Sociale Media: Schadelijk of Verrijkend?

Hoe vaak zit jij op social media?

  • Ik zit nooit op social media

    Stemmen: 17 20,0%
  • Ik zit minder dan 15 minuten per dag op social media

    Stemmen: 16 18,8%
  • Ik zit tussen 15 en 30 minuten per dag op social media

    Stemmen: 9 10,6%
  • Ik zit tussen 30 en 60 minuten per dag op social media

    Stemmen: 9 10,6%
  • Ik zit meer dan 60 minuten per dag op social media

    Stemmen: 34 40,0%

  • Totaal aantal stemmers
    85
Dat was ook mijn gedacht.

Langs de andere kant: als je enkel kleine of heel niche subreddits volgt (waarin een paar posts per dag komen), dan heeft dit algoritme nauwelijks invloed op wat je ziet omdat je ze sowieso allemaal ziet passeren.
Wel wat je ziet passeren, maar niet wat er gepost wordt. Want de druk om iets te posten dat "geaccepteerd" zal worden, speelt daar ook veel meer mee. Op Twitter is dat niet, any publicity is good publicity. Op Reddit niet.
 
breddits volgt (waarin een paar posts per dag komen), dan heeft dit algoritme nauwelijks invloed op wat je ziet omdat je ze sowieso allemaal ziet passeren.

Ik rangschik die gewoon op "newest first" (de subreddits zijn klein genoeg dat er maar~50 topics/dag bijkomen, ben je dus snel doorgebladerd). Die rankings kun je toch nooit op vertrouwen.
Akkoord, maar wel met een dikke asterisk: wie zegt dat het algoritme niet gewoon topics verbergt voor de gebruiker? En wie zegt dat de rankings wel zo onbevooroordeeld zijn? :smurf::unsure:

En eigenlijk weten we het antwoord hier al op: ja, Reddit verbergt topics voor gebruikers. Dat is al bewezen door de befaamde 'shadow bans' waarmee ze iemand bannen zonder dat die persoon het doorheeft. Die gebruiker kan dan nog posten, maar de posts worden gewoon direct verborgen voor het publiek.

Ik denk dat we als maatschappij gewoon niet kritisch genoeg zijn voor sociale media giganten. We geven die zo veel vertrouwen, maar keer op keer bewijzen ze dat ze dat vertrouwen niet verdienen.
 
Akkoord, maar wel met een dikke asterisk: wie zegt dat het algoritme niet gewoon topics verbergt voor de gebruiker? En wie zegt dat de rankings wel zo onbevooroordeeld zijn? :smurf::unsure:

En eigenlijk weten we het antwoord hier al op: ja, Reddit verbergt topics voor gebruikers. Dat is al bewezen door de befaamde 'shadow bans' waarmee ze iemand bannen zonder dat die persoon het doorheeft. Die gebruiker kan dan nog posten, maar de posts worden gewoon direct verborgen voor het publiek.

Ik denk dat we als maatschappij gewoon niet kritisch genoeg zijn voor sociale media giganten. We geven die zo veel vertrouwen, maar keer op keer bewijzen ze dat ze dat vertrouwen niet verdienen.
Of het feit dat het common knowledge is dat een aanzienlijk percentage van de "gebruikers" niet oprecht post. Ofwel zijn het bots, ofwel zijn het gekochte accounts om reclame/campagne mee te voeren.
 
Akkoord, maar wel met een dikke asterisk: wie zegt dat het algoritme niet gewoon topics verbergt voor de gebruiker? En wie zegt dat de rankings wel zo onbevooroordeeld zijn? :smurf::unsure:

En eigenlijk weten we het antwoord hier al op: ja, Reddit verbergt topics voor gebruikers. Dat is al bewezen door de befaamde 'shadow bans' waarmee ze iemand bannen zonder dat die persoon het doorheeft. Die gebruiker kan dan nog posten, maar de posts worden gewoon direct verborgen voor het publiek.

