Spijt na aankoop huis

dROC

New member
Hi allen,


Ik heb een tijdje geleden een huis gekocht dat op zich instapklaar is maar wel nood heeft aan vernieuwing.

Nu ik er in woon realiseer ik me dat er uiteindelijk veel meer moet gerenoveerd worden dan aanvankelijk gedacht en duiken er hier en daar nog meer kleine ergernissen op aan de woning.

Ik vind het vreselijk om toe te geven maar ik heb toch wel spijt van mijn aankoop en denk der dus aan om de woning opnieuw te verkopen of misschien later te verhuren.

Zijn hier mensen die ook zoiets hebben meegemaakt? Verlies je echt zoveel geld als je je huis na een paar jaar opnieuw verkoopt?
 
Laat het eens schatten, vraag eens aan de notaris wat je wel of niet kan meenemen qua kosten en kijk wat een woning die wel up2date is je zal kosten, pas dan zal je ècht weten hoeveel je er aan zal verliezen of winnen.
 
Klein of groot beschrijf?

Indien klein beschrijf zal je 5% registatierechten moet betalen en een boete.

Indien groot, maakt het niet uit dacht ik. Renoveren en met winst verkopen zou ik zeggen
 
Ik dacht dat klein en groot beschrijf allemaal 5-7% geworden is?
En dat je die registratierechten kon "meenemen" zodat je niet iedere verhuis de volle pot moet neerleggen?

Renoveren en met winst verkopen kan dus altijd, maar waarschijnlijk heeft de OP hier geen geld voor over (aangezien OP snel lijkt te willen verhuizen)?
 
Wat is "een tijdje geleden"? Indien dit 2 jaar+ geleden is, bestaat de kans dat de woning een stuk in waarde gestegen is door corona-perikelen en zou je op die wijze mogelijks niet zoveel verliezen, puur financiëel gezien, in absolute termen.

Echter heb je natuurlijk wel dat andere woningen nu ook mee gestegen zijn in prijs.

Registratie-rechten kan je inderdaad voor een stuk meenemen, hoeveel registratierechten heb je betaald?
Notariskosten bij aankoop woning en bij de lening, kosten van de lening, afkopen van de lening, deze kosten ben je wel kwijt.

Vraag is echter gedeeltelijk ook : In welke mate kun je dat allemaal financieel afwegen? Als het je nu 10000 euro 'kost', als in, gezonken kosten die je niet kunt recupereren. Dit geld is sowieso weg, wat je ook beslist. Moet je je hierdoor laten tegenhouden als je niet gelukkig bent waar je nu zit?
 
Binnen de 2 jaar kan je 3/5de van de registratiebelasting terugvragen.
Je zal geen boete hebben als je er pakweg een halfjaar in gedomiclilieerd bent.
Je notariskosten en de overige belastingen ben je wel kwijt. Ook voor de hypotheek zal je de kosten en belastingen niet kunnen recupereren, en er zelfs bij verkoop nog moeten bijmaken om de hypotheek te schrappen of te laten overzetten.
 
Hi allen,


Ik heb een tijdje geleden een huis gekocht dat op zich instapklaar is maar wel nood heeft aan vernieuwing.

Nu ik er in woon realiseer ik me dat er uiteindelijk veel meer moet gerenoveerd worden dan aanvankelijk gedacht en duiken er hier en daar nog meer kleine ergernissen op aan de woning.

Ik vind het vreselijk om toe te geven maar ik heb toch wel spijt van mijn aankoop en denk der dus aan om de woning opnieuw te verkopen of misschien later te verhuren.

Zijn hier mensen die ook zoiets hebben meegemaakt? Verlies je echt zoveel geld als je je huis na een paar jaar opnieuw verkoopt?
Ik denk dat veel mensen door deze fase gaan na het aankopen van een woning.
Bekijk wat er echt moet aangepakt worden nu, en pak dat aan, zodat je er in kan wonen. Misschien kan je daarna nog enkele dingen verder opsmukken, of gewoon op je gemak uitkijken naar een andere woning.
Registratierechten kan je dan recupereren in dat geval
 
Zelfde situatie meegemaakt. 3 jaar op mijn tanden gebeten en dan verkocht voor 10.000 euro meer

niets van kosten aan gedaan
 
Hi allen,


Ik heb een tijdje geleden een huis gekocht dat op zich instapklaar is maar wel nood heeft aan vernieuwing.

Nu ik er in woon realiseer ik me dat er uiteindelijk veel meer moet gerenoveerd worden dan aanvankelijk gedacht en duiken er hier en daar nog meer kleine ergernissen op aan de woning.

Ik vind het vreselijk om toe te geven maar ik heb toch wel spijt van mijn aankoop en denk der dus aan om de woning opnieuw te verkopen of misschien later te verhuren.

Zijn hier mensen die ook zoiets hebben meegemaakt? Verlies je echt zoveel geld als je je huis na een paar jaar opnieuw verkoopt?
Elke woning heeft wel zaken die niet zijn zoals je verwachtte.

