Under The Dome vond ik erg tof en wordt helaas niet zo vaak vermeld.
Enkele zomers geleden heb ik tientallen Stephen King romans verslind en dit topic doet me goesting krijgen om er nog meer te lezen. Zit waarschijnlijk nog niet aan de helft van z'n oeuvre.

Jammer aan IT, Under the Dome en andere romans is dat Stephen King soms precies niet hoe weet wat met het einde aan te vangen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Yurf
Leuk om hier wat tips te lezen.
Zelf als eerste boek van King, Mr Mercedes gelezen. Misschien niet het meest represantatieve werk om mee te beginnen maar toch leuk.
Het recentere The Outsider vond ik ook heel goed (kleine link met Mr Mercedes ook)
Die zijn allebei goed, maar dat is de Stephen King na 2015. Daar is hij meer overgestapt op non-fictie (allé, min of meer toch) met een detective achtergrond.

De boeken waarmee hij echt bekend is geworden zijn van 1975-1995, en daar zat veel meer pure fantasy en horror in. Dat zijn voor de beste Stephen Kings. Pak nu de Tommyknockers (1987), dat gaat van agressieve ruimtewezens tot telekinese tot moordende cola-automaten tot gestoorde psychopatische poppen (en King krijgt dat allemaal goed gecombineerd in een boek). Dat zijn voor mij de beste Stephen Kings.
 
Misery ook niet vergeten!
De film vond ik alvast steengoed. Zal de eerste (of tweede) worden die ik vastpak, als de BIB hem heeft.

Mr. Mercedes heb ik zonet gevonden in een doos. S1 en S2 had ik reeds bekeken. Deze zal erop volgen.

Ik kan uit jullie posts uitmaken dat 'The Stand' een topper is en 'The Running Man' meer dan aan te raden is.
Daarna zal ik andere suggesties ter lees leggen.
Dark Tower zal een van de laatste worden met zijn zovele boeken in een reeks.

Dank hiervoor :).
 
Lezen jullie bij Stephen King de Engelstalige of Nederlandstalige versie?

Beide. De meeste van de King-boeken heb ik "geërfd of geadopteerd" van mijn moeder die ze had eind jaren '70 tot midden jaren'90. Zij las ze altijd in het Nederlands. Buiten The Stand en Desperation zijn al diens boeken in mijn bezit in het Nederlands.
 
Laten we 22-11-63 van King niet vergeten.
Ik ben geen Stephen King fan. Heel veel boeken van hem beginnen lezen, maar steeds weer weggelegd.

22-11-63, echter is something else. In een ruk uitgelezen. Wat een spannend en boeiend boek!
Ook The Stand kan ik van harte aanraden.

Na 22-11-63 was ik ook enorm getriggerd om It te lezen (je weet wel...), maar nog niet toe gekomen.
 
Mijn favoriete SK zal altijd the dark tower reeks blijven. Geweldig verhaal. Het eerste boek moet je wat doorworstelen, maar daarna wordt het geweldig. Bekijk het als een soort lord of the rings overgoten met een westernsaus en op smaak gebracht met het verhaal van koning Arthur en een portie horror.

Verdere aanraders los uit het hoofd :

- Desperation (slecht verfilmd tho)
- Misery
- Cujo
- De Marathon
- Dreamcatcher
- De bezeten stad
- De groene mijl
- Het geheim van de Buick

Behalve zijn laatste 8 boeken heb ik nagenoeg al zijn boeken gelezen.
 
Staan zeker nog wat boeken op de planning va' King, maar The Running Man is door de lovende reacties hier toch wat naar voor geschoven. Was voor mij redelijk onbekend
Is geschreven onder zijn pseudoniem Richard Bachman, vandaar misschien wat minder bekend. The Long Walk is ook zo een, en ook goed.

En ik lees King ook in het Engels.

Tip voor mensen die alles van King gelezen hebben en nog meer willen, zijn zoon Joe Hill schrijft ook. Ik ben nu bezig in NOS4A2 en vergelijkbaar met werk van King.
 
Dark Tower was ook mijn ding niet, het eerste boek overtuigde me niet. Ik zal het nog wel eens een kans geven en hoop dan verder te geraken.