Ik denk dat we als maatschappij gewoon niet kritisch genoeg zijn voor sociale media giganten. We geven die zo veel vertrouwen, maar keer op keer bewijzen ze dat ze dat vertrouwen niet verdienen.
Jep, die bedenking heb ik me ook al gemaakt. Langs de andere kant: ik spreek over communities van 5k volgers waarvan ik dagelijks max 10 berichten ziet passeren met allemaal ongeveer even veel likes. In dat geval heb ik geen zin om hier overdreven kritisch naar te kijken.

Daarom dat ik ook grote subreddits buiten beschouwing laat. Da's niets anders dan Facebook of Instagram.
 
FB & IG zijn voor mij verrijkend voor mijn werk. Het zijn extra media om publiek te bereiken and that's pretty much it.
 
FB & IG zijn voor mij verrijkend voor mijn werk. Het zijn extra media om publiek te bereiken and that's pretty much it.
Dat is dan ook de positieve kant van die algoritmes als je publiciteit wil maken. Ik denk dat je voor lage bedragen zoals €20 al een specifieke doelgroep kan bereiken zoals dat vroeger nooit zou lukken.

De negatieve kanten zijn hier natuurlijk al sterker belicht.
 
Onlangs nog tegengekomen maar vind het niet meer terug in mijn geschiedenis.
Echt 15 verschillende personen die identiek dezelfde tweet verstuurden. Voor de rest zagen die accounts er redelijk ok uit. Random posts, replies etc.

edit gevonden

edit en nog eentje :p
916a5b508860483df718ba89512c8eca6ece86b1d2568aaf4092c7500087a09e_1.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de voorbije jaren wat social media detox zelf-experimenten uitgevoerd. Zo heb ik een jaar lang al mijn social media verwijdert, een oude Nokia gsm aangeschaft en terug naar het oude gewone. Daarna alles terug aangemaakt maar duurde ook niet lang voor dat er allemaal weer af was. Ben nu van september terug begonnen met FB en IG en heb tot heden nog geen 1 post gemaakt op FB en ook mijn PF uitgeschakeld voor likes. Ben tamelijk gelukkig met mijn social media gebruik, ik zie net wat ik wil zien en kan de mensen bereiken die ik wil bereiken. Meer hoeft voor mij niet meer.
 
Laatst bewerkt:
Moeilijk. Het is plezant om in contact te blijven met mensen. Grote familie met veel kleinkinderen waarbij elk ondertussen zijn eigen leven opgebouwd heeft. Ondanks ik sommigen al jaren niet meer gezien heb, hebben we toch nog steeds een goede band omdat we contact houden via sociale media. Heel fijn.

Sommigen zijn echt verslaafd en daar krijg ik dan weer het schijt van. Continu bezig met de smartphone.
Wanneer mensen een foto posten, zal dat altijd een happy foto zijn waar ze goed op staan. Doe ik zelf ook (alhoewel ik heel zelden iets post). Hierdoor ontstaat precies een gehele 'fake' wereld waarin iedereen knap en gelukkig is, en het goed voor elkaar heeft. Terwijl in werkelijkheid iedereen wel zijn miserie kent. Het schetst toch een serieus verkeerd beeld van uw omgeving.

Zo ken ik iemand die z'n vrouw heeft bedrogen toen ze in verwachting was van hun kindje. Die hebben op het punt gestaan uit elkaar te gaan, maar er was een kind. X-aantal maanden later staat er iedere 3 dagen wel een foto op met de tekst: 'family first'.
 
Zo ken ik iemand die z'n vrouw heeft bedrogen toen ze in verwachting was van hun kindje. Die hebben op het punt gestaan uit elkaar te gaan, maar er was een kind. X-aantal maanden later staat er iedere 3 dagen wel een foto op met de tekst: 'family first'.
Ik zou oprecht gewoon vervelend kunnen worden van iedereen die continu moet laten zien hoe goed hij het heeft. Gelukkig maak ik me daar al lang niet meer druk in omdat de meesten ofwel slaaf zijn van hun eigen onzekerheden, en als het allemaal echt rozengeur en manenschijn is, dan is dat maar zo en moet ik me er ook niet druk om maken.

Ik ben zo bevriend met een koppel dat om de vijf botten mekaar openlijk de liefde moet verklaren op Facebook. Ondertussen duurt dat al 8 jaar en het stopt gewoon niet. Ik vind het net van heel veel onzekerheid getuigen als je continu de drang voelt om iedereen overdreven hard te moeten laten weten hoe graag je je partner ziet.

