Strengere regels rond vuurwerk nodig?

Hier was het toegelaten maar op het laatste moment toch verboden wegens "te veel wind". Rond de jaarwisseling was er hier dus echt praktisch geen wind. Gelukkig trokken velen zich niets aan van dit verbod en kon ik vanuit m'n tuin rondom overal vuurwerk zien.

We leven echt in een maatschappij waar men alles maar wil verbieden omdat mensen alsmaar banger en kleinzeriger worden. "Wat als er een vuurpijl in m'n oog vliegt" of "Mijn kat heeft schrik". Het is 1x op een jaar, kruip 2 uurtjes in uw kelder samen met uw huisdier en het probleem is opgelost. Wel vreemd trouwens dat mijn huisdieren nooit bang zijn geweest van vuurwerk. Misschien ligt het aan het baasje en voelen die beesten dat? Geen idee, maar ik blijf het raar vinden dat vuurwerk angstaanjagend zou zijn en iets natuurlijks als donder dan weer niet...

Ik steek zelf geen vuurwerk af, maar kan best genieten van vuurwerk door particulieren. Dan kan ik vanuit m'n tuin genieten in plaats van me te moeten verplaatsen naar Antwerpen.
 
Slaap in een Airbnb hartje Traverste Rome, knalpotten van 23h00 tot 6h00 non stop tussen al het volk. Ik persoonlijk als lichte slapen niet echt kunnen slaper maar moet wel kunnen.
 
Toch niet meer dan "het is gevaarlijk" of "het veroorzaakt overlast". Iets verbieden is zowat de definitie van beknotting van de vrijheid en ik mag toch hopen dat de standaard situatie de vrijheid is om iets te doen en dat er wel gewichtige redenen moeten zijn voor we andere mensen hun vrijheid inperken. Als beknotting van de vrijheid geen argument is contra zaken verbieden dan mogen er nog een hele hoop andere zaken ook op de schop.
Uiteraard moeten er goede redenen zijn om iets te verbieden. Er pleit hier toch nauwelijks iemand voor een totaalverbod? Ik denk dat zelfs bijna niemand moeite heeft met (particulier) vuurwerk tussen bepaalde uren rond nieuwjaar. Wanneer men toch overgaat tot een verbod zal dat waarschijnlijk door die idioten zijn, die weer erover moeten gaan en daardoor men genoodzaakt is om een verbod in te voeren.
 
Hier was het toegelaten maar op het laatste moment toch verboden wegens "te veel wind". Rond de jaarwisseling was er hier dus echt praktisch geen wind. Gelukkig trokken velen zich niets aan van dit verbod en kon ik vanuit m'n tuin rondom overal vuurwerk zien.

We leven echt in een maatschappij waar men alles maar wil verbieden omdat mensen alsmaar banger en kleinzeriger worden. "Wat als er een vuurpijl in m'n oog vliegt" of "Mijn kat heeft schrik". Het is 1x op een jaar, kruip 2 uurtjes in uw kelder samen met uw huisdier en het probleem is opgelost. Wel vreemd trouwens dat mijn huisdieren nooit bang zijn geweest van vuurwerk. Misschien ligt het aan het baasje en voelen die beesten dat? Geen idee, maar ik blijf het raar vinden dat vuurwerk angstaanjagend zou zijn en iets natuurlijks als donder dan weer niet...

Ik steek zelf geen vuurwerk af, maar kan best genieten van vuurwerk door particulieren. Dan kan ik vanuit m'n tuin genieten in plaats van me te moeten verplaatsen naar Antwerpen.
Hangt van de honden/dieren af. Ik heb een hond die er zich niets van aantrekt en een andere die compleet in paniek slaat, maar dit doet hij dus evenzeer bij een onweer en dus donder. Het bijzondere is dat bij onweer hij reeds een half uur op voorhand begint te panikeren (voelt dit dus aankomen), ik vermoed door een terugval in luchtdruk of zo. Anyhow vind niet dat men vuurwerk moet verbieden daarvoor, die beestjes overleven dat wel voor die 10 min dat het duurt.
Ik steek ook geen vuurwerk af zelf, maar is inderdaad leuk dat er een aantal mensen dit wel doen en zo moet ik mij ook niet verplaatsen naar de grote steden om mij daar tss de massa te moeten wringen.
 
Hangt van de honden/dieren af. Ik heb een hond die er zich niets van aantrekt en een andere die compleet in paniek slaat, maar dit doet hij dus evenzeer bij een onweer en dus donder. Het bijzondere is dat bij onweer hij reeds een half uur op voorhand begint te panikeren (voelt dit dus aankomen), ik vermoed door een terugval in luchtdruk of zo. Anyhow vind niet dat men vuurwerk moet verbieden daarvoor, die beestjes overleven dat wel voor die 10 min dat het duurt.
Ik steek ook geen vuurwerk af zelf, maar is inderdaad leuk dat er een aantal mensen dit wel doen en zo moet ik mij ook niet verplaatsen naar de grote steden om mij daar tss de massa te moeten wringen.
Dit zie je, in mijn ervaring, toch verkeerd. Hier waren ze al bezig om 15u en dat heeft geduurd tot 2u. Uiteraard niet volcontinu de hele tijd. Helaas is hier één hond uitgebroken en overleden door in het kanaal te belanden nadat hij in paniek is geslagen. Baasjes waren pas thuis om 17u van het werk.

Edit: één verhaal maakt geen wet natuurlijk, maar een deftige regelgeving is wel welgekomen imo.
 
Hier was het toegelaten maar op het laatste moment toch verboden wegens "te veel wind". Rond de jaarwisseling was er hier dus echt praktisch geen wind. Gelukkig trokken velen zich niets aan van dit verbod en kon ik vanuit m'n tuin rondom overal vuurwerk zien.

We leven echt in een maatschappij waar men alles maar wil verbieden omdat mensen alsmaar banger en kleinzeriger worden. "Wat als er een vuurpijl in m'n oog vliegt" of "Mijn kat heeft schrik". Het is 1x op een jaar, kruip 2 uurtjes in uw kelder samen met uw huisdier en het probleem is opgelost. Wel vreemd trouwens dat mijn huisdieren nooit bang zijn geweest van vuurwerk. Misschien ligt het aan het baasje en voelen die beesten dat? Geen idee, maar ik blijf het raar vinden dat vuurwerk angstaanjagend zou zijn en iets natuurlijks als donder dan weer niet...

Ik steek zelf geen vuurwerk af, maar kan best genieten van vuurwerk door particulieren. Dan kan ik vanuit m'n tuin genieten in plaats van me te moeten verplaatsen naar Antwerpen.
We leven helemaal niet in een maatschappij waar men alles wilt verbieden. Het wilt niet zeggen dat er kleine groepen bepaalde dingen wilt verbieden/veranderen, dat je dat moet doortrekken naar "de maatschappij". We leven wel in een maatschappij waar men durft in te grijpen waar nodig. Uiteraard zal niet iedereen daar even goed mee om kunnen gaan.
 
Ik heb geen probleem met vuurwerk afsteken. Enkel met hoe ermee wordt omgegaan,
Mensen zijn debiel.
Als ik zie hoe achteloos ermee wordt omgegaan. Er zien hier in de wijk weer verschillende mensen die klagen van vuurwerk dat op het dak is terechtgekomen.
Afval wordt gewoon achtergelaten.
Vroeger waren dat mensen van de wijk die een bescheiden hoeveelheid afsteken.
Ala er daar ene zot deed werd die terechtgewezen door de buren.

De laatste jaren zijn het mensen die van buiten de buurt komen en als je iets durft te zeggen wordt je afgedreigd en ze laten hun afval achter.

 
Van mij mogen ze de verkoop daarvan volledig verbieden aan particulieren.
Er zijn genoeg plekken om vuurwerk te zien, en as ge het ontnemen van het persoonlijk genot van de mensen die graag vuurwerk afschieten plaatst tov de overlast, extra werk voor hulpdiensten en de schade is de keuze voor mij rap gemaakt.

onze kleine heeft er gelukkig volledig doorheen geslapen maar de periode van vuurwerk is 2 weken aan een stuk en op oudejaar 8u aan een stuk ofzo.

Moest nu inderdaad iedereen gewoon een half uur lang na middernacht zijn ding doen zou bijna niemand er een probleem mee hebben maar dat is gewoon niet de realiteit.
 