Wat ik zo goed vind aan Stephen King is dat hij zo goed een tijdsgeest kan vatten. Hij schrijft dan geen hoogdravende literatuur à la Thomas Mann, maar King is een echte verhalenverteller die je bij de eerste pagina's bij je nekvel grijpt met een goed verhaal. Bij It en The Stand vond ik hem daar heel sterk in. 11-22-63 vond ik ook fantastisch en daarvan vond ik de verfilming wél geslaagd.
 
Behalve zijn laatste 8 boeken heb ik nagenoeg al zijn boeken gelezen.
Mr. Mercedes en The Outsider zijn nog de moeite. De andere werken na 2013 kan je imo skippen.

Tip voor mensen die alles van King gelezen hebben en nog meer willen, zijn zoon Joe Hill schrijft ook. Ik ben nu bezig in NOS4A2 en vergelijkbaar met werk van King.
Je moet 20th Century Ghosts eens van Joe Hill lezen, dat zijn een reeks kortverhalen van hem. Daar zitten enkele uitschieters tussen die verdomd goed zijn (vaak in de gestoorde zin). Bijv "You will hear the Locust sing" of "My Father's Mask" of "Pop Art".
 
Hier ook grote fan. The Dark Tower reeks met vele pauzes maar veel plezier uitgelezen. (ook zeer teleurgesteld in de film maar hoop nog steeds op een goede serie).
Zeker must-reads voor mij:
- Misery
- The Stand
- Salem's Lot

Daarnaast van goede verfilming zijn The Outsider en 11-22-63 zeker aanraders.
 
Eentje die nog niet genoemd is: Duistere krachten ("Skeleton Crew"), een bundel kortverhalen (met oa. het geniale The Mist).
 
Eentje die nog niet genoemd is: Duistere krachten ("Skeleton Crew"), een bundel kortverhalen (met oa. het geniale The Mist).
The Jaunt was geweldig, ooit op een luchthaven gelezen terwijl ik wachtte op een vlucht en was geweldig. De tijd vloog zo voorbij.
 
Mijn eerste King-boek was "Ogen van vuur" (Firestarter), toen ik nog op kot zat, zag ik dat toevallig liggen op de kamer van 1 van mijn kotgenoten.
Ik heb het vastgepakt en vrijwel niet meer losgelaten tot het uit was. Sindsdien ben ik altijd fan geweest.
 
Dark Tower was ook mijn ding niet, het eerste boek overtuigde me niet. Ik zal het nog wel eens een kans geven en hoop dan verder te geraken.

Wat ik zo goed vind aan Stephen King is dat hij zo goed een tijdsgeest kan vatten. Hij schrijft dan geen hoogdravende literatuur à la Thomas Mann, maar King is een echte verhalenverteller die je bij de eerste pagina's bij je nekvel grijpt met een goed verhaal. Bij It en The Stand vond ik hem daar heel sterk in. 11-22-63 vond ik ook fantastisch en daarvan vond ik de verfilming wél geslaagd.

Wat ik ook altijd top vind bij King is hoe goed hij een 'commune' of 'klein dorp' kan neerzetten, met boeiende personages met kleinmenselijke trekjes die altijd zeer realistisch zijn. Je ziet dat duidelijk in The Stand, maar bijvoorbeeld ook in Wolves of the Calla & Wizard and Glass (beiden onderdeel van de Dark Tower reeks). In die laatste 2 komen de hoofdpersonages telkens aan in een dorp, waar alles op het eerste zicht goed lijkt te zijn, maar waar er eigenlijk onderhuids een heel duister kantje aan is.

Typisch daarbij is een verhaal van 'goed' versus 'slecht', met personages die net als in het echte leven daartussen gevangen zitten, soms slechte dingen doen met goede bedoelingen, soms voor eigen gewin kiezen ten koste van het dorp, of soms geen andere keuze meer hebben...

En nu kijg ik weer goesting om voor de 4e keer aan The Dark Tower reeks te beginnen :p
 
King is vooral goed in het neerzetten van zijn karakters. Of het nu om een jonge zakenman, een zwangere vrouw, een delinquent, of psychopaat of manisch depressieve persoon is, hij zet altijd een karakter neer waar je eenvoudig een band mee kan hebben als lezer. Ik ken maar weinig auteurs die hem dat nadoen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan