shellshock

Well-known member
Crowdfunder FE
Ik kan nu toch moeilijk geloven dat er hier geen liefhebbers zijn van een goed degelijk stripverhaal. We zijn dan wel een klein land, maar naast Frankrijk is er geen land dat zijn gelijke kent op vlak van klassieke stripverhalen. Wat zijn jullie lievelingsreeksen of one-shots?
Voor mij:

Vlaamse stijl:
  • Kiekeboe: voorkeur voor de eerste 80 albums
  • Suske en Wiske: hier ook zijn de oudere albums, zeker die zich in een historische setting afspelen favoriet
  • Baekelandt: beetje een ondergewaardeerde reeks heb ik de indruk. Was een krantenstrip, maar hoort qua setting, stijl en niveau eerder thuis in de categorie van Frans-Belgische strips. Nu is Saga Uitgaven bezig met een 18-delige integrale reeks uit te brengen. Momenteel staat de teller op vier, met een vijfde deel later deze maand. Ik ben bezig met deze integrale reeks te volgen en ze is echt de moeite waard. Fraai vormgegeven met telkens een achtergronddossier betreffende de reeks, maar ook per verhaal een (korte) uitleg over de historische achtergrond. Beslist de moeite waard. Wel verbazend dat dit dezelfde auteur is dan die van de Kampioenenstrips.
  • Piet Pienter en Bert Bibber: oerklassieke krantenstrip met heerlijk droge humor. Ook hiervan is men momenteel bezig om een integrale reeks uit te brengen.

Verder zoals de meesten vroeger ook tientallen albums verslonden van Jommeke, Urbanus, Rode Ridder.

Frans-Belgische stijl:

Blueberry. Maar bijna alles wat uit de pen van J-M Charlier is gekomen is goed (Buck Danny, Roodbaard,...)
Alles van Franquin
Blake en Mortimer. Het Gele Teken is zowat hét beste wat er op dit vlak ooit verschenen is.
Gezellen van de Schemering. Waarschijnlijk niet zo bekend, maar ongelofelijk sfeervol getekend. Het derde, lijvige deel steekt nog eens met kop en schouders boven de rest uit.
Frommeltje en Viola. Vermoedelijk ook niet zo bekend onder het grote publiek, maar ook een geweldig sterke reeks.
Tardi. Vooral de albums over WOI en WOII

Andere reeksen die ook de moeite waard zijn: De Schorpioen, Magasin General, Murena, Zoo, Blacksad Isabel, Roodmasker,...
 
Waarschijnlijk degene die iedereen wel kent :

Opgegroeid met :

1) rode ridder
2) Michel Vailliant
3) Buck Danny
4) suske en wiske
5) jommeke
6) robert en betrand
7) lucky luke
8) asterix
9) een paar van kiekeboe
10) een paar van nero
11) een paar van Jerom
12) largo winch
 
De Blauwbloezen. 😍

Verder vooral webcomics eigenlijk (en Murena idd, da's ook top).
 
Ik ben wel fan van stripverhalen & comics!
Klassiekers / uit mijn jeugd:
- Suske & Wiske: als kind bijna niks anders gelezen, had er hopen liggen van mijn vader en grootvader en was goed voor uren leesplezier. De oudere albums zijn inderdaad wel beter (favorieten, oa: Het Spaanse Spook, De Schat van Beersel, De Tartaarse Helm, ...)

- Kuifje: ook hier enorm grote fan, had alle albums thuis liggen en ook een paar oude edities (die dikke versies, had die van Kuifje in het land van de Sovjets, De Scepter van Ottokar & Kuifje in Afrika). Zou eigenlijk dringend eens bij mijn vader op zolder gaan neuzen waar die liggen...

- Kiekeboe: op latere leeftijd opgepikt, hier vind ik de modernisering wel echt geslaagd, pakt stukken beter dan het deed bij Suske & Wiske.

- Asterix & Obelix: Vond ik ook echt zalige strips, vooral de humor, echt geniaal.

