Stoppen (minderen) met alcohol

"Jezelf belonen" zit er ook wat ingebakken hé. Als je jezelf wil belonen met iets lekker betekent dat zelden dat je een appel gaat eten of een glas water gaat drinken.
Zoals de vorigen al aangaven moet jezelf belonen niet directs iets ongezond zijn. Als ik het de rest van de maand volhou om niet te drinken ga ik mezelf volgende maand belonen met een nieuw paar pantoffels (huidige vallen zowat uit elkaar) en een re-activatie van mijn playstation abbo. Als ik daarna het niet drinken volhou dan is het sparen voor een nieuwe grafische kaart (zit nu met een GeForce GTX 1660 SUPER en merk dat deze zijn beste tijd wel gehad heeft).

Zoals je ziet spreek ik al niet meer over stoppen met roken, met dat laatste ben ik vandaag gefaald (plots geld op rekening). Wel aan zesde dag nuchter begonnen en van plan om dat vol te houden. Zoals vorige keren ook deze keer gemerkt dat het stoppen met roken voor mij lastiger is. Al drie keer Allen Carr gelezen, maar die heeft weinig vat op mij.

Misschien ook wel nuttig om de lat voor beloningen een beetje hoger te leggen. Ik heb soms de indruk dat sommigen elke week of twee weken wel iets gedaan hebben waarvoor ze een beloning verdienen.

Ik weet niet wat voor supermensen jullie zijn, maar ik kan me weinig indenken dat ik doe dat een beloning waard zou zijn. Het is al werk genoeg om de basis in orde te hebben

Misschien ook wel nuttig om de lat voor beloningen een beetje hoger te leggen. Ik heb soms de indruk dat sommigen elke week of twee weken wel iets gedaan hebben waarvoor ze een beloning verdienen.

Ik weet niet wat voor supermensen jullie zijn, maar ik kan me weinig indenken dat ik doe dat een beloning waard zou zijn. Het is al werk genoeg om de basis in orde te hebben

Ben ik het niet mee eens om eerlijk te zijn. Van een verslaving af komen is ontzettend moeilijk en als je de moed erin houdt met af en toe eens een beloning, kan het zo maar betekenen dat de burger moed houdt! Slagingskans wordt kleiner als je strenger voor jezelf wordt (en allerlei roadblocks opwerpt). Je hebt net iets moeilijks gedaan, je gedachten laten gaan over fijne dingen die je in het vooruitzicht hebt, doet je focussen op de horizon, wat een welkome afwisseling is, en geeft wat afleiding en is ook een leuk om over te denken.

Dus, als jij al moeite hebt om de basis in orde te hebben, zoals veel mensen met jou, heb je misschien eerder een aanmoediging nodig dan een straf of een extra zelfgecreëerd probleem, moeilijkheid. Je doet al zo je best, waarom moet daar een straffe limiet op staan? Wat is er mis met een beloning? Helemaal niets toch? Beloon jezelf eens. Als je zo streng bent voor jezelf kan ik me niet voorstellen dat een beloning snel uit de hand loopt.

Misschien begrijp ik het verkeerd, maar spreek je jezelf hier niet tegen?
Als je het al werk genoeg vindt om de basis in orde te hebben, waarom zou je de lat voor beloningen dan hoger leggen?
Voor mij mag iedereen die erin slaagt om werk, huishouden en eventuele opvoeding te combineren zonder al te veel problemen, best een schouderklopje mogen krijgen.

Misschien begrijp ik het verkeerd, maar spreek je jezelf hier niet tegen?
Als je het al werk genoeg vindt om de basis in orde te hebben, waarom zou je de lat voor beloningen dan hoger leggen?
Voor mij mag iedereen die erin slaagt om werk, huishouden en eventuele opvoeding te combineren zonder al te veel problemen, best een schouderklopje mogen krijgen.

Vin je wel karig bezig hoor…..

Ik heb het gevoel dat hier matigen en stoppen ook door elkaar gebruikt wordt. Afgelopen zaterdag heb ik ook op een festival gedronken na een drogere periode. Reken maar dat het zalig was.

Ik heb het gevoel dat hier matigen en stoppen ook door elkaar gebruikt wordt. Afgelopen zaterdag heb ik ook op een festival gedronken na een drogere periode. Reken maar dat het zalig was.
Denk niet dat dat een probleem hoeft te zijn, voor sommigen die willen matigen kunnen de tips van diegene die volledig willen stoppen helpen en visa versa.
Gisteren weer naar de vergadering geweest en iemand haalde dat daar ook aan voor een nieuwkomer. Wij gaan hier u niet leren hoe je één of twee drankjes kunt drinken op een avond, want die kennis hebben wij niet, als we dat wel wisten dan zouden we hier ook niet zitten want dan was er geen probleem.

