Stoppen (minderen) met alcohol

Eh, ik wilde net hier eens kijken en informeren hoe het met de topic starter gaat maar ik zie dat er banned onder zijn naam staat en een streep door zijn nick. Is dit definitief of tijdelijk?
Het was een ban voor één dag.

Edit Crew: post aangepast, warns bespreek je in pm met de moderatie.

Laatst bewerkt door een moderator:
Spijtig genoeg? :unsure:
Ik bedoelde uiteraard dat beter niemand zou drinken achter het stuur maar dat de oudere garde zich hiervan weinig aantrekt.
Grappig dat je werk aanhaalt want ook dit zie ik tetugkomen. Vaak na vrijdag gaa' een groep collegas een paar pinten drinken om vervolgens allemaal met de bedrijfswagen naar huis te rijden en nobody gives a f***.

Ik sla dat cafébezoek de vrijdag dikwijls over als ik met de auto naar het werk ben, ik probeer te zien dat ik per fiets ben dan.
Veel volk die ook overschat hoeveel ge moogt drinken. Ze drinken dan 2 zwaardere bieren en denken dan dat ze nog safe zijn. Dan zou je eigenlijk al zeker een dik uur moeten blijven zitten na de laatste consumptie en nog iets niet-alcoholisch drinken als je wilt safe zitten.

Mensen overschatten zichzelf vaak heel hard. Bovendien is er nog een te groot gedoogbeleid.
Ik weet in mijn buurt plaatsen waar je elke donderdag/ vrijdagavond zeker 10/15 mensen kan betrappen op dronken rijden. De lokale politie weet dit ook maar treed daar niet op omwille van het 'verenigingsleven' niet te fnuiken.

Mensen overschatten zichzelf vaak heel hard. Bovendien is er nog een te groot gedoogbeleid.
Ik weet in mijn buurt plaatsen waar je elke donderdag/ vrijdagavond zeker 10/15 mensen kan betrappen op dronken rijden. De lokale politie weet dit ook maar treed daar niet op omwille van het 'verenigingsleven' niet te fnuiken.
De pakkans en straffen hierbij zijn in belgie wel belachelijk natuurlijk. Velen gaan er ook vanuit dat de kans zo klein is dat als je eens gepakt wordt toch maar die ander 500keer zat kon rijden.

Ik vind dat persoonlijk schandalig.
Bewust met alcohol intox rijden zou imo altijd minstens rijbewijs 14 dagen kwijt moeten zijn.
Nu wordt gsm bij rood ligt vast hebben zwaarder bestraft dan dronken rijden.

Zal de laatste zijn om hierop advies te geven, maar ik wist als tiener al dat alcohol voor mij gevaarlijk was en dat ik eens dronken mij ook geen fluit zou aantrekken van de wetten omtrent dronken rijden, dus ook bewust gekozen om geen rijbewijs te halen en nog nooit een wagen gehad.

Moesten ze gericht controleren aan voetbalkantines dan gaan ze niet veel moeite hebben om mensen te vinden die positief blazen.
Nu controleren ze vooral veel in de eindejaarsperiode en dan weet iedereen dat er veel controle is en zijn ze veel voorzichtiger.

Moesten ze gericht controleren aan voetbalkantines dan gaan ze niet veel moeite hebben om mensen te vinden die positief blazen.
Nu controleren ze vooral veel in de eindejaarsperiode en dan weet iedereen dat er veel controle is en zijn ze veel voorzichtiger.
Dit is misschien vreemd komende van mij, maar ik onderschrijf een opvoering van de alcoholcontroles.
Zelf doe ik 90% van mijn verplaatsingen met de fiets en ik weet ook de momenten dat ik extra moet uitkijken omdat er dan meer dronken bestuurders op de baan zijn dan normaal. Begrijp ook niet goed waarom de controles hier in het dorp waar ik woon quasi altijd uitgevoerd worden rond middernacht terwijl ik weet dat er een resem mannen van middelbare leeftijd zijn die na hun werk enkele pinten komen drinken en vervolgens naar huis rijden.

