Smart Home en Automation

Hier ben ik nu al een half jaar actief op HA. Ik heb voorlopig één dashboard voor mijn mobiele telefoon, maar het is nog lang niet klaar. Het vergt veel gepruts en je moet er tijd voor vinden:)


Daarnaast wel al enkele nuttige automatisaties opgezet:
  • Stofzuiger start automatisch als er niemand thuis is. Stopt ook als we bijna thuis zijn. Als we 3 dagen niet weg geweest zijn start hij automatisch in de nacht.
  • Als mijn zoon (2 jaar) weer eens met de stofzuiger geprutst heeft kan het wel eens gebeuren dat deze niet meer correct staat en dus ook niet meer oplaad. In dit geval krijg ik een melding, en probeert deze automatisch terug naar zijn docking station te navigeren.
  • Lampen gaan automatisch uit als de tv aan staat in de avond. Het omgekeerde als we de film/serie op pauze zetten.
  • Als de vaatwasser volgeladen is word deze gestart zodra er genoeg opbrengst is via de zonnepanelen. Indien dit niet overdag kan start hij in de nacht.
  • Zodra ik mijn auto aansluit op de laadpaal krijg ik een melding op mijn gsm met 2 opties - slim laden of normaal laden. Als ik op "normaal laden" druk start de auto direct met laden. Bij de slimme variant volgt de laadpaal de opbrengst van onze zonnepanelen.
  • Onze rolluiken gaan automatisch open in de ochtend op een werkdag.
  • De lampen op de oprit gaan automatisch aan als we thuiskomen na de zonsondergang.
 
  • Zodra ik mijn auto aansluit op de laadpaal krijg ik een melding op mijn gsm met 2 opties - slim laden of normaal laden. Als ik op "normaal laden" druk start de auto direct met laden. Bij de slimme variant volgt de laadpaal de opbrengst van onze zonnepanelen.
Heb je een slimme laadpaal, zelf HA scriptje geschreven of gebruik je iets als EVCC daarvoor?
Binnen dit een maand komt hier ook een EV en ben aan het bekijken wat de interessante optie is om met de zon te laden.
 
Heb je een slimme laadpaal, zelf HA scriptje geschreven of gebruik je iets als EVCC daarvoor?
Binnen dit een maand komt hier ook een EV en ben aan het bekijken wat de interessante optie is om met de zon te laden.
Ik heb gekozen voor een wallbox copper sb. De laadpaal wordt volledig door een scriptje in HA aangestuurd. Ook het uitlezen van de digitale meter.
 
Ik gebruik de volgende addon: https://github.com/pippyn/Home-Assistant-Sensor-Afvalbeheer en probeer een reminder op te zetten, maar ik sukkel een beetje met hoe ik dit best aanpak.

Momenteel heb ik het als volgt opgezet:
YAML:
alias: Papier
description: Limburg.net papier buitenzetten
trigger:
  - platform: calendar
    event: start
    offset: "-6:0:0"
    entity_id: calendar.afvalbeheer_limburg_net
condition:
  - condition: state
    entity_id: sensor.limburg_net_papier
    attribute: Days_until
    state: "1"
action:
  - service: notify.notify
    data:
      message: Papier buitenzetten
      title: Papier
  - service: notify.mobile_app_pixel_6a
    data:
      message: Papier buitenzetten
      title: Papier
mode: single

Maar wanneer ik de state manueel veranderd, wordt de automatisering niet getriggerd.

Dit zijn de test states:
YAML:
Wastecollector: limburg.net
Hidden: false
Sort_date: 20230731
Days_until: 1
friendly_name: Limburg.net papier
 
Niet per se home assistant maar zou wel leuk zijn als het er ook op kan inklikken.

Wij hebben een verlaagd terras met een putje waar een dompelpomp in kan, als het water op x hoogte komt in dat putje moet die pomp dus aanspringen, dus niet standaard als er maar een paar cm in staat bvb;
Zijn er out of the box sensor en pomp setups? Ik ga nu wat beginnen zoeken maar als iemand het al gedaan heeft let me know
 
Kan dat niet gewoon met een vlotter? Klinkt wat als over-engineering om dat met sensoren te willen doen
Ik ken werkelijk niks van pompen, enkel de typische dompelpomp van de gamma :)
Die heeft idd een vlotter, maar die zou veeeel te snel triggeren, en dan zit ik bij ieder buitje te pompen;
Zie nu inderdaad dat er ook losse vlotters zijn, thanks!
 
Er bestaat meetapparatuur voor om het niveau te bepalen. Je gaat dan een radarmeting plaatsen en dmv een ingestelde factor (1) gaat deze dan omrekenen hoeveel water in de put zit.
Heb je ook een PLC voor nodig dus lijkt me een dure investering waar geen roi op zit. :)
 
Iemand een goeie videobel aan te raden?
Idealiter geen cloud abo, terugpraat functie, video functie, en goeie integratie met HA uitraard
De grote spelers gaan waarschijnlijk allemaal wel, maar moest iemand een aanrader hebben;
Momenteel denk ik aan de PoE zeolink
 
Laatst bewerkt:
Er bestaat meetapparatuur voor om het niveau te bepalen. Je gaat dan een radarmeting plaatsen en dmv een ingestelde factor (1) gaat deze dan omrekenen hoeveel water in de put zit.
Heb je ook een PLC voor nodig dus lijkt me een dure investering waar geen roi op zit. :)
Waarom zou je daar een PLC voor nodig hebben? Met een simpele Pi of Arduino en een ultrasone sensor kan je evengoed niveaumetingen realiseren en ben je €30 kwijt.

