Stoppen (minderen) met alcohol

Ik heb eig nooit veel gedronken. Denk dat ik op een jaar nog geen 100 standaardglazen drinken, en sinds ik adhd-medicatie gebruik ben ik na 2 glazen echt al op de grens tussen gezellig en zeveraar.
Voor mij is alcohol gewoon een puur sociaal gegeven. Ik kan me niet voorstellen dat ik ooit verslaafd zou geraken aan alcohol. Dan zijn er toch heel wat verslavingen die leuker zijn. :oi22:

Er is ook een segment zware probleemdrinkers met een rijk sociaal leven (dankzij alcohol)
Gemeentepolitiekers? :unsure:

Soit hier was den trigger de werkdruk net voor burnout. Elk weekend keihard in de drank vliegen om te vluchten. Tis voor iedereen anders maar na burnout feitelijk amper tot geen alcohol consumptie meer. Enkel op sociale verplichtingen drink ik wel nog eens een glas of als ik op verlof ergens ben maar doordeweek of in het weekend raak ik geen druppel aan.

...

Het feit dat je aangeeft dat je dit inderdaad al enkele malen hebt genomen en er telkens op hebt gedronken op den duur, is het inderdaad geen slecht idee om AA eens te proberen. Verder zou ik inderdaad dat werken sowieso voorlopig achterwege laten; maar vrijwilligerswerk (genre wat social werk) die voor mij nu in een volledig andere genre zit dan mijn eigen werkveld kan ik wel aanraden. Je hebt er geen plichten van dus ook niet zozeer stress, je hebt er massale dankbaarheid en voldoening van en het is gewoon goed om wat social contact te hebben.
Vrijwilligerswerk is inderdaad een goede tip. Heb dit vorig jaar een tijd gedaan bij een hulporganisatie waar ik tuinonderhoud deed, was wel fijn en dankbaar maar omdat ik nog regelmatig dronk was ik ook dikwijls afwezig waardoor ik het zelf heb stopgezet zodat ze een betrouwbaarder persoon konden zoeken. Momenteel beperk ik mijn vrijwilligerswerk door een of tweemaal per week zwerfvuil te gaan rapen in de gemeente, lekker op mijn eentje en als het een dag slecht gaat doe ik het de volgende dag (doe dit al enkele jaren).
Hou het zeker op mijn lijstje om dit over enkele maanden misschien uit te breiden.

@June: dat stoppen met twee verslavingen tegelijkertijd, daar lees ik de laatste tijd twee meningen over. De eerste is de oude dat dit te zwaar zou zijn en dat je eerst moet focussen op het ene, de meer recente mening is dat het slaagpercentage hoger ligt als je beide tegelijkertijd aanpakt omdat ze bij sommige personen zo verweven zijn.
Trouwens, nu Frank vorig jaar de prijs van tabak met bijna dertig procent verhoogde, is het voor mij eigenlijk geen optie meer om te blijven roken.

Vrijwilligerswerk is inderdaad een goede tip. Heb dit vorig jaar een tijd gedaan bij een hulporganisatie waar ik tuinonderhoud deed, was wel fijn en dankbaar maar omdat ik nog regelmatig dronk was ik ook dikwijls afwezig waardoor ik het zelf heb stopgezet zodat ze een betrouwbaarder persoon konden zoeken. Momenteel beperk ik mijn vrijwilligerswerk door een of tweemaal per week zwerfvuil te gaan rapen in de gemeente, lekker op mijn eentje en als het een dag slecht gaat doe ik het de volgende dag (doe dit al enkele jaren).
Hou het zeker op mijn lijstje om dit over enkele maanden misschien uit te breiden.

Kwestie van klein en simpel houden? Kleine taakjes die je in 1 of 2 keer kan afronden. Of vrijwilligerswerk als onderdeel van een team, waar je taak niet groot is en af te ronden is.

Toen ik stopte met roken ben ik een jaar lang vaak ziek geweest (ontstekingen en griep etc) en ik hoor dat vaker. Dus, zet je niet in het harnas met allerlei taken, verplichtingen. Geef jezelf ook wat ruimte.

Ik merk helaas wel dat mijn sociaal leven wat is weggevallen en ik stevig leun op mijn broer/zus. M'n vrienden zijn stevige drinkers en ik vind het extreem moeilijk om daar dan bij te zitten zonder stevig mee te drinken.

Ja, nieuw vrienden zoeken/maken via andere activiteiten is inderdaad de open deur die ik ook zie, maar we weten allemaal wel dat dat hier vrij moeilijk is.

