Stemtesten - deel en bespreek je resultaten

Bij VRT:
NVA 60%
Vooruit 56%
Open VLD 55%
PVDA 51%
Groen 50%
Vlaams Belang 44%
CD&V 44%

Meest overeen: NVA 22/35 stellingen
Minst overeen: CD&V 21/35 stellingen.

Dit ligt dan allemaal wel heel dicht bij elkaar.
Het verschil wordt dus vooral gemaakt door de boosts. Ik heb "Oekraïne lid van de EU", "kerncentrale bouwen" en "diesels na 2035 toegelaten" een boost gegeven.

"Je zou nooit een regering vormen met CD&V."

Ik weet nog altijd niet op wie ik ga stemmen. Ik ben niet Vlaams-nationalistisch.

Bij HLN (denk ik) had ik Caroline Gennez. Ook bij VRT scoort Vooruit bij mij relatief hoog.
 
Mijn ideale partij, groen rechts bestaat helaas niet.
Ik vrees dat ik ongeldig ga stemmen, de meeste partijen spreken me totaal niet aan.
100% dit.

Ik had een sterk vermoeden dat Vooruit bovenaan ging uitkomen en dat klopt ook na de 5 bijkomende vragen. Ik ben wel enigszins verrast door het feit dat Groen relatief goed scoort maar dat komt wrs grotendeels omdat ik voornamelijk een aantal milieu gerelateerde zaken geboost heb ( oa "versoepelen stikstof maatregelen").
N-VA is gedeeld 2de met Groen, VLD hinkt een klein beetje achterop. PVDA & VB scoren ronduit slecht maar geen enkel partij geraakt uiteindelijk boven de 60%. Waarschijnlijk heeft dat ook te maken met het feit dat ik op 12/35 vragen gepast heb omdat ik vind dat ik niet voldoende kennis ter zake heb om daar iets over te zeggen en/of omdat het mij gewoon niet interreseert.

Kort samengevat: Groen-rechts zou een duidelijk no-brainer zijn maar bij gebrek aan die partij blijft het gewoon extreem onduidelijk. Er is geen enkele partij die socio-economisch centrum-rechts beleid kan combineren met een rationeel ecologisch beleid.
Groen wordt het zeker niet, te weinig pragmatiek. VLD al helemaal niet, die mochten nog 100% scoren, die hun woord is minder dan niks waard.

Blijven over: Vooruit, N-VA of... gewoon blanco stemmen. :unsure: Blanco is natuurlijk gelijk aan een groot deel van mijn stem "afstaan" aan partijen als V-B & PVDA, dat is eigenlijk nóg slechter dan stemmen op gelijk welke andere partij...
 
Meest: CD&V en Vlaams Belang
Minst: Groen en PVDA
Nooit regering vormen met: PVDA

Lijkt me vrij ok gezien de standpunten.
(LOL @ 'België moet uit de Navo stappen' :laugh:)
 
Het verschil wordt dus vooral gemaakt door de boosts. Ik heb "Oekraïne lid van de EU",

Ik vond dat zo'n slecht geformuleerde vraag dat ik daar Oneens op heb geantwoord, terwijl ik heel pro-Oekrains gezind ben.

Mag Oekraine toetreden tot de EU? Ja
Moet Oekraine kunnen toetreden tot de EU? Ja
Moet Oekraine in de EU? Nee

Ten eerste moet men dat ginds zelf willen en dat dient m.i. te gebeuren in een referendum in vredestijds, ten tweede dient een kandidaat-lidstaat nog altijd te voldoen aan een waslijst criteria en we moeten die niet tijdelijk negeren uit sympathie met hun situatie.
 
Ik vond dat zo'n slecht geformuleerde vraag dat ik daar Oneens op heb geantwoord, terwijl ik heel pro-Oekrains gezind ben.

Mag Oekraine toetreden tot de EU? Ja
Moet Oekraine kunnen toetreden tot de EU? Ja
Moet Oekraine in de EU? Nee

Ten eerste moet men dat ginds zelf willen en dat dient m.i. te gebeuren in een referendum in vredestijds, ten tweede dient een kandidaat-lidstaat nog altijd te voldoen aan een waslijst criteria en we moeten die niet tijdelijk negeren uit sympathie met hun situatie.
Ja, ik heb daar ook even bij gefronst voor dezelfde reden. Allez infeite is dat hetzelfde probleem als bij veel van die vragen, het antwoord is niet gewoon ja of nee in veel gevallen.
 