Voor de rest ook wat Robbedoes & Kwabbernoot, Rode Ridder, Lucky Luke, ... Jommeke vond ik voor een of andere reden maar kinderachtig & saai :D

Recenter:
- Donjon: echt enorme grappige reeks. Spijtig genoeg redelijk moeilijk te vinden, heb er zelf maar een vijf-tal van liggen.
- Negaloyd: prachtige graphic novel die ik dit jaar voor kerst heb gekregen, echt ongelooflijk getekend.
- Wat strips van Dark Dragon Books: vooral Star Wars, Batman, ...
- Wat random reeksen waar ik steeds maar een paar van heb en dus nooit het hele verhaal heb kunnen lezen, best irritant: Re-mind, alter ego, ... ergens best spijtig, zou eens op zoek moeten gaan naar de ontbrekende delen :p
 
Favorieten:

Yoko Tsuno
Buck Danny
(ik denk dat hier een goeie TV miniserie over gemaakt zou kunnen worden).

Andere:
Sus & Wis: de oudere verhalen zoals diegene die hierboven opgenoemd werden;
Kuifje
De blauwbloezen
Guust Flater
Robbedoes & Kwabbernoot
Johan en Pirrewiet
Astérix (Is wel oorsponkelijk Frans, maar goed)
Lucky Luke

Vroeger had je ook die "dikke robbedoezen" waar dan meerder strips episodisch in voorkwamen.

Ergens spijtig dat die stripcultuur aan het verdwijnen is, tegenwoordig is de jeugd meer geïnteresseerd in smart phones & game consoles. -(
 
Ik lees heel veel strips. Ooit begonnen met Jommeke en Suske&Wiske en De Rode Ridder, zoals zovelen denk ik. Nadien kwamen dan daar reeksen zoals Thorgal, Buck Danny, Storm,...bij. Reeksen die ik nog steeds probeer te volgen (+de vele spinoffs).
En momenteel grote fan van Aldebaran, Elfen, Dwergen, Klaagzang van de verloren Gewesten, Wunderwaffen,...
 
Heb de hele reeks van de rode ridder.
Van Thorgal zo goed als alles ( heb een zoon vernoemd naar één van de personages)

En dan in mijn jeugd zowat elke strip van bibliotheek gelezen.
 
Ik hou ook wel van stripverhalen.
Reeksen die ik volledig heb:
Cupido
Agent 212
Kid paddle
Stefan/Cedric
De havik

Ook de volledige reeks gehad van De Rode Ridder gehad maar die ben ik door omstandigheden kwijt gespeeld.

Verdere reeksen die ik ooit ben beginnen bijeensparen maar mee ben gestopt: Lucky Luke, Robbedoes en Kwabbernoot, Marsipulami (of hoe schrijf je dat), Piet Pienter en Bert Bibber.
Verder ook fan van Mini-mensen, Bakeland, Dik Trom
Nu ja, eigenlijk best wel, ging vroeger ook veel naar de bib en kwam altijd met het max aantal strips en boeken naar huis. Laatste jaren is dat allemaal wel fel geminderd.

Vind ook dat de nieuwe stijlen van rode ridder, robbedoes helemaal niet mooi meer zijn.
 
Ach strips dat verslind ik nog altijd met hopen🤣

dit jaar bv al mijn bakelands herlezen, Thorgal, Storm, Papyrus, De Havik. Daarnaast ook nog een hoop reeksen die ik volg zoals De Rode Ridder, Ythaq, Murena en altijd fan geweest van Suske en Wiske (en met voorsprong de oudere), Buck Danny...
teveel om op te noemen eigenlijk.
 
Nja... Altijd een Nero fan geweest.
Kheb nog de oude van mn vader hier liggen, die vond ik eigenlijk kwa verhaal altijd wel beter dan de laatste. Hoewel het kwa tekeningen veel vooruit was gegaan in de laatste.
 
