Sterrenrestaurants

Ze halen het restaurant volledig uit de Michelin selectie totdat ze de nieuwe keuken hebben geproefd.

Niet omdat het er ineens slechter is he. Gewoon omdat er een nieuwe chef komt.

Geven jullie trouwens een fooi (en zo ja hoeveel) als jullie een sterrenzaak bezoeken? Bij een gewoon restaurant geef ik normaal altijd wel een fooi maar bij een duurder restaurant meestal niet. De rekening is toch altijd even slikken en het personeel zal daar ook wel iets meer verdienen dan ergens anders vermoed ik.. Ik weet niet juist wat de etiquette is :⁠-⁠)

Als wij gaan eten in groep geven wij meestal serieuze fooien, vorige keer nog met 10 man gaan eten in een restaurant (niet sterrenzaak) en was toch €100 fooi.

Rekening was wel boven de €1200 dus cava nog.

Als ik met de madam ga eten is dat ongeveer 5% van de rekening ofzo.

Dus Hof Van Cleve straks ook meteen naar 0 sterren omdat ze eerst de nieuwe keuken eerst willen proeven? :tongue:

Zou kunnen ja, ze gaan hem sowieso niet gewoon die drie sterren gratis laten houden. Hij zal na een bezoek wss wel niet naar 0 sterren vallen, maar zeker niet ondenkbaar dat hij op 2 of maar 1 moet starten.

Ook aanrader trouwens: Fine Fleur in Antwerpen (Botanic Sanctuary hotel). Twee keer gedaan ondertussen.

Da’s wel heel pijnlijk. Vriendin en schoonzus zijn er beide in de voorbije maand geweest en vonden het in elk geval zijn geld niet (meer) waard. Maar van 2 naar 0 wel echt straf.

Ja, ik denk iets meer aan de hand
Recensies waren niet echt goed meer.

Ik ben toch ook curieus met wat argument michelin afkomt. Syrco sta daar nu wel nog in de keuken maar full time, idk? K weet dat de chef van Le Pristine richting Pure C ging om t over te nemen in de keuken. Die kerel zit ook al jaren in de Sergio Herman groep dus op zich is die capabel genoeg.

Ben een jaar of 3 terug bij Pure C geweest en was toen wel zéér goed.

En idd @MiniJeffrey moet ik gelijk geven ivm Fine Fleur. Aanradertje voor A’pen en ook een superschoon locatie en interieur.

De officiële reden is: De chef vertrekt, dus ALLE sterren worden afgenomen.
Maar ik vraag me dus inderdaad ook wel af of er niets meer aan de hand is?

In het verleden werden er blijkbaar ook wel eens sterren afgenomen, maar nooit alle sterren tegelijkertijd ?? (Bij meer dan 1 ster)

Afgelopen weekend in Hof ter Hulst gaan eten voor onze 5de huwelijksverjaardag.
Ik ken er niet veel van maar ik vond het heel lekker.

Afgelopen weekend in Hof ter Hulst gaan eten voor onze 5de huwelijksverjaardag.
Ik ken er niet veel van maar ik vond het heel lekker.
Nog een van de weinige pareltjes met klassieke keuken, een kaaskarretje ipv voorgemaakte bordjes etc. Mijn absoluut favoriete restaurant hier in de buurt. En (naargelang dat het een ster heeft) relatief betaalbaar.

Ter gelegenheid van Moederdag gereserveerd bij A Priori in Haaltert, blijkbaar een ster gehad in het verleden - hopelijk bevalt het voor iedereen want het wordt een verrassing.

Iemand ervaring met Vrijmoed in Gent?

Goeie vriendin zou graag voor onze 40ste naar een sterrenzaak gaan eten. Mijn ma nodigt mij en mijn broer daar al wel eens voor uit, dus ze heeft mij opdracht gegeven iets te kiezen. Maar de zaken die ik ken zouden we met een hotel of taxi moeten combineren om ook van de wijn te kunnen genieten. Ik weet dat die vriendin daar echt wel voor aan't sparen is, dus ik zou toch willen proberen de randkosten wat te beperken. Dus dichtbij Gent is daarvoor wel een goede manier, gezien mijn lief dan kan taxi'en. Anderzijds is het voor haar waarschijnlijk een "één keer in't leven" ervaring, dus mag het ook wel gewoon in orde zijn. Maar ik ken Vrijmoed niet, dus ik kan niet echt inschatten of het een aanrader is.

Ik zou daar nooit geld aan kunnen geven, aan sterrenrestaurants.

Gisteren nog met mijn vrouw weest gaan eten omdat ze wou trakteren omdat ze vakantiegeld had gekregen, en ze wou dat vieren.

Was een buffet restaurant 35 euro pp.
Gewoon binnen geweest met mijn slippers sloefen. Meer moet dat nie zijn.

