Strengere regels rond vuurwerk nodig?

We leven helemaal niet in een maatschappij waar men alles wilt verbieden. Het wilt niet zeggen dat er kleine groepen bepaalde dingen wilt verbieden/veranderen, dat je dat moet doortrekken naar "de maatschappij". We leven wel in een maatschappij waar men durft in te grijpen waar nodig. Uiteraard zal niet iedereen daar even goed mee om kunnen gaan.
Het is beide, er zit wel degelijk ook een evolutie in, vuurwerk is iets dat al lang mee gaat en de risico's en nadelen ervan bestaan dus ook al langer, toch is de discussie over een verbod nog maar enkele jaren oud. We zijn wel degelijk gevoeliger geworden op dat vlak en rapper bereid andere mensen zaken te verbieden.
 
Het is beide, er zit wel degelijk ook een evolutie in, vuurwerk is iets dat al lang mee gaat en de risico's en nadelen ervan bestaan dus ook al langer, toch is de discussie over een verbod nog maar enkele jaren oud. We zijn wel degelijk gevoeliger geworden op dat vlak en rapper bereid andere mensen zaken te verbieden.
Of er is gewoon veel veranderd hoe vuurwerk wordt gebruikt of misschien kijken we anders tegen zaken op? Er verandert wel meer wat jaren normaal was.
 
Dat vuurwerkverbod beroerd dezelfde zielen als de zwarte pieten discussie. Durf ervoor te wedden dat als de vraag kwam vanuit de hindoegemeenschap omdat ze vuurpijlen als onheilig beschouwen, jan met de pet voor expres extra pijlen zou gaan kopen.

Nu is het ook na een lange mediacampagne geweest van Ben Weyts. Da´s toch ne goeie eh, want diene doet veel voor de diertjes. Maar dat hij het onderwijs mee naar de kloten helpt vergeten ze.
Tien jaar geleden werd je door marginalen bestempeld als marginalen omdat je vroeg van geen vuurwerk af te steken, nu word je door de marginalen als marginaal bestempeld als je vuurpijl zou afsteken omdat hunne Kenzo (Stafford, 8 jaar oud, incontinent), Benzo (Pitbull, 4 jaar oud, bijt alles kapot) en Shailey (dochter, ASS, altijd speciaal) daar schrik van hebben.

De jaarlijkse brandwonden zijn erg, maar nu niet persé erger dan de 101 andere zatlappen die deze nacht iets voorhadden.
 
Het is beide, er zit wel degelijk ook een evolutie in, vuurwerk is iets dat al lang mee gaat en de risico's en nadelen ervan bestaan dus ook al langer, toch is de discussie over een verbod nog maar enkele jaren oud. We zijn wel degelijk gevoeliger geworden op dat vlak en rapper bereid andere mensen zaken te verbieden.
Ik heb precies wel het gevoel dat vuurwerk steeds steviger wordt. Naar wat ik me herinner van vroeger had je een 'piraat' en wat vuurpijltjes waar je hoogstwss iemand zijn oog zou kunnen met uitschieten maar wat nu op de illegale markt is lijkt me echt van andere grootorde.
 
Het was heel krachtig vuurwerk, het heeft serieus geknalt.Ik vind het hier wel erg voor al die paarden, maar die mensen trekken hun dat niet aan.
Egoisme ten top.
 
Onze overbuur was in het midden van de straat vuurwerk aan het afsteken. Wij wonen in een normaal gezien rustige woonwijk in Mechelen. We waren met verschillenden om hem de huid vol te schelden. Hij is snel in zijn auto gesprongen en weg gereden. In verschillende straten hier zonet vuurwerk op de grond zien liggen. Ondanks het verbod was er echt belachelijk veel vuurwerk in Mechelen en omstreken en ook al vroeg op de avond. Onze hond werd gek.

Geen medelijden met de mensen die verwondingen oplopen door het afsteken van vuurwerk.
Hier was het in Mechelen Noord.
Mensen van de wijk zijn ook hun beklag gaan doen bij de mensen met vuurwerk.
 
