Stemtesten - deel en bespreek je resultaten

De vragen zijn ook echt wel HLN niveau 'Inzetten op studieresultaten" of 'Inzetten op welzijn van studenten". Alsof dat niet beiden kan bereikt worden.
Dan moet ge de slider in het midden laten staan.


Ik kom uit op 76% Bart DeWever NVA
vlaams 72% Klaas Slootmans VB
federaal 71% Theo Francken NVA
Europees 77% Johan Van Overtveldt NVA
 
Huh,

BDW over het algemeen. ( walg )

En dan Vlaams D'Haeseleer (VB), Federaal Vandenbroucke (Vooruit), Europees Beke ( CD&V)

consistent :unsure:
 
Beste match met den "Theo" blijkbaar.

Test is zeer consistent voor de "laatste" plaats = altijd de kandidaat van groen (klopt ook is de laatste partij waar ik ooit op zou stemmen)

Geen idee waar de partij "voorU" staat trouwens (zitten consistent onderaan ook trouwens).
 
70 pct voor Groen, PVDA en Vooruit. N-VA en VB bengelen onderin met 45 pct. Iets teveel ongenuanceerde vragen naar mijn zin.
 
Eerste keer stemtest Bart De Wever en tweede keer paar dagen later Matthias Diependaele.

Vlaams - Zuhal Demir
Federaal - Steven Vandeput
Europees - Hilde Vautmans

Komt wel redelijk overeen, al zou ik niet direct stemmen voor Steven en Hilde ken ik niet.
 
Ah, hier zaten die kastaars allemaal in de 70% range, met alles wat sos, groen of communist is ergens in de 30-40 range.

Wat mij meer "stoorde" was de aanwezigheid van O-VLD op plaats 3 of 4; programma-technisch gezien is dat niet onlogisch, maar als er één ding is dat ze al jaren aantonen, dan is het wel dat dat programma als eerste de vuilbak in gaat van zodra het over postjes gaat.
De Voor U mensen zaten aanvullend typisch in die top 3/4 maar goed, die stellen evenveel voor als de rest van de LDD-fractie :).

De grootste postjespakkers zijn nog steeds de mannen van de N-VA natuurlijk, met aan kop absolute cumulkampioen Koen Kennis (N-VA). Alleen heeft hun fanatieke fanbase dat nog niet door omdat ze zichzelf nog steeds blijven wentelen in de outsider-positie versus de "traditionele partijen"

Je mag eens raden wat er van het sociaal-economisch programma van de N-VA nog zal overblijven wanneer ze (opnieuw) doelbewust in bed duiken met de PS in ruil voor een staatshervorming. ;) Net zoals de vorige keer trouwens. Het is niet omdat de totstandkoming nooit het licht heeft gezien (omdat andere partijen hen voor waren), dat we daarom de doelbewuste vrijpartij van Bart De Wever met de PS moeten negeren natuurlijk.

Waar is de tijd dat Bart De Wever nog diametraal tegenover de PS stond op basis van inhoudelijke socio-economische standpunten. Dat waren mooie tijden. De tijden waarin ik zelf ooit nog voor N-VA heb gestemd.
 
Laatst bewerkt:
Zelf heb ik Bart De Wever als beste match blijkbaar. Met op Vlaams, Federaal en Europees niveau uitsluitend Open VLD en N-VA politici in de top 2.

Maar ik zal nooit (meer) op N-VA stemmen omwille van de redenen uitgelegd in bovenstaande post, omwille van hun populisme, omwille van hun cliëntelisme, omwille van hun slechte bestuurders (Jambon, Ben Weyts, Zuhal Demir), omwille van hun Antwerpen-idolatrie, enzovoort enzovoort.

Bij de vorige verkiezingen heb ik naast Open VLD ook nog op Groen gestemd. Maar die laatsten focussen steeds minder op klimaat en milieu en positioneren zich op socio-economisch vlak zowaar nog linkser dan de sossen en zelfs nog linkser dan de communisten op sommige vlakken. Ik had al een probleem met dat kantje van Groen, en nu hebben ze helemaal afgedaan wat dat betreft.

Ik zal dus de volgende stemmen uitbrengen:
  • Federaal: Open VLD - Alexander De Croo: beste match in de stemtest en een uitstekend premier
  • Europees: Open VLD - Guy Verhofstadt. Zie zijn recente speech over de levering van Patriot-raketten aan Oekraïne. Say no more.
  • Vlaams: CD&V - persoon nog te bekijken: omwille van hun rechtlijnigheid in de landbouwdiscussies.
 
Laatst bewerkt:
De grootste postjespakkers zijn nog steeds de mannen van de N-VA natuurlijk, met aan kop absolute cumulkampioen Koen Kennis (N-VA). Alleen heeft hun fanatieke fanbase dat nog niet door omdat ze zichzelf nog steeds blijven wentelen in de outsider-positie versus de "traditionele partijen"

Je mag eens raden wat er van het sociaal-economisch programma van de N-VA nog zal overblijven wanneer ze (opnieuw) doelbewust in bed duiken met de PS in ruil voor een staatshervorming. ;) Net zoals de vorige keer trouwens. Het is niet omdat de totstandkoming nooit het licht heeft gezien (omdat andere partijen hen voor waren), dat we daarom de doelbewuste vrijpartij van Bart De Wever met de PS moeten negeren natuurlijk.

