Ik kan nu toch moeilijk geloven dat er hier geen liefhebbers zijn van een goed degelijk stripverhaal. We zijn dan wel een klein land, maar naast Frankrijk is er geen land dat zijn gelijke kent op vlak van klassieke stripverhalen. Wat zijn jullie lievelingsreeksen of one-shots?
Voor mij:
Vlaamse stijl:
Verder zoals de meesten vroeger ook tientallen albums verslonden van Jommeke, Urbanus, Rode Ridder.
Frans-Belgische stijl:
Blueberry. Maar bijna alles wat uit de pen van J-M Charlier is gekomen is goed (Buck Danny, Roodbaard,...)
Alles van Franquin
Blake en Mortimer. Het Gele Teken is zowat hét beste wat er op dit vlak ooit verschenen is.
Gezellen van de Schemering. Waarschijnlijk niet zo bekend, maar ongelofelijk sfeervol getekend. Het derde, lijvige deel steekt nog eens met kop en schouders boven de rest uit.
Frommeltje en Viola. Vermoedelijk ook niet zo bekend onder het grote publiek, maar ook een geweldig sterke reeks.
Tardi. Vooral de albums over WOI en WOII
Andere reeksen die ook de moeite waard zijn: De Schorpioen, Magasin General, Murena, Zoo, Blacksad Isabel, Roodmasker,...
Voor mij:
Vlaamse stijl:
- Kiekeboe: voorkeur voor de eerste 80 albums
- Suske en Wiske: hier ook zijn de oudere albums, zeker die zich in een historische setting afspelen favoriet
- Baekelandt: beetje een ondergewaardeerde reeks heb ik de indruk. Was een krantenstrip, maar hoort qua setting, stijl en niveau eerder thuis in de categorie van Frans-Belgische strips. Nu is Saga Uitgaven bezig met een 18-delige integrale reeks uit te brengen. Momenteel staat de teller op vier, met een vijfde deel later deze maand. Ik ben bezig met deze integrale reeks te volgen en ze is echt de moeite waard. Fraai vormgegeven met telkens een achtergronddossier betreffende de reeks, maar ook per verhaal een (korte) uitleg over de historische achtergrond. Beslist de moeite waard. Wel verbazend dat dit dezelfde auteur is dan die van de Kampioenenstrips.
- Piet Pienter en Bert Bibber: oerklassieke krantenstrip met heerlijk droge humor. Ook hiervan is men momenteel bezig om een integrale reeks uit te brengen.
Verder zoals de meesten vroeger ook tientallen albums verslonden van Jommeke, Urbanus, Rode Ridder.
Frans-Belgische stijl:
Blueberry. Maar bijna alles wat uit de pen van J-M Charlier is gekomen is goed (Buck Danny, Roodbaard,...)
Alles van Franquin
Blake en Mortimer. Het Gele Teken is zowat hét beste wat er op dit vlak ooit verschenen is.
Gezellen van de Schemering. Waarschijnlijk niet zo bekend, maar ongelofelijk sfeervol getekend. Het derde, lijvige deel steekt nog eens met kop en schouders boven de rest uit.
Frommeltje en Viola. Vermoedelijk ook niet zo bekend onder het grote publiek, maar ook een geweldig sterke reeks.
Tardi. Vooral de albums over WOI en WOII
Andere reeksen die ook de moeite waard zijn: De Schorpioen, Magasin General, Murena, Zoo, Blacksad Isabel, Roodmasker,...