Na wat info te hebben gelezen - initieel te veel zaken waar ik zou moeten passen wegens onvoldoende dossierkennis :ROFLMAO:

+: CD&V / NVA - quasi gelijk in %
+/-: Vooruit / VB / OVLD
-: PVDA en Groen
Nooit een regering vormen met Groen

Ook poging gewaagd eens te kijken met andere partijen - toch wel duidelijk een zwart/wit relatie met VB en Vooruit. Gelijkaardige resultaten bij test HLN.
 
VRT stemtest

OpenVLD 71%
Vooruit 63%
Groen 61%
NVA 52%
CD&V 49%
Vlaams Belang 43%
PVDA 34%

Altijd al geweten dat ik vrij liberaal denk. Of ik er op ga stemmen is nog een andere vraag :unsure:
Wel verrast dat ik minder dicht aanleun bij de PVDA dan bij Vlaams Belang, al wist ik wel al dat ik niks moet weten van beide extremen.
 
Vlaams: Yasin Gul (VoorU) 73%
Federaal: Steven Vandeput (NVA) 71%
Europees: Wouter Beke (CD&V) 72%
 
Mijn spannende top 3 bestaat uit NVA/Vooruit/VB, vrij grappig dat die zo dicht bij elkaar liggen.

Groen en PVDA helemaal onderaan, wat dan ook helemaal klopt. Terwijl ik helemaal pro groene ideeën als het over natuur en klimaat gaat ben zegt de rest van die partij mij echt helemaal niets. Ook figuren zoals Almaci & Van De Straeten, yikes.

Maar soit, voor de rest ben ik het geloof in de nationale politiek toch helemaal kwijt - gelijk welke partij. Ik weet dus nog helemaal niet wat ik met mijn stem ga doen.
 
Mijn spannende top 3 bestaat uit NVA/Vooruit/VB, vrij grappig dat die zo dicht bij elkaar liggen.

Groen en PVDA helemaal onderaan, wat dan ook helemaal klopt. Terwijl ik helemaal pro groene ideeën als het over natuur en klimaat gaat ben zegt de rest van die partij mij echt helemaal niets. Ook figuren zoals Almaci & Van De Straeten, yikes.

Maar soit, voor de rest ben ik het geloof in de nationale politiek toch helemaal kwijt - gelijk welke partij. Ik weet dus nog helemaal niet wat ik met mijn stem ga doen.
Vergeleken met wat ze daar nu hebben durf ik zelfs nog zeggen dat Almaci niet eens zo slecht was...
Wat dachten ze bij Groen? Als je 2 mensen met het charisma van een dwijl co-voorzitters maakt dan krikken die misschien elkaars niveau op? :unsure:

Nee, zo lang ze het bij Groen gaan blijven doen met dat soort kalibers is dat een kansloze zaak. Kijk naar 2019: zelfs met de extra tractie van de klimaatmarsen toen was het vechten om 10% te halen. Ho-pe-loos.
 
Mijn spannende top 3 bestaat uit NVA/Vooruit/VB, vrij grappig dat die zo dicht bij elkaar liggen.

Groen en PVDA helemaal onderaan, wat dan ook helemaal klopt. Terwijl ik helemaal pro groene ideeën als het over natuur en klimaat gaat ben zegt de rest van die partij mij echt helemaal niets. Ook figuren zoals Almaci & Van De Straeten, yikes.

Maar soit, voor de rest ben ik het geloof in de nationale politiek toch helemaal kwijt - gelijk welke partij. Ik weet dus nog helemaal niet wat ik met mijn stem ga doen.

Ik vind de mensen ook minstens even belangrijk als de standpunten. En helaas zijn er veel politici die me niet aanstaan qua gedrag en stjil, ongeacht hun standpunten.
 
Bij Standaard/VRT:
1. Vooruit (76%)
2. OVLD (73%)
3. Groen (69%)
4. CD&V (62%)
5. NVA (56%)
6. Vlaams Belang (43%)
7. PVDA (40%)

Kom meeste overeen met Depraetere. Nooit regering met PVDA.
Dat is als ik bepaalde vragen 'boost'. Als ik dat niet doe, zijn 1 en 2 omgekeerd.


HLN:
Ook meeste overeen met Depraetere en voor elk niveau Vooruit op eerste plaats. En daartussenin afhankelijk van niveau OVLD of CD&V of NVA op tweede plaats. Voor U, VB en PVDA altijd 3 laatste.
 
Interessant om te zien zou zijn dat je op voorhand een volgorde moet aangeven waarop je zou stemmen en dat je daarna jouw resultaat daar tegen afgewogen ziet.

