Strengere regels rond vuurwerk nodig?

Mij gaat het eerlijk gezegd zelfs niet om de impact van vuurwerk op honden/paarden. 90% van de hondeneigenaars gaan inderdaad met hun honden ook niet verantwoordelijk om, maar dat heeft nu eens werkelijk behalve een knap staaltje whataboutism niks te maken met het al dan niet bannen van vuurwerk.

Het gaat mij vooral om overlast voor wilde dieren, het feit dat ik nog nooit een hond ben tegengekomen die bewust een MUG in de val lokt, het feit dat niemand wakker ligt van de milieuvervuiling, dat het schijnbaar altijd gepaard moet gaan met rellen waar minderjarigen in betrokken zijn en dat er toch weer elk jaar kinderen naar het ziekenhuis moeten en mensen blijvende letsels eraan overhouden.

Qua kosten/baten is dat toch een stevige tol voor 15 à 30 minuten plezier, nee?

Problemen met migranten jongeren ga je nu wel niet oplossen met vuurwerk te verbieden en al zeker niet dat hun vuurwerk het illegale type is anyway. Dus dat gaat blijven komen.

En Belgie is vol met straat verlichting die elke dag aanstaat als 1 van de enigste landen ter wereld. Dat heeft een veel grotere impact op vogels dan 1x per jaar vuurwerk. Op kleine oppervlakte zoals Belgie zit je vol met katten en honden eigenaars die een veel grotere impact hebben op dagelijkse leven vd maatschappij als zowel als de natuur dan vuurwerk.

Ale voor mij hoeft vuurwerk niet, ik doe het niet en kijk er ook niet naar. Maar heel uw betoog slaat op niets hoor.

Is de maatschappij ok op 1x per jaar overlast te hebben met vuurwerk is de enigste vraag. En voor mij boeit ze eigenlijk niet want ik woon in regio dat het absoluut verboden is.
 
Dus, nu ben je superieur geworden tegenover 5 jaar geleden? Want nu reken je uzelf toch ook bij die laatste groep?
Superieur is idd het juiste woord :sarcastic:
Misschien wat minder in extremen denken en geen jaartalen uitvinden ... of misschien vind je gewoon graag dingen uit die je dan zelf simpelweg aanneemt als waarheid.
Soit, ik vind mezelf op dat vlak zeker slimmer dan vroeger.
 
Pffff, hier in Mechelen Noord/Sint-Katelijne zijn ze nog steeds bezig met knallen (allee, een half uurtje geleden terug begonnen, hun roes zal uitgeslapen zijn)...
 
Ik heb zelf helemaal niets met vuurwerk, zelfs voor een professioneel vuurwerk kan ik mij niet verplaatsen.

Wat mensen er dan ook leuk aan vinden om zelf wat af te schieten, is me helemaal een raadsel, want visueel trekt dat meestal dan ook op niets. Ik zou het dus niet missen, moest het wat meer aan banden gelegd worden.

Ook professioneel zijn er wel wat alternatieven voor een massa: een lichtshow, schermen, drones, ...

Of het verbod er dan ook echt moeten komen... er zijn zeker genoeg argumenten om vóór het verbod te moeten zijn, maar dat is misschien ook zo met alcohol, met het houden van bepaalde hondenrassen, bepaalde types auto, ... je kan zo best nog wel een lang lijstje maken. Van al die zaken is vuurwerk door particulieren dan waarschijnlijk ook niet het ergste of meest problematische, ... ik weet het niet.
 

Om maar te zwijgen van de winterslaap enz.

“Fireworks create short-term noise and light disturbances that cause distress in domestic animals that may be managed before or after a firework event, but the impacts to wildlife can be on a much larger scale,” Associate Professor Bateman said.


“The annual timing of some large-scale firework events coincides with the migratory or reproductive movements of wildlife, and may therefore have adverse long-term population effects on them. Fireworks also produce significant pulses of highly pollutant materials that also contribute significantly to the chemical pollution of soil, water, and air, which has implications for human as well as animal health.”

