Strengere regels rond vuurwerk nodig?

Ook enkel als men verantwoordelijk met die dieren omgaat.

Ik ben ook een dierenvriend, maar als ik soms zie/hoor hoe mensen met honden omgaan... De analogie zou dan ook deels moeten zijn: moet het houden van honden afgeschaft worden omdat sommige mensen er onverantwoord mee omgaan? Staat hun persoonlijk geluk (ongeacht of het kortstondig of langdurig is) boven de maatschappelijke overlast van mensen die er niet verantwoord mee omgaan zoals: hondendrollen niet opruimen, honden soms een ganse dag op een terras buiten laten zodat die de ganse tijd zit te blaffen, hond niet opgevoed/onder controle waardoor die mensen bijt, ...

Goh ik denk dat je zelf ook wel aanvoelt dat je in bochten moet beginnen wringen om die analogie te blijven maken.

Het afschieten van vuurwerk is een eenmalige gebeurtenis op jaarbasis die redelijk wat maatschappelijk problemen oplevert voor een zeer kortstondig evenement. Dat is een probleem dat eenvoudig te elimineren valt met een verbod. Zal dat op sommige mensen impact hebben? Misschien? Maar ik kan maar moeilijk geloven dat zoiets voor die mensen onoverkomelijk zou zijn.

Het houden van honden brengt ook problemen met zich mee. Maar dan moet je ook wel eerlijk zijn in die vergelijking. Er zijn veel meer mensen met honden dan mensen die vuurwerk afschieten. En die honden leven 365 dagen per jaar in onze maatschappij. Hoe je dat zou moeten extrapoleren naar een redelijke vergelijking met vuurwerk ik weet het niet. Stel dat je elke dag van het jaar vuurpijlen afschiet. Komt dat dan in de buurt van de overlast door honden?
 
Goh ik denk dat je zelf ook wel aanvoelt dat je in bochten moet beginnen wringen om die analogie te blijven maken.

Het afschieten van vuurwerk is een eenmalige gebeurtenis op jaarbasis die redelijk wat maatschappelijk problemen oplevert voor een zeer kortstondig evenement. Dat is een probleem dat eenvoudig te elimineren valt met een verbod. Zal dat op sommige mensen impact hebben? Misschien? Maar ik kan maar moeilijk geloven dat zoiets voor die mensen onoverkomelijk zou zijn.

Het houden van honden brengt ook problemen met zich mee. Maar dan moet je ook wel eerlijk zijn in die vergelijking. Er zijn veel meer mensen met honden dan mensen die vuurwerk afschieten. En die honden leven 365 dagen per jaar in onze maatschappij. Hoe je dat zou moeten extrapoleren naar een redelijke vergelijking met vuurwerk ik weet het niet. Stel dat je elke dag van het jaar vuurpijlen afschiet. Komt dat dan in de buurt van de overlast door honden?
Dus mensen die overlast hebben door huisdieren ervaren dat 365 dagen in een jaar. Hoe komt dat dan in de buurt van de overlast van 2 uur vuurwerk op oudejaarsavond?
 
1) nergens heb ik gezegd dat vuurwerk een positieve invloed heeft op mentaal welzijn. Maar het samenhorigheidsgevoel van buren/vrienden die samenkomen om vuurwerk af te steken heeft volgens mij wel een positieve invloed. Let ook op de "volgens mij". Ik ben ITer, geen psycholoog.

2) nergens heb ik gezegd dat je geen goede relaties kunt onderhouden zonder vuurwerk.

Laten we voor de rest van de discussie het houden op wat er staat, en niet verzinnen wat er niet staat. Dank u.
Ik reageer op hetgeen er staat.
Jij linkt beide samen, dus daarmee mijn vragen. Misschien dan zelf geen vreemde zaken aan elkaar koppelen?

