Smart Home en Automation

Iemand een goeie videobel aan te raden?
Idealiter geen cloud abo, terugpraat functie, video functie, en goeie integratie met HA uitraard
De grote spelers gaan waarschijnlijk allemaal wel, maar moest iemand een aanrader hebben;
Momenteel denk ik aan de PoE zeolink
Doorbird
 
Is vrij duur voor wat je krijgt
VoIP compatibel, app (beiden kunnen simultaan), camera kan als bewakingscamera gebruikt worden, meerdere contacten die kunnen gebruikt worden voor poort, garagepoort of deuropening, verlichting enz... Inderdaad duur maar met een Ring of andere goedkope zal je dat niet kunnen en ben je meestal volledig afhankelijk van de cloud dienst.

Nu met Doorbird ook wel als je video en audio tegelijk wilt via de app.
Het is ook zeer simpel in gebruik, waarbij je bij andere toestellen misschien meer in uren zal spenderen om het werkend te krijgen.

Ieder z'n ding natuurlijk maar ik installeer enkel nog Doorbird. Mijn eigen Doorbird hangt hier al van 2017 zonder problemen, bij enkele klanten ook geïnstalleerd waar die dagdagelijks professioneel gebruikt worden.
 
Merci voor recommendaties! Het is toch de Reolink geworden voorlopig, op termijn kan er nog altijd een upgrade komen moest dat niet voldoende zijn.
 
Heeft er hier iemand al Smappee geconfigureerd samen met HomeAssistant?

Ik ben de voorbereidingen aan het treffen voor de EV Home te koppelen te integreren met het stroomverbruik, dat als bijvoorbeeld het wasmachine opspringt, dat de laadpaal terug op laag (of geen) vermogen gaat opladen. In welke mate kan je via Smappee-HA daar de nodige parameters instellen om zaken te wijzigen?
 
Heeft er hier iemand al Smappee geconfigureerd samen met HomeAssistant?

Ik ben de voorbereidingen aan het treffen voor de EV Home te koppelen te integreren met het stroomverbruik, dat als bijvoorbeeld het wasmachine opspringt, dat de laadpaal terug op laag (of geen) vermogen gaat opladen. In welke mate kan je via Smappee-HA daar de nodige parameters instellen om zaken te wijzigen?
Voor de usecase die je aanhaalt, heb je zelf geen Home Assistant nodig. Dit kan je perfect doen door gebruik te maken van load balancer in de Smappee of de solar laadfunctie. Dan gaat de laadpaal automatisch trager laden om onder uw gewenst capaciteitstarief te blijven of als er te weinig overschot is van de PV panelen.

Hou er wel rekening mee dat de Smappee niet automatisch kan schakelen van fase en dat de minimale laadsnelheid op 3 fase 4.1kW. De enige workaround is een 1 fasige laadkabel gebruiken of in jouw laadpaal fase 2 en 3 afkoppelen.

Ik wacht wel tot Smappee komt met hun nieuwe model die wel automatisch kan schakelen voor ik 2000euro+ uitgeef aan zo'n installatie.
 
Voor de usecase die je aanhaalt, heb je zelf geen Home Assistant nodig. Dit kan je perfect doen door gebruik te maken van load balancer in de Smappee of de solar laadfunctie. Dan gaat de laadpaal automatisch trager laden om onder uw gewenst capaciteitstarief te blijven of als er te weinig overschot is van de PV panelen.

Hou er wel rekening mee dat de Smappee niet automatisch kan schakelen van fase en dat de minimale laadsnelheid op 3 fase 4.1kW. De enige workaround is een 1 fasige laadkabel gebruiken of in jouw laadpaal fase 2 en 3 afkoppelen.

Ik wacht wel tot Smappee komt met hun nieuwe model die wel automatisch kan schakelen voor ik 2000euro+ uitgeef aan zo'n installatie.
Zo dat is een handig feitje om te weten, dus die laadt ALTIJD op minimaal 4.1kW? Oftewel, veel te stevig voor die max 10x per jaar dat ik echt op een paar uur terug volledig opgeladen moet zijn?
 
Zo dat is een handig feitje om te weten, dus die laadt ALTIJD op minimaal 4.1kW? Oftewel, veel te stevig voor die max 10x per jaar dat ik echt op een paar uur terug volledig opgeladen moet zijn?
Ja, op 3 fases wel. Minimale laadstroom is 6A per fase.
Op 1 fase is het 1.4kW.

Hier is de officiele documentatie van Smappee om uw 3 fase laadpaal op 1 fase te krijgen met vaste kabel: https://support.smappee.com/hc/en-g...0-Why-is-my-car-not-charging-on-surplus-only-

Heb je 1 fasige Smappee dan speelt het probleem niet.
Heb je een Smappee met afneembare laadkabel, dan plug je gewoon een 1 fasige laadkabel in.
 
Ik ben net begonnen met Home Assistant.
Heb eerst gekeken naar Raspi3, maar heb toch wat schrik voor de schrijfcycli op de SD kaart, dus ben ik overgestapt naar een dedicated install op een HP ProDesk G4 Mini (core i5, 256GB SDD, 8GB RAM). Deftige SSD die niet zo snel verslijt en voldoende CPU power.
Iets meer stroomverbruik, maar dat valt wel mee zolang je geen zware dingen doet.

Ik heb SolarEdge zonnepanelen, connectie met de SolarEdge cloud is gelukt in HA.
Ik heb Easee laadpaal, connectie met die cloud is ook gelukt in HA.
Connectie met mijn Tesla Model Y heb ik ook kunnen maken.
Heb nog een Panasonic airco, die moet ik nog koppelen.
Op dit moment staat HA uit, want ik heb nog geen slimme meter, maar die zou komende vrijdag geplaatst worden.
Dan moet ik nog een connectie daarmee voorzien.
Dat zou ik doen met een HomeWizard P1 splitter en HomeWizard Wifi P1 meter de gegevens van de slimme meter uitlezen.

Ben wel aan het denken om voor mijn Easee laadpaal een Easee Equalizer te kopen. Die zou het load balancen al in eerste instantie kunnen regelen. (vandaar die splitter)
Lijkt dat een zinnige setup?

Zijn er manier om een 'domme' wasmachine aan te sturen via HA?
 
Voor uw solar edge zou ik kijken naar de lokale API of modus integratie. Dan krijg je live data binnen ipv elke 15 minuten en ben je niet cloud afhankelijk.
https://www.home-assistant.io/integrations/solaredge_local/ of https://github.com/binsentsu/home-assistant-solaredge-modbus

Die Equalizer is sowieso een goed idee voor load balancing en solar laden.

Voor de wasmachine kan je weinig doen. Je kant met een slimme stekker een alert krijgen als je x minuten onder de x W stroom verbruikt zodat je een notificatie krijgt dat de wasmachine klaar is. Starten is een lastige.

Jouw airco laten weten op zonne energie kan een leuke zijn voor deze zomer. Ik heb deze zomer de warmtepomp laten koelen op uitsluitend injectie en dat werkte zeer goed. Enige moeilijkheid is als de auto aan het solar laden is, is dat de injectie op 0 staat en de automatisatie niet triggert, dus daar moet je dan ook rekening mee houden.
 
Jouw airco laten weten op zonne energie kan een leuke zijn voor deze zomer. Ik heb deze zomer de warmtepomp laten koelen op uitsluitend injectie en dat werkte zeer goed.
Ja, vermits we toch bijna nul krijgen voor injectie, ga ik me niet schamen om mijn airco te laten draaien als het heet is.
Deze zomer heb ik hem nog geen 10x laten draaien, maar vanaf nu wel maar als ik overschot heb.
Staat op de zolder, dus als ik daar niet moet werken, heeft dat weinig nut, maar nu laat ik hem dan draaien met de deur open zodat de slaapkamers eronder ook koelen.
Enige moeilijkheid is als de auto aan het solar laden is, is dat de injectie op 0 staat en de automatisatie niet triggert, dus daar moet je dan ook rekening mee houden.
Al in andere topics vermeld, maar met huidige oude meter, slaat de automaat van de meter snel af, als ik boven 16A laad.
Nu merk ik dat ik met 13A (2.2kW) 's nachts ook voldoende kan laden voor ons gebruik. Dus voor capaciteitstarief is dat geen probleem.

