Vooral kiekeboe en urbanus gelezen als klein kind, vanaf mijn 12 jaar is de interesse in strips dan ook verdwenen.

De vriendin leest af en toe nog wel is suske en wiske.
 
Waar zoekt gij achter 2e hands? Dat zijn dan loten veronderstel ik?
Op 2de hands, via catawiki. Mijn suske en wiskes heb ik op marktplaats op de kop getikt, was zo'n verzameling van lekturame. 200€ voor grofweg 70+ bundel van 5 boeken. Lucky luke was dat 50€ voor die ganse verzameling.

Zijn eigenlijk redelijk wat mensen die een volledige of quasi volledige verzameling weg doen. Of die een groot gedeelte ervan wegdoen.
Als je ze per stuk koopt dan kost het een pak meer. Al moet je de staat van de boeken er dan wel bijnemen. Ze gaan niet nieuwstaat zijn ;).
Maar meestal valt die staat nog wel mee.

Vooral de oudere generatie ga je zo vlot tegenkomen. En uit persoonlijke ervaring vind ik die toch beter als de nieuwere versies. Is misschien nostalgie, ik weet het niet echt. Maar bij de rode ridder, suske en wiske, kiekeboe heeft die vernieuwing mij niet echt geïnteresseerd. Ik vind de oudere versies gewoon leuker. Verhaal is minder flashy maar lijkt wel meer diepgang te hebben.

Is aan 1 kant ook wel normaal... kom na 300 afleveringen van suske en wiske maar eens op met iets nieuws... zij liever als ik.

Persoonlijk heb ik zo'n boekencollectie gekocht voor mijn nichtje die graag leest. Dus ik heb dat bij mij nu liggen. En elke verjaardag, nieuwjaar, etc krijgt die dan zo 1 collecteboek. Ik kan 10+ jaar verder :p en die vindt dat super (nu toch nog).
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Ghoh, ik heb echt een shitload aan strips eigenlijk. Ik vermoed dat ik wel op +1000 zit nu.

Vroeger (compleet tot een bepaald nummer toen mijn interesse wegebde) :

Suske en Wiske
De Rode Ridder
Yakari
Urbanus
Alex
Billy Turf
Cédric
Cowboy Henk
Kuifje
G. Raf Zerk
Soda
Thorgal
Guust Flater

Nu:
Storm
Trigië
De huurling
Jeremiah

Comics:
The walking dead

Nu verzamel ik ze vooral digitaal omdat ik gewoon geen plek meer heb en mijn vrouw mij pijn gaat doen als ik er nog koop :) Net ff gechecked : exact 3456 staan er nu op de NAS. De enige die ik nog fysiek koop zijn die voor de kinderen van Urbanus.
 
Hier ook onmenselijk veel strips gelezen. Mijn "stiefvader" verzamelde strips, en had een giga kast met volledige collecties van alle gangbare reeksen (zowat alles dat jullie tot nu vermelden). Toen mijn ma en hij uit elkaar gingen, zijn al die strips daar achter gebleven :(.
Mijn favos van die "klassiekers" zijn toch Nero, Asterix, Kiekeboe en Bakelandt.

@Shellshock2, Bakelandt is toch echt geen onderwaardeerde reeks hoor, zeer bekend. Als ontluikende puber keek ge vooral naar Rooie Zita 🤓.

Mijn favo tout court is Lanfeust van Troy/de Sterrenn zware aanrader !
Gho ja, ondergewaardeerd. vind gewoon dat daar relatief weinig aandacht voor is/was vergeleken met S&W, Kiekeboe, Jommeke,...

@EvilTwin , via welke weg? Echt allemaal legaal, of via de minder gekende wegen? :sneaky: Ik heb er zo'n 1500 à 2000 op mijn HD.
 
Negaloyd: prachtige graphic novel die ik dit jaar voor kerst heb gekregen, echt ongelooflijk getekend.
Fantastisch he!

Grote fan van strips hier.

Als klein kind Jommeke beginnen sparen en daar pas recent mee gestopt - Alles van 0-300 liggen hier
Via mijn vader alles van Michel Vaillant gelezen en daar in de betere strip mee gerold.

Ondertussen heb ik volgens stripmunk hier 650 strips liggen, en dan nog een deel bij mn ouders ook.

