Strengere regels rond vuurwerk nodig?

Chauffagist

Well-known member

Ik gok weer enkele ogen en handen afgerukt morgenavond. Wanneer gaat men eindelijk vuurwerk verbieden?
 

Ik gok weer enkele ogen en handen afgerukt morgenavond. Wanneer gaat men eindelijk vuurwerk verbieden?
Daar heb ik eigenlijk geen medelijden mee. Laat zoiets toch over aan professionelen.
 
Daar heb ik eigenlijk geen medelijden mee. Laat zoiets toch over aan professionelen.

Een groot deel van die groep heb ik ook geen medelijden mee. Je mag echter de 10-14 jarigen niet vergeten, die eigenlijk niet goed beseffen wat ze in handen hebben. Een gebrek aan toezicht van de ouders en een omgeving vol debielen die er roekeloos mee omgaan, horen niet te leiden tot gewonde kinderen.
Vergeet ook de omstaanders niet!
 
Weer verbieden!

Als beyondgaming een politieke partij was die aan de macht zat, alles zou verboden zijn behalve dingen verbieden!
Op zich heeft zo'n vuurwerk van een bende amateurs geen meerwaarde hè

Laat het aan pro's over die er verstand van hebben en laat het wat meer kosten en dan kan dat nog een mooie show geven

3 vuurpijlen de lucht in schieten door een zatlap/marginaal/kind/jongere is eigenlijk weinig moois aan
 
Op zich heeft zo'n vuurwerk van een bende amateurs geen meerwaarde hè

Laat het aan pro's over die er verstand van hebben en laat het wat meer kosten en dan kan dat nog een mooie show geven

3 vuurpijlen de lucht in schieten door een zatlap/marginaal/kind/jongere is eigenlijk weinig moois aan
Vind ik ook. Persoonlijk interesseert zelf vuurwerk afsteken me geen hol, nog nooit gedaan en zal er ook nooit 1 cent aan besteden.
Laat staan dat ik er ga naar kijken.

Maar dat verbieden stoot me weer tegen de borst. Waarom wil men hier echt alles verbieden waar van ver of kortbij enig risico inzit of aanhangt…
 
Zelf een keer vuurwerk gaan afsteken een aantal jaar terug. Nouja zelf... Een ander heeft het afgestoken en ik ging gewoon mee ervan lopen, 1s kijken in de lucht en het was weg. Het was voornamelijk erg saai.

Het vuurwerk dat georganiseerd wordt is dan weer veel mooier, maar toch altijd een belastingen op de oren als je er dicht bij staat.
 
Vind ik ook. Persoonlijk interesseert zelf vuurwerk afsteken me geen hol, nog nooit gedaan en zal er ook nooit 1 cent aan besteden.
Laat staan dat ik er ga naar kijken.

Maar dat verbieden stoot me weer tegen de borst. Waarom wil men hier echt alles verbieden waar van ver of kortbij enig risico inzit of aanhangt…
Omdat mensen moeten beschermd worden tegen hun eigen domme fratsen, niet enkel de afsteker maar vooral ook de omgeving en omstaanders. Er zal maar een vuurpijl op je dak vliegen, op je tuinhuis, onder je zonnepanelen of onder je carport of tussen wat mensen die buiten staan. Met amateurvuurwerk kan je heel veel schade aanrichten aan andere mensen en mensen hun eigendom. Er staat bovendien een zeer forse wind vandaag van 6bft, dus het is niet uitgesloten dat er her en der wat pijlen verdwalen....of terecht komen waar ze niet moeten terechtkomen.
 
Omdat mensen moeten beschermd worden tegen hun eigen domme fratsen, niet enkel de afsteker maar vooral ook de omgeving en omstaanders. Er zal maar een vuurpijl op je dak vliegen, op je tuinhuis, onder je zonnepanelen of onder je carport of tussen wat mensen die buiten staan. Met amateurvuurwerk kan je heel veel schade aanrichten aan andere mensen en mensen hun eigendom. Er staat bovendien een zeer forse wind vandaag van 6bft, dus het is niet uitgesloten dat er her en der wat pijlen verdwalen....of terecht komen waar ze niet moeten terechtkomen.
Zoals ik al zei, werkelijk ELK risico moet de kop ingedrukt worden.

Jij al veel vuurwerkpijlen op je dak of hoofd gehad? Ik anders nog niet, ik ken zelfs niemand in m’n ruime kennissenkring.

Maar de kans bestaat weldegelijk, dus: verbieden die handel!

Zucht. Wat droom ik van een natie waar dingen met een beperkt risico niet verboden worden (genre: wapens in de us niet verbieden omdat minder dan 0,1% z’n wapens misbruikt) en waar mensen elkaar ‘the fuck’ gerustlaten…
 
Vind ik ook. Persoonlijk interesseert zelf vuurwerk afsteken me geen hol, nog nooit gedaan en zal er ook nooit 1 cent aan besteden.
Laat staan dat ik er ga naar kijken.

Maar dat verbieden stoot me weer tegen de borst. Waarom wil men hier echt alles verbieden waar van ver of kortbij enig risico inzit of aanhangt…
Omdat je woont in een samenleving. De risico's die jij wilt nemen, brengen anderen in gevaar en kosten de samenleving handenvol geld. Een samenleving kan niet draaien op egoïsme. Mij geen probleem als je tegen 200km/u tegen een boom knalt, of uw eigen smoel smelt met een slecht afgeschoten vuurpijl. Weer een gevaar minder op de wereld zou je dan denken. Alleen heb je tijdens je maniakaal ritje misschien een fietser meegesleurd, heb je de vuurpijl in het gezicht van je buurjongen geschoten, mag de brandweer je lijk van je motorkap schrapen, ...
 
Omdat je woont in een samenleving. De risico's die jij wilt nemen, brengen anderen in gevaar en kosten de samenleving handenvol geld. Een samenleving kan niet draaien op egoïsme. Mij geen probleem als je tegen 200km/u tegen een boom knalt, of uw eigen smoel smelt met een slecht afgeschoten vuurpijl. Weer een gevaar minder op de wereld zou je dan denken. Alleen heb je tijdens je maniakaal ritje misschien een fietser meegesleurd, heb je de vuurpijl in het gezicht van je buurjongen geschoten, mag de brandweer je lijk van je motorkap schrapen, ...
Sorry, maar da’s simpel hoor.

Hoeveel doden elk jaar in BE door vuurwerk? En hoeveel zwaar gekwetsten die niet meer herstellen (dus een hand of oog definitief weg)?
Ik weet het niet en ben te leeg om m’n Google te openen, maar als het boven de 100 is op jaarbasis excuseer ik me met veel plezier voor mijn statement.

Komaan mannekes, we zijn met 11.000.000.

In een samenleving mogen toch best enige risico’s aanwezig zijn?

En dan verwijt men mij egoïst te zijn. Een vuurwerkverbod raakt me 0,0. Het enige dat me razend maakt zijn mensen die alle futiliteiten willen verbieden because ‘gevaar’. Fucking hell. Verbied barbecue, verbied fondue.
 
Sorry, maar da’s simpel hoor.

Hoeveel doden elk jaar in BE door vuurwerk? En hoeveel zwaar gekwetsten die niet meer herstellen (dus een hand of oog definitief weg)?
Ik weet het niet en ben te leeg om m’n Google te openen, maar als het boven de 100 is op jaarbasis excuseer ik me met veel plezier voor mijn statement.

Komaan mannekes, we zijn met 11.000.000.

In een samenleving mogen toch best enige risico’s aanwezig zijn?

En dan verwijt men mij egoïst te zijn. Een vuurwerkverbod raakt me 0,0. Het enige dat me razend maakt zijn mensen die alle futiliteiten willen verbieden because ‘gevaar’. Fucking hell. Verbied barbecue, verbied fondue.

Ja, je mag risico's nemen.

Op circuit rijden met je moto of auto is toch niet verboden.
Gaan skiën is toch niet verboden.
Gaan zeilen is niet verboden.
Vuurwerk laten afschieten door een professional is niet verboden.
Je mag op je dak zitten.



Probleem is dat sommige cheapasses zijn en hun risicopleziertjes midden in een woonwijk willen uitvoeren omdat ze de correcte manier niet willen betalen of zich niet kunnen beheersen.
 
Sorry, maar da’s simpel hoor.

Hoeveel doden elk jaar in BE door vuurwerk? En hoeveel zwaar gekwetsten die niet meer herstellen (dus een hand of oog definitief weg)?
Ik weet het niet en ben te leeg om m’n Google te openen, maar als het boven de 100 is op jaarbasis excuseer ik me met veel plezier voor mijn statement.


Toch nog vrij veel als je het artikel leest. Ik vind het risico dus zeer groot, gezien dit over een zeer kort moment gaat waarop vuurwerk wordt afgestoken. Die verwondingen zijn geen propere afgesneden vingers of een sneetje van een keukenmes. Ik wil hier anders wel eens wat foto's posten van vuurwerk-verwondingen. Dat is uiteindelijk een kost die moet gedragen worden door de samenleving en een extra belasting voor de


Komaan mannekes, we zijn met 11.000.000.
Gezien het relatief klein aantal mensen dat vuurwerk afsteekt mag je niet gewoon zeggen 100 op 11 miljoen.

In een samenleving mogen toch best enige risico’s aanwezig zijn?
Die zijn er anders al genoeg. Ik denk dat er al vrij veel getolereerd wordt in onze samenleving. Er is trouwens vuurwerk in verschillende gemeentes waar je gratis naar kan kijken.
En dan verwijt men mij egoïst te zijn. Een vuurwerkverbod raakt me 0,0. Het enige dat me razend maakt zijn mensen die alle futiliteiten willen verbieden because ‘gevaar’. Fucking hell. Verbied barbecue, verbied fondue.
Vuurwerk is geen futiliteit. Trek morgen maar eens de krant open en je zal wel zien...
 
Neen, voor mij is het echte probleem dat we als maatschappij geëvolueerd lijken te zijn naar een samenleving van mensen die enorm veel meer schrik hebben van dingen/risico’s ten opzichte van 20 jaar (of langer) terug…

Waarom toch?
 

Toch nog vrij veel als je het artikel leest. Ik vind het risico dus zeer groot, gezien dit over een zeer kort moment gaat waarop vuurwerk wordt afgestoken. Die verwondingen zijn geen propere afgesneden vingers of een sneetje van een keukenmes. Ik wil hier anders wel eens wat foto's posten van vuurwerk-verwondingen. Dat is uiteindelijk een kost die moet gedragen worden door de samenleving en een extra belasting voor de



Gezien het relatief klein aantal mensen dat vuurwerk afsteekt mag je niet gewoon zeggen 100 op 11 miljoen.


Die zijn er anders al genoeg. Ik denk dat er al vrij veel getolereerd wordt in onze samenleving. Er is trouwens vuurwerk in verschillende gemeentes waar je gratis naar kan kijken.

Vuurwerk is geen futiliteit. Trek morgen maar eens de krant open en je zal wel zien...
2 doden… 21 gewonden, maar er staat niet bij of ze een hand kwijt zijn of een brandwonde hebben die wel geneest.

Hoeveel van hen zijn ‘onschuldige’ omstaanders?

Niet niks, versta me niet verkeerd, maar ik vind dit het verbieden niet waard.

Die kost als maatschappij… sorry, zo werkt het niet. Ik mag ook niet kiezen waar m’n belastinggeld voor gebruikt wordt. Als er 1 punt is waarop ik vind dat de maatschappij Uber-inclusief moet zijn is het gezondheidszorg. Dus ja, ook die niet gevaccineerde verboden rave party bezoekende coronapatiënt en die overdreven hardleerse alcoholmisbruiker moet je blijven verzorgen, in een ideale wereld zonder dat het verplegend personeel er zelfs nog maar iets van zegt.
 
Ja, je mag risico's nemen.

Op circuit rijden met je moto of auto is toch niet verboden.
Gaan skiën is toch niet verboden.
Gaan zeilen is niet verboden.
Vuurwerk laten afschieten door een professional is niet verboden.
Je mag op je dak zitten.