Probleem (nou ja) is dat als ik thuis werk, mijn vrouw meestal de auto mee heeft.
Maar de wagen heeft een bereik van +500km (Model Y Long Range), 400 dus met batterijbuffer op 80% en mijn vrouw doet slechts 55km per dag. (11%) Dus ik denk dat we wat slim moeten laden als er veel zon is:
- om 18u als zij thuiskomt en de zonnepanelen nog leveren, al wat laden
- anders wachten tot 1 van de volgende dagen als de wagen overdag thuis is om dan goed vol te pompen. Nou ja, op een perfect zonnige dag komt ook 'maar' 28kWh uit de panelen. En het lijkt slechts 6-6,5kWh te zijn vanaf 18u tot einde van de dag.
- misschien op zonnige zondag tot 90% laden om dan tijdens de week te verbruiken. (10% is 1 werkdag rijden voor mijn vrouw)

Nu heb ik 14 panelen die bijna recht op het zuiden zijn gericht. Gestart met 10 in 2018, en in 2020 er 4 laten bijleggen.
Ik heb het gevoel dat ik nu beter die 4 panelen op mijn plat dak kan laten leggen zodat die meer naar het westen gericht zijn en meer 's avonds opbrengen. Is dat een dom idee, of klopt dat wel?
 
Ik heb er 12 op het oosten liggen en 18 op het westen. 's avonds in de maand juni haal ik nog 13kWh na 18h op een mooie dag. Dat zal zeker helpen om uw eigenverbruik wat op te krikken als je er bij legt op het westen, want dan verbruik je meestal het meest.
Vanaf de auto thuis staat, steek in de stekker in en staat solar laden aan. Zodra er zon is, begint die te laden zodat ik niet injecteer. Ik heb deze zomer maar 2x van het net moeten afnemen en dat was elke keer als we op weekend of vakantie wouden gaan en het was 3 dagen slecht weer en ik wou hem 100% krijgen. Zelfs met het slechte weer was ik nog tot 85% geraakt op zonnestroom en de nacht voor vertrek laad ik dan nog even van net bij. Tot half oktober is dat goed gelukt. Nu heb ik helaas veel afname. En de dagen dat de zon er eens door kwam de afgelopen week, was ik net weg.
 
Volgende situate in ons nieuw gekocht huis (bj 2005).

We gaan kortelings maximaal zonnepanelen installeren.
In het hele huis is airco aanwezig (hoofdverwarming op gas). In het tussenseizoen willen we de overcapaciteit aan electriciteit van de zonnepanelen aanwenden om via de airco te verwarmen en uiteraard in de zomer ook te koelen hiermee.
Airco uit 2013 - afstandsbediening met scherm dus mogelijkheid "semi-slim" te maken met bv. een Tado slimme aircobediening.
Digitale meter aanwezig.
In de nabije toekomst zal er ook aan laadpaal worden geïnstalleerd. Deze dient dus ook mee op het "systeem" te komen.

vraag:

Wat is de meest pragmatische oplossing om ervoor te zorgen dat de airco automatisch aan- en uitgaat bij een bepaald overschot?
Laadpaal dient achteraf ook mee opgenomen te worden in de oplossing.
 
Wat voor airco is het (merk + model) ? Bij sommige merken kan je de binnenunits achteraf nog uitrusten met een WiFi module.
 
Volgende situate in ons nieuw gekocht huis (bj 2005).

