Strengere regels rond vuurwerk nodig?

Sorry, maar als ik sebiet naar een vriend ga die zelf vuurwerk afsteekt en ik raak verbrand is’t mijn eigen fout.

Een onschuldig slachtoffer zou ik zijn als de pijl van mijn overburen de Steenweg over steekt en vervolgens in mijn oog of aars vliegt ofzo.

De reden waarom we het dan ook verbieden, is dat laatste. Jij die een vuurpijl afsteekt als een ongeleid projectiel en het huis van je overburen in brand steekt, of je overburen die jouw een oog uitschieten omdat ze een keertje per jaar de held willen uithangen door amateurvuurwerk af te steken.

Als we zouden kunnen garanderen dat enkel idioten zouden lijden onder de daden van idioten, dan zouden zaken als alcoholcontroles, snelheidsmilieten of vuurwerkverboden inderdaad niet nodig zijn. Maar zoals je zelf aangeeft in deze thread: je bent meer dan waarschijnlijk zelf zo'n gevaarlijke snelheidsduivel die denkt z'n wagen beter onder controle te hebben dan andere chauffeurs, en zich dus niet aan gangbare snelheidslimieten moet houden.
 
Zoals ik al zei, werkelijk ELK risico moet de kop ingedrukt worden.

Jij al veel vuurwerkpijlen op je dak of hoofd gehad? Ik anders nog niet, ik ken zelfs niemand in m’n ruime kennissenkring.

Maar de kans bestaat weldegelijk, dus: verbieden die handel!

Zucht. Wat droom ik van een natie waar dingen met een beperkt risico niet verboden worden (genre: wapens in de us niet verbieden omdat minder dan 0,1% z’n wapens misbruikt) en waar mensen elkaar ‘the fuck’ gerustlaten…
Ik wel. 3x zelfs. 1x op een strand in Frankrijk. 1x is de wei over mijn nonkel zijn huis in brand gevlogen en 1x schade aan mijn auto door een verdwaalde pijl.
 
Sorry, maar als ik sebiet naar een vriend ga die zelf vuurwerk afsteekt en ik raak verbrand is’t mijn eigen fout.

Een onschuldig slachtoffer zou ik zijn als de pijl van mijn overburen de Steenweg over steekt en vervolgens in mijn oog of aars vliegt ofzo.
En zouden de hulpdiensten dan ook gewoon iedereen met brandwonden vannacht maar moeten laten creperen?
 
En zouden de hulpdiensten dan ook gewoon iedereen met brandwonden vannacht maar moeten laten creperen?
Ha nee, want we willen kunnen doen wat we willen zonder bemoeienis van de rest van de samenleving, maar we verwachten nadien dat de maatschappij ons wel een aaitje over ons bolleke geeft wanneer het fout afloopt hé.
 
De reden waarom we het dan ook verbieden, is dat laatste. Jij die een vuurpijl afsteekt als een ongeleid projectiel en het huis van je overburen in brand steekt, of je overburen die jouw een oog uitschieten omdat ze een keertje per jaar de held willen uithangen door amateurvuurwerk af te steken.

Als we zouden kunnen garanderen dat enkel idioten zouden lijden onder de daden van idioten, dan zouden zaken als alcoholcontroles, snelheidsmilieten of vuurwerkverboden inderdaad niet nodig zijn. Maar zoals je zelf aangeeft in deze thread: je bent meer dan waarschijnlijk zelf zo'n gevaarlijke snelheidsduivel die denkt z'n wagen beter onder controle te hebben dan andere chauffeurs, en zich dus niet aan gangbare snelheidslimieten moet houden.
Absoluut niet, en ik zou het appreciëren als je je voordelen voor jezelf kan houden.

Zoals ik al zei: 30.000 km per jaar, 17 jaar lang, 1 boete van €50.

Ik heb geen probleem met te snel rijden (als anderen het doen), en mochten er geen consequenties aan vasthangen dan zou ik het ook doen. Maar de staat sponsoren? Neen. Ik rij de toegestane snelheid +2 km/h (op teller), en de exacte toegestane snelheid op Waze.
 
Ik ben niet zo voor die verplichtingen. Imo willen velen hier mensen veel teveel verplichten tot iets. :unsure:
Gewone mensen niet, neen. Er moet absoluut geen verplichting komen om anderen te helpen.

Hulpdiensten? Die wel, net zoals politie en brandweer en…
Worden met belastingsgeld betaald, waarom dus ook niet?
 
Gewone mensen niet, neen. Er moet absoluut geen verplichting komen om anderen te helpen.

Hulpdiensten? Die wel, net zoals politie en brandweer en…
Worden met belastingsgeld betaald, waarom dus ook niet?
Omdat die mensen nu al onder een te hoge werkdruk staan dus waarom zouden we die nu nog eens blijven verplichten om iedereen die grote risico's neemt te gaan helpen. Vrijheden brengen ook grote verantwoordelijkheden met zich mee.
 
Gewone mensen niet, neen. Er moet absoluut geen verplichting komen om anderen te helpen.