Thorgal (absolute favoriet)
Op Zoek naar de Tijdvogel

Toen ik klein was Jommeke + Suske & Wiske (Kiekeboe ooit geprobeerd, maar dat vond ik de grootste bagger die ik ooit gelezen heb)
 
Laatst bewerkt:
Hier urbanus, kiekeboe en kampioenen compleet liggen, verzameling gaat gewoon voort van mn jeugd. Suske en wiske, blauwbloezen en bert bibber en piet pienter ook veel liggen

Dankzij humo de collectie van lucky luke en daar ook met de nieuwe begonnen. Leuk dat ze daar zoveel tijd in de echte geschiedenis steken, lucky luke in parijs bijvoorbeeld gaf leuke geschiedenis van de eifeltoren.

Nero ooit weggedaan en wel spijt van, vooral die gouden collectie.

Verder ook wel fan van gagreeksen zoals guust flater, dirkjan en dating 4 geeks, alleen die prijs...
 
Ik lees heel graag strips.
Vroeger vooral Suske & Wiske en Kiekeboe. Ik lees beide reeksen (de oudere albums dan, want de nieuwe albums trekken tegenwoordig vaak nergens op) nog steeds graag.
Verder ook nog De Rode Ridder, Thorgal, Yoko Tsuno, De Schorpioen, Robert & Bertrand,...
 
Wat me opviel is dat de oorspronkelijke strips van Dupuis 62 blz. telde, maar later (jaren '80 ?) hebben ze dit gereduceerd tot 48 en 46 blz.
Een serieus verschil en ik denk dat de latere strips daar serieus onder te lijden hadden en kwalitatief minder goed waren.
 
Hier vanalles en nog wat van strips, oude reeksen, recentere,... . Even een kort overzicht

Alex, Alfa, Berlijn (Marvano), Blake & Mortimer, Cel Financiën, Comanche, Adelaars van Rome, De Klaagzang van de Verloren Gewesten, De Schorpioen, Dwaaslop, Hans, IR$, Jeremiah, Jessica Blandy, Jugurtha, Thorgal en al de zijreeksen, Lady S., Murena, Niklos Koda, RAnu, Sherman, Simon van de Rivier, Sisco, Torens van Schemerwoude, XIII, Yoko Tsuno


Probeer zoveel mogelijk de reeksen volledig te houden maar kruipt tijd en geld in, maar vooral het probleem dat sommige strips gewoon niet meer gedrukt worden :(
 
Goh hoh. Ongezien hoeveel strips ik heb gelezen als kind. Ik was geabonneerd zowel op de Sus&Wis Weekblad als de Robbedoes-club. Elke x maanden kreeg ik dan een postpakket met de nieuwste strips van beide uitgeverijen.
Ik had een hele grote voorkeur voor de historisch-geinspireerde strips, maar uiteindelijk las ik er gewoon heel veel. Ik had er honderden. De enige strips waar ik geen fan van was, waren die strips over TV-shows of bekende artiesten (De Pfaffs, De Kampioenen, K3, Spring, etc)

Historisch-geinspireerde strips: Alex, Asterix, Bakelandt, Blauwbloezen, Jeremiah, Robert & Bertrand, Rode Ridder, Sammy, Thorgal

Dupuis strips: Agent 212, Blauwbloezen, Bollie & Billie, Cedric (Stefan), De Kleine Robbe, De Mini-Mensjes, de Zappers, G. Raf Zerk, Garage Isidoor, Guust Flater, Kid Paddle, Papyrus, Robbedoes & Kwabbernoot, Sammy, Sarah & Robin, Sarah Spits, Steven Sterk, Vrouwen in't Wit

Algemene strips die ik vaak las: Suske+Wiske, Dommel, jerom, Jommeke, Kiekeboe, Kuifje, Kwik & Flupke, Piet Pienter & Bert Bibber, Smurfen, Urbanus, Waterland, XIII

Na de verhuis naar Polen heb ik enkel nog een aantal Suske's en Wiske's, heel Asterix, heel Robbedoes en Kwabbernoot en een paar Smurfen. In Belgie heeft mijn moeder nog de ganse Robert & Bertrand liggen, maar ze wil ze niet afstaan ondanks dat ze die niet leest. Wanneer ik mijn rijbewijs haal en wanneer de corona situatie voorbij is, ben ik van plan eens zwaar aan strips in te slaan in Belgie en ze mee naar Polen te nemen.
 