We gaan kortelings maximaal zonnepanelen installeren.
In het hele huis is airco aanwezig (hoofdverwarming op gas). In het tussenseizoen willen we de overcapaciteit aan electriciteit van de zonnepanelen aanwenden om via de airco te verwarmen en uiteraard in de zomer ook te koelen hiermee.
Airco uit 2013 - afstandsbediening met scherm dus mogelijkheid "semi-slim" te maken met bv. een Tado slimme aircobediening.
Digitale meter aanwezig.
In de nabije toekomst zal er ook aan laadpaal worden geïnstalleerd. Deze dient dus ook mee op het "systeem" te komen.

vraag:

Wat is de meest pragmatische oplossing om ervoor te zorgen dat de airco automatisch aan- en uitgaat bij een bepaald overschot?
Laadpaal dient achteraf ook mee opgenomen te worden in de oplossing.
Afstandsbediening met infrarood? Anders kun je gewoon zo'n infrarood blaster zetten die compatibel is met Home Assistant. Dan kun je commando's van uw huidige afstandsbediening kopieëren en sturen met HA.
Of wifi modules als die beschikbaar zijn. Dat zal de duurste oplossing zijn, maar dan krijg je wel feedback terug.
 
Iemand met ervaring hopelijk hier.

Ik zou wat dingen willen sturen en uitlezen via HA.
Neem ik alles van Shelly of van Homewizard?
Of is er nog een derde optie die ook interessant is? (Siemens logo bv)

Plaats genoeg in elektrisch bord.

Uitlezen
  • Energiemeting
  • Temperatuur, vochtigheid
  • Droge contacten
  • 1-10v (dimmers)

Sturen
  • Relais (screens, warmtepomp, niet dimbare lampen, ...)
  • Puls (voor dimmers, lopen reeds via eltako modules)
 
Ik weet dat ik momenteel in de Home Assistent topic zit, maar ik denk dat het hier het dichtst van al bij aan zal sluiten:

Ik ben opzoek naar een systeem waar ik alle smart home onder kan herbergen, maar ook slimme functies aan kan toevoegen.
Slimme functies zoals hier ook al aangegeven:

EV- laden ifv opgewerkte zonne-energie rekeninghoudend met noden in huis
Airco's laten draaien bij genoeg opbrengst ipv CV te gebruiken
Eufy camera's/deurbel bedienen
Slimme verlichting aansturen
...

Ik heb 0 programmeer ervaring en heb een rasberry PI nog nooit van dicht gezien. Het lijkt me een serieuze stijle leercurve om bovenstaande zaken deftig geprogrammeerd te krijgen. Na wat onderzoek te hebben gedaan wordt er ook gesproken over "homey". Het ziet er een heel pak gebruiksvriendelijker uit, makkelijker te programmeren via voorgeprogrammeerde "flows" etc. Nu, het prijsverschil is ook wel aanzienlijk HA vs. Homey (rasberry 150 vs 400 homey)
Wat zijn jullie bevindingen/ervaringen?
 
  • Leuk
Waarderingen: DPC
Ik weet dat ik momenteel in de Home Assistent topic zit, maar ik denk dat het hier het dichtst van al bij aan zal sluiten:

Ik ben opzoek naar een systeem waar ik alle smart home onder kan herbergen, maar ook slimme functies aan kan toevoegen.
Slimme functies zoals hier ook al aangegeven:

EV- laden ifv opgewerkte zonne-energie rekeninghoudend met noden in huis
Airco's laten draaien bij genoeg opbrengst ipv CV te gebruiken
Eufy camera's/deurbel bedienen
Slimme verlichting aansturen
...