Ik denk dat in beide richtingen (links/rechts) mensen zouden verschieten in hoeverre hun mening anders zit dan standpunten van partij x of y
 
Groen 75%
Vooruit 71%
PVDA 71%
Open VLD 60%
CD&V 51%
Vlaams Belang 38%
N-VA 25%

Toch verbaasd van hoe dicht mijn standpunten bij die van Groen liggen terwijl ik typisch toch de voorkeur geef aan sociale i.p.v. groene maatregelen, daar waar beide met elkaar botsen.
 
Bij de Morgen waren het NVA eerst en dan VB; bij nieuwsblad was de beste match met Els Ampe en wat betreft politici waar ik op kan stemmen telkens met NVA/VB.

Voor de VRT-test jongeren ook NVA op 1 en VB op 2
Voor de gewone VRT-test:
NVA 83%, VB 71% aan de top en PVDA/Groen aan de bodem met beiden zowat 40%. Beste match met De Wever, en nooit een regeing met Groen.

Geen rare uitkomsten of onverwachte zaken dus (op die Voor U dingen na dan).

Open VLD hangt op quasi exact dezelfde scores als Vooruit en CD&V; niet onverwonderlijk aangezien er bitter weinig verschil is tussen die partijen wat betreft beleid.
Als zefls Open VLD al pro een vermogensbelasting is, dan zijn ze echt wel ver van het padje af.
 
Laatst bewerkt:
VRT stemtest:
CD&V 73% (75% voor 5 extra vragen)
Open VLD 70% (73% voor extra vragen)
Vlaams Belang 61%
NVA 59%
Vooruit 59%
Groen 57%
PVDA 45%

Ik zou "Ugh" kunnen zeggen, maar dat zou mijn reactie geweest zijn bij elke partij die bovenaan stond. Er is er eigenlijk geen enkele waar ik echt in geloof.
 
Vooruit 70%
NVA 66%
OpenVLD 62%
CD&V 54%
Groen 49%
Vlaams Belang 45%
Pvda 31%

Ik heb de voorbije jaren gemerkt dat ik stilletjes aan een sociaal democraat aan het worden ben, of me toch het meest kan vinden in die hun standpunten dus verbaasd dat ik Vooruit krijg ben ik niet. Dit worden mijn tweede verkiezingen (de eerste keer op NVA gestemd) en het zal waarschijnlijk terug tussen NVA & Vooruit gaan. Vooruit omdat ik mij daar ideologisch het meest in kan vinden, maar NVA heeft standpunten waar ik mij ook in kan vinden. Zoals zaken als immigratie, begroting en eigenlijk ook gewoon het besef dat dit land steeds meer en meer onbestuurbaar wordt.
 
Dat is wel speciaal, want er is voor het IPCC (dikwijls aangehaald door Groen) geen enkel scenario waarin de electriciteit uit nucleare energie niet moet stijgen om enigszins in de buurt van 1,5-2 graden opwarming te blijven. (gemiddeld +80% in elk scenario tegen 2050).

Mooi geïllustreerd op pagina 71 van hun recentste klimaatrapport: https://www.ipcc.ch/report/ar6/wg3/downloads/report/IPCC_AR6_WGIII_FullReport.pdf
Ik ben ook niet per se gekant tegen kernenergie hoor. Voor mij prima om trapsgewijs SMR's te gaan implementeren om ons energiepark te ondersteunen. Het is eerder de bouw van een grote reactor, wat gepaard gaat met zware investeringen en mogelijks decennia voorbereidend werk (dat gedurende heel de tijd van de bouw niet rendeert, i.t.t renewables die ge vrijwel direct kunt aankoppelen).

a) de bevoorrading van uranium sterk kan veranderen aangezien het meeste uranium uit onstabiele regio's komt
b) de prijs van uranium sterk kan veranderen waardoor de economische rentabiliteit van zo'n project moeilijk te voorspellen valt
 
Is nu wel een betere stemtest waar je tenminste vragen kan skippen en stellingen kan boosten.
(Want ik geef geen bal om hoofddoeken.)

Het enige consequente van mij is dat PVDA en VB altijd helemaal achteraan staan. De rest is nek aan nek.

federale thema's is het CD&V en Groen
Europees is het NV-A en Groen
Vlaams is dan NV-A en Vooruit



Deze is wel hilarisch:

De premie voor de aankoop van een elektrische wagen die minder dan 40.000 euro kost, moet meteen afgeschaft worden.

Oneens​

Geen enkele partij is oneens met deze stelling

Waarom bestaat die premie dan? :p
 
Terug
Bovenaan