Reeksen die ik volg:

Amoras, Plankgas, Androiden, Blacksad, Broceliande, De 5 rijken (fantastische reeks), Dwergen, Elfen, Orks & Goblins, Magiers, De meester inquisiteurs, Het Narrenschip, Olympus Mons, Requiem de vampierridder, Surcouf, Wollodrin, XIII

En dan nog wel een paar vergeten.

Hier ook nog wat goeie oneshots/korte reeksen liggen

De Wapenmeester, Bonneville, Grand Prix, Meesters van de gerst, De Smurfen integraal, Negaloyd, Kraa (kan ik iedereen aanraden), het beest en nog zoveel meer.
 
Vooral als kind de klassieke gevolgd: Jommeke, S&W, Kuifje, Kiekeboe, Robbedoes (Tome & Janry).

Jommeke heeft voor mij de tand des tijds niet doorstaan.
Suske en wiske heeft misschien 10 goede. Persoonlijke favoriet is 'de kaartendans'
Kiekeboe zelfde als hierboven. De modernisering vind ik wel geslaagd maar zal altijd terug grijpen naar de oude, Persoonlijke favoriet: Geef acht!
Kuifje heb ik al in een ander topic aangehaald. Het kwaliteitsverschil tussen de albums is enorm.
Pure bagger: Congo, het gebroken oor, Amerika, Vlucht 714.
Juweeltjes: De zaak zonnebloem, Tibet, Mannen naar de maan, Cokes in voorraad (dik ondergewaardeerd qua humor) en natuurlijk het onverbeterlijke De juwelen van Bianca Castafiore.

Toen ik kind was, waren Robbedoes & Kwabbernoot in handen van Tome & Janry, Die albums waren de enige die konden wedijveren met die van Franquin. Op bepaalde vlakken waren ze zelfs beter (Ik zal verketterd worden voor deze uitspraak).
Van Franquin: Het Zwendel 2-luik, QRN op Bretzelburg en het minder gekende Bravo Brothers. Voor de cynici onder ons raad ik Zwartkijken aan.
Van Tome & Janry: Alles. Blijft doodzonde dat die zich wilden focussen op 'De Kleine Robbe'. Als je 'Als in een droom' vergelijkt met alle andere albums begrijp je waarom.

Asterix heeft ook een vijftal hors catégorie, de rest is ok. De laatst uitgegeven waren pure horror en ook niet meer van de hand van het duo Uderzo & Goscinny. Persoonlijke favoriet: Obelix & co.
De blauwbloezen zelfde als hierboven. De neven van de overkant is een album waar ik meerdere keren strijk lag.

Aanraders:
Okko. Geloof me op mijn woord, gewoon lezen.

Graphic Novel maar immens van genoten. Herinneringen-Jiro Taniguchi. (Reeds vermeld in de manga-thread maar zij die strips kunnen appreciëren, zullen dit ook zeker kunnen smaken)
 
Van Robbedoes & Kwabbernoot was nummer 41 De Vallei der Bannelingen mijn absolute favoriet. De Dictator en de Paddenstoel staat op 2 en voor nummer 3 kies ik uiteindelijk toch voor Robbedoes in New York.
 
Tof dat er hier nog iemand die kent. Die zijn echt prachtig he. Elk plaatje is gewoon een schilderij. Het valt mij wel altijd op dat ze nogal makkelijk hun draak opofferen voor het een of 't ander. Misschien heeft Segrelles iets te veel Mario World gespeeld. :)
Als ik mij niet vergis is (was?) de tekenaar eerst schilder vooraleer hij aan strips begon, vandaar :)

Het is idd erg knap getekend en een geweldige setting. Vooral de kortverhalen "de reuzen" vond ik echt de moeite.
 
Van Robbedoes & Kwabbernoot was nummer 41 De Vallei der Bannelingen mijn absolute favoriet. De Dictator en de Paddenstoel staat op 2 en voor nummer 3 kies ik uiteindelijk toch voor Robbedoes in New York
Als kind was dat ook mijn favoriet, avontuur, spanning, het exotische,... Had het allemaal eigenlijk. Een topalbum.
Gevolgd door Luna Fatale (Een betere in New York).
'
Als in een droom'. Zowel inhoudelijk / op vlak van scenario als tekenstijl een complete stijl- en trendbreuk. Er had zoveel meer ingezeten. Deze piste werd nooit verder verkend. Ik zeg het nogmaals doodzonde.

