Sterrenrestaurants

Hebben sterrenzaken eigenlijk dress codes, korte broek bij deze temperaturen lijkt me wel aangenamer dan een lange bvb.
De meeste wel. Een volledig kostuum is niet meer nodig, maar met een korte broek zou ik daar nu ook niet gaan staan.
Gewoon een mooie linnen broek, gecombineerd met de airco die ze sowieso hebben lijkt me toch niet onoverkomelijk.

Ik was onlangs de enige in korte broek. Ik trek mij daar niet veel van aan, maar het was duidelijk nog steeds not done. Ik was dus de vreemde eend in de bijt, belachelijk als je het mij vraagt. Ik ben zo ooit eens geweigerd in een discotheek in Madrid toen het 's nachts 31 graden was. Die buitenwipper vond ook dat IK onnozel deed.

Ik was onlangs de enige in korte broek. Ik trek mij daar niet veel van aan, maar het was duidelijk nog steeds not done. Ik was dus de vreemde eend in de bijt, belachelijk als je het mij vraagt. Ik ben zo ooit eens geweigerd in een discotheek in Madrid toen het 's nachts 31 graden was. Die buitenwipper vond ook dat IK onnozel deed.
Naakte benen zijn wel het laatste wat ik wil zien in een club in Madrid.

Props to the bouncer yo

En waar heb je dan gegeten als ik vragen mag?

Ik trek mij daar ook niets van aan ik draag wat ik wil.

Bon, tijdens de heetste week dan toch gaan eten bij Sir Kwinten **
  • Eerst en vooral schitterend gegeten, gewoon het menu genomen, zonder signatuurgerecht
  • Als aperitief gekozen voor chartreuse fizz - leek me een goed idee aangezien ik wel liefhebber ben van frisse cocktails, en al helemaal met dit weertje, goed gemaakt, in balans en mooie hoeveelheid
  • amuses, voor elk wat wils maar hapje paling en de Noordzeekrab bevielen me het best
  • 3 voorgerechten, de asperge imo de ster van de avond - ook de tafelgenoten waren die mening toegedaan:
    • Delicate gobetto garnaal, toets van komkommer, wat kaviaar en wat sake erin verwerkt - zeer fris, smaakvol - heel mooie combinatie, mss nog haalbaar om na te bootsen en ook te benaderen.
    • Asperge - kreeft - mousseline en nog een andere saus, centraal een gekookt ei waar de dooier werd verwijderd en vervangen door een soort van bisque van kreeft, stevige smaakvolle mousseline - andere saus met een subtiel zuurtje, combo met die bisque/zalige asperges en kreeft - smaakbom.
    • Stukje tarbot, ingewikkeld in courgettebloem en vergezeld van een sausje op basis van erwt en dragon, maar behoorlijk subtiel - vermoedelijk om de tarbot niet te bruuskeren - bereiding top maar imo iets te braaf.
  • Parelhoen als hoofdgerecht, perfect bereid met alle onderdelen (borst, vleugeltjes, maag, lever) gebruikt in een aparte structuur, krachtige natuurjus en vin jaune saus. De befaamde cuisson - gewoon Perfect met een hoofdletter.
  • Dessert van rabarber, wat ijs op basis van karnemelk en subtiele toets van speculoos, fris en niet te zwaar - ging heel vlot binnen maar mocht mss iets krachtiger van smaak zijn. Ik kan ook meegeven dat een ijsmaker in Asse Ter Heide in een garage het ijs van Sir Kwinten ruimschoots overtreft bvb.
Alles gecombineerd met hun wijnarrangement, de Riesling bij voorgerecht 1 was imo schot in de roos - je kon daar ook kiezen voor de sake - zelf niet gedaan maar paar tafelgenoten wel - uiteraard eens geproefd, viel niet tegen maar als wijnliefhebber verkies ik toch de wijn.

Verrassende rosé die niet smaakte als een rosé, ook de paring van een oude geuze Girardin die wat langer gerijpt was op vat (dus wat ronder en minder agressieve zuren - wat donkerder) met glaasje wit werkte verassend goed (andere waren wel wat meer verrast - wellicht omdat ik in de zomer al eens wat geuze drink).

Keuze van rood bij de parelhoen was opnieuw een voltreffer - niet makkelijk om passende wijn te kiezen bij delicaat vlees en dito bereiding. Helaas afgesloten met een beetje een misser - veelbelovend toen ze ook voor het dessert een wijnglas brachten - eindelijk eens een dessertwijn die in het arrangement zit - waar ik elders al ben gaan eten is dat steeds een supplement. Ik zie de fles komen en denk meteen - dat gaat een Tokaj zijn, en dat was het ook - maar helaas, al is dat persoonlijk, een zeer milde versie - had daar liever een vollere gezien, het frisse dessert kon dat gerust gebruiken. Wijn werd helaas niet bijgevuld - op 1 glas na, enigszins jammer want paar lekkere glazen - toch puntje van kritiek.

Het brood, niets op aan te merken - al is het wel verassend dat men smout serveert dat qua smaak mijlen ver onder het smout zit dat ik zelf al meerdere keren heb gemaakt (toen ouders nog zelf een varken kweekten).

