Stephen King

De laatste nieuwe van King is best goed, het is (weer) een reeks kortverhalen die best wel goed zijn.
Als kind ben ik fan geworden van King door zijn kortverhalen, en deze reeks is best sterk. Goed om 1 verhaal te lezen voor het slapen gaan en het zo te spreiden.

41xDqGkBQ2L._SY445_SX342_PQ25_.jpg

Ben deze aan het lezen. Totnutoe vind ik het wel minder sterk dan zijn andere bundels kortverhalen.
Danny Coughlin's bad dream is goed, al is dat meer een novella dan een kortverhaal.
The fifth step vond ik ook goed.

Needful Things (Noodzaak) is voor mij zijn beste. Leland Gaunt! Insomnia vond ik ook heel goed, ligt hier te wachten op een reread na al die jaren.
Was mijn eerste King ooit, toen ik 12 was ofzo, blijft ook één van mijn all-time King favorites.
Ben deze aan het lezen. Totnutoe vind ik het wel minder sterk dan zijn andere bundels kortverhalen.
Danny Coughlin's bad dream is goed, al is dat meer een novella dan een kortverhaal.
The fifth step vond ik ook goed.
Minder goed dan zijn vroegere verhalenbundels, maar beter dan zijn novels van de laatste 5 jaar imo.
Fifth step was heel goed, Danny's dream begon goed maar eindigde imo te voorspelbaar.

Klaar met You like it darker. Over het algemeen vond ik het maar middelmatig. Beste verhalen vond ik de twee laatste, Dreamers en The answer man. Die voelde meer klassiek King aan dan de rest.

Fairy Tale

Op zich niet slecht, King is een geweldige verhalenverteller, maar ik vond het eerste deel van het boek, de opbouw met de oude man en de hond, eigenlijk veel interessanter dan het eigenlijke “fairy tale”.

Voor de eerste keer een Stephen King boek gelezen. Ik heb gekozen voor 22-11-1963.
Het idee was leuk en de sfeerschepping was erg goed, maar ik vond het wat saai. Er gebeurde voor mij te weinig.

Ik zal in de toekomst wel nog eens een ander boek van de auteur een kans geven. Ik denk misschien aan IT (film nog niet gezien) of Misery.

Ik zou IT aanraden, 22-11-1963 is idd traag.
Vlucht naar de top van Bachman (pseudo van S. King) is ook een aanrader, die gaat een stuk sneller.

22-11-1963 traag???? Amai. Ik heb mij letterlijk geen seconde verveeld met dat boek. Je zit toch geen seconde stil in dat boek? Er gebeurt de hele tijd vanalles? Terug in de tijd, plan lukt niet, andere aanpak, opnieuw terug in de tijd, er gebeurt vanalles in die ene keer (wil geen spoilers geven) enz…

Ik had toch ook wat moeite met het tweede derde van het boek. Eens hij Derry verlaat, de romance start en hij Oswald begint te bespioneren.. dat sleepte zich echt wel voort. Laatste derde gaat het tempo weer naar boven. Ik snap de commentaar dus wel.

22-11-1963 traag???? Amai. Ik heb mij letterlijk geen seconde verveeld met dat boek. Je zit toch geen seconde stil in dat boek? Er gebeurt de hele tijd vanalles? Terug in de tijd, plan lukt niet, andere aanpak, opnieuw terug in de tijd, er gebeurt vanalles in die ene keer (wil geen spoilers geven) enz…
Ik vind het ook een vreemde comment...na een vijftiental SK te hebben gekezen vond ik 22-11-1963 veruit zijn beste boek gevolgd door The Institute

Laatst bewerkt:
Recentelijk Holly uitgelezen, mijn tweede SK na The Shining. Qua spanning toch een heel pak minder dan de Shining. Vind wel dat SK enorm aangenaam schrijft. Op naar de volgende.

Ik zou Dr Sleep aanraden, ik vond die echt heel goed, en niet te lang. Het enige probleem is dat dat het vervolg op The Shining is, dus als je die nog niet gelezen zou hebben, kan je daar altijd wel mee beginnen. Als je enkel de film hebt gezien, heb je ook wel een idee, maar boek > film.

Het Instituut is ook wel een aanrader, niet te lang, en een op zichzelf staand verhaal.

De toppers van de boeken die ik gelezen heb zijn imo It & 22/11/63, It is wel een knoest van +1000 pagina’s.

Welk SK boek raden jullie aan voor een beginnende lezer? Ik ben eerder fan van fantasy dan van horror.
Enkele jaren ben ik wat meer beginnen lezen en fan geworden van King zn schrijfstijl. Ik vraag me dan af of er nog zo auteurs zijn in zn genre. Ondertussen al ongeveer 10 a 15 boeken uit. Mijn favoriete waren tot nu:
Later
Pet sematary
Het instituut
Billy Summers
Bezeten stad

Momenteel de dromenvanger aan het lezen.

Ik vond ook dat nochtans bepaald een sterk werk: de bevreemdende sfeer zoog mij meteen het DT-universum in (& de cliffhanger van jewelste zorgde er voor dat ik asap met het volgende deel uit de reeks wou verdergaan).

Dark Tower is het allerbeste van SK, maar je moet ervoor openstaan om aan een lange fantasy reeks te beginnen en de eerste boek van de reeks is moeilijk om erin te komen. Ik snap dat velen die niet voorbij geraken. Jammer want de rest van de serie is imo zowat de beeste reeks die ik ooit gelezen heb.

The Dark Tower, dat is een reeks waar ik nog verder aan moet doen. Deel 1 was zo moeilijk om in te komen, moeilijk te lezen en op het einde was ik niet volledig mee. Dus ik hoop dat deel 2 daar ooit verandering in gaat brengen.

Ogen van de draak vond ik ook een goed fantasie boek van hem.

Terug
Bovenaan