Stranger Things

Stranger Things

Weer 4 leuke afleveringen maar ik vrees dat er teveel tijd tussen de seizoenen zat. Als je al andere kindacteurs moet zoeken om die dan de kinderen te laten portretteren dan is er teveel tijd over gegaan. Op zich vind ik het niet slecht maar zoals @JBM al aangaf is een deel vd charme er wat af. Hopelijk kunnen ze nog sterk eindigen

Laatste episode was dan weer de beste, maar meh... De dialogen zijn wel echt verslechterd imo.

Hoe is useless Will in vijf minuten tijd sterker dan Eleven na vijf seizoenen?
Is in het begin van eerste episode van seizoen 5 getoond geweest. Vecna die iets in Will geplant heeft. Dat was dus de reden waarom Will een "spidersense" had tot nu toe en tot volle kracht gekomen is in episode 4.

Maar of hij nu sterker is dan Eleven betwijfel ik ten zeerste. Zijn krachten zijn ook heel anders, misschien zijn zijn krachten meer gelimiteerd (misschien werkt het enkel op de Upside-Down monsters) terwijl Eleven het op eender wie kan toepassen.

Verder ben ik het met Pinkman eens. Veel klachten hier zie ik ook terug op reddit threads, en ik vind dat het eerder te wijten is aan niet goed gekeken te hebben naar de seizoenen dan dat het aan de serie zelf ligt. Al zijn er wel enkele klachten waar ik het mee eens ben, namelijk:

Dat er geen friendly fire is vind ik idd wat onnozel. Maar wat ik ook onnozel vond, is dat geen van de soldaten lijkt te denken aan mikken op het hoofd. Maar misschien kan dat verklaard worden dat deze soldaten geen grondige training gekregen hebben. Toen Hopper en Eleven bij die muur in de Upside-Down waren, merkte Hopper ook al op dat de soldaten een schroefje los leken te hebben. De ene soldaat die ze vingen leek dat alvast te bewijzen. Zou me niet verbazen moesten de meeste soldaten daar een dubieuze achtergrond hebben.

En de leeftijden lijken inderdaad niet helemaal te sporen, maar persoonlijk trek ik me daar wenig van aan. De acteurs kunnen daar iig weinig aan doen.

Oh en in de Humo stond er een artikel over Stranger Things:

(episode 4 spoiler)
De schrijver van dat artikel beweerde dat het stukje verhaal van Eleven die wegliep naar Chicago om daar met een bende uit te hangen, zogezegd fillermateriaal voor seizoen 2 was. Beweerde dat we niks leerden over die groep en dat het "nougatbollen impact had op het verhaal".

Wel als die episode 4 bekijkt, mag die zijn woorden inslikken. :D

Ik vind die nieuwe kinderen maar niets. Met zovele karakters is de oude main cast wat op de achtergrond, Lucas heeft voorlopig nog geen eigen verhaallijn. Dustin is dan weer letterlijk op side quest gestuurd door de schrijvers.

Een aantal plotwendingen en soldaten die mis schieten zijn deel van die jaren 80 vibe waar ze ook vlug over die plotgaten of gebrek aan motivatie heen gaan. Ik zou de Duffer brothers daar nog het voordeel van de twijfel geven dat het met opzet is. Maar goed, omver geblazen kan ik moeilijk zijn, het blijft voorlopig meer een leuk tussendoortje dan iets memorabel.

Ik dacht dat we al afscheid van iemand gingen nemen (buiten de soldaten die we nauwelijks kenden) maar blijkbaar is het nog niet de moment.

Is in het begin van eerste episode van seizoen 5 getoond geweest. Vecna die iets in Will geplant heeft. Dat was dus de reden waarom Will een "spidersense" had tot nu toe en tot volle kracht gekomen is in episode 4.

Maar of hij nu sterker is dan Eleven betwijfel ik ten zeerste. Zijn krachten zijn ook heel anders, misschien zijn zijn krachten meer gelimiteerd (misschien werkt het enkel op de Upside-Down monsters) terwijl Eleven het op eender wie kan toepassen.

Verder ben ik het met Pinkman eens. Veel klachten hier zie ik ook terug op reddit threads, en ik vind dat het eerder te wijten is aan niet goed gekeken te hebben naar de seizoenen dan dat het aan de serie zelf ligt. Al zijn er wel enkele klachten waar ik het mee eens ben, namelijk:

Dat er geen friendly fire is vind ik idd wat onnozel. Maar wat ik ook onnozel vond, is dat geen van de soldaten lijkt te denken aan mikken op het hoofd. Maar misschien kan dat verklaard worden dat deze soldaten geen grondige training gekregen hebben. Toen Hopper en Eleven bij die muur in de Upside-Down waren, merkte Hopper ook al op dat de soldaten een schroefje los leken te hebben. De ene soldaat die ze vingen leek dat alvast te bewijzen. Zou me niet verbazen moesten de meeste soldaten daar een dubieuze achtergrond hebben.

