Hopelijk laten ze de reeks gewoon voor wat ze is, in plaats van krampachtig te proberen ze verder zetten (lees: uitmelken).
 
Als ze er mee stoppen, is dat wel zuur voor een aantal mensen die niet intekenden op de collectie eerder dit jaar "omdat het een lopende reeks is".
Daarentegen des te beter voor eenieder die er wel op ingetekend heeft, dan hebben ze alle verhalen in dat speciale jasje.
 
Als ze er mee stoppen, is dat wel zuur voor een aantal mensen die niet intekenden op de collectie eerder dit jaar "omdat het een lopende reeks is".
Daarentegen des te beter voor eenieder die er wel op ingetekend heeft, dan hebben ze alle verhalen in dat speciale jasje.
Tja, je kan niet alles kopen he. En ik heb ook al alle verschenen delen in eerste druk. Het moet ergens stoppen hé.
Ik zou dan gewoon dezelfde albums gekocht hebben maar dan anders.😅

Hadden ze de info wat betreft het pensioen van Merho toen meegedeeld, die crowdfunding ging waarschijnlijk veel harder gegaan zijn. Nu was het in de markt gezet als “ter ere van zijn 75ste verjaardag”.
En voor degene die achter het net gevist hebben: Met een oplage van meer dan 1700 exemplaren komen er zeker wel wat opnieuw te koop. De tijd zal laten blijken of dit aan een hogere prijs is of een lagere dan initieel aangeboden.

Nu, ik denk niet dat de reeks zal verdwijnen. Daarvoor is het nog veel te populair en elk album is een bestseller bij Standaard Uitgeverij. Ze moesten al “Urbanus” afgeven, dus zou het me sterk lijken dat ze dit goudhaantje zouden laten schieten.
Steve Van Bael heeft het inmiddels goed in de vingers en zou voorlopig niet verder doen met bvb Nachtwacht en zo. Waarschijnlijk omdat hij een belangrijker project heeft?

En ik weet niet of die nevenreeks Fanny K. van Krings wel zo goed liep. Ik denk dus dat een andere stijl dan we nu gewend zijn wel tricky kan zijn.
 
Mijn interesse in de reeks is al een hele tijd weg. Ik blijf ze wel kopen vanuit een nostalgie maar de verhalen zijn toch niet meer wat het geweest zijn. Naast de verhalen is het ook de veranderde tekenstijl die me tegenvallen met als grootste irritatiepunt de ‘ogen’ die vrij leeg of agressie overkomen.
 
Tja, je kan niet alles kopen he. En ik heb ook al alle verschenen delen in eerste druk. Het moet ergens stoppen hé.
Ik zou dan gewoon dezelfde albums gekocht hebben maar dan anders.😅

Hadden ze de info wat betreft het pensioen van Merho toen meegedeeld, die crowdfunding ging waarschijnlijk veel harder gegaan zijn. Nu was het in de markt gezet als “ter ere van zijn 75ste verjaardag”.
En voor degene die achter het net gevist hebben: Met een oplage van meer dan 1700 exemplaren komen er zeker wel wat opnieuw te koop. De tijd zal laten blijken of dit aan een hogere prijs is of een lagere dan initieel aangeboden.

Nu, ik denk niet dat de reeks zal verdwijnen. Daarvoor is het nog veel te populair en elk album is een bestseller bij Standaard Uitgeverij. Ze moesten al “Urbanus” afgeven, dus zou het me sterk lijken dat ze dit goudhaantje zouden laten schieten.
Steve Van Bael heeft het inmiddels goed in de vingers en zou voorlopig niet verder doen met bvb Nachtwacht en zo. Waarschijnlijk omdat hij een belangrijker project heeft?

En ik weet niet of die nevenreeks Fanny K. van Krings wel zo goed liep. Ik denk dus dat een andere stijl dan we nu gewend zijn wel tricky kan zijn.

Was zo te zien al bekend bij standaard uitgeverij. Maar uit respect voor Merho niet gebruikt om de actie te pushen. Al ben ik wel blij voor Merho dat de actie gelukt is.


Capoterra

Mehro stopt met kiekeboes 😢 Was dat al bekend toen jullie met deze project begon ? Hopelijk wil Mehro zelf een extra prent met handtekening bijdoen bij de box ☺️ zou wel gaaf zijn en geeft het nog iets extra aan de box. Maar hoe dan ook. Toch gefeliciteerd Mehro met uw welverdient Pensioen. Zal Kiekeboes van uw hand missen en mocht Kiekeboes toch doorgaan ? Welkom 😊
2 dagen

Standaard Uitgeverij Projecteigenaar

Dat Merho er mee zou stoppen wisten we al (vandaar ook deze collectie), maar de afspraak was om daar op dat moment nog niet over te communiceren tot Merho daar zelf klaar voor was.
 