Kwestie van klein en simpel houden? Kleine taakjes die je in 1 of 2 keer kan afronden. Of vrijwilligerswerk als onderdeel van een team, waar je taak niet groot is en af te ronden is.

Toen ik stopte met roken ben ik een jaar lang vaak ziek geweest (ontstekingen en griep etc) en ik hoor dat vaker. Dus, zet je niet in het harnas met allerlei taken, verplichtingen. Geef jezelf ook wat ruimte.
Klein en simpel is inderdaad hoe ik bezig ben. Dagelijks een wandeling, enkele wanneer de hond hier is, beetje werken in de tuin, het gewone huishouden. Voor mij is het wel belangrijk om me bezig te houden omdat verveling een stevige trigger is, dus ik probeer ook de schuldgevoelens weg te drukken als ik een serie kijk.
Toen mijn vader stopte met roken had hij de winter daarna een stevige longontsteking, dus dat is wel iets waar ik rekening mee hou.

@Googke: Toen ik de eerste keer echt stopte met drinken woonde ik nog in Leuven en speelde mijn ganse sociaal leven zich af in de kroegen daar. Dat ik constant koffie dronk werd niet echt in dank afgenomen dus toen stortte ik mij compleet op werken en ben een half jaar daarna verhuist. Een echt sociaal leven heb ik sindsdien niet meer gekend omdat ik enerzijds niet terug wil naar het dagelijks tooghangen en anderzijds stevig uit de boot val in de omgeving waar ik nu zit.

Klein en simpel is inderdaad hoe ik bezig ben. Dagelijks een wandeling, enkele wanneer de hond hier is, beetje werken in de tuin, het gewone huishouden. Voor mij is het wel belangrijk om me bezig te houden omdat verveling een stevige trigger is, dus ik probeer ook de schuldgevoelens weg te drukken als ik een serie kijk.
Toen mijn vader stopte met roken had hij de winter daarna een stevige longontsteking, dus dat is wel iets waar ik rekening mee hou.

@Googke: Toen ik de eerste keer echt stopte met drinken woonde ik nog in Leuven en speelde mijn ganse sociaal leven zich af in de kroegen daar. Dat ik constant koffie dronk werd niet echt in dank afgenomen dus toen stortte ik mij compleet op werken en ben een half jaar daarna verhuist. Een echt sociaal leven heb ik sindsdien niet meer gekend omdat ik enerzijds niet terug wil naar het dagelijks tooghangen en anderzijds stevig uit de boot val in de omgeving waar ik nu zit.
Als je al verplicht bent om te gaan drinken om een sociaal leven te hebben, dan is het misschien beter om geen sociaal leven te hebben. Wil je dan de hele tijd tussen de dronkaards doorbrengen?

Wandelen, in de tuin werken etc, dat zijn dan meer zinvolle bezigheden dan op café te zitten. Ook een serie kijken is OK zolang dat niet al je tijd opslorpt.
Ik heb niks tegen af en toe iets te drinken van alcohol, maar als je moet gaan drinken omwille van sociale druk of omdat ge anders scheef bekeken wordt daar ben ik tegen.

Laatst bewerkt:
Ik merk helaas wel dat mijn sociaal leven wat is weggevallen en ik stevig leun op mijn broer/zus. M'n vrienden zijn stevige drinkers en ik vind het extreem moeilijk om daar dan bij te zitten zonder stevig mee te drinken.

Ja, nieuw vrienden zoeken/maken via andere activiteiten is inderdaad de open deur die ik ook zie, maar we weten allemaal wel dat dat hier vrij moeilijk is.
Ik heb nooit gedronken en ik voelde mij ook altijd een buitenbeentje. Dat is alsof er geen plezier kan zijn zonder eerst te drinken

Ter info: vriendschappen van mannen spelen zich doorgaans af binnen een “thema” (werk, hobby, sport etc) of een interesse.
Dus eigenlijk heel practisch. Je sluit vriendschappen op het werk, bij hardloopclub etc… Het cafe is er een, maar er zjin er heel veel meer..

Ter info: vriendschappen van mannen spelen zich doorgaans af binnen een “thema” (werk, hobby, sport etc) of een interesse.
Dus eigenlijk heel practisch. Je sluit vriendschappen op het werk, bij hardloopclub etc… Het cafe is er een, maar er zjin er heel veel meer..
Leuk, mijn interesses (buiten drinken dan) zijn: lezen, gamen (maar geen multiplayer tenzij Helldivers 2), board games, politiek, ecologisch tuinieren en vrouwen; dat is het zowat. In mijn vroeger sociaal leven had ik het drinken en vrouwen gemeen met de meeste mannen, maar schrap die en ik zou geen flauw idee hebben hoe andere mensen (tja, geslacht maakt mij niet uit) te vinden met eenzelfde interesse irl.

Leuk, mijn interesses (buiten drinken dan) zijn: lezen, gamen (maar geen multiplayer tenzij Helldivers 2), board games, politiek, ecologisch tuinieren en vrouwen; dat is het zowat. In mijn vroeger sociaal leven had ik het drinken en vrouwen gemeen met de meeste mannen, maar schrap die en ik zou geen flauw idee hebben hoe andere mensen (tja, geslacht maakt mij niet uit) te vinden met eenzelfde interesse irl.

Er zijn vast allerlei clubs en verenigingen in de omgeving. Die zijn ook vast online te vinden. Of er is groep die ook graag allerlei (of juist specifiek) board games speelt. Misschien zijn er kassen in de buurt waar je woont, waar je, stel, een dagdeel per week kan werken of er zijn tuinclubs, of een tuincentrum of is er een groepje dat uit hobby met elkaar afspreekt. Dus, de vraag is waar de plekken zijn met jouw interesses. Aan jou om ze te vinden want ze zijn er heus wel.

Kon misschien bij stomme stoot van de dag, maar ga het toch hier houden.
Gisteren AA bezocht. Ging goed, alleen bij het naar huis rijden gestopt bij de nachtwinkel voor een fles whisky na een week nuchter te zijn.
Paar uur geleden gezien dat mijn buurvrouw deze nacht een bericht gestuurd heeft met de vraag wat stiller te zingen (was weer Helldivers 2 aan het spelen met stevige muziek).
Eerste keer in veertien jaar dat ik een klacht ontvang, dus valt nog mee met de schaamte.

Kon misschien bij stomme stoot van de dag, maar ga het toch hier houden.
Gisteren AA bezocht. Ging goed, alleen bij het naar huis rijden gestopt bij de nachtwinkel voor een fles whisky na een week nuchter te zijn.

Goed dat je geweest bent. Je verslaving is ook een soort houvast, denk ik. Je weet wat je er aan hebt, het is een bepaalde invullling van je leven. Toen ik echt wilde stoppen met roken, kon ik dat pas (mentaal) toen ik zei dat ik altijd weer kon beginnen.. Was al eerder een paar keer gestopt… uiteindelijk nooit weer begonnen. Dat gevoel van gemis veranderde naderhand in een gevoel van triomfantelijke bevrijding.
Eerste jaren wel af en toe vreselijke trek maar kunnen weerstaan..

Goed dat je geweest bent. Je verslaving is ook een soort houvast, denk ik. Je weet wat je er aan hebt, het is een bepaalde invullling van je leven. Toen ik echt wilde stoppen met roken, kon ik dat pas (mentaal) toen ik zei dat ik altijd weer kon beginnen.. Was al eerder een paar keer gestopt… uiteindelijk nooit weer begonnen. Dat gevoel van gemis veranderde naderhand in een gevoel van triomfantelijke bevrijding.
Eerste jaren wel af en toe vreselijke trek maar kunnen weerstaan..
Hetgeen ze gisteren vooral vertelden (naast de persoonlijke verhalen) was het belang van die 24u mentaliteit. Ik ga vandaag niet drinken/roken en vervolgens weer verder. Voor mezelf wil ik beide schrappen, maar ik heb me nu al voorgenomen dat wanneer ik de 70 haal, alles terug mag; en dan zie ik dan wel hoe ik er tegenover sta. Die gedachte dat je iets nooit meer mag doen, zeker terwijl je in je omgeving zoveel mensen dit gedrag ziet vertonen, is gewoon te zwaar.
Voor mij is het nu simpel. Heb al mijn rekeningen geplunderd, alle rekeningen voor deze maand betaald, koelkast en diepvries zit vol; eind deze maand krijg ik mijn uitkering maar tot dan is er geen mogelijkheid meer om alcohol of tabak te kopen. Ga wel vrijdag terug naar de AA gaan omdat ik ergens toch denk dat ze me verder kunnen helpen.