Nu is het ook na een lange mediacampagne geweest van Ben Weyts. Da´s toch ne goeie eh, want diene doet veel voor de diertjes. Maar dat hij het onderwijs mee naar de kloten helpt vergeten ze.
Dus omdat Weyts te licht is voor één bevoegdheid, mag hij zijn job niet doen in de andere? Is dat wat je nu zegt?

nu word je door de marginalen als marginaal bestempeld als je vuurpijl zou afsteken omdat hunne Kenzo (Stafford, 8 jaar oud, incontinent), Benzo (Pitbull, 4 jaar oud, bijt alles kapot) en Shailey (dochter, ASS, altijd speciaal) daar schrik van hebben.
Yes, hier heb je ze werkelijk allemaal: mensen tegen vuurwerk zijn marginaal, hebben als honden enkel Staffords en Pitbulls, en hun kinderen hebben ASS en zijn "altijd speciaal".

Uw post is tig keer onverdraagzamer dan mensen te vragen om geen vuurwerk af te steken. Of om het op z'n minst te doen op een manier dat andere mensen er geen last van hebben (geluidloos, als het veilig is naar weersomstandigheden toe, niet in een dicht bebouwd gebied, ...).
 
Dus omdat Weyts te licht is voor één bevoegdheid, mag hij zijn job niet doen in de andere? Is dat wat je nu zegt?


Yes, hier heb je ze werkelijk allemaal: mensen tegen vuurwerk zijn marginaal, hebben als honden enkel Staffords en Pitbulls, en hun kinderen hebben ASS en zijn "altijd speciaal".

Uw post is tig keer onverdraagzamer dan mensen te vragen om geen vuurwerk af te steken. Of om het op z'n minst te doen op een manier dat andere mensen er geen last van hebben (geluidloos, als het veilig is naar weersomstandigheden toe, niet in een dicht bebouwd gebied, ...).
Ik zeg dat de meeste mensen niet verder zien dan hunne neus lang is. Of hun verstand groot, het is hoe je het bekijkt.

Het merendeel dat hier verbod zit te roepen zat hoogstwaarschijnlijk 5 jaar geleden zelf rond een of ander vuurwerk.

Zelf zou ik er nooit m´n geld aan uitgeven, maar maak eens geen problemen van iets dat eigenlijk quasi geen probleem is.
Maar ja, elkaar asociaal noemen vanuit hun geisoleerde bubbel is blijkbaar wel de norm tegenwoordig.
 
En misschien moet al dat honden en paardenvolk misschien ook wat meer rekening houden met de beslissingen die ze zelf nemen. Den ene ruimt zijn kak ni op, den andere kent het concept leiband niet, en het aantal bijtincidenten is een meervoud van de brandwonden van afgelopen nacht.

En als je paarden hebt zou je sowieso al een stal moeten hebben ergens.

Ik weet dat het nogal kort door de bocht is, maar da´s wel de way to go in deze -bijna- echokamer.
 
Ik weet dat het nogal kort door de bocht is, maar da´s wel de way to go in deze -bijna- echokamer.
Mij gaat het eerlijk gezegd zelfs niet om de impact van vuurwerk op honden/paarden. 90% van de hondeneigenaars gaan inderdaad met hun honden ook niet verantwoordelijk om, maar dat heeft nu eens werkelijk behalve een knap staaltje whataboutism niks te maken met het al dan niet bannen van vuurwerk.

Het gaat mij vooral om overlast voor wilde dieren, het feit dat ik nog nooit een hond ben tegengekomen die bewust een MUG in de val lokt, het feit dat niemand wakker ligt van de milieuvervuiling, dat het schijnbaar altijd gepaard moet gaan met rellen waar minderjarigen in betrokken zijn en dat er toch weer elk jaar kinderen naar het ziekenhuis moeten en mensen blijvende letsels eraan overhouden.

Qua kosten/baten is dat toch een stevige tol voor 15 à 30 minuten plezier, nee?
 
Ik zeg dat de meeste mensen niet verder zien dan hunne neus lang is. Of hun verstand groot, het is hoe je het bekijkt.

Het merendeel dat hier verbod zit te roepen zat hoogstwaarschijnlijk 5 jaar geleden zelf rond een of ander vuurwerk.