De voorbije nachten zijn weer een aantal mensen tot het besef gekomen dat het vuurwerk niet zo veilig is. Lekker stoere verhalen nu met die afgerukte hand of dat ooglapje voor de rest van je leven.

Helaas ook weer enkelen die het nooit meer gaan beseffen. Hun familie/vrienden hopelijk wel.
 
(..) maar de periode van vuurwerk is 2 weken aan een stuk en op oudejaar 8u aan een stuk ofzo.

Moest nu inderdaad iedereen gewoon een half uur lang na middernacht zijn ding doen zou bijna niemand er een probleem mee hebben maar dat is gewoon niet de realiteit.

Voila, de realiteit is wat ze is. En dat zijn niet een paar idioten hé. Daarvoor is de frequentie en duurtijd gewoon veel te hoor. Die paar idioten hebben echt niet zoveel geld om te blijven afvuren. De mensen die wél kunnen wachten tot omstreeks middernacht zijn gewoon een kleine minderheid. En die zullen inderdaad pech hebben bij een verbod op particuliere verkoop. Maar zo gaat dat met verboden, een kleine minderheid is dan altijd de pineut.
 
Zeker niet verbieden.
Ik reken de probleem marrokkanen niet mee in de incidenten, want dat is een andere problematiek. Dat vind ik een walgelijker fenomeen dan of er ene een pijltje afschiet of niet.

Buiten een verloren hand en hier en daar wat ander leed valt het toch zeer goed mee. Dit bewijst juist dat men er wel kan verantwoordelijk mee kan omgaan.

Als die knaldrang zich beperkt tot 31 december - en dan mag dat nog de ganse dag zijn dan heb ik daar echt geen probleem mee.

Strenger betekent weeral extra sancties boetes, straffen en gevangenisstraffen. Waarom doen jullie jezelf dit aan. We kunnen best wel met minder regeltjes leven hoor.
 
Geen idee, maar ik blijf het raar vinden dat vuurwerk angstaanjagend zou zijn en iets natuurlijks als donder dan weer niet...
Donder vinden ze dan uiteraard ook angstaanjagend. Een dier weet niet dat het vuurwerk is, een dier hoort gewoon een luide knal. Of dat nu komt van een oude Golf zijn uitlaat, een vuurwerkpijl of een donderslag, maakt voor dat dier 0,0 uit.

Buiten een verloren hand en hier en daar wat ander leed valt het toch zeer goed mee. Dit bewijst juist dat men er wel kan verantwoordelijk mee kan omgaan.
Kunnen de mensen die nog altijd de scheve vergelijking blijven trekken met huisdieren dan ook eens uitleggen of ze vinden dat bij af en toe een hond die een hand afbijt vinden dat dat bewijs is dat men er juist verantwoordelijk mee om kan gaan? :unsure:

Uw vrijheid eindigt waar die van een ander begint, hé. Als door een hond iemand wordt aangevallen of gebeten kan je niet naast de comments van "ze moesten dat ras verbieden" kijken, terwijl er hier dan wordt gezegd "ach, een hand hier en daar, dat valt toch zeer goed mee". Geef toch gewoon toe dat de mening dan niet echt op objectieve criteria gebaseerd is, en dat het gewoon draait om "ze zeggen dat ik iets niet mag, maar ik wil het, dus het moet een slechte regel zijn".
 
Nederland toont wel dat een verbod behalve rond middernacht ook niet werkt. Toen ik er woonde was het ook al vanaf eind november dagelijks. knallen.
Het is ook heel moeilijk te handhaven. Enige wat je kan dan volgens mij kan doen is de verkoop gaan reguleren naar een x-aantal dagen voor nieuwjaar bijvoorbeeld. Maar dan moet dat ook gelden in omringende landen.
 
Vuurwerk kan je praktisch niet tegenhouden. Degene die het willen afsteken, zullen het ook wel doen uiteindelijk. Daarom dat ik ook eens goed cynisch moest lachen toen al die verboden werden aangekondigd de voorbije week. Je weet toch tegen beter weten in dat dat geen bal uitmaakt voor die mensen. Tenzij je toevallig gespot wordt door een voorbijrijdende flik is daar toch totaal geen (extra) controle op. Je kan eigenlijk alleen maar hopen dat zo'n pijl per toeval in hun eigen huis vliegt of zo.
 