En de leeftijden lijken inderdaad niet helemaal te sporen, maar persoonlijk trek ik me daar wenig van aan. De acteurs kunnen daar iig weinig aan doen.

Oh en in de Humo stond er een artikel over Stranger Things:

(episode 4 spoiler)
De schrijver van dat artikel beweerde dat het stukje verhaal van Eleven die wegliep naar Chicago om daar met een bende uit te hangen, zogezegd fillermateriaal voor seizoen 2 was. Beweerde dat we niks leerden over die groep en dat het "nougatbollen impact had op het verhaal".

Wel als die episode 4 bekijkt, mag die zijn woorden inslikken. :D
-Geheel mijn persoonlijke mening / spoilers incoming :p-

Goh ja… qua storytelling had dat toen ook compleet nul met het verhaal te maken. Idem voor heel seizoen 3. Idem voor heel seizoen 4. Als je een character zo vroeg introduceert, er dan 2,5 seizoenen niks meer mee doet, en dan in je laatste, en zelfs finale, seizoen ineens een “haha gotchu, ze is TOCH belangrijk” moment dropt, dan mag je dat gerust afschuwelijke storytelling noemen.

En honestly, de plot armor helpt ook niet hé. Op een bepaald punt voelt het alsof niemand ooit echt in gevaar is, wat alle stakes onderuit haalt. Als je dan ook nog characters random laat verdwijnen en weer opduiken 'omdat het uitkomt voor het plot', wordt het allemaal nogal… goedkoop.

Alé, het verhaal op zich blijft wel interessant, maar je kan echt niet ontkennen dat Stranger Things dat probleem al vaker heeft gehad…
  • Het hele Russian underground mall plot had totaal geen foreshadowing. Het was er gewoon ineens. Héél groot opgezet, bijna geen payoff.
  • Kali zelf, obviously. Tot nu. Plots.
  • Yuri: “haha comic relief lol grappig!”, en daarna compleet irrelevant.
  • Jason wordt uit het niks superbelangrijk gemaakt, om daarna letterlijk weggeveegd te worden zonder enige thematische impact op de cast.
  • Het hele Suzie-subplot: eerst neergezet als belangrijk, en in S4 teruggebracht tot een throwaway cameo met letterlijk 0 narratief gewicht.

Blijf wel benieuwd in welke richting ze nu gaan :p Maar het blijft voos dat ze dit weer in delen releasen (lees: voor het geld obviously).

Mijn enige minpunt van S5E4 was de sterke plot armour van de mains... Complete chaos op die basis, en Vecna als hij opduikt is dan nog heel mild voor Wills moeder als hij haar in het visier krijgt

Pas op het einde gaan de demogorgons ook het clubje vrienden geen viseren om hen te doden. Wraak voor Vecna's wondes in S4 zeker ... Opdracht 1. vang de kinderen en 2. dood die rebelse tieners die Vecna bijna doodden ... die er vrij lang heel goed vanaf kwamen dus.
En Will to the rescue. Okay zijn arc was niet slecht, overwin je angsten. Maar het ging idd vrij plots en snel. Zie in dat je vrienden altijd je positieve kracht waren, haaks op Vecna die op angst en zwakte teert (van idealieter 10 jarigen). Vond ik wel goed, en ergens eenvoudig.
Will heeft enkel powers dicht genoeg bij de hive en kan dat enkel via de hive, 8 en 11 niet en zijn breder inzetbaar. Het word hen en Max en Holly en de rest tegen Vecna zeker.

De Duffer broers zeiden dat het geen GOT is lees ik in een interview, dus ook in deel 2 zullen er van de mains geen doden vallen zeker.
Ze vonden dat te depri blijkbaar. Er was wel Eddy's dood en Max haar broer, dus never say never.

S5 is een pak geweldadiger na een S4 die al die richting uit ging, maar met grenzen (zie spoiler).
S5E3 was duidelijk vanaf het midden meer luchtiger met die Home Alone vibe, voor mij was dat niets speciaal, maar luchtigheid mag er zeker nog bij zoals in Ep1 bvb. Vond de episodes in regie van de Duffers niet minder dan die van Darabont (Ep3).

