Heads up stream start binnen minder dan 10 minuten!

5u8uu9psjm921.jpg

:woohoo:

of het nu lukt of niet, spannend en entertainend wordt het sowieso, tenzij het een scrub wordt ofc. ;p
Waarom is dat zo groot? Graag in simpel Nederlands uitleggen, ben grote nOob
 
Waarom is dat zo groot? Graag in simpel Nederlands uitleggen, ben grote nOob
Bij bemande missies naar een ander hemellichaam wil je doorgaans dat de astronauten ook terug kunnen raken. (ik zeg het niet sarcastisch, ik zie het echt nog gebeuren dat eerste marsmissies 'one way tickets' worden) De 'vracht' die je in de ruimte schiet moet dus niet alleen een capsule met astronauten zijn, maar ook een systeem om terug van dat hemellichaam te kunnen opstijgen. De raketten van de maanmissies in de jaren 60 konden 50 ton meenemen naar een baan rond de maan.

Starship zit in dezelfde grootteorde als je enkel naar de cargo kijkt, maar het is natuurlijk de bedoeling dat de tweede trap (=alles boven die zwarte ring in het midden) ook effectief landt op Mars en vandaar weer opstijgt, dus als je die meerekent is dat nog eens 120 ton extra. Om naar Mars te gaan en terug te keren gaan ze echter wel een paar keer moeten bijtanken, zowel in een baan rond de aarde als na het landen op Mars. Een volledig volgetankte tweede trap is namelijk 1300 ton, meer dan tien keer zo zwaar dan een lege. En ja, er zijn inderdaad niet veel tankstations op Mars, vandaar ook dat Starship ontworpen is om methaan te gebruiken als brandstof. Dat zou relatief eenvoudig te produceren zijn daar met wat lokale stoffen en wat zonne-energie.

Dus zelfs ondanks de enorme grootte moeten ze toch nog heel wat extra stappen ondernemen om volledig heen en terug naar Mars te kunnen reizen.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de uitleg. Ik vraag mij echt af of Musk en zijn volgelingen dit willen vanwege de technologische uitdaging of omdat ze al weten dat onze Aarde niet meer zal voldoen binnen xxx jaar
 
Terug
Bovenaan