Start Wielerseizoen 2023

NemesisBE

Well-known member
Zoals @Airjinx opmerkte:

Luke Plapp opnieuw Australisch kampioen, it's starting again 😍.

Tijd voor een 2023 topic? Down Under en San Juan komen er al snel aan.

Januari is al goed gevuld met (voornamelijk) voorbereidingskoersen.
Benieuwd hoe de nieuwe truitjes er tijdens wedstrijden gaan uitzien.

 
Evenepoel gaat toch met weinig deftige wedstrijddagen in de benen naar De Giro he. Ben curieus!

En TDG doet intussen een QnA op Twitter. Hopelijk kan die dit jaar ook weer zijn ritje meepikken .
 
Evenepoel gaat toch met weinig deftige wedstrijddagen in de benen naar De Giro he. Ben curieus!

En TDG doet intussen een QnA op Twitter. Hopelijk kan die dit jaar ook weer zijn ritje meepikken .

Had voor de Vuelta enkel San Sebastian in de benen. Is het moderne wielrennen hé weinig wedstrijden veel hoogtestages.
 
Had voor de Vuelta enkel San Sebastian in de benen. Is het moderne wielrennen hé weinig wedstrijden veel hoogtestages.

Vind ik niet helemaal vergelijkbaar (begin vs eind seizoen), maar is inderdaad zeker een tendens. Benieuwd of het ook voor hem werkt.
 
Vind ik niet helemaal vergelijkbaar (begin vs eind seizoen), maar is inderdaad zeker een tendens. Benieuwd of het ook voor hem werkt.

euh vorig seizoen al vergeten? Toen won hij San Sebastian na een hoogtestage. Ging toen opnieuw op hoogtestage en won de Vuelta en erna nog het WK erbij. Lijkt me redelijk duidelijk dat het voor hem dus goed werkt.
 
euh vorig seizoen al vergeten? Toen won hij San Sebastian na een hoogtestage. Ging toen opnieuw op hoogtestage en won de Vuelta en erna nog het WK erbij. Lijkt me redelijk duidelijk dat het voor hem dus goed werkt.

Vind ik niet helemaal vergelijkbaar (begin vs eind seizoen). Die hoogtestages zijn niet zo zwart wit zoals jij het hier voorstelt.
 
Heel benieuwd naar Evenepoel in de UAE Tour. Is voor Pogacar (met voormalige uitdager Yates nu aan zijn zijde) toch elk jaar al meteen een belangrijk doel. Aan zijn Stravaritten te zien zal Remco ook snel in vorm zijn.
 
Vind ik niet helemaal vergelijkbaar (begin vs eind seizoen). Die hoogtestages zijn niet zo zwart wit zoals jij het hier voorstelt.

30 juli is nu al eind seizoen? Dat was namelijk de dag de San Sebastian werd verreden.

Ik begrijp je niet. Jij vreest dat hij te weinig rijd voor de Giro (wat toch gewoon goed meevalt, Argentinie, UAE, Catalonie en LBL is toch niet niks). Ik haal aan dat hij niet veel wedstrijden nodig heeft. Wat je dan bedoelt met benieuwd of hij kan presteren met weinig wedstrijden en veel trainen begrijp ik dus niet. Kan je het wat dieper uitleggen?

Heel benieuwd naar Evenepoel in de UAE Tour. Is voor Pogacar (met voormalige uitdager Yates nu aan zijn zijde) toch elk jaar al meteen een belangrijk doel. Aan zijn Stravaritten te zien zal Remco ook snel in vorm zijn.

Wordt die koers niet meestal beslist op een steile helling? Pogacar zou daar toch een voordeel moeten hebben. Zou eens het parcour moeten bekijken of daar veel leuke ritten tussen zitten. Ik zit nog vooral met Quatar in mijn hoofd als het op racen in de woestijn aankomt en dat was dan 5 ritten met in totaal 0.5 hoogtemeters.
 
_ _ _ _/ _ _ _/

En de twee klimmen zijn niets spectaculairs. Enorm saaie koers maar prima voorbereidingskoers.
Goed weer, chique hotels en omkadering, weinig valpartijen of media.