Hulpdiensten? Die wel, net zoals politie en brandweer en…
Worden met belastingsgeld betaald, waarom dus ook niet?
Omdat dat belastingsgeld komt van een maatschappij met regels waaraan je je moet houden?
 
Ik begrijp niet goed waarom particulieren toegang moeten hebben tot explosieven. Want dat zijn het eigenlijk.
Dit is hier de enige juiste redenering. Laat het vuurwerk afsteken door de professionals. En niet door enkele dwazen die al de hele avond zich hebben vol laten lopen met drank want dat is de 2e grote boosdoener van het probleem op oudejaarsnacht.
 
Omdat die mensen nu al onder een te hoge werkdruk staan dus waarom zouden we die nu nog eens blijven verplichten om iedereen die grote risico's neemt te gaan helpen. Vrijheden brengen ook grote verantwoordelijkheden met zich mee.
Je laat het klinken alsof er 500 vuurwerkgerelateerde zaken op spoed binnenkomen vannacht.

Wat een circus hier toch altijd van kromme vergelijkingen…
 
Dit is hier de enige juiste redenering. Laat het vuurwerk afsteken door de professionals. En niet door enkele dwazen die al de hele avond zich hebben vol laten lopen met drank want dat is de 2e grote boosdoener van het probleem op oudejaarsnacht.
Dat is jouw mening. Jij hebt geen recht om te zeggen dat jouw mening de juiste is. Vuurwerk afsteken mag.
 
Dat is jouw mening. Jij hebt geen recht om te zeggen dat jouw mening de juiste is. Vuurwerk afsteken mag.
Neen er is een algemeen verbod in heel Vlaanderen. Enkel wordt dat verbod tijdelijk opgeheven op oudejaar/nieuwjaar. Elke gemeente is daar vrij in om toe te staan wanneer er wel afgestoken mag worden. En dan nog zijn er gemeenten die er niet aan mee doen en waar het verboden blijft, nieuwjaar of niet. Hier bij mij in de gemeente is het toegestaan tussen 0u en 0u30. Ik ben er ook niet tegen, maar zoals ik al zei is dat niet geoorloofd om in handen te geven van mensen die al 6-7u zich gevuld hebben met drank en niet meer weten wat de voor of achterkant van hun pijl is. En net daar ligt een enorme verhoging van het aantal potentiële slachtoffers. Een auto moet je ook niet meer aan die mensen geven, een wapen ook niet. En zo zijn er ontelbaar veel zaken waar die niet meer toe instaat zijn, ook geen vuurwerk meer afsteken. Want dat zijn ongeleide projectielen (pun intended 😉)
 
Laatst bewerkt:
Er is idd altijd een verbod met uitzondering op oudjaar dus. 60% van de dorpen gemeenten steden verbiedt het nu ook al op oudjaar in Vlaanderen. Dat krijg je als mensen zich niet aan de regels houden ivm toegelaten vuurwerk (max 4gr buskruit) en de uren wanneer het mag. Al bezig uren en dagen op voorhand. Hier is het al van 20h van datte. Vorig jaar vanaf het donker werd rond 17h :S . Toch stom dat. Waarom? En de harde knalfans zijn altijd de ergste, een luide BOOEM en wat rook op de grond. Puber gedrag.

Ik zie liever één regel van 0h tot 1h overal bvb (of Europees), en zware boetes als m'n er zijn voeten aan veegt. Gebruikers van cobra 6 8 en 20 mogen zelfs een strafblad van mij krijgen, dat zijn explosieven.
 
Laatst bewerkt:
De reden waarom we het dan ook verbieden, is dat laatste. Jij die een vuurpijl afsteekt als een ongeleid projectiel en het huis van je overburen in brand steekt, of je overburen die jouw een oog uitschieten omdat ze een keertje per jaar de held willen uithangen door amateurvuurwerk af te steken.

Als we zouden kunnen garanderen dat enkel idioten zouden lijden onder de daden van idioten, dan zouden zaken als alcoholcontroles, snelheidsmilieten of vuurwerkverboden inderdaad niet nodig zijn. Maar zoals je zelf aangeeft in deze thread: je bent meer dan waarschijnlijk zelf zo'n gevaarlijke snelheidsduivel die denkt z'n wagen beter onder controle te hebben dan andere chauffeurs, en zich dus niet aan gangbare snelheidslimieten moet houden.
Ohh wat ben ik blij dat ik van 75 ben en in de jaren 80/90 veel beb kunnen doen zonder al dat gezeur, vraag me ook af in die tijd hoeveel huizen we van buren in de fik bebben gejaagd en hoeveel ogen er verloren gingen door ons vuurwerk.
 
Hert vuurwerk was hier verboden uitgezonderd geluidsarm vuurwerk.
Om stipt 0 uur --> heel het huis daverde hier op zijn grondvesten, 30 minuten lang ..

Waar was de politie om massaal veel GASboetes uit te schrijven? :unsure:
 
Terug
Bovenaan