Gewoon bij neerleggen. Focussen op het positieve, ergo je hebt een woning waarin je kunt wonen en maak er het beste van.
Op langere termijn eventueel alternatieven in het oog houden. Maar niet te voortvarend zijn... in de volgende woning steekt er iets anders u toch weer tegen. That is life.
 
niet te voortvarend zijn... in de volgende woning steekt er iets anders u toch weer tegen.
Hier sluit ik me volledig bij aan.

Makelaars en verkopers stellen de woningen uiteraard altijd mooier voor dan ze in werkelijkheid zijn.

De weken en maanden nadat wij onze woning gekocht hadden, ontdekten we het ene gebrek na het andere:
Elektriciteit niet in orde, dak dat lekte, rolluik stuk, straatlawaai,... Ik was compleet in paniek.
Moest ik voor zoiets de rest van mn leven de helft van mn loon afgeven?

Inmiddels zijn de ergste dingen al hersteld (niet alles natuurlijk) en voel ik me helemaal thuis.

Dus ik zou in uw geval even wachten.
Het brengt wellicht ook rust als je een stappenplan en budgetering opstelt van de zaken die jouw het meeste storen. Op die manier heb je een perspectief om er jouw droomhuis van te maken...
 
Hier sluit ik me volledig bij aan.

Makelaars en verkopers stellen de woningen uiteraard altijd mooier voor dan ze in werkelijkheid zijn.

De weken en maanden nadat wij onze woning gekocht hadden, ontdekten we het ene gebrek na het andere:
Elektriciteit niet in orde, dak dat lekte, rolluik stuk, straatlawaai,... Ik was compleet in paniek.
Moest ik voor zoiets de rest van mn leven de helft van mn loon afgeven?

Inmiddels zijn de ergste dingen al hersteld (niet alles natuurlijk) en voel ik me helemaal thuis.

Dus ik zou in uw geval even wachten.
Het brengt wellicht ook rust als je een stappenplan en budgetering opstelt van de zaken die jouw het meeste storen. Op die manier heb je een perspectief om er jouw droomhuis van te maken...
Iets kunnen doen aan straatlawaai?
 
Ik weet dat je het niet aan mij vroeg, maar wat hier werkt: verplichte ventilatierooster staat hier altijd toe aan de straatkant (nieuwe ramen, ventilatiesysteem c) en mijn slaapkamer verhuisd naar de achterkant en nauwelijks nog last.
Geen roosters en slapen achter (valt wel mee) is vooral voor de beneden. Maar denk dat het te maken heeft met de ingebouwde rolluiken en de kast die niet goed geïsoleerd zal zijn.
 
Iets kunnen doen aan straatlawaai?
Er is beterschap op komst.

We hebben leibomen geplant om het lawaai wat te bufferen.

In het najaar wordt ook isolerend glas en nieuwe rolluiken geplaatst. De rolluikbakken worden dan ook extra geïsoleerd.

Als het dan nog steeds storend is, zullen we onze slaapkamer verhuizen naar een andere ruimte.

In de living is het niet zo storend vindik want de radio staat steeds aan.

Bijkomende tips steeds welkom :)
 
Uit eigen ervaring zou ik het als volgt doen:
Zelf wat (kleine) renovaties uitvoeren, je zal er zeker lessen uit trekken voor je volgende woonst.
Zie het als de moment om eens een stukje elektriciteit/sanitair aan te passen en dan eens te plaasteren. Had ik dat allemaal eens op voorhand gedaan, dan had ik me een hoop miserie bespaard.
Dof daarna de boel alvast wat op, schilder alles wit. Bij verkoop oogt dat al heel wat aantrekkelijker.
 
Er is beterschap op komst.

We hebben leibomen geplant om het lawaai wat te bufferen.

In het najaar wordt ook isolerend glas en nieuwe rolluiken geplaatst. De rolluikbakken worden dan ook extra geïsoleerd.

Als het dan nog steeds storend is, zullen we onze slaapkamer verhuizen naar een andere ruimte.

In de living is het niet zo storend vindik want de radio staat steeds aan.

Bijkomende tips steeds welkom :)

Heb je ook gekeken in welke mate het lawaai langs het glas binnenkomt en niet langs de raamkozijnen zelf?

Het beste is inderdaad zoveel mogelijk het lawaai buiten houden; in tweede instantie kan het ook nuttig zijn om te kijken hoe dempend of reflecterend jullie slaapkamer of andere ruimtes zijn. Bv. in onze hal hoor je veel meer het lawaai van passerende auto's omdat je met een stenen vloer zit en geverfde muren; in andere ruimtes is dat toch iets minder wegens houten vloer, tapijt, behang tegen de muur, meubels, etc.

Bij leibomen denk ik aan vooral groen vanaf een zekere hoogte; misschien ook iets van struiken voorzien aan de voet omdat het geluid dat bv. van de bestrating of banden komt ook lager langs de grond toekomt?
 
Terug
Bovenaan