Sociale Media: Schadelijk of Verrijkend?

Hoe vaak zit jij op social media?

  • Ik zit nooit op social media

    Stemmen: 17 20,0%
  • Ik zit minder dan 15 minuten per dag op social media

    Stemmen: 16 18,8%
  • Ik zit tussen 15 en 30 minuten per dag op social media

    Stemmen: 9 10,6%
  • Ik zit tussen 30 en 60 minuten per dag op social media

    Stemmen: 9 10,6%
  • Ik zit meer dan 60 minuten per dag op social media

    Stemmen: 34 40,0%

  • Totaal aantal stemmers
    85

RidderBauknecht

Well-known member
Social media is al jaren niet meer weg te denken uit ons leven. Bedrijven als Facebook zijn misschien begonnen als nobel idee om de mensen dichter bij elkaar te brengen (hoewel ik daar in het geval van Zuckerberg over durf te twijfelen) maar zijn al langer compleet uit hun voegen gebarsten. Terwijl Zuckerberg en co. miljarden scheppen op de rug van hun gebruikers (dat die gebruikers daar zelf voor kiezen is iets dat ik vaak hoor, maar da's heus niet altijd zo) zijn sites zoals Facebook mijns inziens compleet uit hun voegen gebarsten.

Conspiracy theories die kunnen groeien en mensen die compleet kunnen radicaliseren dankzij de echokamers die het algoritme van Facebook creëert, het compleet misbruiken van data en het platform om heelder landen te beïnvloeden (het Cambridge Analytica verhaal zal iedereen zich nog wel herinneren), de steeds groeiende invloed van figuren als Zuckerberg over ons leven, ... Het zijn maar een paar voorbeelden van hoeveel kwaad social media ook kan aanrichten. En dan heb ik het nog niet eens gehad over het feit dat sociale media rampen kunnen zijn voor ons zelfbeeld.

Ik vraag me echt af of we binnen dit en pakweg tien jaar niet op dezelfde manier naar social media kijken als hoe we nu naar pakweg sigaretten kijken. Het publiek hier is doorgaans wat ouder meen ik, maar de generatie die nu opgroeit hebben nooit een wereld zonder geweten. Dat kan denk ik echt enorm schadelijk zijn. Op social media is iedereen perfect, is er altijd wel iemand mooier, slimmer, of beter dan jij, en influencers staan op elke virtuele hoek om eender wat te verpatsen aan gewillige kopers. Voor volwassenen is dat misschien te relativeren, maar voor kinderen al minder. Ik weet dat deze post nogal 'doemdenkerig' klinkt, en er zijn zeker ook voordelen aan social media (hier is ook een artikel over de voor- en nadelen voor kinderen) maar ik vind dat de mogelijke nadelen eigenlijk nogal onderbelicht zijn in veel kringen.

Ik ga er hier geen epistel over schrijven (wie graag meer te weten komt over Cambridge Analytica toestanden kan ik The Great Hack aanraden en voor onder andere de echokamers en het gevaar daarvan The Social Dillema) maar ik zou wel graag weten hoe het BeyondGaming publiek naar deze zaken kijkt. Ik heb het hier voor alle duidelijkheid over Twitter, Facebook, Instagram, enzovoorts. Plaatsen waar je veelal met je echte naam in contact komt met andere niet-anonieme personen. Ik bekijk BG of bijvoorbeeld Reddit zelf niet echt als social media.

Als dit topic verkeerd staat, dan mijn excuses. Verplaats het gerust mods. Ik weet ook dat er het 'woke topic' is en dat het daar ook over social media gaat, maar dat is een hyper-focused aspect, terwijl ik het graag over het bredere aspect zou willen hebben.
 
Ondertussen een kleine twee jaar geleden beslist om Facebook/Instagram te verwijderen.
Ik weet niet of social media schadelijk is maar ik voel mij allesinds beter sinds ik niet meer op deze platformen actief ben. Ik kon mij zo opjagen in het feit dat iedereen zijn mening wil/moet verkondigen. HLN-achtige reacties zijn in het begin grappig maar dan wordt het gewoon triest/frustrerend

Enigste "social media" die ik nu nog gebruik is Reddit.
 
Als we BG of Reddit niet als social media bekijken dan is mijn gebruik onbestaande. Mijn Facebook zou ik moeten deleten, maar ik neem er de tijd niet voor daar ik daar toch niet op zit en de rest van de SM kan me werkelijk gestolen worden.
 
Bij mij is het dus vooral het probleem dat bijna iedereen in mijn omgeving Facebook gebruikt. Twitter en Instagram zou ik gemakkelijk kunnen verwijderen, maar al mijn vrienden gebruiken FB messenger of WhatsApp (en dat is ook van Facebook) en die overtuigen om te switchen naar pakweg Telegram of Signal is echt niet zo simpel. Anders zou ik al lang al mijn accounts verwijderd hebben denk ik.

Voor zij met interesse: die echo bubbels zijn al tien jaar geleden beschreven trouwens.

Had ik nog niet gezien, bedankt! Zoals de comments daar ook zeggen liep die wel voor op de tijd met die uitleg.
 
Tja, ik ben voorstander natuurlijk he.
Ik vind facebook nog altijd de beste manier om contact te houden met mensen die ik nog amper zie (door "het leven", "afstand",...) maar toch een band mee heb.
IG ed vind ik dan weer handig om inspiratie op te doen voor gerechten of fotografie, soms ook gewoon om mij ziek te lachen met meme's of filmpkes.
 
Hangt ervan af wat je "sociale media" noemt. Als reddit/fora daar ook onder vallen, dan is het toch een heel ander verhaal dan als het enkel instagram/facebook/twitter is. Want die eerste gebruik ik wel regelmatig, die laatsten zelden (okee, ik heb een FB, puur voor de messenger-functie en de marketplace), mijn Instagram is afgeschermd en met <40 volgers/volgend en gebruik ik louter om te kijken (ik heb amper interacties), twitter heb ik niet,...

Ik laat me ook niet echt beinvloeden door die dingen, ik zoek gewoon dingen op waar ik inspiratie/informatie over wil zoeken, en vorm dan zelf een oordeel.
 
Ik heb accounts op/gebruik: dit forum, reddit, twitter, whatsapp, discord, youtube, twitch, instagram, facebook (messenger), linkedIn, pintrest zelfs blijkbaar,..

Dus ik ga meer dan 60 minuten aanvinken en ik denk eerlijk gezegd dat voor iedereen op dit forum die opties idioot laag zijn. Het zal voor vandaag waarschijnlijk meerdere uren zijn want ik heb overwatch league reruns aanstaan in de achtergrond terwijl ik werk.

de definitie btw: Social media are interactive technologies that allow the creation or sharing/exchange of information, ideas, career interests, and other forms of expression via virtual communities and networks.
 
Zit op FB, maar enkel via de browser op gsm. Ik gebruik dit vooral voor events.
Whatsapp voor alle communicatie
Geen IG.
Youtube voor TV/educatieve content
Tiktok: voor entertainment

Ik denk dat zeker met de komst van Tiktok er ook een grote omslag is van de "perfect pic realiteit" op Instagram. Op tiktok kom je veel shit/zelfrelativerende video's tegen, waarbij mensen zeker niet het beste van hun vakantie/zichzelf/het leven laten zien.
 
Ten tijde myspace relatief snel echt gebruik van mijn naam afgezworen. Uiteindelijk wel voor een dummy fb account gezwicht gezien er 10 jaar terug gewoon veel te ontdekken viel qua muziek en soms ook geen andere weg is om tijdig evenementen mee te pikken. Zo heb ik 3 jaar terug de legendarische Brian Regan meegepikt in London dankzij zijn facebook page en toevallig moment dat ik aan het scrollen was. Laatste paar jaar is het wel zo gefragmenteerd dat ik mijn facebook evengoed kan laten voor wat het is.

