Behoren hier ook graphic novels voor volwassenen toe? Zoja, iemand wat aanraders voor een leek?
Een absolute aanrader is Het Goud van de Zwendelaar. Een opzichzelfstaand meesterwerk over het verhaal van een zwerver die aankomt in de nieuwe wereld en zich aldaar probeert te verheven tot een hogere stand. Grote delen van het verhaal worden driemaal vanuit een ander perspectief verteld waardoor je steeds beter te weten komt hoe de echte stok aan de steel zit. Echt een must read voor iedereen eigenlijk. Fantastisch scenario (ik had een groot Shawshank Redemption / The Prestige) gevoel na afloop en prachtige tekeningen. Ga je geen spijt van hebben!


Een tweede heel toffe recente (kort)reeks is De Beestenburcht, dit is een prachitg getekende adaptatie van Animal Farm van George Orwell. Het zoomt in op de leefwereld van de dieren en hoe zij in opstand komen. Indien je Animal Farm nog nooit gelezen hebt, sowieso een aanrader, maar ook indien dat toch het geval is, vind ik het voldoende verschillend van het origineel.


De laatste reeks die ik je kan aanraden is Jakob Kayne. Dit is een fantasyreeks over een genezer-alchemist die de wereld rondtrekt om mensen te helpen die zich op hem beroepen. Hij wordt verliefd op een van zijn patiënten, maar zij wordt gestolen door een veroverende sultan die haar bij zijn harem voegt. Nu moet hij haar dus gaan bevrijden. Slechts een klein probleempje: hij heeft de speciale eigenschap dat niemand zijn gezicht kan herkennen, dus ook niet die patiënte.

 
Laatst bewerkt:
Laatst bewerkt:
Nu bedenk ik mij wel een strip die ik ooit gelezen heb als ik jong was. Speelde zich af in Barcelona in de jaren '30 afgaande op wat ik er mij nog van herinner. Verhaal had ook iets met gangsters te maken, denk ik. Nogal fijn getekend. Maar ik herinner mij echt niet meer de titel of auteur.
In de jaren '90 uitgegeven, denk ik, gezien ik het dan gelezen heb.
Iemand die op basis daarvan weet waarover het gaat? :)

Na wat zoekwerk heb ik het toch gevonden. Ging over een strip uit de reeks Victor Sackville nl. De gijzelaar van Barcelona.
 
Beestenburcht heb ik al in de bib zien staan hier. Bedankt voor de tip!
 
Voor wie interesse heeft...

De rest van mijn uitleenhistoriek (volwassenen) tot nu toe met korte inhoud en een korte commentaar/recensie van mezelf.

De Nar - Porcel & Zidrou

porcel-strips-hc-de-nar.jpg


Een jongen die zo lelijk is dat hij 'Fluim' wordt genoemd, groeit op in de kerkers van een kasteel. Hij staat onder bescherming van de plaatselijke folteraar. Wat kan hij hopen meer te zijn dan de nar die hartstochtelijk verliefd is op de mooie Livia, de dochter van de graaf? Door een ironisch wonder, waarvan Zidrou het geheim kent, is dit mismaakte wezen in staat om vrouwen door een kus tot leven te wekken ... Maar wie wil zijn kus beantwoorden?

Na Folies Bergère, storten Zidrou en Porcel zich op de middeleeuwen. Melancholie en ironie: de sleutelwoorden van dit oneshot. De geest van The Beauty and the Beast in stripvorm.
Lang niet de eerste keer dat ik een stripverhaal van Zidrou lees.
Als je geen fan bent van sinistere verhalen zou ik zeggen laat deze liggen, want fleurig is het allesbehalve, ook al lijkt de cover nog een "oke"-indruk te geven. Foltering en verkrachting komen er bijvoorbeeld allebei in voor.
De steeds donker getinte illustraties brengen de sfeer dan ook perfect tot zijn recht in dit duistere verhaal. Nergens zijn er felle en levendige kleuren te bespeuren. Op deze manier word je dan ook nog meer meegetrokken in de sinistere en wrede sfeer.
Heel sterk en indrukwekkend verhaal, maar toch iets te wreed voor mij. :unsure:

Een Nacht in Rome, (Deel 1, 2 & 3) - Jim

1029--59549-800-j5x.jpg


1024--59097-800-t1w.jpg


1038--67813-800-r6m.jpg


Raphaël en Sophia wonen samen.
Enkele dagen voor zijn verjaardag krijgt Raphaël een oude videocassette toe met de post. Hij bekijkt die en ziet zichzelf terug, twintig jaar vroeger met een van zijn eerste liefdes: Marie.
Ze hadden mekaar gefilmd en beloofd dat ze, wat er ook verder in hun leven zou gebeuren, de nacht van hun 40ste samen zouden doorbrengen. In Rome.
De volgende dag, een telefoontje. Marie.
Dezelfde stem van 20 jaar geleden, dezelfde intonaties, dezelfde lach...
Natuurlijk zou het compleet waanzinnig zijn alles te laten vallen en haar in Italië te gaan opzoeken. Maar hoe kun je een erg domme en onvolwassen belofte weerstaan?
Eerste keer dat ik verhalen lees van deze Jim.
Fans van Italiaans kunnen alvast hun hart ophalen, want er komen regelmatig Italiaanse zinnen in voor en het verhaal speelt zich dan ook (deels) af in Italië. De hoofdpersonages lijken echter uit Frankrijk te komen.
Deze reeks volgt constant de levens van Raphaël en Marie die elkaar ooit leerden kennen in hun studententijd, verliefd werden en elkaar uiteindelijk uit het oog verloren.