S5E1 vond ik zwakst, teveel filler, kon zeker 10 minuten korter. Er is wel zo iets als ST moeheid zeker voor sommigen ... het is back to 80s Hawkins met meer actie en geweld, en meer upside down en ook CGI dus. CGI die ook niet altijd top is wegens budget beperkingen zeker (groot is daarom niet oneindig).

Maar ik blijf het nog wel fun vinden. Hopelijk gaan ze er niet teveel over ofzo in deel2. Waarschijnlijk actie + sentiment.
Buiten Spielberg en Stephen King zie ik ook nog wel soms een John Carpenter vibe, de eerste 2 seizoenen hadden dat wat meer.

Laatst bewerkt:
Ik snap niet goed waarom de term uitmelken hier gebruikt wordt. Er waren toch 5 seizoenen aangekondigd van in het begin? Het is niet dat ze er nog seizoenen bij plakken vanwege het 'succes' zoals andere series.

Is toch al door heen de ganse serie dat Demogorgons enorm weerbaar zijn tegen kogels? Ze hebben effectief meerdere kogels nodig IN hun hoofd om nog maar net KO te gaan en dan zijn ze nog niet eens effectief dood. Hopper moest bv. vorig seizoen ook een zwaard nemen omdat de kogels van zijn AK helemaal niets deden in die gevangenis.

Dat laatste ben ik wel akkoord mee, dat vond ik op het moment zelf ook wel wat frappant :laugh:

Het lijkt mij nog wat vroeg om te zeggen dat Will sterker is dan Eleven. Zijn krachten zijn ook verschillend dan die van Eleven.

Bij Will zat het ook duidelijk in 't kopke dat zijn in zichzelf moest geloven en niet de zwakkeling moest uithangen. :tongue:

Karen doet een demogorgon vluchten met niets meer als een kapotte fles wijn van de Colruyt maar letterlijke 10-tallen schotwonden doen die beesten niets. Make it make sense

er werd ook gehint dat Will toen reeds beperkte controle erover had. Mike heeft het daar expliciet over tegen Will wanneer hij zegt dat Joyce wel een taaie tante is maar op haar eigen een demogorgon afhouden? Waarna Mike dan stelt dat Will misschien meer kan dan enkel door hun ogen kijken en zelf verantwoordelijk was voor het feit dat die Joyce niet aanviel. Misschien was Will dus onbewust ook al die eerdere situaties in hun voordeel aan het hellen.

Nu vluchten zou ik dat zeker niet noemen. De Demo liet Karen eigenlijk gewoon voor dood achter en ging door met waar hij voor gekomen was, Holly.

Het enerveert me mateloos dat in stranger things de acteurs met een bloedneus zo eens met hun hand erover wrijven en dat dat bloed 100% verdwenen is. In realiteit is dat toch een streep vanonder uw neus tot op uw kaakbeenderen?

Het plot armor is een beetje een doorn in het oog ja. Maar ik vind de grimmige sfeer niet slecht en de serie ging nu eenmaal die richting uit. Ik kijk alvast uit naar de laatste afleveringen. Hopelijk een mooi einde.

Het enerveert me mateloos dat in stranger things de acteurs met een bloedneus zo eens met hun hand erover wrijven en dat dat bloed 100% verdwenen is. In realiteit is dat toch een streep vanonder uw neus tot op uw kaakbeenderen?
Als je realisme zoekt in een serie kijk je best een andere me dunkt.

Na een volledige rewatch, waarbij s4 me weer op het puntje van mn stoel liet zitten, eindelijk s5 part 1 uitgekeken. Zat met zeer hoge verwachtingen en daardoor is het misschien een beetje tegengevallen. Het laatste half uur van episode 4 vond ik dan wel weer goed. Dus hopelijk worden de komende afleveringen weer wat beter en spannender richting (hopelijk) een mooie finale.

Volume 1 was boeiend en de audio mix was volgens mij van het beste dat ik ooit al op Netflix heb gehoord.
Continue rumble voor de suspense en sustain, booming shotguns en .50cals voor de breakdown, soundtrack voor de snijdende 80s muziek.
Veel horror heeft best goede audio, hier gecombineerd met warme synths maakt het wat specialer.

Volume 1 was boeiend en de audio mix was volgens mij van het beste dat ik ooit al op Netflix heb gehoord.
Continue rumble voor de suspense en sustain, booming shotguns en .50cals voor de breakdown, soundtrack voor de snijdende 80s muziek.
Veel horror heeft best goede audio, hier gecombineerd met warme synths maakt het wat specialer.
Die synths. Kwijl. Ik weet niet wat het is maar ik kan er geen genoeg van krijgen. De manier ook dat ze het verweven in de drama is pure kunst.

Terug
Bovenaan