Het argument rond persoonlijke vrijheid vind ik ook maar gratuit. Alsof er aan de kernwaarden van het liberaal democratisch bestel van de maatschappij wordt geraakt door te verbieden dat je wat vuurwerk mag afschieten. Kom zeg.
Maar waar gaan de mensen anders over klagen?
 
Zeker niet verbieden.
Ik reken de probleem marrokkanen niet mee in de incidenten, want dat is een andere problematiek. Dat vind ik een walgelijker fenomeen dan of er ene een pijltje afschiet of niet.

Buiten een verloren hand en hier en daar wat ander leed valt het toch zeer goed mee. Dit bewijst juist dat men er wel kan verantwoordelijk mee kan omgaan.

Als die knaldrang zich beperkt tot 31 december - en dan mag dat nog de ganse dag zijn dan heb ik daar echt geen probleem mee.

Strenger betekent weeral extra sancties boetes, straffen en gevangenisstraffen. Waarom doen jullie jezelf dit aan. We kunnen best wel met minder regeltjes leven hoor.
En de snelheidslimieten afschaffen. Want buiten een dode hier en daar valt het allemaal toch nog mee? Met die logica kan je elke wet afschaffen...
 
Mij geven dit soort regels een beetje hetzelfde gevoel als bepaalde corona-maatregelen. Logisch, maar niet de wil, het geld, of personeel om effectief mensen te dwingen ze na te leven.

In onze maatschappij heb je gewoon de mogelijkheid om de asociale zak uit te hangen zonder dat iemand je echt iets kan maken. De politie heeft andere prioriteiten, en niemand gaat het recht in eigen handen nemen.

De prijs van de vooruitgang en democratie zeker. In repressieve regimes zou men bang zijn dat de politie je eens meeneemt voor een ritje, waarna ze je bont en blauw ergens uit de wagen gooien. Terwijl pakweg 80 jaar geleden men dat onderling wel zou regelen moesten er zich genoeg mensen aan storen.
 
Hier is het nog meegevallen. Rond kwart over middernacht was er ene een eindje verderop die wat vuurwerk heeft afgestoken. Felle wind en hevige regen hield die niet tegen. Voor de rest vanochtend nog eens een 2 luide knallen in de fietserstunnel hier wat verder door wat pipo's.
Kijk, moest het daar bij blijven cava nog. Dan is zo'n verbod voor mij niet nodig. Maar dan zoals bij mijn zus. Daar was het blijkbaar al vanaf 22u op regelmatige basis knallen. Of als ik lees dat het op sommige plaatsen al enkele dagen bezig is dan kan ik de vraag naar een verbod wel begrijpen. Hoewel dat moeilijk te handhaven is, zo blijkt maar weer.

Voor de rest vind ik die argumenten als 'beknotting van onze vrijheid' toch weer zo flauw en voorspelbaar. Als je dat moet gaan gebruiken bij iets pietluttigs als een vuurwerkverbod (trouwens niet helemaal, want op sommige plaatsen was het niet verboden)... Op den duur raakt dat argument helemaal uitgehold.

Weet je wat het is he. Velen hebben de mentaliteit van 'het mag dus dan doe ik het maar' en het gezond verstand is weg. Eens de vraag stellen of het verstandig is om te doen of er rekening moet worden gehouden met anderen? Nee hoor, het mag dus ik doe dat gewoon.
 
Onze overbuur was in het midden van de straat vuurwerk aan het afsteken. Wij wonen in een normaal gezien rustige woonwijk in Mechelen. We waren met verschillenden om hem de huid vol te schelden. Hij is snel in zijn auto gesprongen en weg gereden. In verschillende straten hier zonet vuurwerk op de grond zien liggen. Ondanks het verbod was er echt belachelijk veel vuurwerk in Mechelen en omstreken en ook al vroeg op de avond. Onze hond werd gek.

Geen medelijden met de mensen die verwondingen oplopen door het afsteken van vuurwerk.
 
Terug
Bovenaan