Ik kan deze boek ook alleen maar aanraden, het is één van de weinige bronnen die je goesting om te drinken effectief vermindert. Geen lang gezaag over de pro's en cons van alcohol, gewoon een simpele methode waardoor je ermee wilt kappen. Ik ben nu al bijna 18 jaar rookvrij, maar ik was daarvoor echt een verslaafde roker die gewoon niet wou stoppen met roken. Nadat ik Carr zijn Easyway boek heb gelezen wou ik gewoon niet meer roken, mijn goesting naar sigaretten was gewoon weg.
Nog maar een zelden een boek gelezen die zo'n positieve impact heeft gehad op mijn leven. Zijn boek over alcohol is van hetzelfde kaliber.
Amai, nooit verwacht maar bij mij ook een enorm effect dit boek: ik beschouwde mezelf zeker niet als probleemdrinker maar betrapte me wel vaak dat ik 's ochtends opstond en dacht dat het wel goed zou zijn om wat minder vaak te drinken.

Nu halverwege het boek en de goesting naar alcohol is echt volledig verdwenen en al 3 dagen niets gedronken en totaal ook niet het gevoel iets te missen. Ik denk niet dat ik geheelonthouder zal worden maar de consumptie van alcohol zal wel bewust gebeuren, vermoedelijk enkel op familiefeestjes en met vrienden maar zeker wel bewust met veel meer water tussendoor drinken bvb. Nu was het te vaak nog een automatisme bij mij, vooral na een zware werkdag als "beloning".

Moet ook zijn dat Alan Carr zijn stijl me aanspreekt want 19 jaar geleden ook gestopt met roken dankzij zijn boek, zat voordien aan 2 pakjes per dag, sinds dat boek ook totaal geen goesting meer gehad in een sigaret en probleemloos gestopt (wel wat ontwenningsverschijnselen toen).

Die gedachte dat je iets nooit meer mag doen, zeker terwijl je in je omgeving zoveel mensen dit gedrag ziet vertonen, is gewoon te zwaar.
Ik heb al voor gehad dat ik niets anders dan watertjes en cola's aan het drinken was op een feestje en er iemand begint te zagen tegen mij dat ik best NOOIT nog 1 druppel drink want blah blah blah. Ik ben dan zo iemand die dan asap juist naar den toog gaat en een wijntje bestelt. :tongue:

Meestal begrijpt die mens er dan geen hol van en denkt ie dat ik dat doe om hem of haar te kloten. Niets is minder waar. Waarom doe ik dit dan? Omdat zo iemand echt gewoon op mijn zenuwen werkt. Ik wil genieten op een feestje en ik wil geen gezaag rond mijn oren. Ik zal het zeggen zoals ne VA: Ik moet just niks. Ik ben gewoon zo ne pipo bij wie dan zoiets averechts werkt.

Kijk. Het is beter te matigen dan koppig te blijven smoren en te drinken gelijk ne ketter want dat is voor 'niks' goed. En misschien vind je ne zak snoep fretten wel leuk en kan dit voor de volle 100% roken en drinken vervangen? Of sporten? Whatever ... MAAR er moet wel altijd 'iets' van beloning tegenover staan. Anders houd je dit id niet vol. Belonen is iets menselijk. Allé dat is mijn mening alvast.

Nu halverwege het boek en de goesting naar alcohol is echt volledig verdwenen en al 3 dagen niets gedronken en totaal ook niet het gevoel iets te missen. Ik denk niet dat ik geheelonthouder zal worden maar de consumptie van alcohol zal wel bewust gebeuren, vermoedelijk enkel op familiefeestjes en met vrienden maar zeker wel bewust met veel meer water tussendoor drinken bvb. Nu was het te vaak nog een automatisme bij mij, vooral na een zware werkdag als "beloning".
Ik voel mij super goed als na een goeie release op het werk ik daarna thuis een gin tonic of twee drink. Ik vind echt niks zaliger dan dat.
En ja af en toe wijn en een glaasje champagne tijdens kerstmis of whatever ..

Maar an sich drink ik tegenwoordig best weinig. Ik drink soms maanden gene druppel. Maar als ik dan eens drink als beloning voelt dat ééns zo goed.

100% er mee stoppen zal ik nooit doen. Maar ik ben eigenlijk al wel voor 95% gestopt en ik vind dat ruim voldoende.

Laatst bewerkt:
"Jezelf belonen" zit er ook wat ingebakken hé. Als je jezelf wil belonen met iets lekker betekent dat zelden dat je een appel gaat eten of een glas water gaat drinken.

"Jezelf belonen" zit er ook wat ingebakken hé. Als je jezelf wil belonen met iets lekker betekent dat zelden dat je een appel gaat eten of een glas water gaat drinken.

Een beloning is niet direct een drankje of een sigaret: een gebakje, een massage, een tijdschrift/boek/, saunabezoek, nieuwe kleding..

Terug
Bovenaan