Waar is de tijd dat Bart De Wever nog diametraal tegenover de PS stond op basis van inhoudelijke socio-economische standpunten. Dat waren mooie tijden. De tijden waarin ik zelf ooit nog voor N-VA heb gestemd.

En desondanks hebben ze nog steeds meer geloofwaardigheid en krediet dan O-VLD, faut le faire, nietwaar? :-D
 
Telkens zonder argumenten blijven schreeuwen "N-VA is de beste!" maar dan schrikken dat ik de N-VA achterban fanatiek noem. Faut le faire. ;)

Dat zijn dan drie verkeerde veronderstellingen in amper1 zin... Mac-bc toch... Tsssk tssssk :)
Niet alleen schreeuw ik geeneens dat ze "de beste" zijn, ik ben al evenmin achterban en als toetje op de taart: this is the internet, ik schrik van niets hier.

Lighten up, neem jezelf niet zo serieus (iets dat je al vaker gezegd is). Ik zit hier niet om jou te overtuigen, jij evenmin vermoed ik, dus bespaar je die moeite.

Uiteraard, zoek je vooral externe validatie van je kiesintenties, carry on!
 
Beetje een rare stemtest met die schuifbalkjes bij HLN. Geeft mij de indruk dat een wat paar mm meer naar de ene of de andere kant staat al een verschil kan maken in het resultaat. Dan is de stemtest van De Morgen ietsje duidelijker mijn inziens al gooien ze daar wel Europees, Federaal en Vlaams op een hoopje wat ook niet zo handig is...

Voor zover ik weet komt de 15de de stemtest van De Standaard en VRT online.
 
75% Theo Franken.

Interessant aangezien ik op de migratie vragen helemaal niet zo extreem heb geantwoord, maar blijkbaar matchen we nog wel voor de rest.

Ik zag hem altijd eerder als VB achtig (dus economisch veel te links), maar hij is dan toch eerder een NVA-er
 
78% BDW
En dan bij op wie ik kan stemmen Loones, JDD en een ex-aequo tussen Vautmans en Van Overtveldt.
Niet dat ik er blij van word, maar ik zal waarschijnlijk ook wel weer N-VA stemmen, er zijn naar mijn mening geen alternatieven. Ik ga nooit op economisch linkse partijen stemmen, en dan zit je nog met Open VLD en CD&V met 2 partijen die zichzelf al jaren in de afgrond aan het rijden zijn en het nog altijd niet lijken te beseffen.
 
Beetje een rare stemtest met die schuifbalkjes bij HLN. Geeft mij de indruk dat een wat paar mm meer naar de ene of de andere kant staat al een verschil kan maken in het resultaat. Dan is de stemtest van De Morgen ietsje duidelijker mijn inziens al gooien ze daar wel Europees, Federaal en Vlaams op een hoopje wat ook niet zo handig is...

Voor zover ik weet komt de 15de de stemtest van De Standaard en VRT online.
Met die sliders ben ik het wel met je eens, is niet zo handig.
Net die van De Morgen gedaan... vond ik ook niet zo duidelijk als je snel de test eens wil doen. Niet door het voor/tegen stemmen, maar net door de manier van vragen stellen daaraan gekoppelt.
Bv. De vraag "Vlaanderen moet de uitstoot van stikstof beperken en de natuur herstellen, waarbij boeren aan strengere normen moeten voldoen dan de industrie" zijn net twee vragen in 1. Deel 1 kan je niet tegen zijn... Deel 2 is een discussie over wat je dan als strenger benoemt (bv. Om enkel de industrie te nemen, wat makkelijker is: als een fabriek A 2 keer meer mag uitstoten, maar 10 keer meer produceert dan fabriek B die hetzelfde product maakt, voor wie ben je dan het strengste? Een boerderij kan je wel niet vergelijken met een fabriek natuurlijk).
Ook "Politieke advertenties op sociale media moeten strenger gecontroleerd worden", op zich volledig akkoord met het taggen als advertentie (maar waarom enkel op sociale media dan?). Als je dan de uitleg leest dat ze daarbij gaan verbieden het over geaardheid, religie of "gevoelige info" te hebben, dan lijkt het haast iets om het VB te censureren... Stem je voor voor deel 1, of stem je tegen omdat je die censuur niet wil (wie bepaalt eigenlijk wat "gevoelig info" is?) en nog een aanpassing/nuance wil alvorens het goed te keuren.

Als ik aan "face value" antwoord (snel, zonder de teksten open te doen), wordt Groen de uitgesproken winnaar... Als ik erin nuanceer, zakt Groen volledig weg, en is het terug haasje-over tussen CD&V, O-VLD en N-VA.
Wat wel handig is, is dat je bij deze test "live" de invloed van je stemmen kan volgen, wat de invloed van die tweestrijdige keuzes duidelijker maakt voor alle partijen. Dat kon bij HLN niet.

Hopelijk finale duidelijkheid bij de testen van De Standaard en VRT.
 
Beste match:

Theo Francken: 75%

Voor de rest ligt het eigenlijk vrij dicht bijeen tussen VoorU-VB-NVA-OVLD-CD&V.

Minste match telkens met Vooruit, PVDA en Groen in die volgorde. Ondanks het feit dat ik voor bepaalde zaken echt wel de "sociale" optie kies, is wellicht mijn extreme keuze voor kerncentrales (helemaal akkoord) en de 32 urenweek (helemaal niet akkoord) daarin sterk bepalend.
 
Terug
Bovenaan