Steam Deck & Steam Machine

Ja dat klopt allemaal als een bus.
Als je dan echter de prijs van de steam Machine er naast legt dan is dat prijsverschil tov een PS5 nog altijd 400€. Terwijl die steam machine dan ook maar +/- 500gb harde schijf ruimte heeft in tegenstelling tot die 825gb die het nu zou zijn.

Maar voor hetzelfde geld is dat verschil toch maar 100€. Maar daarom dat ik het ook zo impressionant vind. Ik vraag mij echt af wat ze gaan kunnen doen voor de volgende generatie. OF dat ze gaan wachten tot de prijzen terug wat normaler zijn voordat ze die lanceren.

Die nieuwe versie ging normaliter bij xbox meer een hybride PC worden. Maar een console van 1500-2000€ ik weet het toch zo niet hoor. Net zoals ik de prijsstijgingen voor een legion go 2 ook al enorm vind... wetende dat de launchprijs 1400€ was voor het eerder topmodel

Terwijl ik aan de andere kant voor de asus rog xbox x 1tb nog geen prijsverhoging heb zien passeren, wat misschien door xbox zoals voor de xbox series x ook door Microsoft geabsorbeerd wordt of er een andere reden voor is zoals je zelf al aanhaalde.

Ik sta op de lijst voor een steam machine 512Gb, maar ik ga wss passen. Ik heb een game PC staan die heel goed is. Uiteindelijk toch een paar honderd euro te duur om bij de TV te zetten.

Het gaat over het totaal pakket. De basis Steam Machine kost 1039€ en heeft 512 GB SSD en komt zonder controller. De PS5 Slim kost 499€ met 1 TB SSD en komt met een controller.

En er valt toch echt wel iets te zeggen over een toestel van 1000+ euro met performance die gelijk of minder is dan een console van 6 jaar oud. waar je game settings al vrij laag moet gaan zetten voor speelbare framerates. Dat zorgt er automatisch voor dat de Steam Machine een minder lange houdbaarheidsdatum heeft.

Steam Machine heeft idd gratis multiplayer en grotere library. Maar kwantiteit is ook niet alles, grote hoeveelheden games zijn ook gewoon echt crappy games. Het merendeel van de populaire games kan je ook gewoon op Playstation spelen.

De Steam Machine zal wel verkopen, daar heb ik geen twijfels over. Maar het is gewoon een heel slechte value en als eender welke andere fabrikant hiermee komt wordt die gelynched. Kijk maar naar de shitstorm toen Sony de PS5 Pro duurder maakte.
Ik vrees gewoon dat we als pc gamers allemaal genaaid zijn. Ik dacht onlangs even nog een 2TB schijf aan te kopen. Dat kost dus minstens 4 keer meer als 3 jaar geleden. RAM? hetzelfde.

Tenzij morgen wonder boven wonder er opeens meer chips vrijkomen, gaan we gewoon meer en meer blijven betalen voor steeds dezelfde, oude tech... schandalig eigenlijk :/

Ik vrees gewoon dat we als pc gamers allemaal genaaid zijn. Ik dacht onlangs even nog een 2TB schijf aan te kopen. Dat kost dus minstens 4 keer meer als 3 jaar geleden. RAM? hetzelfde.

Tenzij morgen wonder boven wonder er opeens meer chips vrijkomen, gaan we gewoon meer en meer blijven betalen voor steeds dezelfde, oude tech... schandalig eigenlijk :/
Nu…. Eigenlijk cru gezegd is technologie net het enige dat nooit echt duurder is geworden met de jaren, eerder goedkoper.
(Tv’s bvb).
Consoles kosten al jaar en dag 300-400€ bij lancering.
Maar het blijft natuurlijk een zure appel om in te bijten nu.

Het is normaal een cyclische markt, dus die prijzen komen wel weer naar beneden. AI zit er nu tussen en is de grote hype, maar AI kost gigantisch veel geld. Niet je thuis abbonnementje, maar een corporate license is gewoon een (goedkopere) FTE aan kostprijs.

Dus die prijs komt wel weer naar beneden, al zal dat mss niet meer aan de oude prijzen zijn. Maar opzich hoeft dat ook niet, elektronica was eigenlijk spotgoedkoop (buiten GPU's). Ik heb mijn PC op een gunstig moment gekocht en hoop nu te overbruggen tot het weer betaalbaarder wordt.

Ik wou ook een 2TB NVME SSD bijsteken, maar stel dat ook maar uit. Zal mijn games wel deinstalleren en opnieuw installeren wanneer nodig.

Ik wou ook een 2TB NVME SSD bijsteken, maar stel dat ook maar uit. Zal mijn games wel deinstalleren en opnieuw installeren wanneer nodig.

Vorig jaar was ik aan het twijfelen tussen een 2Tb en een 4TB. Heb toen gekozen voor de 4tb omdat ik die toen voor 180kon op de kop tikken terwijl die van 2tb rond de 100 lag.
Maar vooral gegaan naar die 4TB omdat ik geen zin had om de PC op te vijzen en in de toekomst 1 bij te steken.

Nu zou een 4TB gewoon niet meer te justifiëren zijn... heck zelfs de 2TB is pokkeduur.

Ik hoop het minstens 6 - 7 jaar te rekken voor ik voor een nieuwe PC moet gaan kijken. Ik heb op het juiste moment de stap gezet... beetje geluk gehad met het foert moment.

Net zoals ik ook gegaan ben voor de xbox ally x voor 650€ met accessoires en dergelijke. Terwijl de prijzen van de rest ondertussen ook omhoog schiet. En in Japan die ondertussen ook al gestegen is met 100€.
En ik niet direct op korte termijn hierin veranderingen zie komen.

Heeft er hier iemand de steam controller?

Heb hier weer een dualsense met stick drift dus ben op zoek naar een nieuwe controller.
De xbox controller kan ik niet uitstaan door de goedkope en luid 'clicky' lawaai op de ABXY knoppen.

Zijn die knoppen minder luid/zachter?

Heb hier weer een dualsense met stick drift dus ben op zoek naar een nieuwe controller.
De xbox controller kan ik niet uitstaan door de goedkope en luid 'clicky' lawaai op de ABXY knoppen.

Dan is deze controller de eerst komende tijd geen optie. zal pas in 2027 weer op voorraad komen volgens mij.

De knoppen zijn beter, de D-pad is echter heel clicky en is op de xbox controller beter. Vind die niet zo fijn op de steam controller.
Overall is een Xbox controller meer bang for buck imo.

Ander nadeel is dat je elk spel moet toevoegen aan je steam library. Dat werkt dan wel weer in elk OS (windows en MacOS getest).

Ja, weet dat de steam controller momenteel pas beschikbaar zal zijn in 2027. Kan wel even de xbox controller gebruiken in tussentijd.
Het lijkt mij wel handig omdat ik veel vanuit de zetel op de tv speel ipv voor de monitor. Dus makkelijker om van games te veranderen in SteamOS.
Maar het is inderdaad duur voor een controller.
De D-pad vind ik persoonlijk minder erg dat het clicky is want die gebruik ik veel minder.

Terug
Bovenaan