Waarschijnlijk is dit nog te vroeg om er iets over te zeggen, maar het verbaast mij welke impact die bijeenkomsten van de AA op mij hebben. Heb lang de boot afgehouden omdat ik dat clichébeeld had van een zelfhulpgroep die zwaar leunde op religie terwijl ik een atheïst ben en dan nog van het type dat denkt dat je zelf alles moet oplossen. Daarnaast kon ik me nog wijsmaken dat mijn drinken wel veel was maar dat ik het redelijk in de hand had en niet de klassieke alcoholist was; terwijl als ik nuchter na ga: gevochten, gelogen, werk verloren, niet weten in welke stad je wakker wordt, in stations en op straat geslapen, geldproblemen, vrouw bedrogen, kan er allemaal een vinkje achter zetten.
Denk dat de kracht van de AA zit in een gegeven dat iemand in een van de bijeenkomsten aanhaalde: u vrouw heeft u buitengesmeten, de kinderen spreken niet tegen u, de baas heeft u op straat gezet, familie en echte vrienden hebt ge niet meer en als ge aan de toog praat om te stoppen met alcohol lachen u zogezegde kameraden u uit; dit is de enige plaats waar ge nog uw verhaal kunt doen zonder vooroordeel.
Enfin, zo meteen naar een extra meeting want gisteren was een lastig dagje, droog gehouden maar wil zeker zijn dat het ook ze blijft.