Ik heb ook een hekel aan dat chique etiquette gedoe.

Iemand al gegeten in De Zuidkant (*) in Damme? Ziet er nog wel interessant uit, en ik ben ook nog nooit in Damme geweest.

Iemand al gegeten in De Zuidkant (*) in Damme? Ziet er nog wel interessant uit, en ik ben ook nog nooit in Damme geweest.

Yes, ooit gepasseerd tijdens fietstochtje toen we aan de kust verbleven om te gaan lunchen.

Toevallig tafeltje vrijgekomen, lunch gedaan. Was toen 3 gangen denk ik.

We waren toen met onze twee kindjes, chef heeft dan last minute een kinderspaghetti gemaakt.

Super lekker, zeer losse sfeer en ze willen echt een huiselijk gevoel creëren.

Damme is ook een gezellig dorpje, weinig te zien maar kan je heerlijk fietsen rondomrond.

Ik zou daar nooit geld aan kunnen geven, aan sterrenrestaurants.

Gisteren nog met mijn vrouw weest gaan eten omdat ze wou trakteren omdat ze vakantiegeld had gekregen, en ze wou dat vieren.

Was een buffet restaurant 35 euro pp.
Gewoon binnen geweest met mijn slippers sloefen. Meer moet dat nie zijn.

Ik heb ook een hekel aan dat chique etiquette gedoe.

Dacht daar vroeger bijna exact hetzelfde over, door omstandigheden kom je dan toch eens terecht in een iets ander restaurant/brasserie dan ik gewend was - dat werd toch wel geapprecieerd. Nu goed - nog nooit een sterrenzaak bezocht ofzo maar sporadisch wel eentje met een aanbeveling/vermelding - in vergelijking met een gewoon klassiek maar goed restaurant ontdek je echt wel nieuwe smaken die bij momenten echt hemels proeven - zelden ook iets dat niet in de smaak valt trouwens.

Stel u ook niet te veel voor bij die etiquette, teenslippers zal wellicht een probleem zijn - maar gewoon casual lijkt me gewoon ok.

Mss dat ik ook wel eens een echte sterrenzaak bezoek - maar ik vrees een beetje dat het is zoals wijn: eentje van 12 € kan lekker/heel lekker zijn, eentje van 25-50 € kan fantastisch zijn, maar vanaf een zeker niveau wordt het steeds veel duurder voor minder spectaculaire resultaten - bovendien altijd een mogelijkheid dat het niet echt aansluit bij jouw persoonlijke smaak - en dan wordt het pas echt zuur.

Mocht het allemaal niet echt duur zijn, iedereen zou wel eens willen gaan eten bij Peter Goossens - er is immers geen twijfel mogelijk dat die mens fantastisch eten kan klaarmaken.

Wij gingen voor ze een ster hadden zeer regelmatig naar De Zuidkant. Heel gemoedelijk zoals @Genius reeds zei, de vrouw doet de zaal en is enorm vriendelijk. Altijd lekker gegeten, zeker een aanrader.

@Guazala 1 keer Vrijmoed gedaan op aanraden van een collega maar dat is tegengevallen. Heel onpersoonlijke bediening, eten vond ik ook maar zo-zo. Denk niet dat we er nog naartoe gaan.

Direct voor 2 sterren gaan tzal wel zijn. Vrijmoed is top! Voor mij en vele anderen die ik ken het beste in Gent. Niet stijf, losse sfeer, geen klassieke Franse keuken maar veel verrassende smaken en combinaties waar dikwijls de groenten de show stelen. Iemand die nog nooit zo'n soort culinair menu heeft gegeten gaat volledig achterover vallen.
Wij gingen voor ze een ster hadden zeer regelmatig naar De Zuidkant. Heel gemoedelijk zoals @Genius reeds zei, de vrouw doet de zaal en is enorm vriendelijk. Altijd lekker gegeten, zeker een aanrader.

@Guazala 1 keer Vrijmoed gedaan op aanraden van een collega maar dat is tegengevallen. Heel onpersoonlijke bediening, eten vond ik ook maar zo-zo. Denk niet dat we er nog naartoe gaan.
Merci! Het is dus maar wat ge graag hebt.

Vriendin heeft ondertussen laten weten dat ze eigenlijk toch wel keer graag naar The Jane wil. Dus gaan we daar proberen reserveren. Tzal dan met hotel in de buurt erbij worden. Maar voor mij ook een nieuwe, dus all good.

Vrijmoed is hier vlakbij dus die komt er nog wel eens van.

Vorige week in Le Pristine verzeild geraakt.
Heel fijn gegeten.
In tussentijd ook nog een Julien (lievegem) en Heritage (Gent) meegepikt.

Terug
Bovenaan