Prachtig pand dat tegelijk een zekere klasse en rust uitstraalt, jong team dat heel attent is - mss soms te attent - voor mij is het niet nodig om elke 3 minuten water bij te vullen, stoeltje voor handtas, zeteltje draaien om makkelijk plaats te nemen - maar bon, dat is zo gegroeid maar voor mij mss wat overbodig - of mss heb ik wat tijd nodig om dat niveau van verwennerij te kunnen plaatsen. Personeel zeer vriendelijk en kundig, naast de alom gekende sommelier Yannick ook een jonge dame met de passende naam Margeaux (vermoedelijk Margot maar ze kan het nog laten veranderen) hebben ze wel een duo met passie voor wijn in huis. Uitleg en het serveren van de gerechten is wel aangenaam, alleen jammer dat ik niet alles kan onthouden - het voegt ook wat toe, wat meer beleving en niet zomaar eten - ook wat spielerei zoals de Geuze, Saké - das eens leuk. Mooie kaart met digestieven, port's etc. - zou me daar graag eens in laten gaan op een winterdag - maar dan moet ik toch best eens met de lotto spelen.

Alles samen een hele leuke namiddag gehad, prachtige gerechten zonder flaters en met hier en daar een uitschieter, puntjes van kritiek zijn er ook - ook al zijn deze redelijk kritisch en soms ook wat persoonlijk, dat mag voor dit niveau van restaurant. Vergelijkend met andere restaurants (zonder *) die ik al bezocht is het verschil in smaak van de gerechten niet extreem uitgesproken - maar het is wel consistenter, er zijn geen missers, wat je merkt in uitvoering, nuances in o.a. de sauzen/details/cuisson, service (personeel) en presentatie. Mocht ik een menu samenstellen op basis van alle restaurants die ik al bezocht zou ik wel het gerecht met de asperges opnemen in dat "ultieme" menu.

Voor herhaling vatbaar!

Laatst bewerkt:
Een allergie is iets anders dan iets niet lusten

Ooit eens kanten van Zottegem in een betere zaak (14/20 in de Gault Millau, sommigen zullen hiermee wel weten wie ik bedoel) op voorhand doorgegeven dat iemand een intolerantie voor eieren had. Komen ze bij het dessert met een brownie af.

'Hier zitten toch eieren in?' 'Ja, maar volgens de kok zitten er maar 12 eieren op een hele bakplaat'.
Zo werkt een intolerantie dus niet he gasten, die brownie opeten is dagenlang uitslag en op de pot zitten en misselijkheid.
Ook niet echt een alternatief gekregen dus ook een waar we nooit meer naartoe zijn gegaan.

Ik begrijp dat je niet kan cateren naar de persoonlijke voorkeur van elke klant, maar als je dit niet doet voor allergieen etc dan ga je toch klanten mislopen.

Maar allez, kzal mensen die met een short op restaurant gaan nooit begrijpen, laat staan een sterrenzaak?!? Dat ge ergens in een grillrestaurant op terras gaat zitten in uwe short .. ok, toelaatbaar maar om even honderden euros per persoon te gaan consumeren in een zaak waar aankleding en kunde hoog in het vaandel staan om dan gekleed voor de camping in blankenberg te zijn? Hard nope.

Serieus, ge hoeft niet opgekleed zijn als notaris op pensioen maar een deftige broek is gewoon een teken van etiquette en respect naar de zaak, uw gezelschap en vooral uzelf. What's next, met de crocs naar een trouwfeest?

Maar allez, kzal mensen die met een short op restaurant gaan nooit begrijpen, laat staan een sterrenzaak?!? Dat ge ergens in een grillrestaurant op terras gaat zitten in uwe short .. ok, toelaatbaar maar om even honderden euros per persoon te gaan consumeren in een zaak waar aankleding en kunde hoog in het vaandel staan om dan gekleed voor de camping in blankenberg te zijn? Hard nope.

Serieus, ge hoeft niet opgekleed zijn als notaris op pensioen maar een deftige broek is gewoon een teken van etiquette en respect naar de zaak, uw gezelschap en vooral uzelf. What's next, met de crocs naar een trouwfeest?

Perfect te begrijpen en verdedigbaar, maar er zijn ook mensen die eerder neigen de prioriteit te gaan leggen bij comfort of iets dragen waar men zich het best in voelt. Maar het kan idd gezien worden als een vorm van respect naar de zaak, de persoon ... toe. Heb trouwens een lichte lange broek aangetrokken- maar wel een "poging tot stijlvol" T -shirt en geen hemd. Maar bon - ik focus liever op het eten dan op de dress code.

Laatst bewerkt:

Bijna iedere sterrenchef is bevriend met Bockie de Repper, je wil niet weten hoe die soms gaat eten 😂 de zaakvoerders hebben er alleszins geen enkel probleem mee

Benieuwd hoe carcasse zal veranderen nu Timon Michiels zal vertrekken vanaf 1 juli. Ik wou dit najaar gaan maar zal toch eens eerst de kat uit de boom kijken.

Terug
Bovenaan