Jouw airco laten weten op zonne energie kan een leuke zijn voor deze zomer. Ik heb deze zomer de warmtepomp laten koelen op uitsluitend injectie en dat werkte zeer goed.
Ja, vermits we toch bijna nul krijgen voor injectie, ga ik me niet schamen om mijn airco te laten draaien als het heet is.
Deze zomer heb ik hem nog geen 10x laten draaien, maar vanaf nu wel maar als ik overschot heb.
Staat op de zolder, dus als ik daar niet moet werken, heeft dat weinig nut, maar nu laat ik hem dan draaien met de deur open zodat de slaapkamers eronder ook koelen.
Enige moeilijkheid is als de auto aan het solar laden is, is dat de injectie op 0 staat en de automatisatie niet triggert, dus daar moet je dan ook rekening mee houden.
Al in andere topics vermeld, maar met huidige oude meter, slaat de automaat van de meter snel af, als ik boven 16A laad.
Nu merk ik dat ik met 13A (2.2kW) 's nachts ook voldoende kan laden voor ons gebruik. Dus voor capaciteitstarief is dat geen probleem.
Probleem (nou ja) is dat als ik thuis werk, mijn vrouw meestal de auto mee heeft.
Maar de wagen heeft een bereik van +500km (Model Y Long Range), 400 dus met batterijbuffer op 80% en mijn vrouw doet slechts 55km per dag. (11%) Dus ik denk dat we wat slim moeten laden als er veel zon is:
- om 18u als zij thuiskomt en de zonnepanelen nog leveren, al wat laden
- anders wachten tot 1 van de volgende dagen als de wagen overdag thuis is om dan goed vol te pompen. Nou ja, op een perfect zonnige dag komt ook 'maar' 28kWh uit de panelen. En het lijkt slechts 6-6,5kWh te zijn vanaf 18u tot einde van de dag.
- misschien op zonnige zondag tot 90% laden om dan tijdens de week te verbruiken. (10% is 1 werkdag rijden voor mijn vrouw)
Nu heb ik 14 panelen die bijna recht op het zuiden zijn gericht. Gestart met 10 in 2018, en in 2020 er 4 laten bijleggen.
Ik heb het gevoel dat ik nu beter die 4 panelen op mijn plat dak kan laten leggen zodat die meer naar het westen gericht zijn en meer 's avonds opbrengen. Is dat een dom idee, of klopt dat wel?