SpaceX

De beelden doen me denken aan de oude beelden van de spacerace tussen de US en de Sovjet unie waar onder tijdsdruk ook stevige risico's genomen werden. Is er een parallel te trekken met de huidige situatie tussen spacex en blue origin?
In zekere zin, Amazon is bezig met zijn concurrent voor Starlink uit te rollen. Tot nu toe gebruikten ze SpaceX :fingerguns: en ULA om deze satellieten te lanceren. Dit zou normaal hun eerste eigen launch gaan worden om de satellieten te lanceren... (dus serieuze besparing in kosten)

Die launch pad zal wel serieus fucked zijn en als ik me niet vergis is dat momenteel de enige launch pad voor New Glenn

Jup, Blue Origin heeft blijkbaar maar één launchpad. Dat zijn op zijn minst weer vele maanden extra voorsprong die SpaceX kan opbouwen.

Vraag is ook wat dit wil zeggen voor het Vulcan programma van ULA, indien zou blijken dat de explosie gerelateerd zou zijn aan de BE-4 raketmotor.

De ontploffing gaat wellicht impact hebben op Artemis III. Zo te zien zit Blue Origin nu niet meer in the game. En zal SpaceX alleen de klus moeten klaren. Dus van een gezonde competitie tussen Blue Origin en SpaceX mbt Artemis III is er geen sprake meer.

Maar SpaceX Starship is ook nog niet vrij van problemen. En de SpaceX Starship Moonlander heeft nog nooit gevlogen. De plannen voor een permanente maanbasis gaan wellicht een paar jaar slippen.

We kunnen het zien aankomen dat de VS de nieuwe maanrace tegen China verliezen. China doet standvastig verder, zonder veel blablabla. Cfr. https://nos.nl/artikel/2615705-bema...d-een-taikonaut-blijft-jaar-lang-in-de-ruimte

China heeft ook een permanent bemand ruimtestation en lanceert regelmatig vluchten naar het station. Ze moeten maw niet veel onderdoen voor de VS.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan