te komen. Wat voor mij nog altijd ok zou zijn.
Veel mensen die hier werken zijn relatief jong en kennen gewoon niks anders.. Die zijn thuis beginnen werken met Covid en hebben dus nooit geweten hoe het is om 5 dagen naar kantoor te komen.

Bij de FOD bij ons is het 2 dagen per week op kantoor. 1 vaste teamdag (die ze bij ons wel echt respecteren) en dan 1 vrij te kiezen dag. Onze kantoordag is op maandag. Als 2de dag ga ik bijna altijd op woensdag of vrijdag, dan is er weinig volk maar krijg ik wel iets gedaan...

Voor corona werkte ik structureel 1 dag/week thuis.

Nu is dat 3 dagen/week. Klein bedrijfje waar iedereen (ook de baas) de voordelen ervan inziet / zelf thuiswerkt :)
Hebben 2 vaste dagen (maadag en woensdag) dat we op kantoor zijn, maar ook geen probleem als er eens iets tussenkomt.

Terug
Bovenaan