Is dat 100% accuraat? Nee absoluut niet, en eerder een indicatie van nivea. Maar het is niet dat je chemische substantie in een tank gaat meten, dus lijkt mij dat geen onoverkomelijk probleem te zijn.
 
Iemand een goeie videobel aan te raden?
Idealiter geen cloud abo, terugpraat functie, video functie, en goeie integratie met HA uitraard
De grote spelers gaan waarschijnlijk allemaal wel, maar moest iemand een aanrader hebben;
Momenteel denk ik aan de PoE zeolink
G4 doorbell pro van unifi. Alles van a tot z is local. Alle beelden worden opgeslagen op een harde schijf in je local netwerk. Wel duur.
 
Laatst bewerkt:
Iemand een goeie videobel aan te raden?
Idealiter geen cloud abo, terugpraat functie, video functie, en goeie integratie met HA uitraard
De grote spelers gaan waarschijnlijk allemaal wel, maar moest iemand een aanrader hebben;
Momenteel denk ik aan de PoE zeolink
Reolink hier. Word in HA communitie als zeer goed beschouwd. Ik kom van Google Ring en kan het alleen maar beamen. Geen abo en goeie integratie in HA.
 
Reolink hier. Word in HA communitie als zeer goed beschouwd. Ik kom van Google Ring en kan het alleen maar beamen. Geen abo en goeie integratie in HA.
Heb hier ook een Reolink, wel aan hun NVR hangen. App maakt (initieel?) verbinding via hun cloud (denk ik toch?) maar beelden komen van de lokale opslag.
 
Zelf ook al lang een HA gebruiker.

Als de TV aangaat na een bepaald uur worden de lichten in de woonkamer gedimd, als ik pauzeer worden ze iets sterker.
Hoe kan je de status van je tv monitoren (aan/uit, pauze, spelen, ...)? Kan je TV dit zelf aangeven of moet je dit per applicatie dan opvangen?
 
In afwachting van een slimme laadpaal (problemen met Zappi en Easee van de markt), moet ik het voorlopig met een granny charger doen.
Gelukkig beschik de auto over een API en doormiddel van een automation kan ik nu de dynamisch laden volgens de injectie overschotten :clap: Dus bij een wolk of als er iemand de wasmachine aanzet, gaat de auto tijdelijk trager laden of stoppen met laden tot er terug voldoende injectie is. Een voordeel van de granny charger is dat je minder dan 6A kunt laden, al zijn de verliezen dan wel groter. Maar op zich niet zo erg want injecteren naar het net is nog een veel groter verlies. Nadeel is dan weer dat ik deze middag nog 2-3kW zal injecteren op het net als het zonnig blijft omdat de granny niet sneller kan en het scriptje loopt altijd 40 seconden achter op de feiten.

rXqpzto.png
 
Laatst bewerkt:
Hoe kan je de status van je tv monitoren (aan/uit, pauze, spelen, ...)? Kan je TV dit zelf aangeven of moet je dit per applicatie dan opvangen?
Dat hangt puur af van het platform waarop de tv draait.. LG lijkt support te hebben voor paused states, panasonic dan weer niet.

Ik gebruik kodi en die support out of the box play/paused/idle, werkt perfect.
 
Hoe kan je de status van je tv monitoren (aan/uit, pauze, spelen, ...)? Kan je TV dit zelf aangeven of moet je dit per applicatie dan opvangen?
LG integratie inderdaad. Werkt hier. Redelijk beperkt.

Digibox van telenet is ook een optie:
 
Ongeveer alle content voor tv komt hier van een Nvidia Shield, dus ik gebruik de Android TV integratie. Tv en Shield zitten samen met versterker achter een Shelly Plug S die alles voedt, aan of uit zet en verbruik meet. (rest is Xbox, waar ook een integratie voor bestaat)
 
Hoe kan je de status van je tv monitoren (aan/uit, pauze, spelen, ...)? Kan je TV dit zelf aangeven of moet je dit per applicatie dan opvangen?
Zoals eerder al aangehaald, sommige TV's worden ondersteund.

Andere opties zijn bijvoorbeeld er een smart plug tussen hangen en het stroomverbruik bekijken, als dat hoger is dan een paar watt sluimerverbruik staat die aan.

Zelf kijk ik alleen maar via mijn Shield, en daar doe ik het dus eigenlijk mee.
 
Waarom zou je daar een PLC voor nodig hebben? Met een simpele Pi of Arduino en een ultrasone sensor kan je evengoed niveaumetingen realiseren en ben je €30 kwijt.

Is dat 100% accuraat? Nee absoluut niet, en eerder een indicatie van nivea. Maar het is niet dat je chemische substantie in een tank gaat meten, dus lijkt mij dat geen onoverkomelijk probleem te zijn.
Good luck 👍
 
Terug
Bovenaan