Wilful blindness uit egoïstische overwegingen.
Australie vs. de wijk achter den hoek. Goeie vergelijking...

Ik zou idd ook geen vuurwerk afsteken naast een hoop kangoeroes. Maar ik betwijfel of de everzwijnen hier er zo´n trauma van oplopen.
 
Ons land heeft geen extra wetten / strengere regels nodig ivm vuurwerk
Ons land heeft op alle vlakken gewoon een veel strenger handhavingsbeleid van de bestaande regels nodig. De mensen die de huidige regels aan hun laarzen lappen, gaan ook de bijkomende regels aan hun laarzen lappen, omdat ze toch niet bestraft worden.
 
Ons land heeft geen extra wetten / strengere regels nodig ivm vuurwerk
Ons land heeft op alle vlakken gewoon een veel strenger handhavingsbeleid van de bestaande regels nodig. De mensen die de huidige regels aan hun laarzen lappen, gaan ook de bijkomende regels aan hun laarzen lappen, omdat ze toch niet bestraft worden.
Ik ben het met je eens, maar dat is gewoon enorm moeilijk te handhaven. Eerst en vooral door onderbemanning en dan nog eens de moeilijkheid om iemand te pakken die net een pijl heeft afgeschoten.
 
Ik ben het met je eens, maar dat is gewoon enorm moeilijk te handhaven. Eerst en vooral door onderbemanning en dan nog eens de moeilijkheid om iemand te pakken die net een pijl heeft afgeschoten.
Omdat er gewoon geen handhavingscultuur bestaat. Er is hier een volledig industrieterrein volgebouwd 5-10 jaar geleden, op één of twee bedrijven na hebben ze allemaal de bouwvergunningsvoorschriften mbt regenwateropvang aan hun laars gelapt.
 
Ik ben het met je eens, maar dat is gewoon enorm moeilijk te handhaven. Eerst en vooral door onderbemanning en dan nog eens de moeilijkheid om iemand te pakken die net een pijl heeft afgeschoten.
Als het doel is om strenger te handhaven, denk ik dat strengere wetgeving er wel een integraal deel van moet uitmaken, juist om dit ook gemakkelijker te maken.

Als je de verkoop en bezit van vuurwerk bv. ook zou verbieden, zouden controles ook veel gemakkelijker zijn.

Met de huidige regelgeving denk ik dat je niet kunt handhaven op "de intentie tot" denk ik? Als je als politie-agent om tien voor twaalf iemand ziet met een vuurpijl, lijkt het mij dat er moeilijk op geacteerd kan worden binnen de huidige wetgeving? (Al is mijn kennis daarvan ook te beperkt.)
 
Laatst bewerkt:
Als het doel is om strenger te handhaven, denk ik dat strengere wetgeving er wel een integraal deel van moet uitmaken, juist om dit ook gemakkelijker te maken.

Als je de verkoop en bezit van vuurwerk bv. ook zou verbieden, zouden controles ook veel gemakkelijker zijn.

Met de huidige regelgeving denk ik niet dat je niet kunt handhaven op "de intentie tot" denk ik? Als je als politie-agent om tien voor twaalf iemand ziet met een vuurpijl, lijkt het mij dat er moeilijk op geacteerd kan worden binnen de huidige wetgeving? (Al is mijn kennis daarvan ook te beperkt.)
Het probleem is ook dat er verschillende regels zijn per gemeente.
 
Ik ben niet zo iemand van verbieden en betuttelen. Maar vuurwerk is niet enkel gevaarlijk voor wie het afsteekt, er kunnen ook onschuldige omstaanders verwond geraken.

Zo zag ik gisterenavond mensen vuurwerk pijlen van een verdiep richting de straat schieten waar nietsvermoedende passanten liepen. Een andere zot vond het leuk om zijn pijltjes midden en een massa af te schieten (gelukkig viel die doos met pijltjes niet om) en anderen waren voetzoekers aan het rondgooien alsof het pickenicken waren van de Sint...