Ik vind de illustraties erg mooi en de personages heel goed getekend. De impulsiviteit van het mannelijk hoofdpersonage is heel goed uitgewerkt. Je kunt niet anders dan regelmatig denken van: "gast, waar ben jij toch mee bezig?!" en ik kon de strip niet wegleggen.
Zijn tegenspeelster ziet er goed uit (en ze weet het) en wéét dat ze hem in haar macht heeft. Toch kom je er uiteindelijk achter dat zij ook gewoon een heel kwetsbaar iemand met issues is.

Nadat ik het eerste deel had uitgelezen wou ik zo snel mogelijk terug naar de bib om het tweede en derde deel uit te lenen.
Blijkbaar is er ook een vierde deel, maar momenteel is dit nog niet beschikbaar in mijn bib. (Hopelijk komt daar snel verandering in.)

Dit is meer dan een romantisch drama. Het zoomt in op belangrijke keuzes maken in het leven en de gevolgen daarvan, ook voor je naasten.

Wat mij betreft is dit zeker een aanrader, tenzij je niet van een romantisch drama houdt.

Een mooie reis - Zidrou & Springer
image.php


Het bestaan van Lea draait rond feestjes en onenightstands. Haar leven lijkt af te stevenen op een totale mislukking, tot de dood van haar vader een reeks schokkende onthullingen naar boven brengt. Ze gooien Lea's leven danig overhoop ... Een kindertekening van een somber huis achter een gordijn van dikke regendruppels is scenarist Zidrou altijd bijgebleven uit zijn tijd als leraar. Rond dat huilende huis bouwt hij een onthutsend verhaal, delicaat en ontroerend in beeld gebracht door Springer ...
Opnieuw een verhaal geschreven door Zidrou en de drama is dan ook weer aanwezig.
Het verhaal wordt niet chronologisch verteld, dus je moet er wel een beetje bijblijven.
Stukje bij beetje vallen de puzzelstukjes in elkaar en komen we te weten waarom hoofdpersonage Lea wel eens Leo wordt genoemd, wie deze laatste is en wat er met hem is gebeurd.
Ik zou zeker opnieuw een verhaal in dit genre lezen.

Alice in Wonderland - Chauvel Collette

index.php


Thuis was het toch veel leuker…daar hoefde ik mijn tijd niet door te brengen met uitzeten en krimpen. En geen muizen of konijnen om mij op te jagen…Was ik maar nooit in de konijnenpijp gekropen en….
Het bijzondere sprookje in een strip voor volwassenen, al denk ik dat dit voor iets oudere kinderen en tieners ook al geschikt is.
Het is niet mijn type verhaal, maar ik heb wel genoten van de ongelooflijk absurde, soms bijna niet steek houdende dialogen. :D
 
Beestenburcht 1 & 2 zijn idd prachtig en must haves.
't Is eraan te zien. "Alle exemplaren uitgeleend" van beide delen.
Dat gaat nog vechten worden om te kunnen uitlenen. :')

(Reserveren kost een euro. Bwa... Dan liever vechten.)
 
Ik ben ook nieuwsgierig naar deze reeks:

index.php


In Notre-Dame-du-Lac, een gehucht in de Canadese provincie Quebec, draait het leven rond de dorpswinkel, de Magasin General. De beheerder daarvan, Felix Ducharme, is in het voorjaar overleden en zijn weduwe Marie zet zijn werk naar beste kunnen voort. In zijn nieuwe strip, het eerste deel van een drieluik, vertelt Loisel (De Tijdvogel, Peter Pan) over de kleine en grote gebeurtenissen in Notre-Dame-du-Lac, waar het bestaan zich afspeelt op het ritme van de seizoenen. Hij schildert het dorpsleven op een wijze die tegelijk nostalgisch en tijdloos is, met groot gevoel voor humor en oog voor stille tragiek. Een strip over schijnbaar alledaagse personages, maar weergeloos getekend en meeslepend verteld.

(Ook uitgeleend... Dit eerste deel toch.)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben ook nieuwsgierig naar deze reeks:

index.php




(Ook uitgeleend... Dit eerste deel toch.)
Magasin General is ook absoluut de moeite. Als je kan, probeer de acht delen tegelijk te lenen.

Het is zeker niet een avonturenstrip, maar gaat over de kleine dingen des levens. Je bouwt echt een band op met de personages en het is schitterend getekend.
 
Magasin General is ook absoluut de moeite. Als je kan, probeer de acht delen tegelijk te lenen.