Ik vind niks mis met zeggen dat je elkaar graag ziet, zeker niet, maar er mag echt eens gestopt worden met zichzelf online af te schilderen als iemand die elke dag wakker wordt op een roze wolk. Daar word je zelf niet gelukkiger van en anderen ook niet.

Edit
dit alles doet me denken aan een ex-klasgenoot (X) van mij die altijd veel met social media bezig was. Het eindwerk van X ging ook over de invloed van social media op geluk, vnl. over de negatieve kant ervan. Die persoon postte redelijk veel, meestal heel positieve posts. Kort nadat X afgestudeerd was op de universiteit en o.a. een heel mooie reis gemaakt had, heeft die zichzelf van het leven beroofd. Sindsdien vind ik het altijd moeilijk om mensen die overdreven gelukkig doen op hun socials als echt extreem gelukkige mensen te zien.
 
Laatst bewerkt:
Tja, mensen zetten er gewoon op wat ze willen?
Ge hebt mensen die inderdaad altijd de positieve dingen er op zetten, dan hebt ge de mensen die er constant van die needy postst op zetten genre:

"Oh nee, weer eens pech"
"De dag was al slecht begonnen en nu is het nog eens erger"

Vind dat gewoon verlengstukken van hoe ik die mensen ken in het echte leven, eerlijk gezegd.
Alleen kan ik bij FB es gniffelen omdat mensen na 20 jaar nog altijd hetzelfde zijn ipv dat ik irl die onzin moet aanhoren.

Maar dan kan ik wel zien dat ze ondertussen getrouwd zijn kindjes hebben, hoe het met hun ouders gaat,...
Enfin dat vind ik dan het leuke eraan om toch nog een idee te hebben van mensen hun leven die ik al 20 jaar niet meer gezien heb. De rest van de BS scroll ik gewoon verder.
 
Ik zou oprecht gewoon vervelend kunnen worden van iedereen die continu moet laten zien hoe goed hij het heeft. Gelukkig maak ik me daar al lang niet meer druk in omdat de meesten ofwel slaaf zijn van hun eigen onzekerheden, en als het allemaal echt rozengeur en manenschijn is, dan is dat maar zo en moet ik me er ook niet druk om maken.

Ik ben zo bevriend met een koppel dat om de vijf botten mekaar openlijk de liefde moet verklaren op Facebook. Ondertussen duurt dat al 8 jaar en het stopt gewoon niet. Ik vind het net van heel veel onzekerheid getuigen als je continu de drang voelt om iedereen overdreven hard te moeten laten weten hoe graag je je partner ziet.

Ik vind niks mis met zeggen dat je elkaar graag ziet, zeker niet, maar er mag echt eens gestopt worden met zichzelf online af te schilderen als iemand die elke dag wakker wordt op een roze wolk. Daar word je zelf niet gelukkiger van en anderen ook niet.

Edit
dit alles doet me denken aan een ex-klasgenoot (X) van mij die altijd veel met social media bezig was. Het eindwerk van X ging ook over de invloed van social media op geluk, vnl. over de negatieve kant ervan. Die persoon postte redelijk veel, meestal heel positieve posts. Kort nadat X afgestudeerd was op de universiteit en o.a. een heel mooie reis gemaakt had, heeft die zichzelf van het leven beroofd. Sindsdien vind ik het altijd moeilijk om mensen die overdreven gelukkig doen op hun socials als echt extreem gelukkige mensen te zien.
Ik 'ken' mensen die opstaan, douchen, schminken. Bed vol leggen met ontbijt, alles tot in de puntjes op z'n plaats gelegd. Dan pyjama aan en 6 foto's trekken met als titel: 'leuk opstaan zo, thx hubby'.

Diezelfde personen kleden zich overigens IEDERE zondag op om een foto te nemen aan hun voordeur en dan op IG te gooien. Ook al moeten die niet weg. En daar staat dan telkens een quote bij in de zin van: 'Live your life, because when life...blablabla'.