Dat er niet meer verwonding zijn, verwonderd mij.
 
Zelf geen fan van vuurwerk. Al begrijp ik wel dat sommigen met nieuwjaar eens iets willen afsteken.

Grootste probleem is echter dat het in handen zit van mensen dat tegen die tijd al potonnozel zijn van drank, drugs,... en dus best niet meer zo'n dingen in handen hebben.

Woon nu niet in een grootstad en het valt hier al bij al mee. Tot een half jaar terug wel een buurman gehad die pure verspilling van zuurstof is en die vond het ook een strak plan om hier tussen de wagens vanalles af te knallen (zijn eigen wagen ging ie dan wel eerst verderop gaan parkeren natuurlijk). Stak het dan ook nog eens af in glazen flessen, gevolg gans de straat, onze opritten,... vol met glasscherven.

Dit weekend in Den Haag gezeten met de jaarwisseling en miljaar die Hollanders zijn toch compleet wacko op gebied van vuurwerk.
Waande wij met momenten haast in oorlogsgebied (bij manier van spreken). Van 's morgens vroeg tot 's morgens vroeg constant en overal vuurwerk, zelfs slimmerikken die het gingen afsteken net onder de tramlijnen...

Een algemeen verbod is echter moeilijk en totaal nutteloos. Mensen gaan het toch afsteken en wat kan de politie doen? Ze moeten er al net op staan kijken dan, en als die er zijn gaan van de mensen die het niet doen om de boel in fik te steken het ook niet meer aansteken.
De zotten en relschoppers die gaan dan weer lustig verder doen.
 
Pffff, hier in Mechelen Noord/Sint-Katelijne zijn ze nog steeds bezig met knallen (allee, een half uurtje geleden terug begonnen, hun roes zal uitgeslapen zijn)...
Yup, hoor er nu nog.
Volgende week maandag zal het wel gedaan zijn zeker
 
Pffff, hier in Mechelen Noord/Sint-Katelijne zijn ze nog steeds bezig met knallen (allee, een half uurtje geleden terug begonnen, hun roes zal uitgeslapen zijn)...
Yep, verschrikkelijk. Onze baby is net hysterisch wakker geschrokken ervan. En onze hond stopt niet met blaffen.

Het vuurwerk dat vanochtend op de Nekkerspoelstraat lag, ligt er ook nog steeds…
 
Hier zaten ze gisteren een paar huizen verder pipo's vanuit de achtertuin vuurwerk af te schieten boven het dak van hun achterburen.

Het was wel allemaal kletsnat van de regen gisteren, maar zeer geruststellend is dat toch allemaal niet.
 
En Belgie is vol met straat verlichting die elke dag aanstaat als 1 van de enigste landen ter wereld. Dat heeft een veel grotere impact op vogels dan 1x per jaar vuurwerk. Op kleine oppervlakte zoals Belgie zit je vol met katten en honden eigenaars die een veel grotere impact hebben op dagelijkse leven vd maatschappij als zowel als de natuur dan vuurwerk.
De vraag lijkt mij vooral hoe de hulpdiensten er over denken , op oudejaar/nieuwjaar is het sowieso al niet gemakkelijk om aan voldoende mensen te geraken, lijkt me dat iedereen die dan extra op spoed binnenkomt door een vuurwerkongeval te veel is.

Ik zie ook niet in wat de meerwaarde is om zelf wat vuurwerk af te schieten in mijn tuin. Net zoals er vergunningen nodig zijn om per auto te rijden of vuurwapens te bezitten, zou dat voor vuurwerk ook mogen.
 
Laatst bewerkt:
Met die redenering ben ik volledig mee akkoord hoor. Is niet dat ik pro vuurwerk ben. Vond gewoon die vogels lachwekkend want dagelijkse lichten waar de Belgen zo vol van zijn heeft een zware dagelijkse impact op vogels. Belgie is 1 vd landen met de zwaarste licht poluttie ter wereld
 
Terug
Bovenaan