Om het puur neer te zetten als iets negatief is moeilijk, maar omgekeerd ook. Al zonk mijn hart wel hard eens ze daar die zelfmoordcijfers bij jonge meisjes begonnen te framen in The Social Dillema
Ik kan mij niet inbeelden hoe moeilijk het is om te puberen in dit tijdperk.

Uiteindelijk zijn forums en reddit etc ook wel sociale media zeker dus ik zit er zeker ook meer dan een uur per dag op.
 
In se heb ik feitelijk minder problemen met social media an sich, dan met de algoritmes die men er probeert op los te laten.

Zo ben ik een fanaat van mijn muziek kennis te vergroten en af en toe iets interessants te ontdekken. Vroeger kon dit op Youtube zonder problemen. Dan was er af en toe iets dat in de auto play wat verfrissend, leuk en tof was. Totdat ik begon te merken dat Youtube vooral gekende content, en minder interessante content begon te serveren. De echte "safe keuzes", je hebt iets gehoord van artist x, wel ik geef je er nog eentje ervan.

Zelfde zie ik dus ook gebeuren op veel andere platformen. Ik gebruik Facebook gewoonweg niet meer, want Facebook denkt dat dezelfde mensen hun content mij interesseert, echter de realiteit is: voor geen hol. Ik heb het enkel voor Messenger nog, en dan nog die app is zo slecht dat die niet op de achtergrond mag draaien van mij.

Het wegfilteren van content zie ik als een gigantisch probleem. Mensen leren niet meer om buiten hun bubbel te kijken, zijn het niet gewoon om alle ideeën van iedereen te bekijken en worden alleen maar voorgekauwd content geserveerd. Enige vorm van kritiek op een idee dat volledig van de pot gerukt is wordt netjes weggefilterd door het algoritme.

En dan vraagt men zich af hoe dat anti-vax ideologieën anno 2021, wanneer de medische wereld ervoor kan zorgen dat er meer 100 jarigen zijn dan ooit, kunnen groeien. Deze mensen krijgen netjes voorgekauwde non controversiële content die in hun kraam past. Voor mijn part kunnen we een heuse boel van "woke" rechtstreeks in deze platformen hun schoenen schuiven. De mensheid is echt niet beter af met aangepaste content.

Dan heb je nog een ander calibertje: TikTok. De facto een voorbeeld van een fout geïmplementeerd algoritme. 90% van alle reacties op ook maar iets waarbij je moet bij nadenken is pure kanker, haat en pure bagger. Nogal logisch, dit Chinese algoritme van den Aldi denkt dat als ge interactie uitoefent met een bepaald filmpje dat je dit leuk vind, en gaat dus meer filmpjes hiervan zoeken.
Gaande van een filmpje waar iemand een Wago klem gebruikt en het gros van Amerikanen zit er ongefundeerd op te kankeren gezien zij een ander type connector gebruiken. Filmpjes over vaccinatie worden volgespammed met berichten zoals "sheep" en de bende idioten bezien het dat "de meerderheid zich dus niet laat vaccineren en als je tegels in een douche plaatst ben je de facto bezig met iets dat gaat instorten.
Allesbehalve een aangenaam social media platform en chapeau voor zij die vinden dat ze er dingen moeten opzetten om meestal volledig met de grond gelijk gemaakt te worden door mensen met de gemiddelde intelligentie van een colobrie.


Geef me liever ongefilterd, ruw, en ik selecteer wel zelf wat ik nodig heb. Echter, ik vrees dat ik binnenkort wel niet meer de keuze ga hebben.
 
Moeilijk om te zeggen. Ik beschouw BG evenzeer als social media, ook al is het hier anoniem. En ik wil niet weten hoeveel tijd ik hier doorbreng :unsure:.