Jij doelt op Hatta Dam maar die zat de voorbije twee jaar niet in het parcours.
 
Tussen UAE en Catalonië en Catalonië en L-B-L zit wel belachelijk veel tijd zonder wedstrijden.
Er moet toch nog iets te rijden zijn die periodes? Genre Tirreno, Baskenland, ... Al is het zonder ambities. Maar dat kan Remco zeker niet? :D
 
Tussen UAE en Catalonië en Catalonië en L-B-L zit wel belachelijk veel tijd zonder wedstrijden.
Er moet toch nog iets te rijden zijn die periodes? Genre Tirreno, Baskenland, ... Al is het zonder ambities. Maar dat kan Remco zeker niet? :D

Remember Gullegem vorig jaar, kermiskoers (een echte) en toch vond hij het plezant om 50km alleen te gaan beuken.

Tirreno en Baskenland lijken me toch ook iets te ferm en te mooi om daar zomaar eventjes te gaan tussenrijden gewoon voor de kilometers. Zit ongeveer telkens een maandje tussen. Ideaal eigenlijk om telkens tussendoor een hoogtestage mee te pakken.

Zijn voornaamste concurrent voor de Giro is normaal Roglic maar die was laatste ik hoorde nog altijd beetje herstellende en zou pas laat in competitie komen dus die gaat normaal gezien met nog minder wedstrijden in de benen de Giro rijden. En ik denk niet dat Thomas er ook veel gaat hebben.

_ _ _ _/ _ _ _/

En de twee klimmen zijn niets spectaculairs. Enorm saaie koers maar prima voorbereidingskoers.
Goed weer, chique hotels en omkadering, weinig valpartijen of media.

Jij doelt op Hatta Dam maar die zat de voorbije twee jaar niet in het parcours.
Nee, net niet. Twee aankomsten bergop op lange niet erg steile lopers. Zou zowel Pog als Remco moeten liggen.

Is die Hatta Dam al weer zolang geleden. Dat was Ewan zijn ding. Tijd vliegt :S

Iets om naar uit te kijken dan. Ga wel moeten vlug werken want ze lopen daar 2 uur voorop ons dus aankomsten meestal kort na de middag dacht ik.
 
De combinatie voorjaar + Giro is sowieso niet evident.

Evenepoel zou de eerste winnaar sinds Contador 2011 zijn die geen enkele koersdag in Italië in de benen heeft alvorens de Giro aan te vatten en te winnen!!!
 
de eerste winnaar sinds Contador 2011
Man man man dat is ook alweer 12 jaar geleden.
Anno 2023 kunnen sommige het zich misschien nog moeilijk herinneren, maar voor de Pogacar’s en Remco’s van deze wereld had je een Contador.
Talent en flair zijn synoniemen voor die man. Een zadel was optioneel voor die man, had het lef om Armstrong van zijn troon als kopman te duwen. Als ik terugdenk aan die tijden, dat waren gewoon prachtige tijden!
 
De tijd van bloeddoping en Clenbuterol. Heerlijk!
Los van heel dat verhaal waar ik geen concrete uitspraak over doe moet je ook wel zeggen dat hij na die affaire nog de vuelta en de giro gewonnen heeft.
En nog talloze andere overwinningen haalde. Je kan van een boerenknol ook geen renpaard maken en het moet gezegd zijn dat de manier waarop hij reed een streling voor het oog was.
In 2014 in de vuelta kruiste hij de degens zelfs een zekere Chris Froome, een kluns op de fiets maar op dat moment wel al een ronderenner met potentieel.
 
Sterk van Vine,
Maar toch weeral pech voor Plapp in het tijdrijden

- Vorig jaar mocht hij NC , niet starten door dicht Covid contact
- Uae moest hij starten op een gewone fiets (doordat zijn TT-fiets beschadigd raakte net voor de race)
- Commonwealth games (mechanische pech-fietswissel)
en dacht dat hij in Romandie ook iets had tegengekomen (maar niet meer zeker).
 