"Jezelf belonen" zit er ook wat ingebakken hé. Als je jezelf wil belonen met iets lekker betekent dat zelden dat je een appel gaat eten of een glas water gaat drinken.
Als ik er een zware fietsrit opzitten heb, dan kan ik enorme dorst hebben nadien, zeker wanneer het warm is. Steekt gewoon tegen om dan de hele tijd water en cola te drinken. Liever een wijntje en een biertje dan, dat smaakt beter. Volgens mij is dat ook niet ongezonder dan liters cola (zero) te drinken. Ik zal wel afwisselen dus niet de hele tijd wijn drinken uiteraard maar zo eens een glas ter afwisseling kan smaken.

Ik zit hier nu in Frankrijk om te fietsen en daar hoort toch zo nu en dan een wijntje bij :-) Anders is het ook geen vakantie, dan is het alleen maar inspanning en geen ontspanning. Er moet een balans zijn, zo alleen maar drinken is ook niks voor mij.

Als ik er een zware fietsrit opzitten heb, dan kan ik enorme dorst hebben nadien, zeker wanneer het warm is. Steekt gewoon tegen om dan de hele tijd water en cola te drinken. Liever een wijntje en een biertje dan, dat smaakt beter. Volgens mij is dat ook niet ongezonder dan liters cola (zero) te drinken. Ik zal wel afwisselen dus niet de hele tijd wijn drinken uiteraard maar zo eens een glas ter afwisseling kan smaken.

Ik zit hier nu in Frankrijk om te fietsen en daar hoort toch zo nu en dan een wijntje bij :) Anders is het ook geen vakantie, dan is het alleen maar inspanning en geen ontspanning. Er moet een balans zijn, zo alleen maar drinken is ook niks voor mij.
Als ik een heel zware inspanning heb gedaan smaakt gekoeld water (al dan niet gebruist) nog het beste, maar daarna wel een frisse pint of een IPA.

Ik spreek nu uit ervaring (20 jaar oud en dikwijls dronken vs 50 jaar en 99% van de tijd sober).

Als ik maanden niks drink en ik drink plots 2 of 3 vodka's (ik heb al +-30 jaar geen vodka meer gedronken maar ik neem dit even als voorbeeld :)) dan is dat gewoon leuk. Mijn stressniveau is nihil, ik moet lachen om mijn eigen idiote praat en het feit dat ik een beetje zwalp. Ik heb plezier en alles is fantastisch! Ik voel mij ook helemaal niet ziek (ook achteraf niet). Ik slaap nog ok (al is het niet super). Ik heb achteraf dan ook van niks spijt. Als ik er dan echter 4 of meer drink. Dan ben ik gewoon ziek en heb ik er niks aan.

Echter na een tijdje went dat en heb ik er 4 nodig ipv 2 of 3 voor hetzelfde effect. Ik ben dan wel niet meer ziek er van en ik heb weer plezier! Hoera! Maar (en nu komt het) na een tijdje heb ik er 5, 6 , 7 ... nodig. Ik ben tot 13 (!) vodka shots geraakt (zo van die kleine glasjes hé geen grote voor de verduidelijking ;)) in mijn jongere jaren zonder er ziek van te worden, en zonder echt te crashen (ik stond toen nog gewoon rechtop en mentaal was ik nog gewoon 95%).

Kamikaze-drink-4.jpg.webp

Dat is het grote gevaar van alcohol. Je wordt er aan verslaafd als je het te dikwijls achter elkaar consumeert, het went na een tijdje en je hebt steeds meer en meer nodig voor eenzelfde effect.

Anno 2025 drink ik nog wel eens een glaasje wijn of Gin Tonic. Maar verslaafd kan ik mij niet meer noemen. Ik heb het laatste half jaar misschien hoop en al 5 wijntjes gedronken? Als het al zoveel is. En dat is OK hé. Maar je moet zien dat je er voldoende tijd tussen laat zodat het niet went.

Laatst bewerkt:
Ik heb ook nog gehad dat ik op verlof wel 10-15 alcoholconsumpties (gin tonic of andere cocktails, vodka, wijn, bier,…) kon drinken op een dag , en ziek was ik daar ook niet van, als dat een beetje gespreid was op mijn dag.
Dat was dan in een all-in, in een normaal hotel of appartement zou ik nooit zo veel drinken dag na dag, want dat zou te kostelijk worden, maar in een all-in wil je het er natuurlijk maximaal uithalen.
Op den duur word ik dan dan wel angstig/nerveus als ik nog nuchter onder de mensen kom.