Ik zit op FB, Twitter en Instagram. Facebook en Twitter als nieuwsbronnen. Facebook en Instagram eveneens ook om een beetje op de hoogte te blijven van waar mensen waar ik geen direct contact meer mee heb mee bezig zijn. Al is dit jaar na jaar minder aan het worden, want buiten een trouw- of babyfoto plaatsen de meesten niets meer op Facebook. En degenen die dat wel doen heb ik meestal verwijderd :unsure:. Ikzelf post hoogstens één keer per jaar iets. De meeste tijd op Facebook ben ik eigenlijk bezig met gewoon wat te scrollen en naar soms grappige, maar vaak vooral stomme filmpjes te kijken. Het blijft wel interessant voor bijvoorbeeld schoolgroepen (foto's van mijn kinderen op school in een afgesloten groep voor ouders) en voor't werk (collegagroepen). Instagram heb ik eigenlijk vooral geïnstalleerd omdat daar een aantal collega's actief op waren, en ik soms het gevoel had niet 'mee' te zijn met discussies omdat ik bepaalde zaken niet gezien had.

Tik tok heb ik niet.
 
Op BG zit wel geen algoritme (denk ik :unsure:) dus dat vind ik wel prettiger als die diarree van een tijdlijn op facebook bv (je ziet van alles wat maar eigenlijk niks + een hoop reclame).
 
Ik heb enkel nog Linkedin en Reddit. Heb ook een IG maar die gebruik ik enkel om mijn vriendin te volgen (nee, geen trust issues :unsure: )
Paar jaar geleden bewust alles buitengekegeld, o.a. om redenen die de OP ook al aanhaalt.
Wat mij betreft zijn sociale media (mede)verantwoordelijk voor het collectief laag zelfbeeld van tieners en bijhorende psychologische problemen. Het is letterlijk gemaakt om je verslaafd te maken, je data wordt verkocht en er worden miljardenwinsten mee gemaakt. Op dat vlak is er wel een link met de tabaksindustrie.
 
Schadelijk.

Enige dat ik heb is reddit en BG hier, wat ik niet klasseer onder social media.

Ik zie geen meerwaarde in al die bullshit.
 
Ik heb Facebook, Twitter en Instagram. Twitter en IG gebruik ik 10 minuten per week, ik volg misschien 10 accounts en dat is allemaal voetbal gerelateerd, mijn voetbalclub en een paar spelers.

Facebook spendeer ik gemiddeld 30-60 minuten per dag en dat is voornamelijk scrollen, laten triggeren door sommige comments onder artikels en dan vertrokken zijn voor 1 uur wasted time in een discussie.

De meeste mensen op Facebook die ik als vriend heb, die plaatsen bijna niks meer vergeleken met 10 jaar terug toen iedereen 5 statusupdates per dag had.

Al een paar keer gedacht om Facebook af te sluiten, maar er zijn een aantalfamilieleden (opa, tante) en enkele oude vrienden die ik anders nooit meer zou spreken. Misschien toch maar eens gewoon alle nieuwskanalen stoppen met te volgen om weer een mooie Feed te krijgen.
 
Sinds een paar maanden mijn Facebook verwijderd, na dat laatste datalek. Tot op heden geen spijt van. Veel interessant werd er toch niet op gepost, meestal foto's van iemand zijne kleine of vakantiefoto's. Zelf heb ik ook totaal geen behoefte om mijn leven te delen met al die mensen.

Van sommige mensen heb ik nu wel geen andere contactgegevens, maar daar had ik toch al zo weinig contact mee dat ik dat eigenlijk ook geen gemis vind.

Ik kijk wel eens op Reddit en 9gag maar dat is voor de weetjes en mopjes. En hier, maar dat is niet volledig hetzelfde volgens mij.

Als ik de tieners en kinderen hier in de week bezig zie denk ik toch ook dat het eerder schadelijk is. Dan skaten ze 10 meter met hun gsm in hun hand om tik tok filmpkes te maken ofzo zeker? En dan staan ze wat onnozel te doen en hebben ze niet eens door als er auto's passeren.
 