Hoe is die samenhorigheid van belang als die er zonder vuurwerk ook gewoon zou zijn? Ik heb nog nooit gehoord van mensen die geen feest houden omdat er geen vuurwerk afgeschoten mag worden. Dat is wat ik vreemd vind.
Wat mij betreft moet vuurwerk eenmalig afgestoken kunnen worden met oudjaar, al dan niet door professionelen. We gaan nu toch geen 11 miljoen Belgen straffen voor een paar beunhazen die overmoedig en half zat vuurwerk afsteken naar elkaar? Een beetje meer reglementering vind ik wel een goeie zaak. Dit jaar vind ik wel een uitzondering owv de verwachte wind. Dit is gewoon te risicovol, ook voor de mensen die de gevaren ervan erkennen en de nodige voorzorgsmaatregelen nemen. Maar iemand die het boerenverstand heeft om de nodige voorzorgsmaatregelen te nemen zal ook het logische verstand hebben kom middernacht geen vuurwerk af te stelen als het hard waait.
Grotendeels akkoord, maar er zijn jammer genoeg heel wat situaties waarbij er tegen regels nodig zijn omdat mensen vaak genoeg aantonen dat we niet op boerenverstand kunnen rekenen.
 
Een vuurpijltje links of rechts moet mogelijk zijn, om middernacht. Dan is er geen probleem om o.a. de dieren op tijd binnen te zetten en de nodige maatregelen te nemen. Zo beleefde ik dat toch tijdens mijn jeugd.

Vandaag gaat het hier in de buurt over kilo's vuurpijlen, voetzoekers en allerlei serieuze sissers en knallers. En dat begint al na de eerste glazen, zo rond 19u. Het mag wel proportioneel blijven, dank u.

En 'het gezond boerenverstand' is dezer dagen iets uit de oude doos, want iets verbieden of nog maar temperen is direct 'tegen mijn vrijheid'.

Vier dat goed allemaal en wat je ook doet: wees voorzichtig, dan zien we mekaar volgend jaar terug!

-2023 out-
 
In mijn gemeente van 14k inwoners inclusief randgemeentes: vorig jaar van 17h30 (net donker) tot 2h hier, en dagen op voorhand en na oudjaar ook nog veel kleine salvo's. Die kleine salvos hoor ik nu ook al soms sinds kerst.

Maar best dat het dit jaar bijna overal verboden is. Zo een stormwind + de usual idiots die van geen ophouden weten of illegaal vuurwerk afsteken = veel meer gevaar.
Zelfs bijna elk professioneel vuurwerk is afgelast.

Toch zal er weer geknald worden door de die hards, weet ik al op voorhand. Die mensen zullen het nog verkloten voor de rest die zich aan de regels houden: van 0h tot 1h (+- 30 minuten moet kunnen), en hen die het verantwoord doen. Vloek dus op de overtreders!

En er zijn meer dieren dan honden hé, paarden in weides oa. Veel beesten op stal. Paarden haal je best op stal als je vreest voor vuurwerk dichtbij in de buurt.
Maar wat doe je met rusteloze dieren bvb als ze al dagen op voorhand knallen, tjah ... zie post @Vulture, volledig mee eens.

En idem hier naar mijn ervaring: jaren 70 80 90, weinig of geen particulier vuurwerk op oudjaar of vrij beperkt es wat pijltjes pal op of na middernacht.
Tot 2010 in Gent ook niets buitensporig gemerkt, daarna begon het meer en meer te worden.
 
Laatst bewerkt:
Dus mensen die overlast hebben door huisdieren ervaren dat 365 dagen in een jaar. Hoe komt dat dan in de buurt van de overlast van 2 uur vuurwerk op oudejaarsavond?

Ik ga niet verder mee in die vergelijkingen. Eerlijk gezegd vind ik het gewoon spijkers op laag water zoeken. Er kan weinig twijfel over bestaan dat vuurwerk een duidelijk afgebakend probleem is waar een eenvoudige en pasklare oplossing voor bestaat. Dan neem je die als wetgever ook gewoon. Dat er met honden ook een waaier aan issues zijn ga ik nooit ontkennen. Maar dat oplossingen even voor de hand liggend zijn is niet het geval.

@Vulture het is helaas niet zo eenvoudig als je dieren binnen steken. Een hond hoort dat geknal ook achter een gesloten deur. Er zijn verschillende voorvallen gekend van paarden die uit een beveiligde weide zijn gebroken. In één geval heeft dat dier op de snelweg vervolgens een dodelijk ongeval veroorzaakt.
 
@Vulture het is helaas niet zo eenvoudig als je dieren binnen steken. Een hond hoort dat geknal ook achter een gesloten deur. Er zijn verschillende voorvallen gekend van paarden die uit een beveiligde weide zijn gebroken. In één geval heeft dat dier op de snelweg vervolgens een dodelijk ongeval veroorzaakt.
Dit dus. Bij mijn schoonfamilie is het ook een woonwijk waar er van 20u tot 2u30 (of wanneer de laatste zatlap zijn roes begint uit te slapen) quasi non-stop vuurwerk wordt afgeschoten, dus dat wil zeggen dat je 6 uur+ met onrustige en onvoorspelbare dieren in huis zit.

