Stoppen met roken

Beraldo

Member
Mijn moeder wil graag stoppen met roken en zag tijdens het scrollen op Facebook een soort fluitje waar je aan moet inhaleren om cravings te verminderen. Heeft iemand hier ervaring mee?

Zelf nog niet geprobeerd, maar ik heb hier sowieso mijn bedenkingen bij.

Uiteindelijk start het bij een echte wilskracht om te stoppen en dat kan dan aangevuld worden met allerlei middelen.

Voor mezelf is het gelukt door over te schakelen naar vapen en dan stelselmatig de hoeveelheid nicotine in de vloeistof af te bouwen. Dan uiteindelijk 2 maand met 0mg nicotine gevaped en nu vandaag is het 3 maand zonder vapen volledig!

Ik mis het nog iedere dag :smurf:

Als er een magische oplossing was die voor iedereen werkt, zou die veel meer aandacht krijgen.
Roken is een verslaving en iedereen gaat daar anders mee om. Er zijn meerdere methoden om te stoppen maar je kan nooit op voorhand weten of het voor persoon x gaat werken. Zelfs als het een placebo is, zal het voor sommige mensen werken...

Het "fluitje" waar je het over hebt is waarschijnlijk zo'n "ademhalingstool" die ook verkocht wordt als anti-stress, voor mindfullness, meditatie, ... Lijkt mij vooral een soort placebo ding maar zie hierboven, het kan werken maar is heel persoonsafhankelijk.

Mijn man had bij stoppen met roken wel last van 'niks meer in zijn handen hebben', en die nam in de plaats van een sigaret een stokje zoethout (wat met wat goeie wil ook wel een beetje een smaak heeft die in de richting van een sigaret gaat). Hij ging dan soms mee met rokende collega's naar buiten en nam dan zoethout mee, en/of at drop (ook beetje aparte smaak die voor hem vervanging voor de sigarettensmaak was). Hij is ondertussen bijna 15 jaar gestopt en nog altijd heel blij mee, ik zie die nooit meer opnieuw starten. Denk niet dat hij er soms nog zin in heeft.

Ik hoorde deze week een podcast over stoppen met nagelbijten. Daarin werd gesproken over 'vies smakende nagellak' en dingen die je zouden helpen het nagelbijten af te leren, maar dan blijf je denken aan 'ik mag niet nagelbijten'. De psycholoog raadde eerder aan het te vervangen door iets positiefs of 'niet schadelijk', een alternatief gedrag om in de plaats te doen. Vb. fidget ring. Denk dat het voor roken ook zo kan werken. Misschien dat zo'n fluitje of ademhalingstool ook wel zo'n type vervanging kan zijn.

Laatst bewerkt:
Ik moest enkel een DVD van Allen Carr kijken om van het roken af te geraken.
Toen ik éénmaal besefte waarom ik rookte was het heel gemakkelijk en ik heb het sindsdien geen moment meer gemist...

Mijn man had bij stoppen met roken wel last van 'niks meer in zijn handen hebben', en die nam in de plaats van een sigaret een stokje zoethout (wat met wat goeie wil ook wel een beetje een smaak heeft die in de richting van een sigaret gaat). Hij ging dan soms mee met rokende collega's naar buiten en nam dan zoethout mee, en/of at drop (ook beetje aparte smaak die voor hem vervanging voor de sigarettensmaak was). Hij is ondertussen bijna 15 jaar gestopt en nog altijd heel blij mee, ik zie die nooit meer opnieuw starten. Denk niet dat hij er soms nog zin in heeft.

Ik hoorde deze week een podcast over stoppen met nagelbijten. Daarin werd gesproken over 'vies smakende nagellak' en dingen die je zouden helpen het nagelbijten af te leren, maar dan blijf je denken aan 'ik mag niet nagelbijten'. De psycholoog raadde eerder aan het te vervangen door iets positiefs of 'niet schadelijk', een alternatief gedrag om in de plaats te doen. Vb. fidget ring. Denk dat het voor roken ook zo kan werken. Misschien dat zo'n fluitje of ademhalingstool ook wel zo'n type vervanging kan zijn.
Zo is mijn vader 40 jaar geleden ook gestopt.
Van groene michel naar een leeg pakje met zoethout op maat gesneden van een sigaret.
Na een paar weken was dat zelfs niet meer nodig

Hulpmiddelen zijn nice, maar het is vooral de wil om te stoppen die telt. Ik ben cold turkey gestopt op mijn 31 nadat ik jaren ALLE hulpmiddelen geprobeerd had. Lasertherapie, hypnose, alle soorten pleisters, nicotinepijpjes, sjieken, tot zelfs een antidepressivum toe. Na de lasertherapie (in Oostende) kreeg ik te horen: proficiat, u bent gestopt met roken, dat is dan 150 euro.

Cool, merci!!

Ik ben tot in Jabbeke geraakt en daar heb ik me een pak saffen gekocht op de snelweg :lol:

Terug
Bovenaan