Zelf zou ik er nooit m´n geld aan uitgeven, maar maak eens geen problemen van iets dat eigenlijk quasi geen probleem is.
Maar ja, elkaar asociaal noemen vanuit hun geisoleerde bubbel is blijkbaar wel de norm tegenwoordig.
Je maakt een grapje fzo? :unsure:

En om op dat andere te antwoorden. Ja vele jaren geleden hadden er vrienden vuurwerk mee om af te schieten. Net als het vuurwerk was ook de fles Chartreuse mee en zijn er verschillende pijlen omver gevallen voor ze omhoog vlogen en zijn ze er in geslaagd om zo'n doos waar meerdere uitkomen, ondersteboven te zetten. Onverantwoord als ge er nadien naar kijkt. En ja het loopt niet altijd slecht af, maar ik wil ze geen eten geven we de mensen die vuurwerk afschieten op een niet correcte wijze waar er iets misliep maar toch nog goed afliep.
 
Mij gaat het eerlijk gezegd zelfs niet om de impact van vuurwerk op honden/paarden. 90% van de hondeneigenaars gaan inderdaad met hun honden ook niet verantwoordelijk om, maar dat heeft nu eens werkelijk behalve een knap staaltje whataboutism niks te maken met het al dan niet bannen van vuurwerk.

Het gaat mij vooral om overlast voor wilde dieren, het feit dat ik nog nooit een hond ben tegengekomen die bewust een MUG in de val lokt, het feit dat niemand wakker ligt van de milieuvervuiling, dat het schijnbaar altijd gepaard moet gaan met rellen waar minderjarigen in betrokken zijn en dat er toch weer elk jaar kinderen naar het ziekenhuis moeten en mensen blijvende letsels eraan overhouden.

Qua kosten/baten is dat toch een stevige tol voor 15 à 30 minuten plezier, nee?

Die problematiek ik Brussel/Gent/Antwerpen ben je volledig aan het vereenzelvigen met vuurwerk bezitten an sich. Dat je wilt dat daar een einde aan komt snap ik, maar dat ga je niet doen door een totaal vuurwerkverbod.

En uw argument voor de wilde dieren snap ik al helemaal niet. We bouwen hier alles vol zodat er van wilde dieren amper sprake is, en dat half uur per jaar gaan ze plots doodvallen van vuurwerk? Tenzij het midden in een natuurgebied is vind ik dat nogal moeilijk te geloven.
 
Je maakt een grapje fzo? :unsure:

En om op dat andere te antwoorden. Ja vele jaren geleden hadden er vrienden vuurwerk mee om af te schieten. Net als het vuurwerk was ook de fles Chartreuse mee en zijn er verschillende pijlen omver gevallen voor ze omhoog vlogen en zijn ze er in geslaagd om zo'n doos waar meerdere uitkomen, ondersteboven te zetten. Onverantwoord als ge er nadien naar kijkt. En ja het loopt niet altijd slecht af, maar ik wil ze geen eten geven we de mensen die vuurwerk afschieten op een niet correcte wijze waar er iets misliep maar toch nog goed afliep.
Dus, nu ben je superieur geworden tegenover 5 jaar geleden? Want nu reken je uzelf toch ook bij die laatste groep?
 
Dus omdat Weyts te licht is voor één bevoegdheid, mag hij zijn job niet doen in de andere? Is dat wat je nu zegt?


Yes, hier heb je ze werkelijk allemaal: mensen tegen vuurwerk zijn marginaal, hebben als honden enkel Staffords en Pitbulls, en hun kinderen hebben ASS en zijn "altijd speciaal".

Uw post is tig keer onverdraagzamer dan mensen te vragen om geen vuurwerk af te steken. Of om het op z'n minst te doen op een manier dat andere mensen er geen last van hebben (geluidloos, als het veilig is naar weersomstandigheden toe, niet in een dicht bebouwd gebied, ...).
Jammer genoeg is dit ook niet hetgeen gevraagd wordt in het debat, er is weer enkel wit of zwart mogelijk en het zorg er weer voor dat er eigenlijk geen serieuze discussie kan over gevoerd worden. Gelukkig hebben we nog vergelijkingen met het houden van huisdieren of extreme stereotiepen.
 
