Stemtesten - deel en bespreek je resultaten

Grappig, bij die van HLN staat Vooruit eerst en Vlaams Belang (gedeeld) laatst. Bij die van de VRT staat N-VA bovenaan en Vlaams Belang dan weer gedeeld tweede met Vooruit.
De enige constante is dat PvdA overal laatst staat :laugh:

Bartje de Wever ochot.

NVA 66%
VB 61%
Vooruit 61%
CDV 59%
VLD 47%
Groen 46%
PvdA 38%

Positief verrast dat Vooruit telkens zo hoog scoort, ik zou daar eigenlijk gerust op kunnen stemmen ware het niet dat die situatie met Connor mij ferm tegen de borst stoot.
VB scoort wel hoog bij mij, maar als ik zie naar de stellingen waarbij we goed matchen is dat eerder wegens de ongenuanceerdheid van de stelling dan dat we hetzelfde gedachtegoed hebben. Bij mij is het meestal van Ja, maar ... Terwijl het bij hun vaker Ja, punt aan de lijn is.

VRT:
Vooruit 79% (federaal 83%, europees 88%). VB, OVLD en vooral PVDA onderaan.

Zonder dat Rousseau gedoe zou ik er weinig moeite mee hebben om voor vooruit te stemmen.

Naar mijn gevoel geeft voor mijzelf de test van VRT de meest logische uitkomst. Ik ben op zoek naar een mix rechts/liberaal/sociaal, dus O-VLD en Vooruit vooraan kan best kloppen en klinkt logisch. Daarnaast ben ik voor een deel ook de Vlaamse zaak genegen dus NVA/VB daarachter kan ook kloppen. En Groen/PVDA achteraan is voor mij ook grotendeels logisch.

Bij die van HLN heb ik echt het gevoel dat er naar meer rechtse resultaten wordt gestuurd, bij die van de Morgen overduidelijk naar linkse.

En dat is best jammer want het doet vermoeden dat er wordt getracht mensen in een bepaalde stemrichting te sturen.

OpenVLD on top. Als ik het partijprogramma op nalees heb ook het meeste voeling daarmee. Minder overheid, minder regels.

Een overzicht van alle stemtesten op dit moment:

Nieuwsblad heeft er ook ene nu:

Zowel bij HLN en VRT kom ik uit op de vld
In praktijk zijn de woorden en beloftes van die partij geen flapdrol waard. Nog minder dan alle andere partijen.

Nieuwsblad heeft er ook ene nu:

Da's dezelfde als VRT. Is een samenwerking met De Standaard, HBVL, Nieuwsblad, De Antwerpenaar, VRT, RTBF, L'Avenir, La dernière heure, La libre.

Naar mijn gevoel geeft voor mijzelf de test van VRT de meest logische uitkomst. Ik ben op zoek naar een mix rechts/liberaal/sociaal, dus O-VLD en Vooruit vooraan kan best kloppen en klinkt logisch. Daarnaast ben ik voor een deel ook de Vlaamse zaak genegen dus NVA/VB daarachter kan ook kloppen. En Groen/PVDA achteraan is voor mij ook grotendeels logisch.

Bij die van HLN heb ik echt het gevoel dat er naar meer rechtse resultaten wordt gestuurd, bij die van de Morgen overduidelijk naar linkse.

En dat is best jammer want het doet vermoeden dat er wordt getracht mensen in een bepaalde stemrichting te sturen.
Anderzijds vind ik het bij HLN wel goed dat je een schuiver hebt ipv "ja" of "nee". Want bij een hele hoop van die standpunten ben ik "deels akkoord" bvb.

Wat ben je met zo'n stemtest-resultaat...
MmdZxYI.png

Ik vermoed dat de extreme thema's extra gewogen zijn en dat dat zo'n dicht op elkaar resultaat geeft als je niet uitgesproken in 1 richting denkt.
Of als je een aantal vragen overslaat omdat je noch voor noch tegen bent, is het resultaat zo dicht bij elkaar.

Ik kwam op groen, vooruit, PVDA niet verwonderlijk en ook de partijen waar ik normaal op stem.

Bij het bekijken van de lijsten is het me wel opgevallen dat er over alle partijen heen er maar 2 van mijn gemeente opkomen en dan nog op heel lage plaats. Vind het echt een gebrek aan ambitie van onze plaatselijke politici.

Mijn ideale partij, groen rechts bestaat helaas niet.
Ik vrees dat ik ongeldig ga stemmen, de meeste partijen spreken me totaal niet aan.