Was net geen drie weken nuchter tot gisteren een kut-dag kwam en ik terug begon te drinken. Toen ik opstond was er nog drank, dus weer beginnen drinken. Heb het geluk dat ik een goed weekend had en daarmee zowat alle taakjes voor deze week al gedaan had.
Vandaag is om zeep. Ben nu wat series aan het selecteren om te bingewatchen de komende dagen, zodat ik genoeg afleiding heb om niet te hervallen in het drinken.

Was net geen drie weken nuchter tot gisteren een kut-dag kwam en ik terug begon te drinken. Toen ik opstond was er nog drank, dus weer beginnen drinken. Heb het geluk dat ik een goed weekend had en daarmee zowat alle taakjes voor deze week al gedaan had.
Vandaag is om zeep. Ben nu wat series aan het selecteren om te bingewatchen de komende dagen, zodat ik genoeg afleiding heb om niet te hervallen in het drinken.

Toch goed gedaan. Vallen en weer opstaan: precies dat is de uitdaging. Het zal vast nog een keer gebeuren, waarna je het weer probeert.
Je bent goed bezig!

Toch goed gedaan. Vallen en weer opstaan: precies dat is de uitdaging. Het zal vast nog een keer gebeuren, waarna je het weer probeert.
Je bent goed bezig!
Vallen en weer opstaan, het eeuwige gewissel van goede dagen en slechte dagen, verhaal van mijn leven. Ben echt jaloers op mensen waarbij hun leven een stabiele stroom lijkt te zijn.

Straf jezelf niet voor de herval, maar feliciteer jezelf voor de drie weken dat je wel nuchter was. Je hebt eveneens voornemens om terug 'dag 1' te starten. Vallen en opstaan hoort er bij, maar evolutie is evolutie. Je zal merken dat de drogere periodes langer worden en dat het drankgebruik op de 'kutdagen' ook minder zal zijn tov vroeger. Maar hou vol.:)

Vandaag was lastig. Goede week achter de rug, goede dag ook tot in de namiddag mijn partner langskwam om de hond te halen. Terwijl we (ik, zij en mijn broer) aan het praten waren vernam ik dat mijn broer al enkele keren met haar en een deel van mijn schoonfamilie naar een privépark geweest zijn waar ze de honden vrij kunnen laten lopen.
Dus terwijl ik van mijn schoonfamilie niets meer gehoord of gezien heb en mijn stiefzoon amper een uur in totaal heb gezien sinds mijn vrouw (tijdelijk?) vertrok, heeft mijn broer al enkele namiddagen bij hun doorgebracht. Heb niets laten merken, maar het kwam wel aan toen ik de deur sloot. Drang was groot om drank te gaan halen, maar in plaats daarvan heb ik iets gegeten en ben ik een uur gaan slapen.

Om nog even terug te komen op die beloningen voor jezelf. Dat moeten in feite geen fysieke zaken zijn of diensten. Er zijn drie zaken die ik graag doe ter ontspanning: gamen, films & series en lezen. Mijn dagelijkse beloning is dat ik 's avonds na het eten, afwas en hond uitlaten, helder genoeg ben om alle drie nog te doen en de volgende ochtend fit ben als mijn wekker afloopt.

Heel knap Mormel, je kan mega trots zijn op jezelf. Die avond had zo maar anders kunnen verlopen en zo vreemd was dat ook niet geweest.

Wat de beloning ook is: wees er niet krenterig mee.. het is een aanmoediging om ermee door te gaan en misschien heb je er redelijk wat van nodig om het vol te kunnen houden. En je hebt ‘m meer dan verdiend!

En wie weet kan je jouw broer en jouw partner tzt eens laten weten wat dit met je doet.

@June:
Bedankt. Ergens denk ik ook dat het aangeeft dat het tijdelijk apart wonen, ook effectief tijdelijk is. Zo heeft ze gisteren ook aan mijn vader gevraagd of hij nog enkele stukken wou printen (3d) voor een vriendin van haar. Langs de andere kant zie ik dit misschien te optimistisch en zet ze gewoon de scheiding niet in om mij niet in de dieperik te duwen.
Maar inderdaad, gisteren had helemaal anders kunnen verlopen.

Het doet me er zo maar aan herinneren hoe fragiel de nuchterheid in het begin is en hoe weinig stress er nodig is om te hervallen. Morgen een sollicitatie gesprek en donderdag een andere afspraak, beide in Leuven en weet nu al dat ik zeker met de fiets zal gaan omdat beide afspraken wat stress met zich meebrengen en Leuven op zich een stevige trigger voor mij is (ongeveer 8 jaar ginds gewoond terwijl ik stevig dronk, dus ken de meeste kroegen wel).

Terug
Bovenaan