Dit is misschien vreemd komende van mij, maar ik onderschrijf een opvoering van de alcoholcontroles.
Zelf doe ik 90% van mijn verplaatsingen met de fiets en ik weet ook de momenten dat ik extra moet uitkijken omdat er dan meer dronken bestuurders op de baan zijn dan normaal. Begrijp ook niet goed waarom de controles hier in het dorp waar ik woon quasi altijd uitgevoerd worden rond middernacht terwijl ik weet dat er een resem mannen van middelbare leeftijd zijn die na hun werk enkele pinten komen drinken en vervolgens naar huis rijden.
Ik ben van dezelfde mening! Ik heb nu letterlijk een kleine 650.000 km's in mijn 'kieten' met de auto sinds 2010 en nog nooit tegengehouden, gecontroleerd of moeten blazen. En ik heb in Gent gewoond, in Antwerpen gewerkt en nu woon ik ook in het landelijke West-Vlaanderen en ga uit in Brugge, Gent, Leuven,...

Zelfs toen ik 's morgensvroeg mijn eerste auto in het schroot heb gereden, niet moeten blazen ondanks de politie er bij moest komen voor schade aan derden. (En nee, had niets op, had de vroege shift, was in de winter en gewoon door ijsvorming door de bocht gegaan aan misschien wel niet de meest aangepaste snelheid en zo een paar bomen op een privé terrein geraakt.... letterlijk 300 meter voor de parking van mijn toenmalige werkplaats.... en was ook de laatste dag dat ik daar sowieso ging werken. 😅

Laatst bewerkt:
In 16j rijden 1keer moeten blazen.
Maar niet vergeten als je een ongeval hebt, je ook moet blazen.
Sorry 2keer, zwaar ongeval gehad op 16j en heb toen ook moeten blazen.

Ondertussen 2,5 jaar al gestopt met alcohol drinken. Ik dronk eigenlijk nooit om me plezant of ontspannen te voelen, de momenten dat ik dat was na een paar pinten die waren vaak toch kort en werden snel afgestraft door een kater.

Mijn vrouw mist soms wel eens de gezelligheid die er soms ontstond na samen een paar drankjes te nuttigen, ik merk ook dat ik op die momenten dat zij dan drinkt en ik niet ik iets gereserveerder ben dan voorheen. Er ontstaat dan een soort disbalans. Vooral op vakantie. Zal een combinatie zijn dan van setting etc, who knows.

Gezondheidsvoordelen zie ik op dit moment niet. Als ze me vragen of ik een verschil merk tov van voorheen dan zeg ik ja. Ik heb geen katers meer. Voor de rest merk ik geen verandering maar dat zal mss wel komen omdat ik niet zo zwaar dronk.

Het enige dat ik soms eens mis is de smaak van een goeie rokerige whisky. Wijn mis ik totaaaal niet. Heb nog wel eens een paar keer genipt om wat flessen te selecteren voor ons trouwfeest maar dat smaakte echt naar bucht allemaal, ook de betere namen.

Ik bedoelde uiteraard dat beter niemand zou drinken achter het stuur maar dat de oudere garde -die het verstand van ne mongool hebben- zich hiervan weinig aantrekt.
Ik heb uw post aangepast. Ik ken genoeg mensen van de oude garde die anno 2025 nooit nog dronken als chauffeur zullen rondrijden. Eerlijk? Zelfs veruit de meerderheid doet dat niet meer. (uit mijn eigen omgeving)

En ik heb wel -als uitzondering hier op BG?- meermaals mogen blazen de afgelopen jaren tijdens de nachtelijke uurtjes. Ik heb altijd wel pech. Nu ja wat is pech? Ik drink nooit als ik rijd: Dus ze mogen mij controleren :D

Laatst bewerkt:
Ondertussen 2,5 jaar al gestopt met alcohol drinken. Ik dronk eigenlijk nooit om me plezant of ontspannen te voelen, de momenten dat ik dat was na een paar pinten die waren vaak toch kort en werden snel afgestraft door een kater.
Ik drink af en toe thuis in de zetel max 2 gin tonics (al is het nu alweer geleden van januari). Dat haalt mijn stressniveau naar beneden. En van 1 of 2 Gin Tonics daar heb ik de dag nadien nooit ne kater van.

Bier = maagkrampen tem de dag nadien. Ik kan er echt niet tegen.
Wijn = ça va maar Gin Tonic drink ik liever en van wijn heb ik al vrij snel achteraf wel ne halve kater van.

Ik drink af en toe thuis in de zetel max 2 gin tonics (al is het nu alweer geleden van januari). Dat haalt mijn stressniveau naar beneden. En van 1 of 2 Gin Tonics daar heb ik de dag nadien nooit ne kater van.

Bier = maagkrampen tem de dag nadien. Ik kan er echt niet tegen.
Wijn = ça va maar Gin Tonic drink ik liever en van wijn heb ik al vrij snel achteraf wel ne halve kater van.
In wijn/bier zitten toch meer additieven dan in Gin denk ik. Gin heeft minder neveneffecten dan andere drank.
Van whiskey ben ik ook al serieus ziek geweest. Maar ik ben meer geneigd om dat puur te drinken terwijl gin altijd verdund is met tonic.

Ik was gisteren gaan lopen, en tijdens of zelfs na een toerke lopen heb ik al sneller last van "het zuur" , daarbovenop een Duvel drinken is toch niet zo'n goed idee, ik heb me dan een Rennie moeten nemen nadien.

Waarschijnlijk is dit nog te vroeg om er iets over te zeggen, maar het verbaast mij welke impact die bijeenkomsten van de AA op mij hebben. Heb lang de boot afgehouden omdat ik dat clichébeeld had van een zelfhulpgroep die zwaar leunde op religie terwijl ik een atheïst ben en dan nog van het type dat denkt dat je zelf alles moet oplossen. Daarnaast kon ik me nog wijsmaken dat mijn drinken wel veel was maar dat ik het redelijk in de hand had en niet de klassieke alcoholist was; terwijl als ik nuchter na ga: gevochten, gelogen, werk verloren, niet weten in welke stad je wakker wordt, in stations en op straat geslapen, geldproblemen, vrouw bedrogen, kan er allemaal een vinkje achter zetten.

Denk dat de kracht van de AA zit in een gegeven dat iemand in een van de bijeenkomsten aanhaalde: u vrouw heeft u buitengesmeten, de kinderen spreken niet tegen u, de baas heeft u op straat gezet, familie en echte vrienden hebt ge niet meer en als ge aan de toog praat om te stoppen met alcohol lachen u zogezegde kameraden u uit; dit is de enige plaats waar ge nog uw verhaal kunt doen zonder vooroordeel.

Enfin, zo meteen naar een extra meeting want gisteren was een lastig dagje, droog gehouden maar wil zeker zijn dat het ook ze blijft.

Geen alcohol probleem (meer) hier. De laatste tijd durfde ik nog eens een tripeltje drinken op restaurant. Sinds kort nu de 0% genomen en kan er eigenlijk even hard van genieten.

Aanrader

Hoe gaat het over het algemeen?
Vorige week twee lastige dagen waardoor ik nu in totaal twee dagen gedronken heb sinds 27/07.
Nu begin ik aan dag vijf zonder alcohol of tabak.
Merk vooral de craving naar roken en die is nogal sterk 's morgens bij de eerste koppen koffie. Later op de dag kan ik me meestal genoeg afleiden om er niet echt last van te hebben.
Beetje nerveus nu omdat ik straks een eerste afspraak heb met een psycholoog. Ze had me eerst afgewezen omdat mijn problematiek te zwaar is, maar na verder contact zag ze het nu toch zitten om al eens te werken aan mijn stressbestendigheid, zodat ik wat andere copingmechanismen leer ipv dadelijk te drinken.

Vorige week twee lastige dagen waardoor ik nu in totaal twee dagen gedronken heb sinds 27/07.
Nu begin ik aan dag vijf zonder alcohol of tabak.
Merk vooral de craving naar roken en die is nogal sterk 's morgens bij de eerste koppen koffie. Later op de dag kan ik me meestal genoeg afleiden om er niet echt last van te hebben.
Beetje nerveus nu omdat ik straks een eerste afspraak heb met een psycholoog. Ze had me eerst afgewezen omdat mijn problematiek te zwaar is, maar na verder contact zag ze het nu toch zitten om al eens te werken aan mijn stressbestendigheid, zodat ik wat andere copingmechanismen leer ipv dadelijk te drinken.
Doe zo voor man he komt er wel., heb ook een problematiek slaapmedicatie het is een hel om eraf te geraken

Terug
Bovenaan