Het is zeker niet een avonturenstrip, maar gaat over de kleine dingen des levens. Je bouwt echt een band op met de personages en het is schitterend getekend.
😄 Dat zal moeilijk zijn vrees ik. Veel volk in de bib ook de laatste tijd. (Why would it be...)
Ik zag nochtans dat er 9 delen waren?
 
Een absolute aanrader is Het Goud van de Zwendelaar. Een opzichzelfstaand meesterwerk over het verhaal van een zwerver die aankomt in de nieuwe wereld en zich aldaar probeert te verheven tot een hogere stand. Grote delen van het verhaal worden driemaal vanuit een ander perspectief verteld waardoor je steeds beter te weten komt hoe de echte stok aan de steel zit. Echt een must read voor iedereen eigenlijk. Fantastisch scenario (ik had een groot Shawshank Redemption / The Prestige) gevoel na afloop en prachtige tekeningen. Ga je geen spijt van hebben!


Een tweede heel toffe recente (kort)reeks is De Beestenburcht, dit is een prachitg getekende adaptatie van Animal Farm van George Orwell. Het zoomt in op de leefwereld van de dieren en hoe zij in opstand komen. Indien je Animal Farm nog nooit gelezen hebt, sowieso een aanrader, maar ook indien dat toch het geval is, vind ik het voldoende verschillend van het origineel.


De laatste reeks die ik je kan aanraden is Jakob Kayne. Dit is een fantasyreeks over een genezer-alchemist die de wereld rondtrekt om mensen te helpen die zich op hem beroepen. Hij wordt verliefd op een van zijn patiënten, maar zij wordt gestolen door een veroverende sultan die haar bij zijn harem voegt. Nu moet hij haar dus gaan bevrijden. Slechts een klein probleempje: hij heeft de speciale eigenschap dat niemand zijn gezicht kan herkennen, dus ook niet die patiënte.

Nice, nice. Vooral de tekenstijl van "Het goud van de zwendelaar" en "Jakob Kayne" spreekt me aan.

Nog een klassieker:

De Incal van Moebius & Jodorowsky:


Btw, zijn er nog strips in het genre van Yoko Tsuno, met een gedetailleerde en realistische omgeving ?
 
Waar bestellen jullie je strips ?
Op bol staan er een paar negatieve commentaren ivm beschadiging bij levering .... is depoort een goeie keuze ?
 
Waar bestellen jullie je strips ?
Op bol staan er een paar negatieve commentaren ivm beschadiging bij levering .... is depoort een goeie keuze ?
Zelf heb ik wel positieve ervaringen met bol. De Poort is ook een mooie fysieke winkel in Gent, naar mijn mening vaak wel iets duurder. Werd recent trouwens overgenomen door een nieuwe partij.

Nice, nice. Vooral de tekenstijl van "Het goud van de zwendelaar" en "Jakob Kayne" spreekt me aan.

Nog een klassieker:

De Incal van Moebius & Jodorowsky:


Btw, zijn er nog strips in het genre van Yoko Tsuno, met een gedetailleerde en realistische omgeving ?
Van Yoko Tsuno werd recent trouwens een mooie integrale versie uitgegeven. Roger Leloup werkte in dienst voor Hergé en vooraleer hij van start ging met Yoko Tsuno heeft hij geholpen met de reeks Le Franc, die er ook wel wat van weg geeft. Alex en Blake & Mortimer zijn mogelijks ook series die daar wat op lijken qua tekenstijl.
 
Zelf heb ik wel positieve ervaringen met bol. De Poort is ook een mooie fysieke winkel in Gent, naar mijn mening vaak wel iets duurder. Werd recent trouwens overgenomen door een nieuwe partij.


Van Yoko Tsuno werd recent trouwens een mooie integrale versie uitgegeven. Roger Leloup werkte in dienst voor Hergé en vooraleer hij van start ging met Yoko Tsuno heeft hij geholpen met de reeks Le Franc, die er ook wel wat van weg geeft. Alex en Blake & Mortimer zijn mogelijks ook series die daar wat op lijken qua tekenstijl.
Thanks, zal Blake & Mortimer eens checken.
Het Goud van de Zwendelaar heb ik besteld bij stripweb (was uitverkocht bij depoort.).
 
Jodorowsky zijn films :bow:. Inderdaad, kerel heeft speciale fantasie. De docu Jodorowsky's Dune is absoluut de moeite.
 
Jodorowsky zijn films :bow:. Inderdaad, kerel heeft speciale fantasie. De docu Jodorowsky's Dune is absoluut de moeite.
ook gezien.
Ik had de link niet gelegd met de metabaronnen. Ik dacht gewoon dat het naamgenoten waren.

Trouwens niemand fan van largo winch?
Eerste strip is in 1990 uitgekomen en jaarlijks komt er wel een strip van uit.
Jongeman wordt baas van zakenimperium van 10 miljard dollar... Als je dat leest in 2021 en beseft dat apple 2000 miljard waard is....
Inflation has not been nice...
 
Terug
Bovenaan