Probleem is dat sommige cheapasses zijn en hun risicopleziertjes midden in een woonwijk willen uitvoeren omdat ze de correcte manier niet willen betalen of zich niet kunnen beheersen.
Maar gaat dat ook niet op voor vuurwerk, zijn niet bijna alle ongevallen daar bij degene die de pijlen afschieten en niet bij toevallige passanten die er voor de rest niks mee te maken wouden hebben? Dit lijkt me toch eerder mensen tegen zichzelf beschermen?
 
Maar gaat dat ook niet op voor vuurwerk, zijn niet bijna alle ongevallen daar bij degene die de pijlen afschieten en niet bij toevallige passanten die er voor de rest niks mee te maken wouden hebben? Dit lijkt me toch eerder mensen tegen zichzelf beschermen?

24 procent van de vuurwerkslachtoffers viel door zwaar illegaal vuurwerk. Bijna de helft (48 procent) van de slachtoffers stak zelf niets af, maar werd geraakt door vuurwerk van iemand anders. De meest voorkomende verwondingen zijn brandwonden en oogletsel.

Dusja, de helft schoot het niet zelf af. Groot deel zal wel mee in de "planning" gezeten hebben maar toch 50% was niet degene die het lontje aanstak.
 
Sorry, maar als ik sebiet naar een vriend ga die zelf vuurwerk afsteekt en ik raak verbrand is’t mijn eigen fout.

Een onschuldig slachtoffer zou ik zijn als de pijl van mijn overburen de Steenweg over steekt en vervolgens in mijn oog of aars vliegt ofzo.
 
Neen, voor mij is het echte probleem dat we als maatschappij geëvolueerd lijken te zijn naar een samenleving van mensen die enorm veel meer schrik hebben van dingen/risico’s ten opzichte van 20 jaar (of langer) terug…

Waarom toch?

Is totaal niet uit schrik. Mensen worden altijd meer en meer pissig over inefficiëntie, asociaal gedrag, puur domheid,...

Door bijvoorbeeld volgende elementen:

Budget (een gehandicapte door vuurwerk is weer een extra mond te voeden voor de maatschappij en weer een extra in de wachtrij voor hulp, allemaal onnodige extra kosten,...)


Dierenbewustzijn (vroeger waren huisdieren wegwerpmiddelen, nu zijn dat familieleden geworden die doodsangsten uitstaan door dat vuurwerk)

Sociaal bewustzijn (alcohol achter het stuur bijvoorbeeld), (30 jaar geleden vonden we doden bij een voetbalmatch normaal, nu niet meer).

Veel meer acceptabele alternatieven (je kan toch makkelijk legale risicovolle activiteiten doen dan pakweg 40 jaar geleden. Raften, skiën, skydiving, racen op circuit, lopen in de Sahara, deltavliegen, je kan legaal een keer gaan schieten op club,...) Ik ben vrij overtuigd van dat mensen nu veel meer de limiet opzoeken dan 40 jaar geleden.

Ruimtelijke ordening. Hoe je het draait of keert, België is een grote stad geworden met wat groene buitenwijken en wat parken tussenin :p. Is juist dat laissez-faire van de jaren 60 die ons naar hier heeft geleid. Ik snap wel dat sommigen jaloers zijn op dat Texaans beeld waar je je geweer kan schieten in je tuin/bos van 30 hectare met je maten zonder probleem :p maar dat is daar, niet hier.
 
Neen, voor mij is het echte probleem dat we als maatschappij geëvolueerd lijken te zijn naar een samenleving van mensen die enorm veel meer schrik hebben van dingen/risico’s ten opzichte van 20 jaar (of langer) terug…

Waarom toch?
Hoogstwss daarom...
Vind ge dit dan nog normaal?
https://www.dumpert.nl/?selectedId=100050189_cc75eda2
Of deze...
https://www.dumpert.nl/?selectedId=100050188_c21b2168
Veel heeft dat niet meer met festiviteiten te maken vind ik. Gewoon vernielen om te vernielen en als je met brandversnellers gaat werken....
Beide cobra 6 trouwens. Verbieden die hap. Dat zijn geen bijtjes of fluiters van in mijn kindertijd.. of die rode rotjes.
En ja vroeger stak de jeugd ook wel eens een 'piraat' in de brievenbus. Puberende tieners ga je altijd hebben maar dan liever puberende tieners met geen halve granaten.
 
Terug
Bovenaan