Ik heb 0 programmeer ervaring en heb een rasberry PI nog nooit van dicht gezien. Het lijkt me een serieuze stijle leercurve om bovenstaande zaken deftig geprogrammeerd te krijgen. Na wat onderzoek te hebben gedaan wordt er ook gesproken over "homey". Het ziet er een heel pak gebruiksvriendelijker uit, makkelijker te programmeren via voorgeprogrammeerde "flows" etc. Nu, het prijsverschil is ook wel aanzienlijk HA vs. Homey (rasberry 150 vs 400 homey)
Wat zijn jullie bevindingen/ervaringen?
Alle systemen die voorgemaakt zijn zijn minder flexibel ( enkel bepaalde apparaten van bepaalde merken met maar bepaalde beperkte functies). Ik denk dat je voor bvb "Airco's laten draaien bij genoeg opbrengst ipv CV te gebruiken" al de juiste merken en apparaten gaat moeten hebben om dat via Homey te kunnen. (Ook voor HA for the record, maar daar kan al heel veel zo lang je smart toestellen hebt)

Alle systemen die open zijn (home assistant) zijn moeilijker te leren maar kunnen in theorie alles.

Dingen die je in voor gemaakte systemen kan opzetten zijn meestal ook makkelijk op te zetten in HA (zonder echte programmeer kennis). En je kan tegenwoordig ook alles pre configured aanschaffen zoals bvb https://www.hashop.nl/homeassistant#filter:0c259d76928eb8e36c62cb13f062f3e1
 
Alle systemen die voorgemaakt zijn zijn minder flexibel ( enkel bepaalde apparaten van bepaalde merken met maar bepaalde beperkte functies). Ik denk dat je voor bvb "Airco's laten draaien bij genoeg opbrengst ipv CV te gebruiken" al de juiste merken en apparaten gaat moeten hebben om dat via Homey te kunnen. (Ook voor HA for the record, maar daar kan al heel veel zo lang je smart toestellen hebt)

Alle systemen die open zijn (home assistant) zijn moeilijker te leren maar kunnen in theorie alles.

Dingen die je in voor gemaakte systemen kan opzetten zijn meestal ook makkelijk op te zetten in HA (zonder echte programmeer kennis). En je kan tegenwoordig ook alles pre configured aanschaffen zoals bvb https://www.hashop.nl/homeassistant#filter:0c259d76928eb8e36c62cb13f062f3e1

Ik denk dat ik voor een groot deel goed zou zitten bij Homey, doordat het zo snel en simpel in te stellen is. Het ziet er ook mooi uit qua interface enzo.
De meer "advanced" dingen die ik zou willen doen met de opbrengst van mijn zonnepalenen lijkt inderdaad niet zo simpel te zijn via Homey.
Hier en daar zie ik wel wat topics op het forum waar mensen een advanced flow gemaakt hebben.
Hoe "makkelijk" is het voor een complete leek in programmeren en coderen om een HA-systeem op te zetten voor EV, airco, screens, verlichting, ... en dit allemaal makkelijk te bedienen door bv een ipad als hub?
 
Hoe "makkelijk" is het voor een complete leek in programmeren en coderen om een HA-systeem op te zetten voor EV, airco, screens, verlichting, ... en dit allemaal makkelijk te bedienen door bv een ipad als hub?

je maakt het in HA zo makkelijk en moeilijk als je zelf wilt. Er kan zeer veel via de UI gedaan worden zonder dat je in de yml files moet zitten. En als je in files moet zitten, is het meestal copy/paste en enkele parameters aanpassen.

Begin eenvoudig, wat verlichting en leer op deze manier bij voor je dieper gaat :)

Voorbeeld: Dit ziet er in code vrij 'ingewikkeld' uit, maar dit alles is gewoon via de UI gedaan.

Code:
alias: "Lichten: Kodi idle to playing(ma t/m don > 21 uur )"
description: Kodi van idle naar media afspelen(maandag t/m donderdag >21 uur)
trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - media_player.osmc
    from: idle
    to: playing
    for:
      hours: 0
      minutes: 0
      seconds: 5
    alias: Kodi Idle to playing
condition:
  - condition: time
    weekday:
      - mon
      - tue
      - wed
      - thu
    after: "21:00:00"
    before: "01:00:00"
    enabled: true
action:
  - service: script.idle_to_playing
    data: {}
mode: single

UI:
ha-voorbeeld.jpg
 
Terug
Bovenaan