Uae is net een mooie ronde met een heel mooi palmares (zowel ritten als eindklassement) en ligt heel goed op de kalender.
Je hebt maar 2 WT races in Februari daar ligt het probleem ook niet.

Het is niet omdat iets recenter is dat het niet WT-waardig is.
Mooi? Aangenaam om te rijden, bedoel je? Lekker warm en deftige wegen, maar amper toeschouwers en lange, lange wegen.
Februari hoeft geen WT-rittenkoers te bevatten. Net als de Omloop, zijn P-N en T-A de perfecte openers voor toppers, na een maandje van voorbereidende koersen.
Nu overschat je toch wel de Omloop hoor. In Belgie is dat een grote koers omdat het de eerste is in lange tijd maar dat stelt echt niks voor hoor. De buitenlanders bv die komen pas af met de E3 / GW in de aanloop naar de Ronde. Als je dan moet kiezen tussen de enige koers in het midden oosten (UAE) of de Omloop gaat de keuze altijd op UAE vallen. Zijn ook sponsor van een van de grootste wielerploegen die hebben een budget waar weinigen tegen op kunnen.
Voor de klassieke mannen en als het koud is, voor de beren, is de Omloop een fantastische koers om de degens te kruisen.
De eerste koers om een teer velletje aan te laten dikken; de eerste koers met oprechte interesse in Europa; de eerste klassieker en als je die wint samen met een RVV en / of P-R, dan heb je imo een beter voorjaar gereden dan E3 + RVV of / en P-R, omdat je de vorm wat moet uitrekken (of dat tikkeltje extra geluk hebt).
Ligt ook op een zaterdag = meer volk, dan een vrijdag gelijk de E3.
+ meer kans op slecht weer, wat toch een noordelijke klassieker typeert in ieders wielerhart.
Daarom verdient de Omloop meer waarde dan een E3.
Ik snap niet hoe dit allemaal enige probleem gaat oplossen. Wat willen ze trouwens doen? Alle toppers in alle koersen? Alle WT koersen uit elkaar trekken?
Doel van de 16/17 racedagen in een Giro / Vuelta was om het (nog) spektakelrijker te maken en dan is de dubbel Giro + Tour plots wat haalbaarder :). Niemand zou over vijftig jaar zagen dat er ineens meer ronderenners Giro + Tour hebben gewonnen, met in totaal < 42 koersdagen, op types gelijk De Vlaeminck na.
De WT koersen uit elkaar trekken om overlap te vermijden ok maar als de Omloop terugzakt tot Pro.BC categorie en tergelijkertijd wordt de UAE gereden denk je dan dat er in Belgie aandacht voor de UAE of voor de Omloop gaat zijn?
Omloop, toch?
Dan vind ik de huidige tijden van het wielrennen veel heerlijker en mooier dan 10-12 jaar geleden.
We zullen zien over tien-twaalf jaar wat er uit de bus komt, betreft deze periode :tongue:.
 
Evenepoel gaat toch met weinig deftige wedstrijddagen in de benen naar De Giro he. Ben curieus!

En TDG doet intussen een QnA op Twitter. Hopelijk kan die dit jaar ook weer zijn ritje meepikken .
Roglic wordt enkel verwacht voor Catalonië voorlopig... die gaat nóg minder wedstrijdkilometers in de benen hebben EN komt uit een zware revalidatie. Als je de berichten leest is die eigenlijk pas van begin december volledig pijnvrij en heeft die zijn schouderblessure uit de Tour eigenlijk volledig mee door de Vuelta gesleurd. Op basis daarvan is het eigenlijk compleet onverantwoord dat die nog een week door rijdt in de Tour en dan ook de Vuelta nog aanvat terwijl hij niet 100% hersteld is.

Dan vind ik de huidige tijden van het wielrennen veel heerlijker en mooier dan 10-12 jaar geleden.
Dat zou je waarschijnlijk niet zeggen als die 2 Belgen die nu bij de beste 5 renners van de wereld horen een andere nationaliteit hadden.
 
Terug
Bovenaan