Die problematiek ik Brussel/Gent/Antwerpen ben je volledig aan het vereenzelvigen met vuurwerk bezitten an sich. Dat je wilt dat daar een einde aan komt snap ik, maar dat ga je niet doen door een totaal vuurwerkverbod.

En uw argument voor de wilde dieren snap ik al helemaal niet. We bouwen hier alles vol zodat er van wilde dieren amper sprake is, en dat half uur per jaar gaan ze plots doodvallen van vuurwerk? Tenzij het midden in een natuurgebied is vind ik dat nogal moeilijk te geloven.

Om maar te zwijgen van de winterslaap enz.

“Fireworks create short-term noise and light disturbances that cause distress in domestic animals that may be managed before or after a firework event, but the impacts to wildlife can be on a much larger scale,” Associate Professor Bateman said.


“The annual timing of some large-scale firework events coincides with the migratory or reproductive movements of wildlife, and may therefore have adverse long-term population effects on them. Fireworks also produce significant pulses of highly pollutant materials that also contribute significantly to the chemical pollution of soil, water, and air, which has implications for human as well as animal health.”

Wilful blindness uit egoïstische overwegingen.
 
Het probleem met vuurwerk is niet dat een occasionele zatlap zijn handen kwijtspeelt. Dat zijn aanvaardbare risico's voor de maatschappij. Een groter probleem is dat hier in de wijk steeds zwaarder vuurwerk steeds vroeger op het jaar afgestoken wordt, niet als een halfuurtje vertier met oudjaar maar als pesterijen en kattekwaad. Als je voor de zoveelste keer 's nachts wakker knalt, is de lol er snel af. Vooral omdat er hier in de straat al een echte granaat ontploft is en er geschoten werd. Die granaat was trouwens minder luid dan het vuurwerk dat hier soms afgestoken wordt...
Als hele groepen mensen hun kinderen niet onder controle kunnen houden, dan moet de rest misschien maar mee boeten met een verbod.
 
Het probleem met vuurwerk is niet dat een occasionele zatlap zijn handen kwijtspeelt. Dat zijn aanvaardbare risico's voor de maatschappij. Een groter probleem is dat hier in de wijk steeds zwaarder vuurwerk steeds vroeger op het jaar afgestoken wordt, niet als een halfuurtje vertier met oudjaar maar als pesterijen en kattekwaad. Als je voor de zoveelste keer 's nachts wakker knalt, is de lol er snel af. Vooral omdat er hier in de straat al een echte granaat ontploft is en er geschoten werd. Die granaat was trouwens minder luid dan het vuurwerk dat hier soms afgestoken wordt...
Als hele groepen mensen hun kinderen niet onder controle kunnen houden, dan moet de rest misschien maar mee boeten met een verbod.
Maar vuurwerk afsteken is al verboden. Door het jaar heen heb je een vergunning nodig om vuurwerk af te steken ( ik geloof ook niet dat diegenen die een granaat gegooid hebben daar een vergunning voor hadden), enkel op oudejaar versoepelt men deze regelgeving en kunnen gemeentes het toestaan. Ik snap dus helemaal niet dat men nu gelooft dat die versoepeling afschaffen ervoor zou zorgen dat de overlast van vuurwerk de dagen voor de feesten en zelfs gedurende het jaar opeens weg is. Imo moet de regeleving veel meer afgedwongen worden ipv weer te gaan roepen dat het verboden is maar niet optreden tegen het illegaal afsteken van vuurwerk. Dat is als zeggen dat we de regelgeving omtrent alcohol in het verkeer gaan verstrengen maar we gaan wel geen controles meer doen. Hoe men dan denkt dat die regelgeving zal opgevolgd worden is mij toch een raadsel. We zouden toch verder komen moest men de verkoop van vuurwerk meer regelmenteren. Je kan gerust zeggen dat men doorheen het jaar enkel vuurwerk kan kopen bij het vertonen van een vergunning. En stel dan een periode in voor de feestdagen waarbij je zonder vergunning (of zelfs met, een echte liefhebber zou het er eigenlijk voor over moeten hebben) vuurwerk kan kopen.
 
Terug
Bovenaan