Een beetje hetzelfde als die fitgirls/fitboys. Iemand uit m'n familie zat 1 jaar geleden nog thuis van z'n werk met een depressie. Nu is die Herbalife coach om uw fysieke en mentale toestand in goede banen te leiden. En 't is allemaal zo fake als iets jong.

Zelf erger ik mij daar eigenlijk niet aan, niet kijken en 't is opgelost. Maar ik kan er goed inkomen dat mensen die onzeker zijn of wat in de put zitten alleen maar dieper zakken door op sociale media te zitten.
 
Tja, mensen zetten er gewoon op wat ze willen?
Ge hebt mensen die inderdaad altijd de positieve dingen er op zetten, dan hebt ge de mensen die er constant van die needy postst op zetten genre:

"Oh nee, weer eens pech"
"De dag was al slecht begonnen en nu is het nog eens erger"

Vind dat gewoon verlengstukken van hoe ik die mensen ken in het echte leven, eerlijk gezegd.
Alleen kan ik bij FB es gniffelen omdat mensen na 20 jaar nog altijd hetzelfde zijn ipv dat ik irl die onzin moet aanhoren.

Maar dan kan ik wel zien dat ze ondertussen getrouwd zijn kindjes hebben, hoe het met hun ouders gaat,...
Enfin dat vind ik dan het leuke eraan om toch nog een idee te hebben van mensen hun leven die ik al 20 jaar niet meer gezien heb. De rest van de BS scroll ik gewoon verder.
Volledig mee akkoord.

En ja, ik ben fan van u.
 
Tja, mensen zetten er gewoon op wat ze willen?
Ge hebt mensen die inderdaad altijd de positieve dingen er op zetten, dan hebt ge de mensen die er constant van die needy postst op zetten genre:

"Oh nee, weer eens pech"
"De dag was al slecht begonnen en nu is het nog eens erger"

Vind dat gewoon verlengstukken van hoe ik die mensen ken in het echte leven, eerlijk gezegd.
Alleen kan ik bij FB es gniffelen omdat mensen na 20 jaar nog altijd hetzelfde zijn ipv dat ik irl die onzin moet aanhoren.

Maar dan kan ik wel zien dat ze ondertussen getrouwd zijn kindjes hebben, hoe het met hun ouders gaat,...
Enfin dat vind ik dan het leuke eraan om toch nog een idee te hebben van mensen hun leven die ik al 20 jaar niet meer gezien heb. De rest van de BS scroll ik gewoon verder.

Mijn zus is er zo een. En dan van die posts van "I thought I knew my friends but just got stabbed in the back again. I will NEVER trust again." Al haar emo-vriendjes dan gelijk "you can always trust me, love you sjoeke, fuck the haters".

Die zijn 30 jaar oud...
 
Mijn zus is er zo een. En dan van die posts van "I thought I knew my friends but just got stabbed in the back again. I will NEVER trust again." Al haar emo-vriendjes dan gelijk "you can always trust me, love you sjoeke, fuck the haters".

Die zijn 30 jaar oud...

Dat zijn de beste :rofl:

Daar kan ik mij dan ook weer mee amuseren en es goed lachen om zo een dingen te lezen.

En dan die commentaar eronder altijd hetzelfd

"Oei, babe wat is er? ❤️"

"Mop, komt wel goed. Knuf"

"Oei?????"

"Ja, zo zijn de mensen hé. Bij mij ook altijd, maar ik laat mij niet meer doen! :angry:"


En dan reageren die daar niet meer op hé :rofl:
 
Dat zijn de beste :rofl:

Daar kan ik mij dan ook weer mee amuseren en es goed lachen om zo een dingen te lezen.

En dan die commentaar eronder altijd hetzelfd

"Oei, babe wat is er? ❤️"

"Mop, komt wel goed. Knuf"

"Oei?????"

"Ja, zo zijn de mensen hé. Bij mij ook altijd, maar ik laat mij niet meer doen! :angry:"


En dan reageren die daar niet meer op hé :rofl:

Misschien zijn we wel bevriend met dezelfde personen want dat klinkt echt 100% als wat ik lees op de FB van mijn zus.
 
Terug
Bovenaan