Hier ook onmenselijk veel strips gelezen. Mijn "stiefvader" verzamelde strips, en had een giga kast met volledige collecties van alle gangbare reeksen (zowat alles dat jullie tot nu vermelden). Toen mijn ma en hij uit elkaar gingen, zijn al die strips daar achter gebleven :(.
Mijn favos van die "klassiekers" zijn toch Nero, Asterix, Kiekeboe en Bakelandt.

@Shellshock2, Bakelandt is toch echt geen onderwaardeerde reeks hoor, zeer bekend. Als ontluikende puber keek ge vooral naar Rooie Zita 🤓.

Mijn favo tout court is Lanfeust van Troy/de Sterrenn zware aanrader !
 
Goh hoh. Ongezien hoeveel strips ik heb gelezen als kind. Ik was geabonneerd zowel op de Sus&Wis Weekblad als de Robbedoes-club. Elke x maanden kreeg ik dan een postpakket met de nieuwste strips van beide uitgeverijen.
Ik had een hele grote voorkeur voor de historisch-geinspireerde strips, maar uiteindelijk las ik er gewoon heel veel. Ik had er honderden. De enige strips waar ik geen fan van was, waren die strips over TV-shows of bekende artiesten (De Pfaffs, De Kampioenen, K3, Spring, etc)

Historisch-geinspireerde strips: Alex, Asterix, Bakelandt, Blauwbloezen, Jeremiah, Robert & Bertrand, Rode Ridder, Sammy, Thorgal

Dupuis strips: Agent 212, Blauwbloezen, Bollie & Billie, Cedric (Stefan), De Kleine Robbe, De Mini-Mensjes, de Zappers, G. Raf Zerk, Garage Isidoor, Guust Flater, Kid Paddle, Papyrus, Robbedoes & Kwabbernoot, Sammy, Sarah & Robin, Sarah Spits, Steven Sterk, Vrouwen in't Wit

Algemene strips die ik vaak las: Suske+Wiske, Dommel, jerom, Jommeke, Kiekeboe, Kuifje, Kwik & Flupke, Piet Pienter & Bert Bibber, Smurfen, Urbanus, Waterland, XIII

Na de verhuis naar Polen heb ik enkel nog een aantal Suske's en Wiske's, heel Asterix, heel Robbedoes en Kwabbernoot en een paar Smurfen. In Belgie heeft mijn moeder nog de ganse Robert & Bertrand liggen, maar ze wil ze niet afstaan ondanks dat ze die niet leest. Wanneer ik mijn rijbewijs haal en wanneer de corona situatie voorbij is, ben ik van plan eens zwaar aan strips in te slaan in Belgie en ze mee naar Polen te nemen.
2de hands kosten die eigenlijk ook niet meer zoveel. Voor een paar 100 euro heb je uuuuuurrrrreeeeeeen aan stripboeken...
 
Begonnen met straatoude stripverhalen van mijn vader, ik heb die echt verslonden.
Jommeke
Suske en Wiske
Detective Van Zwam / Nero
enkele jaargangen van Robbedoes van de jaren '70 en kapoentjesuitgaven.
Die Robbedoes jaargangen hebben me echt alles van Dupuis leren apprecieren, Guust Flater op kop.
Maar ook nog veel andere dingen door leren kennen, zoals Frommeltje en Viola zoals ik al las hier.

Vervolgens de plaatselijke bibliotheek leeggelezen, waaronder Asterix, Rode Ridder, Yoko Tsuno, Blauwbloezen, Agent 212, Sjors & Sjimmie (ook de oude), Urbanus, Kronieken van de Zwarte maan,Thorghal, Storm enz.
Ik herinner me ook nog een hilarisch stripverhaal van Van Rossem.

Ik heb het geluk dat mijn vriendin voor een drukkerij werkt die ook stripverhalen drukt.
Mits belofte dat we dat niet uit handen geven krijgt ze met momenten de proefdrukken mee, de helft van de tijd zijn dat mooie hardcovers die vlot 20€ of meer per stuk gaan.
Vroeger mikten ze dat allemaal op de papierhoop, zo'n jammerlijke verspilling.
 
Terug
Bovenaan