Een overzicht van alle stemtesten op dit moment:

Heb ze allen afgelegd en resultaat blijkt toch vrij consistent te zijn.
"Groen" bengelt in alle testen steevast achteraan, ben nochtans "pro" bescherming milieu etc, maar hun socio/economische standpunten ben ik quasi volledig tegen.

1ste plaatsen worden afgewisseld tussen Vlaams Belang, CD&V en NVA.
Bijzonderheid is wel dat ik tegen verdere opsplitsing van bevoegdheden en sociale zekerheid ben (nochtans "core" punten van NVA en Vlaams Belang), maar is waarschijnlijk ingegeven door het feit dat ik wel volledig akkoord ga met de voorgestelde strengere migratieaanpak van "rechtse" partijen om onze "sociale" zekerheid te beschermen. Geen enkele "linkse" partij is dan ook bereid om op dat vlak iets te willen verwezenlijken/veranderen (deel maar uit aan iedereen is de leuze van links, onze belastingbetaler zal het wel betalen).
Heb er inderdaad ook wel schoon genoeg van dat wij op alles moeten besparen, tonnen geld in de sociale zekerheid pompen, maar dan wel moeten inleveren aan pensioenen etc, terwijl iemand die niet of nooit heeft bijgedragen toch gewoon wel langs de kassa kan aanschuiven zondermeer. Ik denk dat iedereen wel ondertussen begint door te hebben, dat dit een onhoudbare situatie is (zie hieronder).
Voor mij is dit een breekpunt, vandaar dat mijn stem "rechts" zal zijn.

Franstalige test kom ik dan ook uit op "MR" of "Les engagés" (CDH).

Test wallonië kan je hier vinden (test is dezelfde voor alle media/dagbladen):

Wat ik al had verwacht: ex aequo tussen openvld en groen. Was er een blauwgroene partij in belgië, die het beste van de twee combineerde, ze had 100% mijn stem. Nu weet ik het echt niet. Klimaat en milieu vind ik belangrijk, maar dat 'woke' discours van groen is me wat teveel. En openvdl, tjah.

83% groen
71% vooruit
68% OVLD

Ik ga ook op Groen stemmen, zowel Europees als Brussel, ondanks dat ik jeuk krijg van de manier van campagne voeren van Groen via tenenkrommende dansjes en weet ik veel wat nog allemaal. Europees omdat ik graag heb dat er mensen aan de macht zijn buiten de EVP aangezien die in de zak zitten van de agro-industrie.

De Sutter en TvdS vind ik beiden heel capabele ministers, mogen federaal wat mij betreft zeker blijven zitten, De Sutter liefst op een post waar ze meer kan verwezenlijken.

Wat waarschijnlijk de bal vooral in het kamp duwt van Groen is dat ze voor mij geen nieuwe kerncentrales moeten bouwen en het geld beter in renewables kunnen steken.

Ook bij VRT Open VLD op één, maar hier wel kort gevolgd door Groen en Vooruit.
Vlaams Belang en N-VA als laatste.

Komt quasi overeen met de HLN stemtest en bevestigt mijn jarenlange steun aan de liberalen.

Wat waarschijnlijk de bal vooral in het kamp duwt van Groen is dat ze voor mij geen nieuwe kerncentrales moeten bouwen en het geld beter in renewables kunnen steken.
Dat is wel speciaal, want er is voor het IPCC (dikwijls aangehaald door Groen) geen enkel scenario waarin de electriciteit uit nucleare energie niet moet stijgen om enigszins in de buurt van 1,5-2 graden opwarming te blijven. (gemiddeld +80% in elk scenario tegen 2050).

Mooi geïllustreerd op pagina 71 van hun recentste klimaatrapport: https://www.ipcc.ch/report/ar6/wg3/downloads/report/IPCC_AR6_WGIII_FullReport.pdf

Laatst bewerkt:
Bij de test van VRT/De Standaard kom ik uit bij Open VLD (79), Groen (66) en Vooruit (58). Geen verrassing gezien ik economisch naar centrum-rechts neig, sociaal-cultuureel progressief ben en niet-dogmatisch ecologisch (d.w.z. pro kernenergie, globale CO2-taks en GGO's) denk.

Het niveau van de andere stemtesten vind ik echt bedroevend laag en dat zeg ik niet omdat het resultaat mij niet aanstaat, maar wel omdat ik tijdens het invullen verschillende keren "Wat is dit voor onzin?" tegen mezelf heb geroepen. HLN gooit er belachelijke, schijnbare tegenstellingen tegenaan en test van De Morgen gaat voornamelijk na of je pro of contra het huidige beleid bent.

edit: typo

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan