Mijn man had bij stoppen met roken wel last van 'niks meer in zijn handen hebben', en die nam in de plaats van een sigaret een stokje zoethout (wat met wat goeie wil ook wel een beetje een smaak heeft die in de richting van een sigaret gaat). Hij ging dan soms mee met rokende collega's naar buiten en nam dan zoethout mee, en/of at drop (ook beetje aparte smaak die voor hem vervanging voor de sigarettensmaak was). Hij is ondertussen bijna 15 jaar gestopt en nog altijd heel blij mee, ik zie die nooit meer opnieuw starten. Denk niet dat hij er soms nog zin in heeft.
Ik hoorde deze week een podcast over stoppen met nagelbijten. Daarin werd gesproken over 'vies smakende nagellak' en dingen die je zouden helpen het nagelbijten af te leren, maar dan blijf je denken aan 'ik mag niet nagelbijten'. De psycholoog raadde eerder aan het te vervangen door iets positiefs of 'niet schadelijk', een alternatief gedrag om in de plaats te doen. Vb. fidget ring. Denk dat het voor roken ook zo kan werken. Misschien dat zo'n fluitje of ademhalingstool ook wel zo'n type vervanging kan zijn.