Ik heb een account bij Facebook, Twitter, Instagram en Reddit.
Facebook is bij mij om wat op de hoogte te blijven van de actualiteit en de dingen die mij interesseren maar ik kan mij wel ergeren aan de belachelijke en idiote opmerkingen van sommige mensen. Eigenlijk zou ik de reacties beter niet lezen maar soms ben ik gewoon te nieuwsgierig om te lezen wat voor idiote opmerkingen er weer staan, met als gevolg dat ik mij weer erger...'t is sterker dan mezelf zeker 😋
Twitter gebruik ik enkel als bezigheid voor als ik op de pot zit :)unsure:).
Instagram heb ik een account maar gebruik ik eigenlijk niet, enkel voor als ik ergens eens aan 1 of andere wedstrijd meedoe waarvoor een IG account vereist is.
Reddit gebruik ik vrij veel, hier haal je super veel info vandaan dat je op andere media niet altijd vindt. Je kan hier specifiek voor jouw interesses subreddits volgen wat vrij handig is. Ik vind ook dat er hier zeer veel kennis voorhanden is.
Internet fora zoals BeyondGaming gebruik ik ook uiteraard maar dat is eigenlijk geen social media (Reddit eigenlijk ook niet strikt gezien).
 
Maar nu het antwoord

Facebook: Ik kom hier feitelijk 1x per week op, en dat is om een bericht te sturen naar mijn frituur om op mijn gewoonlijke uur een bestelling te plaatsen voor een bicky, kippenvingers, curryworst speciaal met tomaat en een gewone friet. Ik heb nog een stuk of 320 meldingen open staan, kijk er nooit naar. Zo twee keer per jaar accepteer ik alle posts voor op mijn tijdlijn te zetten. Als ik twee likes en een comment zet op één jaar zal het een goede vangst zijn voor Facebook.

Instagram: ik heb eigenlijk niet veel mensen op Instagram, er zijn enkele hashtags waar ik af en toe ga piepen (vooral auto gerelateerd) en die staan dus nog altijd in mijn history. Met de beperkte history tags kom ik feitelijk rond. Zelfs dan ben ik nog te tam om die hashtag te subscriben.

YouTube: Ik ben hier een echte sucker van, desondanks dat YouTube er zeer moeilijk in slaagt om mij goede content te leveren heb ik mijn weg hierrond gevonden door subscription feeds af te gaan. Per dag passeren er wel enkele filmpjes over een kasteel renovatie, of een mini docu over netscape navigator of windows 95 (type computer chronicles), reparatie van klein retro grut of rondleiding van een catamaran of bootje bij voorkeur betaalbaar budget, aangevuld met het cherry picken van enkele liedjes die op dit moment hot zijn. Reageren doe ik echt zelden. Zalig platform wel.

Twitter: gebruik ik niet

Reddit: Af en toe, misschien enkele malen iets cherry picken. Eventueel kijken hoe /r/DataHoarder het doet.

TikTok: als ik wat minuten tijd heb, gedacht op nul en effe de "for you" door scrollen.

LinkedIn: kom ik enkel op als mijn email mij zegt dat een bepaalde collega me wil toevoegen.

Google Maps (is dit sociale media?): Hier kan ik het maatschappelijk nut van in zien, heb hier dan ook een vrij hoge score qua participatie. Krijg regelmatig wel ergens een melding dat ze vinden dat ik goed bezig ben en mijn bijdragen hebben een miljoenen score in bekijks.
Hilarisch wel, op verlof is het altijd hetzelfde verhaaltje: ik kies het restaurant, da's Google Maps open en het restaurant met de beste score en niet teveel eurotjes. Altijd een success. Als de madam dan mag kiezen pakt ze de grootste toeristen vliegevallen eruit met scores die allemaal rond twee op vijf liggen vol slechte commentaar. Als ik dan een restaurantje ernaast voorstel met een 4.6 op 5 met meer dan 300 reviews maar waar echter niet al te veel volk op het terras zit, dan vind ze het maar "een raar restaurant". Pakken we dan toch maar de 2.3 op 5 omdat zij het wil waarna ze dan pissed is omdat de ervaring echt ronduit slecht was. Ik combineer deze met de Rewards, en dan kan ik af en toe wel door wat vragen te beantwoorden waar ik geweest ben eens een betalend puzzel appje schuiven naar de klein haar tablet.
 
Terug
Bovenaan