Onlangs een internet- en schermloze week gehad in een huisje in de Ardennen, waar zich ook een collectie oude strips bevond. Veel plezier beleefd met oa Kuifje, Suske en Wiske, Asterix & Obelix, Piet Pienter & Bert Bibber, en Robert & Bertrand. Die laatste waren eigenlijk een leuke ontdekking. Vroeger zat Robert & Bertrand weleens in zo'n dikke Omnibus die we als kind kregen voor de zomer en kon me dat nooit erg boeien, maar (wellicht door de leeftijd ondertussen) spreekt dat liederlijke vagebondleven me veel meer aan, en de rijmpjes waarin Robert spreekt zijn best leuk gevonden. Ook: quotes als "Altijd praktisch, anders geen doel" die steeds terugkeren, zijn daarnaast zo ouderwets en vergezocht (ik kan me niet inbeelden dat je zelfs vroeger zoiets ooit luidop zou zeggen) dat ze toch weer charmant en zelfs cool worden.

Grappigste momenten:

- Obelix die z'n lach niet kan inhouden als hij en Asterix zich vermommen als Romeinen en zo hun vermomming weggeeft
- Bert Bibber die snel kwaad wordt
- Bert Bibber die oprecht blij lacht als Theo Flitser iets overkomt of iemand iets slecht zegt over Theo Flitser
- Professor Zonnebloem die in z'n eerste ontmoeting met Haddock zo fout zinnen interpreteert dat je verdenkt dat hij het erom doet

edit: Nero vergeten! Toch ook een fantastische reeks, met vaak meerdere gekke verhaallijnen die door elkaar heen lopen en samenkomen. Ik mis toch de tijd van de 56-62 blzn per strip.
 
Laatst bewerkt:
- De Meester Chocolatier I, II & III gekocht/cadeau gedaan aan de vriend
- Lulu & Nelson I & II, een jeugdreeks over o.a. de apartheid in Zuid-Afrika

de-boetiek.jpg

de-concurrentie.jpg

de-plantage.jpg


910x1200.jpg

Lulu-en-Nelson-2.jpg
 
Net bevestigd op de live van Welcome To The AA door Merho: Nix (kinky & cosy) en Charel Cambré (amoras) gaan de Kiekeboes verder zetten.
 
Onlangs een mailtje gekregen van de SU over het drukproces van de Kiekeboe oplage, best wel interessant om te zien hoe dat in zijn werk gaat.
Nu ben ik wel benieuwd hoe dat dan in zijn werk gaat. :)
Net bevestigd op de live van Welcome To The AA door Merho: Nix (kinky & cosy) en Charel Cambré (amoras) gaan de Kiekeboes verder zetten.

Ik ben eens benieuwd of de reeks met de tekeningen van Cambré zal aanslaan.

Bij het bekend maken van het “pensioen“ van Merho had ik al mijn twijfels bij de zogezegde “onbekende toekomst” voor de reeks. Dit plan lag natuurlijk al klaar en de marketing doet de rest wel.
 
Vandaag mailtje gehad. De collecties van Kiekeboe zullen waarschijnlijk tegen eind november worden geleverd.
 
Ik heb echt al 10+ jaar geen belgische strips meer gelezen denk ik, heb ook geen idee welke van de series uit mijn jeugd nog lopende zijn.
Maar ik vroeg me af, kenners hier, zijn er bepaalde reeksen die er duidelijk op achteruit zijn gegaan doorheen de jaren? Of omgekeerd juist reeksen die beter zijn geworden?
 
Nu ben ik wel benieuwd hoe dat dan in zijn werk gaat. :)


Ik ben eens benieuwd of de reeks met de tekeningen van Cambré zal aanslaan.

Bij het bekend maken van het “pensioen“ van Merho had ik al mijn twijfels bij de zogezegde “onbekende toekomst” voor de reeks. Dit plan lag natuurlijk al klaar en de marketing doet de rest wel.

Beste Kiekeboes-fans,

We hadden jullie een blik achter de schermen beloofd van het productieproces, dus dat is wat we in deze update gaan doen. Bij de keuze van de drukker zijn we vooral uitgegaan van kwaliteit van druk en afwerking, en minder van de kwaliteit van filmpjes van het drukproces. Achteraf bekeken valt daarover te discussiëren, maar we blijven toch helemaal achter onze keuze staan. Als er iemand liever flitsender gemonteerde filmpjes heeft en een minder goed afgewerkte collectie, dan mag die dat altijd laten weten! :)

Visuele controle

Een pagina in een album noemen we een plaat. Deze platen worden samengevoegd op een groot drukvel. Hoe meer platen er op een drukvel passen, hoe minder papier er verloren gaat door het uitsnijden. Elk drukvel wordt visueel gecontroleerd om foutjes en kleurverschillen te vermijden.

Het is uiteraard een hele organisatie om al die vellen correct te labellen en te stockeren, want als hier iets misloopt kan dat vergaande gevolgen hebben: een verkeerd vel in een stapel zal maar 1 fout boekje opleveren, maar twee stapels omwisselen kan een volledige oplage naar de vaantjes helpen...

36TU8PN.png



Het drukproces

Eens het eerste vel gecontroleerd is, start het drukproces. Ook tijdens dit proces worden af en toe steekproeven gedaan om vellen te controleren.


Bewaren van de vellen

De drukker wordt hier op heterdaad betrapt terwijl hij een vel achterover drukt voor zijn persoonlijke collectie. :)

Van elk vel wordt een exemplaar bewaard om achteraf gemakkelijk te kunnen controleren of alle vellen gedrukt zijn en in de juiste volgorde zitten.


Stapeltjes maken

Het resultaat is dan een pallet met vellen. Elk vel wordt opgevouwen tot een katern, en deze katernen worden samengelijmd tot een boekdeel. Als je weet dat elk vel 16 platen bevat langs elke zijde, zijn er 7,5 vellen nodig per boekdeel. Dat maakt een kleine 250 vellen voor een volledige collectie. Dat zijn dus een hele hoop paletten! :)

S4zjuQr.png


De volgende stap is dus het drukken van de covers en de boekdelen samenstellen, waarna alle boekdelen nog manueel worden samengesteld tot volledige collecties. Maar dat is voor een volgende keer!
 
Ik heb echt al 10+ jaar geen belgische strips meer gelezen denk ik, heb ook geen idee welke van de series uit mijn jeugd nog lopende zijn.
Maar ik vroeg me af, kenners hier, zijn er bepaalde reeksen die er duidelijk op achteruit zijn gegaan doorheen de jaren? Of omgekeerd juist reeksen die beter zijn geworden?
De Rode Ridder is er wat mij betreft beter op geworden na het heengaan van Karel Biddeloo. Zijn laatste verhalen waren echt de moeite niet meer terwijl zijn opvolger veelal interessante stukjes afleverde ( maar soms ook onzin). Intussen zijn we weer twee verder, waarbij het een totaal andere stijl werd, waar je voor of tegen bent.

Andere reeksen kan ik minder vergelijken. Een Alex bv is wat mij betreft er op achteruitgegaan de laatste jaren, maar ik lees niet zoveel van de langlopende reeksen nog en verzamel vooral oudere strips.
 
Ik kan alleen maar aanraden om eens wat verder te kijken dan de "klassieke" langlopende Vlaamse stripreeksen. Er wordt echt héél veel moois uitgegeven, in allerlei genres en tekenstijlen.
 
Ik heb vorige week deze gelezen:

1698221554327.png


Jawel, een stripbewerking van de bekende klassieker Gone with the Wind. Ik heb het boek noch de film gelezen/gezien, dus het verhaal was helemaal nieuw voor mij. En ik kan dus ook niet vergelijken. Ik heb deze voornamelijk aangekocht omdat ik ook eerder werk van Piere Allary bezit (Silas Corey, Don Vega) waar ik erg van genoten heb. Ook deze was een aangename leesrit, prachtig tekenwerk alweer.

Edit: het is het eerste van twee delen, op het vervolg zal het helaas wel nog even wachten zijn.
 
Laatst bewerkt:
De Rode Ridder is er wat mij betreft beter op geworden na het heengaan van Karel Biddeloo. Zijn laatste verhalen waren echt de moeite niet meer terwijl zijn opvolger veelal interessante stukjes afleverde ( maar soms ook onzin). Intussen zijn we weer twee verder, waarbij het een totaal andere stijl werd, waar je voor of tegen bent.

Andere reeksen kan ik minder vergelijken. Een Alex bv is wat mij betreft er op achteruitgegaan de laatste jaren, maar ik lees niet zoveel van de langlopende reeksen nog en verzamel vooral oudere strips.

Toevallig vandaag een interview met Fabio Bono op de stripspeciaalzaal website: https://www.stripspeciaalzaak.be/interviews-reportages/fabio-bono

Blijkbaar een anti-vaxxer!

Heb zelf persoonlijk al meer dan 12 jaar geen Rode Ridder meer gelezen gezien ik niet in Belgie woon. Maar als ik die afbeeldingen zie op de website, dan ben ik echt geen fan. Zo afschuwelijk lelijk hoe Demoniah getekend wordt. En die cover van 280 vind ik ook helemaal niets. De ledematen komen me ook niet helemaal natuurlijk over bv.
 
Terug
Bovenaan