@MasterSheev: begrijp wat je zegt.
Excuses voor mijn idiote berichten hierboven. Vorige week dinsdag weer stevig beginnen zuipen tot en met deze dinsdag, met als dieptepunt wakker worden in Luik terwijl ik in Leuven van de trein moest. Was weer een aardige week.
Woensdag: zweet dag (op een of andere manier is dat het enige fysieke afkickverschijnsel dat ik heb).
Donderdag koelkast vol gestoken met voedsel, voorraadkasten aangevuld, alle rekeningen betaald voor deze maand en de overschot van het geld naar mijn partner gestort. Heb nog tabak voor drie dagen, maar daarna kan ik niets meer bijkopen.
Voor mij is dit een vrij efficiënte methode om met zowel drinken als roken te stoppen alleen ben ik steeds hervallen na enkele weken.
Om wat meer handvaten te krijgen AA opgezocht en gezien dat ze dinsdag een meeting hebben in de nabije stad. Liet dit vroeger steeds links liggen omdat ik in de veronderstelling zat dat dit stevig gekoppeld werd aan geloof, maar nu op hun site gezien dat ze openstaan voor elke levensovertuiging, dus ga het dinsdag hopelijk een kans geven.
Stevige stok achter de deur is dat mijn psychiater me eigenlijk wilt laten opnemen maar ik zie niet in hoe ik een opname zou kunnen betalen naast de vaste kosten van een huis dat ik moet afbetalen.
Geen probleem, en herken de situaties waarin je je hebt gevonden (het op de trein in slaap vallen, de berichten die je achteraf wat beklaagd) maar al te goed. Nu besef ik dat ik niet echt heb geschreven wat mij uiteindelijk heeft geholpen of hoe ik mijn situatie heb aangepakt; in 2022 een doktersafspraak gemaakt na een toch wel situauie waar ik niet bepaald trots op was. Daar voor de eerste keer twee maanden 'cold turkey' gestopt doormiddel van Antabuse. In deze periode eindelijk wat 'nuchterder' kunnen beginnen denken en inderdaad begonnen met sporten.
Tijdens deze sportmomenten heb ik me altijd, en zelfs tot nu nog steeds, wat afgezonderd; het is voor mij geen sociaal gebeuren maar gewoon een innerlijk gesprek met mezelf. Hierin beginnen inzien dat de antibuse enkel maar de symptomen bestreed, maar niet de waarlijke reden fixte waarom ik dronk. Plus ik sliep werkelijk verschrikkelijk door die pillen, of toch de meest crazy dromen en nachtzweten. Hiermee gestopt en dan inderdaad een periode met hervallen gehad, maar deze waren bijlange niet meer in de zwaarte waarin ik in eerste instantie zat.
Uiteindelijk werden de drogere periodes langer, het sporten bleef een constante, ik zag mijn lichaam veranderen, ik kreeg meer en meer inzichten in mijn triggers etc. Dus er was progressie, met vallen en opstaan, maar progressie nonetheless. Vorig jaar me dan beginnen inzetten voor vrijwilligerswerk, mezelf skills aanleren via Youtube filmpjes om mijn huis zelf op te leren opknappen. Het drinken bleef wel, soms wel te veel, maar toch in de zin dat het voor velen nog normaal zou lijken. Geen flessen vodka meer per dag zoals vroeger. Heel af en toe een uitschuiver, maar gelukkig dan altijd thuis in een veilige omgeving en de dag er na kon ik dan de draad terug oppikken.
Zoals in het topic van verslavingen ik enkele dagen ook heb omschreven; worstel ik ook met een eetstoornis sinds 2015. Na dat mijn ex het plots was afgebolt enkele maanden geleden is die weer volledig de bovenhand beginnen nemen en heb ik inderdaad toch ook weer even moeite gehad met alcohol. Uiteindelijk een goede 2 maanden geleden een volledige break down gehad bij mijn ouders en familie en alles op tafel gesmeten. En op die manier dan psychologische hulp gaan zoeken.
Nu in hindsight een move die ik ook veel te lang heb uitgesteld, en nu die emoties van die break up al grotendeels wat op de achtergrond zijn geraakt kan ik ook wel weer in perspectief plaatsen van hoe ver ik ben gekomen. Ondertussen ook op het punt gekomen dat ik voor mezelf inzie dat die fomo over nooit meer alcohol te drinken eigenlijk totaal overbodig en mentale bullshit is, omdat ik mijn leven eigenlijk al dus danig hieraan heb aangepast dat het eigenlijk geen gevolgen meer heeft. Of met andere woorden; het doorbraak punt dat ik voor mezelf besef dat volkomen niet meer drinken me eigenlijk geen moeite meer kost en ik de voordelen zie tov het proberen matigen met uitschuivers en de kans dat ik dan volledig herval in mijn gewoonten.
Nu zoals ik zeg; aan de hand van mijn zelfreflectie tijdens het sporten, tijdens de klusjes in mijn huis uitvoeren in combinatie met de studies van Carl Gustav Jung te bestuderen en te proberen toepassen ben ik ongeveer 90% doorheen mijn psyche geworsteld. Het is enkel voor die laatste 10% te ontrafelen dat ik nu externe hulp heb gezocht. En onze sessies gaan zelfs niet eens over alcohol of over mijn eetstoornis, maar letterlijk over mijn zelfbeeld en verleden. Confronterend, hard,... maar zo de moeite waard.
Maar dus over het algemeen wat mij heeft geholpen, maar dus op een serieus lange tijdsperiode:
- Sporten
- vrijwilligerswerk
- nieuwe skills aanleren
- >voornamelijk zelfreflectie tijdens het uitvoeren van voorgaande bezigheden
- Carl Gustav Jung
- psycholoog
Hang on en veel succes!