Die dieren horen gewoon continu luide knallen en die hebben geen idee dat het 31 december is hé, dat is voor hen het equivalent als voor ons den Duits die plots binnenvalt.
 
Waarom moet er altijd "een serieuze beknotting van vrijheid" bij? Altijd die overdreven lading eraan geven. Niet dat ik per se tegen vuurwerk ben, maar dat zinnetje moet precies altijd erbij wanneer er regels (met reden) veranderen en mensen dit niet kunnen plaatsen.
Waarom moet er altijd een belerend vingertje opgestoken worden ipv gewoon inhoudelijk te reageren. ;)

30 jaar geleden mocht het altijd, nadien mocht het op bepaalde tijdstippen en nu is het voor particulieren in mijn streek al meerdere jaren ten allen tijde afgeschaft.

Van volledige vrijheid voor afsteken van particulier vuurwerk naar een absoluut verbod.
Als dat geen serieuze beknotting is, weet ik het ook niet meer.
 
Maar dat oplossingen even voor de hand liggend zijn is niet het geval.
Particulier dieren houden verbieden en enkel nog dieren bij professionelen is toch ook hier de oplossing? :tongue:

Je kan er dan om de zoveel tijd eens gaan nr kijken, want dat is hetzelfde.
(Of zo wordt hier toch beweerd ivm vuurwerk. 😅 )
 
Laatst bewerkt:
Waarom moet er altijd een belerend vingertje opgestoken worden ipv gewoon inhoudelijk te reageren. ;)

30 jaar geleden mocht het altijd, nadien mocht het op bepaalde tijdstippen en nu is het voor particulieren in mijn streek al meerdere jaren ten allen tijde afgeschaft.

Van volledige vrijheid voor afsteken van particulier vuurwerk naar een absoluut verbod.
Als dat geen serieuze beknotting is, weet ik het ook niet meer.
Omdat "beknotting van de vrijheid" nu eenmaal geen sterk argument is voor iets al dan niet te verbieden. Er zijn trouwens genoeg gemeentes waar het wel toegelaten is, dus de vrijheid om daar pijlen af te steken heb je nog altijd.

En nogmaals, ik ben niet per se voor een totaal verbod, maar ik vind dat argument gewoon een dooddoener.
 
Hier is het in een gemeente waar het outright verboden is al van een uur of 9 bijna non stop knallen. en er zitten er serieuze tussen!
Dat zijn geen vuurpijltjes zo rond middernacht meer hé.

Het is gewoonweg een feit dat als de regeltjes en de beknotting van vrijheid er niet is, de menselijke natuur lijkt te zijn van alle gezond verstand aan de kant te leggen.

Dat kwartiertje of half uurtje rond het nieuwe jaar stoort me ook helemaal niet hoor!
 
Er zijn trouwens genoeg gemeentes waar het wel toegelaten is, dus de vrijheid om daar pijlen af te steken heb je nog altijd.
Hoezo heb je dat dan nog altijd?

Ik zal ff in iemand anders zijn tuin vuurwerk gaan afsteken... ;)

Het is gewoonweg een feit dat als de regeltjes en de beknotting van vrijheid er niet is, de menselijke natuur lijkt te zijn van alle gezond verstand aan de kant te leggen.
Toont toch net aan dat het huidige verbod dan niet echt werkt en enkel de mensen treft die zich wel aan de regels houden?
 
Toont toch net aan dat het huidige verbod dan niet echt werkt en enkel de mensen treft die zich wel aan de regels houden?
Huh?
Dat is net hetzelfde als zeggen dat snelheidsbeperkingen niet werken en dat die enkel de chauffeurs treffen die voldoende verstand hebben om zonder die beperkingen overal aan een correcte en veilige snelheid te rijden?

Moest het verbod er niet zijn dan zou het een nu een halve oorlogsscene zijn nu, dus yup, het werkt wel! Zoals het een paar jaar terug was...
 
Ik woon in Mol, op de rand van Geel. Er werd aardig wat vuurwerk afgestoken in de straat waar de burgemeester van Geel woont. Nochtans is er een vuurwerkverbod. #ikknalzondervuurwerk
 
Ik ben bij vrienden in een dorp waar vuurwerkverbod geldt. Zelden zo’n mooi vuurwerk gezien nochtans….