Die van Franquin moet ik eigenlijk herlezen. Een mindere bekend album dat nog steeds staat is Het schuilhol van het zeemonster

Ik heb de Rombaldi uitgaven hier liggen. Zelfde strategie toegepast als @Renegadexxripxx . Voor €100 alle delen. Trots van de collectie :love:

@EvilTwin : Soda probeer ik al een tijdje mijn hand op te liggen maar zijn ze effectief zo goed als beweerd wordt?
 
Niemand hier fan van Guust Flater? :p die heb ik volledig liggen
De eerste 150 albums van de Rode Ridder heb ik overlaatst ook op de kop kunnen tikken via 2dehands voor €200, ben ik enorm content van
Calvin & hobbes ligt hier ook integraal, dat is eerder richting Garfield & Hagar aangezien het krantenstrips zijn, maar Calvin & Hobbes is buiten categorie imo, zou iedereen moeten lezen (jong én oud, dat maakt het zo sterk)
Baekelandt integraal zou ik hier ook nog wel durven binnenhalen, die ga ik volgen!
 
Als kind was dat ook mijn favoriet, avontuur, spanning, het exotische,... Had het allemaal eigenlijk. Een topalbum.
Gevolgd door Luna Fatale (Een betere in New York).
'
Als in een droom'. Zowel inhoudelijk / op vlak van scenario als tekenstijl een complete stijl- en trendbreuk. Er had zoveel meer ingezeten. Deze piste werd nooit verder verkend. Ik zeg het nogmaals doodzonde.

Robbedoes in Tokyo is ook wel een heel leuke.
En ja Luna Fatale was als tiener natuurlijk een graag herlezen boek, soms werd er wat meer naar de plaatjes gekeken en minder gelezen... :)

@horste jammer dat je maar de eerste 150 hebt, want tussen 150 en 160 zitten er toch weer enkele leuke albums tussen.
 
Robbedoes in Tokyo is ook wel een heel leuke.
En ja Luna Fatale was als tiener natuurlijk een graag herlezen boek, soms werd er wat meer naar de plaatjes gekeken en minder gelezen... :)

@horste jammer dat je maar de eerste 150 hebt, want tussen 150 en 160 zitten er toch weer enkele leuke albums tussen.
Klopt, maar eens er terug rommelmarkten zijn ga ik met mijn lijstje daar wel wat gaan zoeken :) Het heeft ook zijn charmes ^^
 
De usual strips zoals iedereen maar ik heb geen enkele reeks compleet

Suske en wiske
Rode ridder.
Piet pienter en bert bibber
Urbanus
Kiekeboe
Buck danny
Robert en bertrand
En nog diverse andere Totaal +600 stuks

Kocht soms ook wel op rommelmarkten vroeger, maar wil toch vooral strips in zeer nette staat. (Eerste druk hoeft niet)

Ben 1 kamer aan het inrichten als "bib" (4x4 waarvan 2 wanden kasten tot aan het plafond krijgen).
Deze Moet uiteindelijk vol met leesboeken komen en de strips zitten onderaan achter houten deurtjes.
Puur voor mezelf (dochtertje mss ook).

Ik lees wel erg snel, dus als ik een halfuurtje wil ontspannen lees ik al snel 5-6 strips. Dus daarom wel handig dat ik er veel heb.
 
Een serie die ik hier nog niet heb voorbij zien komen, wat zeker tot de beste Nederlandstalige series gerekend kan worden: Gilles de Geus.

Verder ook grote fan van: Asterix, Bone en Dagobert Duck.

De laatste jaren worden een pak intégrales uitgegeven. Zelf ben ik hier wel fan van. Wat zijn jouw favoriete integrale uitgaves?
 
Laatst bewerkt:
Een serie die ik hier nog niet heb voorbij zien komen, wat zeker tot de beste Nederlandstalige series gerekend kan worden: Gilles de Geus.

Verder ook grote fan van: Asterix, Vond en Dagobert Duck.

De laatste jaren worden een pak intégrales uitgegeven. Zelf ben ik hier wel fan van. Wat zijn jouw favoriete integrale uitgaves?
Gilles De Geus is inderdaad ook top. Zeker de Revue.
Beste integrale is die van Blueberry vind ik. Ben ze aan het herlezen. Die van Bakelandt mag er ook zijn. Qua oude integrales gaat er niets boven de Franquin-integrale van Rombaldi. :love:
Er is echt veel lekkers qua integrale, maar onmogelijk om alles te kopen. Zowel geld als plaats te kort. :headshake:
 
Terug
Bovenaan