Beste wensen iedereen!
 
Heb hier weer naar de flikken mogen bellen. Verbod wegens de wind.
Ik woon tegenover een grasveldje, niemand van de buurt stak vuurwerk af. Opeens kwam er een wagen toe,stapt er 5 man uit en halen een hoop vuurwerk uit de koffer.
Beginnen dat af te steken op het plein.
1/4 van hun pijlen ontplofte op de grond. Verscheidenen op dak terecht gekomen door de wind en daar ontploft.
Vuurwerk werd afgestoken tussen de huizen door…
Ondertussen waren de toeschouwers gaan lopen en werd ik uitgescholden omdat ik naar de flikken belde.

ik heb het hier elk jaar zien erger worden in de afgelopen 10 jaar.
Regenpijpen kapot gehad, buren met beschadigde daken, vuurpijlen die horizontaal door de straat vliegen.
We mogen van geluk spreken dat wij natte eindejaarsdagen hebben…

En de politie kan niets doen. Die lopen al 3 weken lang achter die gasten hun gat.
En verbod door het weer of niet. Die pijlen gaan de lucht, ze hebben daar namelijk veel geld voor betaald
 
Toont toch net aan dat het huidige verbod dan niet echt werkt en enkel de mensen treft die zich wel aan de regels houden?
Toont juist niets he. Er is een verbod omwille van de wind, niet dat het verboden is om vuurwerk te kopen.
Als ge de mensen eerst vuurwerk laat kopen en dan een week voor oudjaar beslist dat ze die niet mogen afsteken ... of het nu mag of niet, wat denk je zelf dat de mensen gaan doen? 🤷🏻‍♂️
 
Omdat "beknotting van de vrijheid" nu eenmaal geen sterk argument is voor iets al dan niet te verbieden. Er zijn trouwens genoeg gemeentes waar het wel toegelaten is, dus de vrijheid om daar pijlen af te steken heb je nog altijd.

En nogmaals, ik ben niet per se voor een totaal verbod, maar ik vind dat argument gewoon een dooddoener.
Toch niet meer dan "het is gevaarlijk" of "het veroorzaakt overlast". Iets verbieden is zowat de definitie van beknotting van de vrijheid en ik mag toch hopen dat de standaard situatie de vrijheid is om iets te doen en dat er wel gewichtige redenen moeten zijn voor we andere mensen hun vrijheid inperken. Als beknotting van de vrijheid geen argument is contra zaken verbieden dan mogen er nog een hele hoop andere zaken ook op de schop.
 
Moest het verbod er niet zijn dan zou het een nu een halve oorlogsscene zijn nu, dus yup, het werkt wel! Zoals het een paar jaar terug was...
Er is jarenlang een ongelooflijke vrijheid geweest om vuurwerk af te steken, toen was het toch ook geen halve oorlogsscène?
Ik vind dat ze de idioten moeten aanpakken en beginnen bij diegenen die er de hulpdiensten mee beschieten.

Huh?
Dat is net hetzelfde als zeggen dat snelheidsbeperkingen niet werken en dat die enkel de chauffeurs treffen die voldoende verstand hebben om zonder die beperkingen overal aan een correcte en veilige snelheid te rijden?
Toont juist niets he. Er is een verbod omwille van de wind, niet dat het verboden is om vuurwerk te kopen.
Als ge de mensen eerst vuurwerk laat kopen en dan een week voor oudjaar beslist dat ze die niet mogen afsteken ... of het nu mag of niet, wat denk je zelf dat de mensen gaan doen? 🤷🏻‍♂️
Ik ben vannacht gaan vieren in een gemeente waar er al jarenlang een verbod is op particulier afsteken van vuurwerk, ongeacht veel wind of niet, en vannacht was er daarbovenop nog een provinciaal verbod. Maar toch gigantisch veel vuurwerk gezien.

Cowboys laten zich daar niet door afschrikken blijkbaar, de brave mensen houden zich aan de regels.
En ik vermoed dat die brave mensen gemiddeld gezien ook het veiligst vuurwerk afsteken en het minst een probleem vormen.

Deze redenering staat trouwens los van vannacht, vannacht was het sowieso onverantwoord gezien de hevige wind.
 
Terug
Bovenaan